صادق خرازی

حزب ندای ایرانیان بی‌توجه به کمپین انتخاباتی اصلاحات نامزد مستقل برای انتخابات معرفی کرده است. در اطلاعیه این حزب آمده که میان صادق خرازی یا جواد ظریف یک نفر نامزد نهایی آن‌ها در انتخابات خواهد بود.

سرویس سیاست مشرق - اصلاح‌طلبان به‌جای آنکه پاسخگوی کارنامه دولت روحانی باشند، کمپین انتخاباتی جدیدی برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ علم کرده‌اند. شکست سخت جریان اصلاحات در انتخابات مجلس، احزاب و اعضای این جریان سیاسی را به این‌سو برد که محفل قدیمی خاتمی در شورای سیاست‌گذاری را منحل و با حذف عارف و لاری تشکیلات جدیدی با عنوان نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان «ناسا» را تشکیل دهند.

این جبهه جدید با حضور نمایندگان ۳۱ حزب اغلب کاغذی و ۱۵ چهره سفارشی از سوی گعده تندرو اطراف خاتمی راه‌اندازی شده است. جالب آنکه ریاست این تشکیلات بر عهده بهزاد نبوی فعال سیاسی و زندانی امنیتی سابق گذاشته‌شده تا بار رادیکال بودن آن بالا برود.

** اختلافات عمیق است

از اتفاقات مهم در روز اول تشکیل این کمپین انتخاباتی جدید اعتراضاتی است که بر سر ناسا آوار شده و از حالا آن را تبدیل به یک‌نهاد ناکارآمد کرده است. بسیاری از جوانان و بخشی از احزاب اصلاح‌طلب به ترکیب سنی و شیوه اداره جلسه اعتراض کرده و آن را ادامه همان دیکتاتوری پیشین خوانده‌اند[۱].

یکی از مهم‌ترین معترضان به ناسا حزب ندای ایرانیان است. رضا شریفی عضو شورای مرکزی این حزب، ناسا را تشکیلاتی فضایی خوانده بود که تنها مردم را با آن سرکار گذاشته‌اند.

مخالفت صادق خرازی با رهبری خاتمی در اصلاحات/ حزب ندا برای انتخابات به دنبال ظریف و خرازی است

صادق خرازی دبیر کل این حزب، پیش‌ازاین کمپین اصلاح‌طلبان را تهدید کرده که اگر منافع جریان اصلاحات و جوانان در این نهاد قربانی منافع برخی احزاب شود دلیلی ندارد که بخواهیم همراهی کنیم حتی اگر مجبور شویم کناره‌گیری کنیم.[۲]

خرازی با بیان اینکه سازوکار تصمیم‌گیری «ناسا» از عقب‌مانده‌ترین شیوه‌های دنیا است گفته است: نمی‌شود که شما حرف از تحول‌خواهی و شفافیت و پاسخگویی و مدرنیته و همگام شدن حکومت با تحولات دنیا بزنید اما سازوکار تصمیم‌گیری خودتان از عقب‌مانده‌ترین شیوه‌های موجود در دنیا باشد.

شما نگاهی به رقابت‌های داخلی حزب دموکرات و حزب جمهوری‌خواه در آمریکا بیندازید. چطور بدنه حامی این دو حزب در تصمیم‌گیری برای بزرگ‌ترین اتفاق این دو حزب مشارکت می‌کند. این می‌شود که نمایندگان یا منتخب این احزاب خود را پاسخگوی بدنه اجتماعی می‌دانند و جرئت نمی‌کنند برخلاف منافع کشور و جریان حرکت کنند.

** اعلام نامزد مستقل!

شورای مرکزی حزب ندا در آخرین تحول اعلام کرده است که نامزد مستقلی در انتخابات آتی خواهد داشت. این حزب در اطلاعیه خود نوشته است؛ کاندید نهایی حزب ندای ایرانیان برای حضور در عرصه انتخابات ۱۴۰۰ ظریف یا خرازی خواهد بود و برای ثبت‌نام در انتخابات پیش‌رو با محمدجواد ظریف و صادق خرازی مذاکرات جدی صورت گرفته و هر دو نفر در حال بررسی شرایط هستند و تصمیم قطعی‌شان برای شرکت در انتخابات را هنوز اعلام نکرده‌اند.

مخالفت صادق خرازی با رهبری خاتمی در اصلاحات/ حزب ندا برای انتخابات به دنبال ظریف و خرازی است

مخالفت صادق خرازی با رهبری خاتمی در اصلاحات/ حزب ندا برای انتخابات به دنبال ظریف و خرازی است

صادق خرازی گرچه در نگاه اول سیاستمداری درجه چندم و نه‌چندان مهم به نظر می‌رسد؛ اما پیوند او با محمد خاتمی و عمویش کمال خرازی برایش شهرتی دست‌وپا کرده است. البته خرازی دشمنان و منتقدان فراوانی در میان اصلاح‌طلبان افراطی دارد! محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور دولت اصلاحات چندی پیش در واکنش به اظهارات خرازی، در صفحه شخصی فیس‌بوکش نوشت:

«صادق خرازی در ادامه حرف‌های شیرین و متناقضش گفته که لیست اصلاح‌طلبانی که به دشمن گرا می‌دادند را در جیبش دارد. از این شیرین زدن‌ها قبلاً هم در گفته‌هایشان بود. عبدالله رمضان زاده در این رابطه نوشته لیست دیپلمات‌های قاچاقچی نسخ خطی کتاب‌های قدیمی در جیب کیست. البته قاچاق زیر خاکی هم اضافه کنید راه دوری نمی‌رود. بهترین تلنگر را رمضان زاده داده است» اشاره رمضان زاده به قاچاقچی عتیقه؛ خانه لاکچری دبیر کل حزب ندای ایرانیان در محله پل رومی تهران است که با وسایل آنتیک و قدیمی تزیین شده است.

مخالفت صادق خرازی با رهبری خاتمی در اصلاحات/ حزب ندا برای انتخابات به دنبال ظریف و خرازی است

با وجود آنکه همه اصلاح‌طلبان بدون هیچ استثنائی دولت را تنها یک تدارکاتچی دانسته و بهزاد نبوی رئیس کمپین انتخاباتی آن‌ها تنها ۲۰ درصد برای دولت مسئولیت قائل می‌شود، اما حالا از بزرگ تا کوچکشان در صف ثبت نام در انتخابات قرار گرفته و برای حذف یکدیگر نقشه می‌کشند!

ارگان اجاره‌ای حزب اتحاد ملت (حزب منحله مشارکت) تا همین چند ماه قبل با رمز یک پارچه شدن حاکمیت از روحانی می‌خواست تا استعفاء بدهد و همگی به جامعه مدنی بروند؛ اما حالا چنان فضای داخلی ناسا را انحصاری کرده که هیچ کس جرئت نفس کشیدن هم ندارد و همه منتقدان را مانند حزب بعث عراق یک به یک تصفیه می‌کند تا بتواند هژمونی خود را بر سایر احزاب غالب و یک نامزد متمایل به خود را به ناسا تحمیل کند.

مخالفت صادق خرازی با رهبری خاتمی در اصلاحات/ حزب ندا برای انتخابات به دنبال ظریف و خرازی است

در این میان پرسش مهمی که برای افکار عمومی ایجاد شده آن است که اصلاح‌طلبانی که طی ۸ سال گذشته، اکثر مناصب مهم دولتی و پارلمانی را در اختیار داشته‌اند و با نتیجه کارشان و کرامت انسانی و معیشت مردم را لگدمال کرده‌اند و منافع ملی را زیر پای برجام قربانی کرده‌اند، بر اساس کدام دستاورد و کدام دید ملی به سوی ثبت نام در انتخابات یورش برده‌اند! پاسخ روشن است؛ افراطی‌های اصلاح‌طلب به این نتیجه رسیده‌اند که هر چه بیشتر شکست بخورند، رادیکال‌تر می‌شوند. آمدن بهزاد نبوی تندرو و رفتن عارف میانه رو بی دلیل نیست!


[1] https://www.mashreghnews.ir/news/1181945

[2] https://www.khabaronline.ir/news/1485404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 10
  • مسعود IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
    20 1
    اصلاح طلبان اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند و باید از سیاست کناره گیری کنند.
    • DE ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
      5 1
      اگر قاچاقچی است، پس چرا برادران، پرونده اش را به قوه قضاییه نمیفرستند
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
    13 1
    حزب ندای ضد ایرانیان !
  • حامد IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
    13 1
    اصلاح طلبانی که میگفتن رئیس جمهور هیچکاره است و در حد تدارکاتچی هست اصلا"نباید کاندیدا معرفی کنند.
    • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
      6 0
      واقعا حرف درستی زدی
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
    1 0
    اینها دبگه چه ادمهایی هستند انگار نه انگار که پرتقال سده کیلویی ۱۸ تومان . این از اقتصاد اون از انرژی هسته ای . ۸ساله دارند همه چی نابود می کنند و حالا می خوان رئیس جمهور بشند .
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
    3 0
    بنفع شخصت جناب خرازی همان است . از سیاست دوری گزیند . ببین کی گفتم
  • DE ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    1 1
    آقای ظریف شما لطفا منت سر ملت بگذارید و ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را بپذیرید. ظریف: نه نه متشکرم وقت این ‌کارهای الکی را ندارم من از این به بعد میخوام فقط رییس جمهور تربیت کنم بالاخره من ظریف کبیرم یا من ظریف کبیرم . خب پس وقتم را الکی نگیرید.
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    1 1
    این اصلاح طلبان چراهمه جا دیده میشن؟ ۹۰٪مناصب وصندلیهای ریاست ازآنِ٬اصلاح طلبانه که. خداعاقبت همه مارو بخیر بگذرونه
  • IR ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    3 0
    محفل ندای ایرانیان مگر غیر از خود صادق عضو دیگری هم دارد؟! آی چه حالی میده که با حداقل بهره از فهم روی کاناپه لم بدی و نظریه پرتاب کنی! در هر صورت موجب مسرت است حضور ایشان ! انتخابات به سرگرمی و خنده هم نیاز دارد.
  • IR ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    2 2
    سپاه موشکهاشو ارتقا میده اینها شعارشونو ! ناسا !!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    1 0
    اینا یه جوری حرف می زنن که انگار مردم بجای روحانی به ترامپ رای دادن.به مردم چه ارتباطی داره که کی تو امریکا سرکار اومده،مردم برای حل مشکلاتشون به روحانی و رفقاش رای دادن نه به ترامپ و رفقاش!!!! این دفعه اینا بجای شرکت تو انتخابات ریاست جمهوری ایران تو انتخابات ریاست جمهوری امریکا شعبه ناسا شرکت کنند...
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    1 1
    تا زمانی که امنیت شما قدرمتند و درونی نباشد شما از لحاظ اقتصادی مشکل دارید
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    1 1
    اصلاحتلبان لیبرال امید غرب !
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    0 2
    زنده باد خرازی
  • سید حمید IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    0 0
    این احزاب اصلاح طلب بعد از مرحوم هاشمی ۱۶سال دولت دستشون بوده حالا دوره موسوی وخود هاشمی رو حساب نمیکنم که باز همینا بودن فقط میخام بدونم چه چیزیه که تو این مدت زیاد هنوز اصلاح نشده و آخر دورشون که شد تقصیرو گردن این و اون میندازن بجای جواب پس دادن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس