گزارش اولیه در خصوص واگذاری سهام این شرکت به وسیله مرکز پژوهش ها تهیه شده بود که ماهیت خریداران سهام سایپا و همچنین میزان وابستگی و مالکیت پیچیده آن مشخص و تا حدودی منابع تامین مالی خرید این سهام روشن شد.
کمیسیون اصل نود نیز در خصوص نحوه واگذاری سهام این شرکت بررسی هایی را به دنبال وظیفه نظارتی خود انجام داد.
پس از آن بهمن ماه سال 89 تعدادی از نمایندگان درخواست تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری سهام خودروسازی سایپا را به صحن علنی مجلس ارائه داده و به تصویب رساندند.
گزارش این تحقیق و تفحص نمایانگر این مسئله است که احکام قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی به ویژه در بحث رقابت در این واگذاری رعایت نشده و به صحنه سازی و سندسازی و جابه جایی سهام اقدام شده است.
همچنین بر اساس این گزارش در زمان واگذاری سهام قیمت تابلوی بورس حدود 50 درصد قیمت سهام مورد معامله سایپا در همان روز را نشان می داده و این موضوع حاکی از آن است که شرکت سایپا به هر دلیل حتی با گذاشتن کلیه سرمایه در گردش خود برای خرید سهام اقدام نموده است.
بر اساس تحقیق و تفحص نمایندگان به طور حتم رئیس هیئت مدیره، مدیرعامل و معاونت مالی و شرکت سرمایه گذاری کارکنان سایپا در این جابه جایی و تامین مالی خلاف مرتکب شده اند و با استفاده از ابزارهای غیرقانونی این عملیات را انجام داده اند که در این زمینه پرونده های متعددی در مراجع قضایی و امنیتی و انتظامی موجود است.
علاوه بر این بر اساس گزارش هیئت تحقیق و تحفص شرکت سایپا پول های هنگفتی از بانک ها با سود بانکی بالا دریافت نموده و بدون مجوز و نداشتن شرایط در اساسنامه و با سود کمتری در اختیار شرکت سرمایه گذاری کارکنان سایپا برای خرید سهام قرار داده است.
در پایان این تحقیق و تفحص نمایندگان مجلس از شخص وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواست کردند بر این شرکت بزرگ خودروسازی نظارت نماید تا مصوبات کمیسیون های اصل 44 ، صنایع و معادن ، شورای رقابت اجرا شده و از فروپاشی این گروه خودروسازی بزرگ جلوگیری به عمل آید.
جوابیه سایپا:
گزارش ارائه شده كميته تحقيق تفخص ايرادات عمده اي دارد
در پي درج خبري مبني بر قرائت گزارش تحقيق و تفخص از نحوه واگذاري سهام شركت خودروسازي سايپا در صحن علني مجلس با توجه به ايرادات عمده اي كه در اين گزارش مشاهده مي شود سايپا خواستار بررسي دقيقتر در موارد زير شد :
1-در خبر مذكور آمده است كه سياستهاي كلي اصل 44 در اين واگذاري رعايت نشده است. توضيح اينكه هيچ سهمي از دولت در اين واگذاري نبوده و چون فروشنده خصوصي و خريدار اشخاصي خصوصي بوده اند و براساس ضوابط و مقررات سازمان بورس اوراق بهادار معامله شده است .
2-درخصوص معامله و جابجايي سهام سايپا و اشاره به فروش 50% بالاتر از قيمت تابلو بورس بايد هيئت تحقيق و تفحص به اين نكته توجه نمايد كه قيمت بلوكي سهام با تبادل سهم جز تفاوت قيمت اساسي دارد و به صورت رقابتي عرضه مي شود بلوك هاي سهام عرضه شده توسط سازمان خصوصي سازي قيمت پايه بالاتر از 80% قيمت تابلو شناسايي مي گردد و پس از آن در رقابت قرار مي گيرد و اينكه براي يك بلوك 50% بالاتر از قيمت معامله شده است روند طبيعي معاملات بلوك سهام در بورس است .
3-در مورد سود سهام متعلق به سازمان گسترش
و نوسازي صنايع ايران مربوط به عملكرد سنوات 1387 و 1388 نيز يادآور مي شويم كه شوراي
داوري بورس مرجع صالح رسيدگي اين بحث است كه سود سال 1387در شوراي داوري بورس تعيين
تكليف شد و طي صورتجلسه اي در مورد تسويه سود سال 1388 نيز جهت پرداخت چك سهامداران
از جمله سازمان گسترش و نوسازي توافق شده است