شرق فرات

اقدامات ضد و نقیض ایالات متحده در شرق سوریه هم‌زمان با روی کار آمدن دموکرات‌ها در کاخ سفید بیانگر وجود نقشه‌ای برای تغییر استراتژی واشنگتن در منطقه مذکور است.

سرویس جهان مشرق _ بعد از گذشت حدود یک ماه از تغییر دولت آمریکا و ورود «جو بایدن» رئیس جمهور جدید این کشور به کاخ سفید، تحرکات ایالات متحده در شرق سوریه کاملاً متناقض است. با وجود اینکه برخی منابع معتقدند این تناقض در اقدامات آمریکا در شرق سوریه ناشی از سردرگمی و بحران‌های داخلی واشنگتن است، اما از طرف دیگر این امر می تواند توطئه‌ای برای ایجاد یک استراتژی جدید در این منطقه باشد.

 شاخص‌ها نشان می دهد که دولت جدید آمریکا تمایل زیادی به بررسی پرونده سوریه به شکل جداگانه ندارد و تاکنون نیز تیم خاصی برای رسیدگی به این پرونده تعیین نکرده است. بنابراین به نظر می رسد که مسائل سوریه در کنار پرونده ایران و ترکیه برای آمریکا مورد بررسی قرار بگیرد. بر این اساس و در سایه عدم وجود شاخص های سیاسی بارز در دولت جو بایدن در قبال سوریه، تحرکات میدانی آمریکا در شرق سوریه تناقض زیادی دارند؛ به این صورت که واشنگتن از یک سو در حال خروج  از برخی نقاط مشخص شده است و از طرف دیگر چندین پایگاه غیر قانونی جدید در سوریه ایجاد می کند.

راهبرد جدید دموکرات‌ها برای کنترل شرق سوریه / تلاش امریکا برای جلوگیری از ورود روسیه به مناطق نفت‌خیز شرق فرات

 کمتر از ۲ روز پس از عقب‌نشینی آمریکایی با تجهیزات کامل از منطقه شمال شرقی استان حسکه، واشنگتن اقدام به ارسال کاروان های نظامی جدید در حومه المالکیه واقع در شمال شرقی سوریه برای ایجاد پایگاه جدید در این منطقه کرد.

 در این زمینه منابع آگاه گزارش دادند که با انتقال تجهیزات لجستیکی و نظامی آمریکا به منطقه مذکور تحرکات چشم‌گیری در مثلث مرزی سوریه با ترکیه و عراق در حال انجام است. منابع ارزیابی می کنند که ائتلاف بین المللی موسوم به مبارزه با تروریسم به سرکردگی آمریکا قصد دارد بخشی از نیروهای خود را در مناطق نفتی رمیلان و الشدادی به پایگاه جدید آمریکا در عین دیوار (حومه المالکیه) منتقل کند.

 بر اساس این گزارش، آمریکایی‌ها قصد دارند از موقعیت جغرافیایی عین دیوار که مشرف به مناطق وسیعی از مرزهای سوریه با ترکیه و عراق است استفاده و آن را به پایگاه جدیدی در منطقه تبدیل کنند. این اقدام ایالات متحده پس از تلاش های روسیه جهت ایجاد پایگاه در مناطق عین دیوار و دیر غصن در حومه المالکیه با هدف رسیدن به مناطق نفتی صورت گرفته است.

راهبرد جدید دموکرات‌ها برای کنترل شرق سوریه / تلاش امریکا برای جلوگیری از ورود روسیه به مناطق نفت‌خیز شرق فرات

پیش از این نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) که تحت حمایت آمریکا هستند طرفداران خود را به تظاهرات علیه حضور روسیه در مناطق تحت سیطره قسد تحریک کرده و مانع تمرکز روسیه در این مناطق شدند، چراکه می ترسیدند این امر شرایط لازم برای بازگشت تدریجی دولت سوریه به مناطق مذکور را فراهم کند. بر این اساس برخی کارشناسان معتقدند که ممکن است علت تحرکات متناقض آمریکا در سوریه و به طور خاص در منطقه عین دیوار مسدود کردن راه مسکو برای حرکت به سمت مناطق استراتژیک نفتی و نیز محافظت از حضور آمریکا در سوریه برای تحقق اهدافی باشد که انتظار می‌رود بعداً توسط دولت بایدن اعلام شود.

 در این میان منابع وابسته به دولت سوریه با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که شبه نظامیان قسد آسیاب های دولتی را به زور در شهرهای حسکه و قامشلی تصرف و محتویات آرد و سبوس ونیز موتورهای الکتریکی آن ها را غارت کردند. این منابع افزودند که شبه نظامیان قسد همچنین انبار غلات و ماشین آلات و تجهیزات مربوط به آسیاب گندم را غارت کردند و کارگران، تحت فشار و تهدید به  آدم ربایی و دستگیری مجبور به همکاری با آنها شدند.

راهبرد جدید دموکرات‌ها برای کنترل شرق سوریه / تلاش امریکا برای جلوگیری از ورود روسیه به مناطق نفت‌خیز شرق فرات

 در همین زمینه منابع آگاه سوری گزارش دادند که نیروهای دموکراتیک سوریه علی‌رغم انجام توافقی تحت حمایت روسیه برای رفع محاصره شهرهای حسکه و قامشلی و آزادی بازداشت شدگان، همچنان به آدم‌ربایی در این دو منطقه ادامه می‌دهند و ۱۲۱ نظامی و غیرنظامی را در این شهرها ربودند.

 تحلیلگران معتقدند که شبه نظامیان قسد قصد دارند به دولت جدید آمریکا اعلام کنند که همچنان قادر به کنترل امور در شمال شرقی سوریه هستند. علاوه بر آن، این شبه نظامیان در تلاش برای افزایش سقف خواسته های خود در مذاکراتی که گفته می‌شود احتمالاً در دوره آینده تحت نظارت مسکو با دولت سوریه انجام دهند، هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 16
  • مهدی IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    15 5
    ورود روسیه دیگه چیه، آمریکا خاک سوریه رو اشغال کرده و داره منابعش رو غارت میکنه
    • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
      15 10
      روسیه تو سوریه پایگاه داره و با تایید رسمی دولت سوریه وارد خاک سوریه شده‌.اما آمریکا عین گاو سرشو انداخته اومده تو سوریه و نفت میدزده تازه از حقوق بشر هم حرف میزنه
    • KR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
      7 3
      تاییدیه نیست برای دوشیدن اومده
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    10 3
    90 درصد منابع انرژي سوريه در اختيار آمريكاست.
  • بابک آزری IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    3 3
    مناطق تحت کنترل ترکیه نفت داره ؟
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    10 2
    آمریکا مثل یک دزد مافیایی با زور وقلدری آمده داره منابع نفتی وحتی آذوقه مردم سوریه را می دزدند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس