«نوبخت» لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را تقدیم مجلس کرد/بماند

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت طبق نظر مجلس الزامات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را طی ۶ ماه فراهم می‌کند.

به گزارش مشرق،  محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه با تغییرات اصلاحی دولت برای سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: از موافقانی که استدلال‌های بسیار قوی و محکمی در خصوص جهت گیری‌های اصلاحیه بودجه داشتند قدردانم.

وی گفت: طبق برنامه ریزی که سازمان برنامه و بودجه انجام داد برای ایجاد تسهیل و افزایش بهره وری اعتبارات اگر این زمان محدود به ۲۹ اسفند شود بسیاری از دستگاه‌ها اقدام به سرعت بخشی در جذب هزینه‌ها می‌کنند که این سرعت بخشی لزوما منجر به بهبود کار نخواهد شد به همین جهت روز گذشته بخشنامه‌ای صادر شد که این بخشنامه را تقدیم رئیس مجلس خواهم کرد و دستگاه‌های اجرایی با همان روال سابق کار خود را ادامه خواهند داد.

بیشتر بخوانید:

موافقان و مخالفان کلیات بودجه ۱۴۰۰ چه گفتند؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه موافقان کلیات بودجه به درستی اشاره کردند که چه اصلاحاتی در بودجه صور گرفته است افزود: دولت پس از رأی مجلس به کلیات بودجه بسیار صمیمانه استقبال کرد و اصلاحات مدنظر نمایندگان را با توجه به تاکیدی که لحاظ کردن مقام معظم رهبری داشتند اقدام شد.

نوبخت بیان کرد: پس از بازگشت بودجه ما فرصت داشتیم منابع مربوط به مابه التفاوت بالای ۲۰ درصد را اصلاح کنیم و حداقل ۴۰ هزار میلیارد تومان از این محل سقف منابع لایحه تقلیل پیدا کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه متذکر شد: در مواردی همچون آبخیزداری و شرکت‌های دانش بنیان نیز که در سقف جداول قرار گرفته بود دقیقا مدنظر مجلس اصلاح شد، اما همه این اقدامات همراه با کاهش هزینه صورت گرفت.

بیشتر بخوانید:

حذف ارز ۴۲۰۰ نیز به «رفع تحریم‌ها» گره می‌خورد؟

وی ادامه داد: هر چند ۵۳ هزار میلیارد تومان مصارف را برای تبصره ۴ در ارتباط با تقویت بنیه دفاعی افزایش دادیم، اما ۴۰ هزار میلیارد تومان صرفه جویی در سایر هزینه‌ها انجام شد.

نوبخت تاکید کرد: با توجه به اینکه نباید تکانه جدیدی به بازار کالا و قیمت‌ها وارد شود توافق شد در ۶ ماهه اول ارز ترجیحی حفظ شود، اما در راستای نظر برخی از افراد مبنی بر یکسان‌سازی قیمت ارز و شفاف‌سازی در این حوزه بسترها آماده می‌شود تا علاوه بر اینکه به قیمت‌ها تکانه جدیدی وارد نشود، این حوزه نیز اصلاح شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در یک هدف مشترک با مجلس به دنبال این هستیم که از هر آنچه می‌توانیم برای جلوگیری از افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و تورم اقدام کنیم. البته تلاش دولت محدود به این شد که زمینه افزایش قیمت‌ها را فراهم نکنیم و تا جایی که امکان دارد، تلاش می‌کنیم تا کاهش قدرت خرید کارکنان دولت را جبران کنیم.

مرحله دوم همسان سازیحقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در اصلاحیه بودجه دیده شد
وی افزود: غیر از افزایش ۲۵ درصدی که برای حقوق کارکنان دولت، از شاغلان تا بازنشستگان قرار داده‌ایم، پاداش بازنشستگان سال آینده و یا کسانی که در ماه‌های اخیر بازنشسته شده و آینده بازنشسته می‌شوند، در بودجه لحاظ کردیم تا آن‌ها نیز نگران نباشند. به بازنشستگان می‌گویم همسان سازی حقوق‌شان با شاغلان در سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت، به بازنشستگان تامین اجتماعی هم می‌گویم مرحله دوم همسان سازی و اعتباراتش به قدر کافی در این اصلاحیه بودجه دیده شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: در توافق با وزیر رفاه و سازمان تامین اجتماعی، مرحله دوم همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را اجرا می‌کنیم. در سفر به کردستان و حضور در سنندج، با عده‌ای از معلولان جلسه داشتیم و مشکلاتشان را بیان کردند؛ در نتیجه این فرصت در اصلاحیه بودجه فراهم شد که قانون حمایت از معلولان عزیز در این بودجه دوباره تقویت شود.

نوبخت تصریح کرد: اصلاحیه بودجه برکت دیگری هم داشت؛ مقام معظم رهبری در جلسه‌ای با حضور اعضای شورای عالی اقتصادی بیان فرمودند نظام تامین اجتماعی را همراهی و آن را اقناع کنید. خوشبختانه منابع مالی این نظام جامع و فراگیر را دیده‌ایم. همچنین درخواست و علاقه اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های وزارت علوم برای همسان سازی حقوقشان با اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی، در این اصلاحیه دیده شده است.

وی اظهار کرد: باید آنچنان کشور را قوی کنیم که هر بدخواهیِ دشمنان این نظام و رژیم آمریکا را نسبت به مردم، به نحو مقتضی کنار بگذاریم تا آستانه تحمل مردم بالا برود. ان شاء الله همانطور که تا الان موفق بودیم موفق بمانیم و جلوه‌ای از همراهی، همگامی و همفکری بین دولت و مجلس در این بودجه دیده شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ف IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    0 0
    آقایان مجلسی یک‌دوازدهم بودجه‌سال‌را‌به‌این‌دولت بدهید دولت‌بعدی که‌با شما بود ارز ۴۲۰۰ را‌حذف‌کنید بعد‌مملکت را‌و‌مردم را‌به نابودی‌تر‌بکشانید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس