کد خبر 1181692
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۸
مدیران شهری پایتخت برای توسعه حمل و نقل عمومی به قالیباف نامه نوشتند

ناتوانی مدیران شهری پایتخت در تأمین منابع مالی برای توسعه حمل‌ونقل شهری موضوع گزارش روزنامه وطن امروز بوده است.

به گزارش مشرق، با آنکه زیرساخت‌های توسعه قطار شهری در تهران فراهم شده و خیلی از ایستگاه‌ها و خطوط متروی پایتخت از دوره مدیریت گذشته در آستانه افتتاح بود اما آنگونه که مشاهده می‌شود در دوران مدیریت جدید شهری اقدام قابل توجهی در این بخش انجام نشده و اگر ایستگاه مترویی نیز راه‌اندازی شده است بیش از ۹۰ درصد پروژه یادگار مدیریت شهری گذشته بوده است. علاوه بر این موضوع، گله‌های فراوانی نیز درباره عدم نوسازی و تجهیز ناوگان اتوبوسرانی تهران مطرح است، دلیل آن هم به قول خود مدیران شهری این است که شهرداری پایتخت تاکنون نتوانسته مطالبه بحق خود را درباره بودجه نوسازی خطوط بی‌آرتی و اتوبوسرانی شهری از دولت بگیرد.

ابوالفضل قناعتی، عضو سابق شورای شهر تهران درباره چگونگی وضعیت حمل‌ونقل عمومی گفت: با توجه به اینکه دولت، شهرداری و شورای شهر از یک جریان انتخاب شده‌اند، بنابراین این امید و نوید در شهر تهران بود سهمی که دولت در توسعه حمل‌ونقل عمومی دارد، برای رفاه شهروندان تهرانی به این بخش اختصاص داده شود اما متاسفانه نه دولت به تعهدات خود در قبال تامین منابع مالی با هدف توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی عمل کرد و نه مدیران شهری عملکرد قابل توجهی در این زمینه داشته‌اند. 

وی اضافه کرد: با توجه به عدم حمایت دولت از شهرداری برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و مطالبه‌گر نبودن شهرداری، متاسفانه شاهد آن هستیم که دولت نه‌تنها در حق جریان فکری خود کم‌لطفی کرده، بلکه نسبت به حق شهروندان تهرانی نیز بی‌تفاوت بوده است، چرا که در کلانشهر تهران مشکل ترافیک و آلودگی هوا وجود دارد اما مردم در این زمینه عملکرد قابل قبولی ندیده‌اند. 

قناعتی اضافه کرد: بیش از ۹۵ درصد پروژه‌های خطوط ۶ و ۷ متروی تهران در دوران مدیریت شهری گذشته آماده شده بود و اگر شهرداری با حمایت دولت این خطوط را راه‌اندازی می‌کرد، اکنون شاهد افزایش جابه‌جایی مسافر بودیم. 

وی ادامه داد: آقای جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور بارها قول مساعد داد ۲ هزار واگن به متروی تهران اضافه کند اما هیچ وقت به وعده خود در این زمینه عمل نکرد. قناعتی اضافه کرد: در دوره شورای شهر قبلی ۱۸ هزار میلیارد بودجه سالانه به توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و... اختصاص می‌یافت اما اکنون که این رقم حدود ۲ برابر شده است هیچ اتفاق خاصی در مدیریت شهری و رفاه عمومی بویژه در بخش نوسازی و توسعه حمل‌ونقل عمومی به چشم نمی‌خورد.

* دولت در مطالبات مدیریت شهری کلاه گشادی بر سر شهرداری گذاشته است

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: دولت در زمینه مطالبات شهری کلاه گشادی بر سر شهرداری گذاشته و به‌رغم مشخص بودن رقم مطالبات، هیچ توجهی به پرداخت آنها نمی‌کند.

محمد علیخانی در گفت‌وگو با مهر، درباره بدهی‌های دولت به شهرداری گفت: در دوره‌ای که دولت وضع اقتصادی مناسبی داشت شهرداری می‌توانست از طرق مختلف نسبت به وصول مطالبات خود اقدام کند اما حال با شرایط کنونی جامعه و دولت، نمی‌توانیم توقع داشته باشیم ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به مدیریت شهری تسویه شود.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران افزود: با این حال دولت نمی‌تواند از حق قانونی شهرداری سرپیچی کند و باید ردیف بودجه مشخصی را برای پرداخت این بدهی‌ها تعیین کند. وی تصریح کرد: دولت در زمینه مطالبات شهری کلاه گشادی را بر سر شهرداری گذاشته و به‌رغم مشخص بودن رقم مطالبات، هیچ توجهی به پرداخت آنها نمی‌کند. علیخانی با اشاره به اینکه عدم پرداخت سهم دولت در حمل‌ونقل عمومی موجب ایجاد مشکل در روند توسعه این ناوگان شده است، عنوان کرد: با این حال شهرداری اقدامات خوبی را انجام داده و بویژه معاونت حمل‌ونقل شهرداری بسیار فعال‌تر از گذشته شده است. وی با بیان اینکه مدیریت شهری طی سال‌های اخیر فرصت‌های زیادی را از دست داده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه تا مدتی پیش نیز در شهرداری و این معاونت اتفاق خاصی نمی‌افتاد و غیر از تنش موضوع دیگری وجود نداشت. به علاوه عملکردی که از شهرداری انتظار می‌رفت نیز دیده نشد یا شهرداری با تکالیفی که شورا بر عهده‌اش می‌گذاشت، مقابله می‌کرد. 

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران اظهار داشت: جای تأسف است اما ما ۳ سال گذشته را از دست داده‌ایم و این مدت باقیمانده نباید با تنش پیش برود، چرا که ادامه روند فعلی ارتباط دولت و شهرداری آن هم همراه با تنش، شهرداری را به حقوق مالی خود نخواهد رساند.

علیخانی با اشاره به راهکار کنونی برای وصول مطالبات شهرداری از دولت ابراز داشت: دولت در حال حاضر شرایط مالی و اقتصادی خوبی ندارد اما مجلس می‌تواند برای پرداخت بدهی‌های مدیریت شهری راه‌حلی پیدا کند و هر ساله بخشی از این بدهی را تسویه کند. درخواست ما نیز از نمایندگان مجلس این است که در لایحه بودجه به سهم شهرداری و بدهی‌ها به این نهاد توجه ویژه کنند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    3 1
    بیشتر اتوبوسهای فرسوده تهران را می دهند به شهرهای دیگر و اتوبوسهای نو را کش می روند دیگه چوب خط تهرونی ها پرشده است - چی لازم دارید از کشور برایتان کشو بروند بستان نیست از کرونا هم عبرت نگرفتید؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس