کد خبر 1181673
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۲
کاظم غریب‌آبادی نمایه

نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام امروز تحویل گروسی شد و از آژانس خواسته شد در اسرع وقت اقدامات لازم را برای اجرای درخواست‌های ایران به منظور توقف اقدامات مختلف داوطلبانه به عمل آورد.

به گزارش مشرق؛  «کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امشب اعلام کرد: نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام از تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ برابر با ۵ اسفندماه، عصر امروز (دوشنبه) تحویل «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد.

غریب آبادی اظهار داشت: این اقدام در اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران و در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و به علت عدم پایبندی طرف‌های مقابل به تعهدات خود در جهت رفع تحریم‌های غیرقانونی، صورت گرفته است.

 از آژانس خواستیم تا در اسرع وقت اقدامات لازم را برای اجرای درخواست‌های ایران به منظور توقف اقدامات مختلف داوطلبانه، شامل اجرای پروتکل الحاقی، به عمل آورد

نماینده دائم کشورمان گفت: در این نامه از آژانس خواستیم تا در اسرع وقت اقدامات لازم را برای اجرای درخواست‌های ایران به منظور توقف اقدامات مختلف داوطلبانه، شامل اجرای پروتکل الحاقی، به عمل آورد. 

وی افزود: از این پس، همکاری‌های ایران و آژانس صرفا بر مبنای تعهدات پادمانی ادامه خواهد یافت تا زمانی که با لغو تحریم‌ها به صورت عملی و ملموس، زمینه برای بازگشت ایران به اجرای مجدد این اقدامات فراهم شود.

 خطیب‌زاده: پروتکل الحاقی قطعا متوقف خواهد شد

 «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز (دوشنبه) در پاسخ به پرسشی درباره اجرای بند ششم مصوبه مجلس در خصوص توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در هفته اول اسفند ماه اظهار داشت: در هفته اول اسفند مطابق بررسی‌های فنی، قطعا ایران اگر تا آن روز تعهدات طرف‌های مقابل انجام نپذیرفته باشد، دولت براساس قانون مصوب مجلس مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند. این بدان معناست که این زمانبر نیست و هر روزی فرا برسد می‌تواند به سرعت این اجرا متوقف شود.

خطیب‌زاده بیان کرد: این بدان معناست که نظارت‌های فراپادمانی متوقف می‌شود که نظارت‌هایی است که ایران در چارچوب پروتکل الحاقی به صورت داوطلبانه پذیرفته بود و به معنی توقف تمامی نظارت‌ها نیست. ایران عضو پادمان است و براساس تعهدات پادمانی خود بخشی از نظارت‌ها را نگه خواهد داشت چون متعلق به پروتکل الحاقی نیست.

این دیپلمات ارشد ایرانی تصریح کرد: پروتکل الحاقی قطعا متوقف خواهد شد. 

به گزارش فارس، طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران روز چهارشنبه ۱۲ آذر ماه سال جاری در مجلس شورای اسلامی اصلاح و توسط شورای نگهبان تایید شد و همان روز رئیس مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهور قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را جهت اجرا ابلاغ کرد و آیین نامه اجرایی این قانون نیز سوم دی ماه به تصویب هیأت وزیران رسید.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز آیین نامه اجرایی قانون مزبور را برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرد.

براساس ماده ۶ این طرح، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد از جمله کشورهای ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون در مجلس شورای اسلامی، نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف کند. (جزییات بیشتر)

در همین راستا نیز «کاظم غریب‌ آبادی» سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی زمینه‌ها و دلایل تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به اطلاع آژانس و کشورهای عضو رساند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    1 0
    آفرین
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    5 0
    خدا راشکــــــــــــــــــــــــــــــــــــــر.بالاخره این خفت هم تمام شد.
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
      0 0
      خدایا شکرت
  • پیروزه IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
    1 0
    چقدر باید حسن نیت خودمان را به اجنبی ها نشان بدهیم که با ور کنند بابا با ید مثل خودشان رند باشیم اینطوری می فهمند با کی طرفند. همیشه ودر همه حال حق با اسلام است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس