سید یحیی صفوی

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا گفت: جهان کنونی با سرعتی بالا به سمت تغییرات و جابجایی قدرت از نیم‌کره غربی به شرقی حرکت می‌کند،

به گزارش مشرق؛ سرلشکر سید یحیی صفوی، دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در همایش تحولات ژئواستراتژیک و ژئوپلیتیک جنوب غرب آسیا در قرن 21 که به همت انجمن ژئو پلیتیک ایران و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح برگزار شد با اشاره به افول امپراطوری آمریکا در مقیاس جهانی در دهه سوم قرن بیست و یکم، گفت: روزگاری بر این عالم گذشته است که حتی  صحبت از مبارزه با قدرت بی رقیب دنیا یعنی امپراطوری  آمریکا مضحک، غیر معقول و حتی رمان خیالی محسوب می شد.

وی افزود: هم اکنون در آستانه  سال جدید ۱۴۰۰ هجری شمسی و ورود به قرن پانزدهم شمسی و دهه سوم قرن بیست و یکم  میلادی شاهد رخدادهایی برای استدلال افول و سقوط امپراطوری آمریکا در مقیاس جهانی در دهه سوم قرن هستیم.

سرلشکر صفوی ادامه داد: ایالات متحده در تشکیل تنها ابرقدرت جهانی و یا قدرت هژمون آمریکایی برای برتری قدرت اقتصادی، توانایی نظامی و رهبری و مدیریت سیاسی جهان حتی در مسائل ایدئولوژیک و فرهنگی جهان شکست خورده است.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران با اشاره به علائم افول و سقوط  امپراطوری آمریکا، گفت: علائم افول و سقوط امپراطوری آمریکا ریشه در تغییر و تحولات درونی جامعه و سیاستمداران آمریکا دارد و در انتخابات اخیر این افول برای همه اندیشمندان  علوم سیاسی، اقتصاددان‌ها و جامعه شناسان آشکار شد و رئیس جمهور سابق مغرور و فاقد شعور سیاسی و بین الملل و تروریست آمریکا آخرین تیشه را به ریشه های فاسد این امپراطوری زد.

سرلشکر صفوی با اشاره به دلایل بیرونی افول قدرت آمریکا گفت: لشکرکشی نظامی و اشغال دو کشور مسلمان مظلوم افغانستان و عراق و گیر افتادن و هزینه کردن بیست ساله منابع اقتصادی و انسانی آمریکا و ناتو در صحراهای عراق و کوه‌های سر به فلک کشیده افغانستان و استفاده رقبای استراتژیک آمریکا یعنی چین در بعد اقتصادی و روسیه برای حفظ خود و حتی افزایش قدرت نظامی از این شرایط از دیگر دلایل افول قدرت آمریکا است.

وی افزود: به نظر می رسد جهان کنونی با سرعتی بالا به سمت تغییرات و جابجایی قدرت از نیمکره غربی به شرقی حرکت می کند. دیگر هیچ کشور و هیچ  دولتی چه ایالات متحده آمریکا و یا حتی چین یا هر کشور بزرگ دیگری تنها ابرقدرت جهان نخواهد شد و سیر صعودی قدرت غرب که قرن هجدهم به بعد بر قرار کرده بود معکوس خواهد شد و احتمالا در اقتصاد جهانی قدرت به آسیا باز خواهد گشت و کشورهای بزرگ چین و هند و روسیه در قالب پیمان شانگهای هم از نظر اقتصادی، امنیتی و نظامی در مقابل پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو  قدرت خواهند گرفت.

مشاور عالی مقام معظم رهبری با بیان شکل گیری قدرت جدید  جهان اسلام بر مبنای  منابع قدرت عظیم  بالقوه جهان اسلام گفت: قدرت جدید جهان اسلام  بر مبنای منابع قدرت عظیم بالقوه  و توانمندیهای فرهنگی و اقتصاد با جهت گیری  تمدن نوین اسلامی و با رشد دو میلیارد نفری مسلمانان جهان و وسعت و برتری  موقعیت نسبی  جغرافیایی  این کشورها در قاره‌های آسیا و آفریقا و از سواحل اقیانوس اطلس  تا اقیانوس آرام  و وجود ذخایر عظیم نفت و گاز و رشد فن آوریهای جدید و گسترده  علوم مختلف  از جمله  ارتباطات و فناوریهای رسانه‌ای و بیداری ملت های اسلامی از شمال آفریقا تا غرب آسیا و اقیانوس هند و اقیانوس آرام و جنوب شرق آسیا می‌تواند بعنوان یک قدرت  جدید بروز و ظهور پیدا کند و در ایجاد صلح و امنیت پایدار منطقه‌ای و جهانی تاثیرگذار باشد.

دستیار و مشارو عالی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به شکست راهبردهای ایالات متحده آمریکا ورژیم صهیونیستی در منطقه غرب آسیا و فراهم شدن روند اخراج آمریکا از منطقه غرب آسیا، گفت: سیاست های راهبردی جمهوری اسلامی و همکاران و شرکا بین المللی و کشورهای همسو در شکست استراتژی سازمان های اطلاعاتی امریکا و صهیونیست ها و برخی از کشورهای منطقه  با موفقیت روبرو شد و سیاست‌های جبهه مقابل باشکست مواجه شده و قدرت و نفوذ سیاسی جبهه مقاومت در منطقه غرب اسیا رو به افزایش و ایران بعنوان یک قدرت در غرب اسیا به پیروزی رسیده و علامت روشن آنرا در آینده نزدیک به عنوان خروج ارتش تروریستی آمریکا از منطقه غرب آسیا مشاهده خواهید کرد.

وی افزود: امیدواریم رهبر عظیم الشان و ملت تمدن ساز ایرانی در آینده ای نزدیک  بتوانند تمدن نوین اسلامی و صلح پایدار و امنیت پایدار را در مقیاس جهانی پایه گذاری نمایند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 0
    پول های شرق هم داره میره کانادا
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    2 5
    اما رئیسش آقایه دلاره
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    4 0
    قرن ۲۱ قرن پیشرفت اسیا هست به امید آینده ای روشن
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    2 1
    اگر اصلاح طلبان غرب گرا گرا به دشمن ندهند آمریکا وانگلیس حتمآ نابود خواهند شد نیازی به برداشتن تحریم نست چون دیگر کس نمی تواند ایران عزیز را تحریم کن ایران سر بلن وقدرتمند۲۷۶۹
  • فدایی رهبرم سید علی IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    5 5
    شتر در خواب بیند پنبه دانه
    • IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      3 2
      خوب از خواب پاشو تا اینقدر خواب نبینی!!!
  • حکمت بهمنی IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    5 1
    خوب گفتی خسته نباشی
  • محمد IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    4 0
    بله قرار امریکا برود ولی ایران ب قول دزفولیا لکش ول نمی کند تا برود
  • محمد IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    1 0
    سلام وخسته نباشید جناب سردار. درود بر شما

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس