کرونای انگلیسی نمایه انگلیس کرونا نمایه

استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه ویروس انگلیسی علائم جدیدی ندارد و همان علائم ویروس قبلی است،گفت: این نوع ویروس بیماری زایی و سرایت پذیری بیشتری دارد.

به گزارش مشرق، کرونا یکسال پیش در همین روزها بود که سرو کله‌اش به طور رسمی در ایران پیدا شد و دوران زندگی کرونایی و توفیق اجباری همنشینی نامأنوس با این بیماری هزار چهره و فریبکار، آغاز شد.

بیماری که حالا یکسال است زندگی همه افراد را در اقصی نقاط جهان و از جمله ایران دستخوش تغییرات و دگرگونی‌های زیادی کرده و انگار با آمدن خود، سبک و سیاق زندگی و رسم و رسومات ارتباطی و معاشرتی با سابقه دیر پای را تغییر داده و سبک جدید زندگی را پایه گذاری کرده است.

بیشتر بخوانید:

آخرین یافته‌ها درباره کرونای انگلیسی

ویروس نامرئی که با ورود نامیمون خود، محفل‌های خانوادگی و دوستانه بسیاری از مردم را برهم زده و بسیاری افراد را درگیر عوارض پیدا و پنهان خود کرده است؛ شناسنامه جماعت زیادی را باطل کرده و پرونده زندگی بسیاری را  در میانه عمر پیچیده است!

اولین نوع ویروس کرونا یا کووید ۱۹ در ووهان چین سربرآورد و در کوتاهترین زمان عالمگیر شد؛ هر روز مطالب و اطلاعات جدیدی از آن شنیده شد و حالا چند ماهی است که صحبت از تولد نوع جدید کووید ۱۹، آن هم از کشور انگلیس به گوش رسیده است؛ ویروس جهش یافته‌ای که بنا بر شواهد موجود پس از گذشت حدود ۳ ماه از تولد آن در انگلیس، خبری شده و نامش بر سرزبانها افتاد.

این ویروس نیز به سان اجداد ناخلف خود، نقاط مختلف دنیا را در نوردیده و حالا چند وقتی است پایش به کشورمان نیز باز شده؛ آن طور که وزیر بهداشت در چند روز گذشته اعلام کرد کرونای انگلیسی در کشور در حال چرخش است و دیگر هیچ نقطه‌ای را نمی‌توان مصون از حضور آن دانست.

سعید نمکی، وزیر بهداشت با بیان اینکه ویروس جهش یافته کرونا در کشور چرخیده است و این زنگ‌ خطر جدی در مدیریت کرونا بوده که آغاز شده است،گفت: روزهای سختی در انتظار ماست و باید خود را آماده کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد:روش مبارزه با ویروس جدید و جهش یافته کرونا با ویروس ووهان هیچ تفاوتی ندارد و باید دستورالعمل‌های توصیه شده را رعایت کنیم.

تاکنون در کشور ۷ نفر در اثر ابتلا به نوع جهش یافته ویروس کرونا یا همان کرونای انگلیسی جان خود را از دست داده اند.البته بنا به گفته فرید نجفی، معاون تحقیقات وزیر بهداشت آمار ابتلا به ویروس کرونای انگلیسی در کشور بسیار بیشتر از تعداد اعلام شده است.

وی از افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی سرعت انتقال ویروس  کرونای انگلیسی نسبت به ویروس قبلی خبر داد.

به عبارت بهتر باید گفت که دیگر در هیچ نقطه‌ای نمی‌توان این احساس را داشت که امکان ابتلا به کرونای انگلیسی وجود ندارد.

حمید عمادی، استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی(ره)، در پاسخ به این پرسش که «کرونای جهش یافته انگلیسی چه ویژگی‌ها و تفاوت‌هایی با ویروس کرونای ووهان در چین دارد؟»، بیان داشت: از نظر بالینی فرق زیادی بین این دو نیست؛ فقط مقداری احتمال سرایت کرونای انگلیسی بیشتر است و اگر ابتلایی باشد، بیماری شدیدتر خواهد بود.

کرونای «انگلیسی» با کرونای «ووهان» چه تفاوتی دارد؟

*کرونای انگلیسی جوانان را بیشتر دوست دارد!

وی اضافه کرد:به طور کلی ویروسی است که قدرت سرایت آن بیشتر بوده و احتمال اینکه افراد دارای سیستم بدنی قوی و جوان را درگیر کند، وجود دارد.

ویروس انگلیسی بیماری زایی و سرایت پذیری بیشتری دارد و امکان مرگ در اثر ابتلا به آن بیشتر است

استاد بیماری‌های عفونی افزود: حتی در ویروس ووهان نیز مشاهده شد که افرادی مبتلا و بیمار شدند که بدنی قوی داشتند؛ در نتیجه قانونی وجود ندارد که همه افرادی که مبتلا به ویروس ووهان آلوده شدند از نوع خفیف بوده باشد؛البته در کل باید گفت ویروس انگلیسی بیماری زایی و سرایت پذیری بیشتری دارد و امکان مرگ در اثر ابتلا به آن بیشتر است.

عمادی در پاسخ به این پرسش که «ویروس‌های جهش یافته آفریقایی و برزیلی چه ویژگی دارند؟»‌،ابراز داشت: ویروس کرونا، ویروس خیلی بزرگی است و در نتیجه احتمال بروز جهش‌های مختلف زیاد است.

وی با بیان اینکه این ویروس به سرعت جهش پیدا می‌کند، تصریح کرد:اولین منطقه‌ای که ویروس جدید جهش یافته را پیدا کنند اسم آن محل را روی آن می‌گذارنند. ویروس کرونا جهش‌های مختلفی داشته که هرکدام مشخصاتی داشته است.

*جهش ویروس الزاما به معنای خطرناک شدن نیست

استاد بیماری‌های عفونی خاطرنشان کرد: جهش‌ها ممکن است الزاما در جهت بدتر شدن پیش نروند؛ یعنی ممکن است ویروسی که مثل این ویروس جهش پیدا کرده بیماری زایی بیشتری نداشته باشد و ممکن است جهشی منجر به ضعیف شدن ویروس شود؛ در نتیجه باید بدانیم این طور نیست که فقط جهش به سمت بدتر شدن ویروس برود.

کرونای انگلیسی علامت خاصی ندارد

عمادی در پاسخ به این پرسش که «آیا ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی علائم  خاصی دارد؟»،گفت:علائم جدیدی ندارد و همان علائم ویروس قبلی است؛ مانند تب، سردرد، بدن درد، سرگیچه، تهوع و استفراغ، تنگی نفس، سرفه، اسهال، از دست حس بویایی و چشایی، احساس سنگینی در قفسه سینه، گلودرد؛همه از علائم ابتلا به کروناست.

وی متذکر شد:البته معمولا این طور نیست همه علائم در یک فرد باشد و در افراد مختلف متفاوت است.

کرونای «انگلیسی» با کرونای «ووهان» چه تفاوتی دارد؟

استاد بیماری‌های عفونی خاطرنشان کرد:علائم جدیدی وجود ندارد که بگوییم این علامت نشانه جهش جدید در ویروس است؛ بلکه جهش فقط ویروس را مسری تر کرده و امکان اتصال به سلولهای تنفسی را بیشتر کرده است.

عمادی یادآور شد: برای نمونه اگر قبلا قطرک های تنفسی حاوی هزارقطرک متشکل از  ویروس بود، ممکن بود از هزار ویروس۱۰ ویروس قابلیت سرایت داشته باشد و بقیه نمی‌توانست آلودگی ایجاد کند اما اکنون در هزار ویروس بیش از ۴۰۰ تا ۵۰۰  ویروس می‌تواند قدرت انتقال داشته باشند؛ یعنی سرایت پذیری بیشتر شده است.

تب، سردرد، بدن درد، سرگیچه، تهوع و استفراغ، تنگی نفس، سرفه، اسهال، از دست حس بویایی و چشایی، احساس سنگینی در قفسه سینه، گلودرد؛همه از علائم ابتلا به کروناست

وی در پاسخ به این پرسش که «ابتلای کودکان درنوع جهش یافه کرونای انگلیسی چگونه است؟»، تصریح کرد:اپیدمی در ایتالیا پدید آمده که در آن ۷۰ درصد مبتلایان کودکان هستند و آن یک نوع جهشی است که کودکان بیشتر درگیر می‌شوند.

استاد بیماری‌های عفونی افزود: امیدواریم این ویروس‌های جهش یافته وارد کشور نشوند؛ البته این خیلی بستگی به مسؤولان دارد تا در کنترل مرزها و قرنطینه کردن تلاش زیادی داشته باشند. ما در این خصوص خیلی جدی نبود و سهل انگاربوده‌ایم؛ باید جدی تر برخورد کنیم و با افرادی که  از خارج از کشور می‌آیند جدی تر برخورد کرده و آنها را قرنطینه کنیم.

دقت کنیم! آنچه را که باید در شرایط خاص کرونایی این روزهای جامعه در نظر بگیریم، این است که آمدن و ورود هر نوع ویروس جهش یافته کرونا در کشور که البته امری اجتناب ناپذیر خواهد بود، بستگی به رعایت نکات و شیوه نامه‌های توصیه شده بهداشتی فردی و اجتماعی است؛ به طوری که اگر در رعایت دقیق این توصیه‌ها نهایت توجه و دقت را داشته باشیم، می‌توانیم به مقدار خیلی زیاد از عدم ابتلا به این ویروس مطمئن باشیم و باید همواره رعایت سه‌گانه کلیدی و مهم بهداشت فردی؛ یعنی شستن دستها، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری فیزیکی را در سرلوحه هر فعالیت و اقدام خود قرار دهیم.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    7 0
    کرونا انگلیسی کوید ۲۰ میشه
  • آرش IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
    0 0
    مگر با دنیا قطع رابطه نیستیم پس هواپیماها تو مسیر اونها چه غلطی میکنند .واس چند غاز در آمد چرا ۱۰۰۰ برابر خرج در مان مردم میکنن و قتل و عام میکنن مردم رو .این چه مدل اداره کردن مملکته؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس