کد خبر 1180789
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴
مکانیسم ماشه ترامپ نمایه

جلسات استیضاح دونالد ترامپ در آمریکا برگزار شد، اما برای آنکه بتوان درباره شرایط موجود در این کشور تحلیل ارائه داد باید با یک دید واقع گرایانه به آن نگریست.

به گزارش مشرق، استیضاح ترامپ در آمریکا برگزار و نمایندگان رای به تبرئه وی دادند، اما آیا این واکنش، جنبه‌ای از «دموکراسی» است؟

بیشتر بخوانید:

ترامپ در دومین استیضاح هم تبرئه شد

برای آنکه بتوان درباره شرایط موجود در آمریکا تحلیل ارائه داد نیازمند آن است تا با یک دید واقع گرایانه به آن نگریست.

یک بازخوانی کوتاه از تحولات و چالش‌هایی که از دوران دونالد ترامپ تاکنون اتفاق افتاده است می‌تواند شرایط آمریکا را به تصویر بکشد و احتمالات فرضی، حتمی و قطعی را پیش بینی کند.

دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا در چارچوب سیستم حاکم در این کشور انتخاب شد و عضوی از حزب جمهوریخواه بود و با حمایت همین حزب، ۴ سال پیش کلید کاخ سفید به وی سپرده شد.

ترامپ در طول ۴ سال ریاست جمهوری خود، آمریکا را با چالش‌های زیادی روبرو کرد و با شعار «فقط آمریکا»، افول جهانی این باصطلاح ابر قدرت را رقم زد.

نظام حاکم در آمریکا توانست یک رییس جمهور نامتعارف در آمریکا را پس از ۴ سال کنار بزند در حالی که ترامپ بیش از ۷۴ میلیون رای مردمی به دست آورد.

جو بایدن، چهل و ششمین، رییس جمهور آمریکا اکنون با ۷۸ سال سن، قرار است ۴ سال سکان کشتی طوفان زده آمریکا را در دست بگیرد.

او با ۷۸ سال سن قطعا توانایی ۴ سال بعد را نخواهد داشت چرا که تا آن زمان اگر زنده باشد، ۸۲ ساله خواهد شد و هم اکنون نیز با ضعف جسمی روبرو است.

دموکرات‌ها برای اداره آمریکا تا ۱۲ سال آینده برنامه دارند.

برنامه آنها بر این اساس است که اکنون شرایط آمریکا به گونه‌ای است که تنها حزبی که می‌تواند این کشور را از کوران بحران‌های موجود نجات دهد، حکومت تک حزبی در آمریکاست و این حزب نیز تنها دموکرات است.

سیاستی که در آمریکا با روی کار آمدن دموکرات‌ها و به قدرت رسیدن آنها در پیش گرفته است، اقدامی است که اجازه عرض اندام به دیگر احزاب به ویژه جمهوریخواهان را نخواهد داد.

بایدن در طول ۴ سال ریاست جمهوری خود تلاش خواهد کرد هر آنچه که در کشور به نام مشکلات وجود دارد به گردن جمهوریخواهان بیندازد و از این بازی سیاسی، بهره برداری حزبی کند و دموکرات‌ها را به اوج قدرت برساند که حتی جمهوریخواهان نیز توان مخالفت و مقابله نداشته باشند.

استیضاح ترامپ سیاستی برای تضعیف جمهوریخواهان بود.

در واقع دموکرات‌ها برای تخریب هر چه بیشتر دولت جمهوریخواه، اقدامی انجام دادند که باعث شد تا یک فضای منفی علیه دولت ترامپ و حزب جمهوریخواه در آمریکا شکل بگیرد.

شاید در یک مدت زمان کوتاه رفتارهای سیاسی دموکرات‌ها در آمریکا بتواند فضا را آرام کند، اما یکجانبه گرایی‌های این حزب باعث خواهد شد تا احزاب قدرتمند دیگری در ساختار سیاسی این کشور به وجود بیاید که همین امر چالش‌های جدی‌تری را شکل خواهد داد.

ترامپ قصد تشکیل یک حزب جدید را داشت، اگر حتی او نتواند یا اجازه ندهند که حزب خود را تشکیل دهد، دو گزینه دیگر وجود دارد، یا احزاب کوچک‌تر که تاکنون سهم ناچیزی از قدرت به آنها رسیده دست به ائتلاف و تشکیل یک حزب قوی خواهند زد، یا فردی دیگر به نیابت از ترامپ حزب تشکیل خواهد داد که البته باید توجه داشت «ترامپیسم» در آمریکا هوادارانی دارد چرا که بیش از ۷۴ میلیون رای دهنده را برای خود به ثبت رسانده است.

تشکیل چنین حزبی از سوی ترامپ یا هر فردی که به او وابستگی دارد، چالشی برای آمریکا خواهد بود که می‌تواند در سال‌های بعدی با قدرتمندتر شدن در این کشور یک رقیب جدی برای انحصار طلبی و زیاده خواهی‌های دموکرات‌ها باشد.

بایدن هم اکنون مشغول سبک سنگین کردن شرایط و اوضاع حاکم در آمریکاست و در حال لغو مصوبات و دستوراتی است که ترامپ در ۴ سال ریاست جمهوری خود، آنها را وضع کرده بود.

اما پس از پایان مراسم لغو امضاهای رییس جمهور پیشین، چالش‌های حاکم بر آمریکا که درصد زیادی از آنها داخلی است، فشارهای زیادی بر دولت بایدن وارد خواهد کرد.

کاملا هریس، معاون بایدن، گزینه آماده و در آب نمک خوابانده شده دموکرات‌ها برای ۴ سال بعد و حتی دور دوم است.

معاون اول بایدن، جوان است و برای ۸ سال ریاست جمهوری از سوی دموکرات‌ها برنامه ریزی شده است.

حزب دموکرات قصد دارد حداقل برای ۱۲ سال قدرت را در آمریکا در اختیار داشته باشد، اما این انحصار طلبی خود باعث خواهد شد تا چالش‌های آمریکا افزایش یابد.

بحران‌های آمریکا پایان نیافته است بلکه تازه سر برآورده و رو به فزونی است که حتی با برنامه ریزی‌ که برای آینده این کشور انجام شده، چشم انداز روشنی از آینده سیاسی آمریکا متصور نیست.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    0 1
    دلت خوشه ها آمریکا توی همین 4 سال فرو پاشی داره . به هشت سال بعدی نمی رسه!!! خداوند بزرگ هست که قدرت های ظالم ره درهم می کوباند.
  • شاکی IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    3 0
    همین ترامپ حکم موریانه ای رو پیدا کرده که آمریکا رو از ریشه خشک خواهد کرد .
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    0 1
    قسم به خدا که تا چهار سال آینده چیزی به اسم آن آمریکا نخواهد بود ...داشته باشید
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    1 0
    با اوضاعی که در آمریکا و دنیا که ویروس کرونا آنرا تشدید کرده و در اصل پایه اقتصاد را متزلزل ساخته . پوپولیسم از جمله ترامپیسم قوت و قدرت بیشتری خواهد گرفت . چون در چهار سال آینده با وضعیت مصون سازی از طریق واکسن و جهش های ویروس معلوم نیست به این زودی کار و بار مردم به روال سابق برگرده . در حالیکه توان دولت ها هم تضعیف میشود . بهر جهت آینده روشنی هنوز متصور نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس