کد خبر 1179917
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۸
جو بایدن شی جین‌پینگ آمریکا چین آمریکا

منابع خبری از اولین مکالمه تلفنی میان رئیس‌جمهور آمریکا و همتای چینی او خبر دادند.

به گزارش مشرق، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، امروز (پنج‌شنبه) در اولین مکالمه تلفنی با «شی جین‌پینگ» همتای چینی خود، درباره برخی مسائل به بحث و گفت‌وگو پرداخت.

در این مکالمه، بایدن درباره نگرانی آمریکا از «نقض حقوق بشر در چین» صحبت کرد و در مقابل نیز شی جین‌پینگ هشدارهایی درباره «درگیری اقتصادی در سطح جهانی» مطرح کرد.

بیشتر بخوانید:

بایدن در تماس با همتای چینی خود چه گفت؟

بایدن پیش‌تر وعده داده بود که درباره چین موضعی سخت اتخاذ خواهد کرد و خلاف سیاست دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، که معقتد بود چین باید وارد دیپلماسی جهانی شود و از منافع اقتصادی آن بهره گرفته شود، عمل خواهد کرد.

البته رسانه‌های چینی اعلام کردند مکالمه امروز بیشتر بر «همکاری بیشتر میان آمریکا و چین» متمرکز بوده است.

روزنامه گلوبال تایمز مکالمه امروز میان این دو مقام ارشد چین و آمریکا را «نشانه‌ای از حسن‌نیت و احترام بایدن به پکن» دانسته است.

سردبیر این روزنامه درباره این مکالمه نوشت: «جای تردید نیست که میان آمریکا و چین اختلافات استراتژیک بسیاری وجود دارد و هر دو باید با این اختلاف‌ها روبه‌رو شوند و به حل مسائل بپردازند

در مقاله‌ای جداگانه در این روزنامه نیز این مکالمه «قابل پیش‌بینی‌ترین اقدام ازسوی بایدن از زمان روی کار آمدنش» خوانده شد.

در بخشی از این مقاله آمده است: «رسیدن به تفاهم میان چین و آمریکا پیروی برای تمدن مدرن خواهد بود و چنانچه درگیری میان دو کشور جدی شود فاجعه بشری روی خواهد داد.»

در کل رسانه‌های مختلف این مکالمه را نشانه حسن‌نیت هر دو طرف دانسته و درک متقابلی از چین و آمریکا از یکدیگر در آن ارزیابی کرده‌اند.

این مکالمه درحالی انجام شد که بایدن به تازگی گروه ویژه‌ای در پنتاگون برای مقابله با چالش‌های چین تشکیل داده است.

بایدن در پیامی توییتری در واکنش به این مکالمه نوشت: «این تماس تلفنی را برقرار کردم تا به مردم چین سال نو را تبریک بگویم و البته گفتم زمانی با چین همکاری خواهم کرد که منفعتی برای مردم آمریکا داشته باشد.»

شی جین‌پینگ نیز در مقابل به بایدن گفت: «اگر میان دو کشور درگیری بیشتر شود فاجعه جهانی به‌بار خواهد آمد. همکاری به ما کمک خواهد کرد و جهان را نیز یاری خواهد کرد تا به دستاوردهای بزرگی برسد.»

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس