واکسیناسیون کووید ۱۹ در یزد

دیروز واکسیناسیون کرونا در ایران آغاز و امید به روزهای خوش و کاهش مرگ و میر در دل ایرانیان روشن شد.

به گزارش مشرق، دیروز همزمان در سراسر کشور، نخستین فاز واکسیناسیون علیه ویروس کرونا با استفاده از واکسن «اسپوتنیک وی» روسی با اولویت کادر درمان در بخش های آی سی یو ویژه بیماران کرونا در تعدادی از استان‌ها آغاز شد.

برنامه واکسیناسیون ایران یک غافل گیری هم داشت؛ وزیر بهداشت فرزندش را برای اعتماد سازی به عنوان نخستین فرد دریافت کننده واکسن کرونا در ایران مطابق وعده ای که از قبل داده بود، معرفی کرد.

پارسا نمکی اولین دریافت کننده واکسن کرونا در ایران

نمکی گفت: پزشکان، پرستاران و پرسنل خدماتی در بخش‌های‌ای سی یو در ۶۳۵ بیمارستان کشور واکسینه می‌شوند، اما در بین این‌ها یک جوان حضور دارد که پزشک نیست بلکه دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف  و از بچه‌های نخبه تک رقمی کشور در کنکور فوق لیسانس است و آمده که بگوید خون ما از بچه‌های دیگر این کشور، سرخ‌تر نیست و همه ما فدای خاک پای ملت ایران هستیم.

وزیر بهداشت اظهار کرد: این جوان نخبه دانشگاه صنعتی شریف آمده که بگوید در آن بلوایی که برخی به پا کردند، اگر پدرم قول داد که اولین کسی که واکسن می‌زند، اعضای خانواده خودم خواهد بود، این را اثبات کند. او کسی نیست جز فرزند وزیر بهداشت ایران.

بیشتر بخوانید:

امروز ۳هزار نفر واکسینه شدند/هدف گذاری برای واکسیناسیون بیش از یک میلیون نفر تا پایان سال

پس از اظهارات وزیر بهداشت واکسیناسیون کرونا دذر ایران با تزریق واکسن به پارسا نمکی به منظور «اعتمادسازی در جامعه» در کشور کلید خورد و پس از آن فرزند وزیر بهداشت در گفت و گو با رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که احساس شما از این کار چیست؟گفت: من به عنوان عضو کوچکی از خانواده سلامت بر خود وظیفه می بینم و باید دین خود را ادا کنم و اگر این واکسن ایمن بود پدر اجازه نمی داد واکسن به من زده شود.

 واکسیناسیون کرونا در ایران

روحانی: حاضرم واکسن را بزنم

حسن روحانی رییس جمهور  هم خطاب به وزیر بهداشت گفت: اینکه فرزند شما اولین کسی است که واکسن کرونا را در ایران دریافت می کند، پیام روشنی برای همه مردم کشور است که همه مسئولان کشور اگر واکسنی را وارد کشور می کنند به آن اعتماد دارند و ما خود آغازگر استفاده از آن هستیم.

روحانی با بیان اینکه شب گذشته شخصا برای دریافت واکسن اعلام آمادگی کرده است، گفت: همه مردم بدانند که ما به کاری که انجام می دهیم اعتماد و اعتقاد داریم.

رییس جمهور افزود: بی تردید فرزند عزیزتر از جان است و شما با این انتخاب نشان دادید که مردم برای استفاده از این واکسن نباید تردیدی داشته باشند، برای این همدلی و پیوستگی و آمادگی برای ایثار و فداکاری در همه زمینه ها تبریک می گویم و از همه تلاش و اقداماتی که وزارت بهداشت و کادر درمانی و پرستاری کشور در راه مقابله با کرونا انجام داده اند، سپاسگزارم.

رییس جمهور با قدردانی از تلاش های کادر درمانی کشور در طول یک سال گذشته برای مبارزه با بیماری کرونا و همچنین دست اندرکاران ورود واکسن کرونا به کشور بویژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت خارجه و بانک مرکزی، اعلام آمادگی کرد که در اولین مراحل این واکسیناسیون سراسری کشوری برای اعتماد سازی به آحاد جامعه این واکسن را دریافت کند.

واکسن کرونا

چرا ۲۰ هزار دوز واکسن روسی وارد شد؟

نمکی درباره مسیر واکسیناسیون در ایران گفت: در مورد واکسن کووید ۱۹ از روزهای اول، سه راه را دنبال کردیم. اول تکیه بر دانش داخلی با توجه به شرکت‌های دانش بنیان مقتدر و سابقه دیرینه واکسن سازی در پاستور و رازی؛ دوم استفاده از انتقال دانش و تکنولوژی بیرون و اشتراک کاری با واکسن سازهای معتبر جهان و سوم واردات واکسن از منابع معتبر و مطمئن.

در ابتدا هم قرار بود ۵۰۰ هزار دوز واکسن اسپونیک وی وارد کشور شود اما در نهایت این تعداد به ۲۰ هزار دوز رسید.

محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال که چرا محموله اولیه واکسن اسپوتنیک به ۲۰ هزار دوز رسید؟ گفت: شرایط خاصی برای حمل و نقل واکسن وجود دارد، یعنی واکسن باید در دمای منفی ۱۸ تا ۲۰ درجه از کارخانه تا فرودگاه مسکو و از آنجا تا فرودگاه امام در تهران و انبار نگهداری شود و ما باید لجستیک را چک می‌کردیم و این یکی از دلایلی بود که حجم انبوه واکسن دریافت نگرفتیم تا اگر مشکلاتی در حمل و نقل باشد، آنها را شناسایی کنیم که خوشبختانه روند انتقال به خوبی انجام شد و مسئله‌ای نبود.
رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: بحث دوم این است که بالاخره تقاضای زیادی وجود دارد و حجم و گنجایش تولید شرکت تولید کننده روسی محدود است ولی در پارت‌های بعدی میزان افزایش پیدا خواهد کرد و ما می‌ توانیم میزان بیشتری واکسن دریافت کنیم.

واکسیناسیون کرونا

در کدام استان ها واکسیناسیون آغاز شد؟

واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ همزمان با سراسر کشور در بیمارستان امیرالمونین اراک آغاز شد. در مرحله اول ۲۰۰ دوز واکسن کووید ۱۹ وارداتی از کشور روسیه در دو نوبت برای ۱۰۰ نفر از پرسنل آی سی یو و مراقبت های ویژه بیمارستان های استان تزریق شد.

نخستین واکسن کرونا برای کادر درمان در بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد استان لرستان تزریق شد.کار تزریق واکسن به کادر بهداشت و درمان این استان براساس اولویت‌های مشخص شده، با واکسیناسیون کارکنان بخش عفونی و ایزوله بیمارستان سینا در همدان آغاز شد. اولین تزریق واکسن روسی کرونا در بیمارستان صیاد شیرازی گرگان به اعضای کادر درمان این بیمارستان شاغل در بخش مراقبت‌های ویژه انجام شد.

اولین مرحله واکسیناسیون کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران همزمان با سراسر کشور در سه بیمارستان اجرا شد. همزمان با دیگر نقاط کشور، تزریق واکسن کرونا به کارکنان بخش درمان بوشهر در بیمارستان شهدای خلیج فارس این شهر آغاز شد. مراسم واکسیناسیون کووید-۱۹، در استان سمنان با تزریق واکسن به ۱۵ نفر از کادر درمان بیمارستان‌های درگیر با کرونا که تاکنون به این بیماری مبتلا نشده‌اند در بیمارستان کوثر سمنان آغاز شد.

واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ همزمان با سراسر کشور در اصفهان در بیمارستان عیسی بن مریم(ع) آغاز شد. واکسیناسیون علیه ویروس کرونا، در مشهد با تزریق واکسن به ۲۵ نفر از کادر درمان بیمارستان‌های درگیر با کرونا که تاکنون به این بیماری مبتلا نشده‌اند، آغاز شد و در مرحله اول ۴۷۰ نفر در خراسان رضوی واکسینه خواهند شد. نخستین مرحله واکسیناسیون کرونا در استان خوزستان در بیمارستان رازی اهواز انجام شد.

 ۶۰ دوز واکسن کرونا وارد خراسان شمالی شده بود که به کارکنان بخش آی سی یو بیمارستان‌های این استان تزریق شد. مرحله نخست واکسیناسیون کووید ۱۹ در بیمارستان شهید صدوقی یزد انجام شد.در استان قزوین فرآیند واکسیناسیون با اولویت کادر درمان در بیمارستان بوعلی قزوین و در تهران همزمان در چند بیمارستان آغاز  شد.

بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی کرمان مراسم آغاز واکسیناسیون بر علیه بیماری کووید ۱۹ در استان کرمان،  در مرکز آموزشی، درمانی افضلی پور شهر کرمان برگزار شد. در مرحله نخست ۱۳۰ نفر از کادر درمان گیلان که در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند، واکسینه شدند. واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ در چهارمحال و بختیاری هم همزمان با سراسر کشور آغاز شد.

واکسیناسیون کرونا در کشور

اولویت بندی واکسیناسیون کرونا در ایران

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: در روز نخست حدود سه هزار نفر مورد واکسیناسیون قرار گرفته اند و مرحله اول این طرح هفته آینده پایان می‌پذیرد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: هدف گذاری ما واکسیناسیون یک میلیون و ٣٠٠ هزار نفر در فاز نخست تا پایان سال ٩٩ است. ٨ میلیون و ٧٠٠ هزار نفر سالمند داریم که بالای ۶۵ سال هستند و در اولویت دوم و گروه ١۶ تا ۶۴ سال با بیماری زمینه‌ای در اولویت سوم قرار دارند.

علیرضا زالی فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران گفت: سه معاون بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران در آذر ماه اولویت‌بندی تزریق واکسن‌های وارداتی کرونا در استان تهران را مشخص کردند که بر اساس آن ۸۰۰ هزار نفر در اولویت اول قرار دارند.

زالی افزود: در تهران حدود ۸.۶ درصد جمعیت در گروه سالمندان قرار می گیرند که بیش از ۸۰۰ هزار نفر آنان سالمندان بالای ۶۵ سال هستند. این آمار در کل کشور حدود ۹ میلیون نفر است.

وی سالمندان بالای ۶۵ سال را نیز در اولویت بعدی تزریق واکسن کرونا اعلام کرد و گفت: سالمندانی که بیماری زمینه ای دارند و به عبارتی جزو سالمندان پرخطر هستند، در تهران حدود ۷۸ هزار و ۲۰۰ سالمند را شامل می شوند که از طریق معاونین بهداشتی سه دانشگاه مورد شناسایی قرار گرفتند.

در واقع برنامه واکسیناسیون کشور، در چهار فاز مختلف اجرا می‌شود که روند آن از این قرار است؛

فاز اول، زمستان ۱۳۹۹؛ فاز اول واکسیناسیون کرونا، از ۲۱ بهمن شروع شد و قرار است در این مرحله به کارکنان بهداشت و درمانی در خط اول مبارزه با بیماری" و "افراد بسیار پرخطر" واکسن تزریق شود. این گروه شامل سالمندان مستقر در آسایشگاه‌ها و جانبازان شیمیایی و بالای ۵۰ درصد و سالمندان بالای ۶۵ سال در خانه سالمندان و مبتلا به بیماری زمینه‌ای است.

فاز دوم، بهار و تیر ۱۴۰۰؛  در فاز دوم که از ابتدای ۱۴۰۰ آغاز می‌شود،  به چهار گروه "افراد بالای ۶۵ سال به ترتیب در گروه‌های ۵ ساله از بالا به پایین"، "افراد بالای ۶۵ سال با حداقل یک بیماری زمینه‌ای"، "افراد ۱۶ تا ۶۴ سال با حداقل یک بیماری زمینه‌ای" و "افرادی که بخاطر شغلشان با مردم در تماس‌ هستند."

فاز سوم، مرداد تا آذر ۱۴۰۰؛ در این بخش سه گروه "افراد ساکن در مراکز تجمعی"، "افراد ۵۵ تا ۶۵سال بدون بیماری زمینه‌ای" و "افراد در مشاغل ضروری و کارکنان بهداشت که در خط اول مواجهه نیستند" مورد واکسیناسیون قرار می‌گیرند.

فاز چهارم،  زمستان ۱۴۰۰؛  در فاز نهایی و چهارم واکسیناسیون کرونا که احتمالا یک سال دیگر شروع می‌شود، به عموم مردم واکسن کروناویروس تزریق می‌شود.

دانلود

مسئولان در اولویت دریافت واکسن هستند؟

محمدمهدی گویا مسئول مرکز پیشگیری از بیماری های واگیر وزارت بهداشتگفت: ضمانت می دهم هر واکسنی که برای ایرانیان تهیه شده است، مسئولان در اولویت دریافت این واکسن نباشند.

وی گفت: هر ارگان و سازمانی می‌تواند از طریق بخش خصوصی واکسن بگیرد و اقدام کند، اما تصمیم‌گیری کلان کشور برای واکسن اینجاست. این قاعده هیچ‌وقت شکسته نمی‌شود، ممکن است شما یک واکسنی از فرد دیگری دریافت کنید. این ربطی به CDC کشور ندارد. با وجود این که واکسن ما بسیار محدود بود، آن را به طور درست اولویت‌بندی کردیم. یعنی به کادر درمان و افراد حساس واکسن داده شد. این فرمول کشور ماست، درباره واکسن کووید هم روند به همین شکل با یک سری تغییرات اولویتی است.

گویا اعلام کرد: من به شما ضمانت می‌دهم که در واکسن کرونا مسئولان در اولویت قرار نگیرند، کسی هم چنین چیزی از ما نخواسته است. اولویت را اینجا یک کمیته کشوری ۲۰ نفره  با حضور ویروس‌شناس، متخصص امر بالینی، اخلاق پزشکی، داروساز و ... مشخص کرده‌اند. اولین گروه کادرهای بهداشتی درمانی هستند که در خط اول قرار دارند، گروه دوم افراد پرخطر هستند، بعد گروه سوم برخی از مشاغل خاص هستند، مثل کسی که راننده وسایل نقلیه عمومی است، بعد هم بقیه شهروندان.

آخرین خبرها از واکسیناسیون کرونا در ایران/ اولویت‌های بعدی تزریق چه کسانی هستند؟

کدام واکسن ها در راه است؟

واکسیناسیون کرونا در ایران تا زمانی تولید انبوه واکسن های ایرانی با نمونه های وارداتی از خرید مستقیم و کواکس انجام خواهد شد.

وزیر بهداشت درباره محموله های بعدی واکسن گفت: از شرکت ساینوفارم چین، آسترازنکا به عنوان یک منبع اروپایی و دو منبع هندی واکسن در راه داریم که در قالب قرارداد با کواکس و همچنین قراردادهای متفاوتی که بسته ایم، وارد کشور می‌شود.

وزیر بهداشت اظهار کرد: در آینده نزدیک امیدواریم که ساخت واکسن داخلی از چند مسیر از جمله انتقال دانش فنی از کشورهایی که با آن‌ها قرارداد داریم و همچنین ساخت داخلی از واکسنی که امروز تزریق آن انجام شد و واکسن‌هایی که در مجموعه‌های برکت، رازی و دو سه مجموعه دانش بنیان دیگر، دنبال شود. خبرهای خوش تری را در راه داریم که به استحضار مردم و رسانه‌ها خواهیم رساند.

کیانوش جهانپور درباره واردات واکسن کرونا گفت: در گام اول ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا از مبدا کره جنوبی ظرف هفته‌های آتی از سبد مشترک کووکس خریداری شده و وارد خواهد شد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو افزود: واکسن اسپوتنیک روسیه قیمت با مناسب‌ترین قیمت تامین شده و فکر می‌کنم تولید مشترک آن با روسیه نیز تا قبل از سال ۱۴۰۰ رقم بخورد.

جهانپور ادامه داد: یکی از بزرگترین مجموعه‌های تولید واکسن اسپوتنیک در جهان قطعاً ایران خواهد بود.

با آغاز واکسیناسیون تا کی باید ماسک بزنیم؟

سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه شروع عملیات واکسیناسیون در کشور نباید به منزله خروج از اپیدمی قلمداد شود، ادامه داد: همچنان اصول سه گانه بهداشتی شامل حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی به میزان یک و نیم تا دو متر، شست‌وشوی مرتب دست‌ها و استفاده از ماسک و همچنین پرهیز از حضور در تجمعات، مهم‌ترین اصول پیشگیری از ابتلا به بیماری هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: امیدواریم با تداوم همکاری مسوولان و مردم در عمل به توصیه‌های موکد بهداشتی شاهد توقف شیوع وبهبود وضعیت بیماری در کشور باشیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: تزریق دوز اول واکسن کرونا به معنای ایمن شدن فرد نیست و هر فرد باید سه هفته بعد از تزریق دز اول، دوباره دز دوم را دریافت و پس از گذشت یک ماه از تزریق دز دوم، فرد می‌تواند ایمنی را احساس کند .

وی گفت: ما با تزریق واکسن کرونا، ویروس وارد بدن افراد نمی‌کنیم فقط سعی می‌کنیم تا سیستم ایمنی افراد را تقویت نمائیم بنابراین ما بین مرحله تزریق دز اول و دوم، امکان ابتلاء به کرونا در افراد وجود دارد، اما نسبت به افراد عادی از احتمال کمتری برخوردار است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    2 3
    واکسن مردم عادی از طریق ۳ الی ۴ بار واکسیناسیون استنشاقی است نه تزریقی و تقریبا مهار کرونا در دنیا با این برنامه قطعی است
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    1 1
    واکسن استنشاقی را نیز معرفی و کارایی بسیار بالای آن را برای ریشه کنی اندمیک و پاندمیک بیان بفرمایند با اعلام تاریخ شروع
  • وحید IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    6 6
    خیلی احمقانه ست که اسمی از نیروهای مسلح و همچنین کارمندان بانکها در اولویتها دیده نمیشه
  • GB ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    7 1
    فقط واکسن رو اجباری نکنن چون ما نمیخواهیم واکسن بزنیم
    • mohamad IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
      3 6
      خوب نزن مگه پیرو مکتب اقای تبریزیان هستی میترسی تبدیل به چیزی بشی
    • ناشناس IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
      0 0
      یکی کمتر بهتر زودتر دست نیازمندش میرسه
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
      0 0
      زدن واکسن اجباری نیست .. ولی قانون مصوبه ای باید نوشته شود که در صورت ابتلا به کرونا چه خود و چه واسطه ابتلا به بیماری کرونا شدید جرم دانسته شود و کیفری معین گردد
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    2 1
    چرا اول جوان ها و بیماری های خاص انتخاب نمیکنید ۶۵ سال به بالا عمرخودشون کردن این چه قانون مزخرفیه
  • زلفعلی IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    0 0
    ((همه ما فدای خاک پای ملت ایران هستیم)) این درست ولی مطمئنا خون بچه های مسئولان از مردم عوام سرخ تر و بمراتب سرخ تر است و وحشتناک سرخ تر است... کیه که دیگه اینهمه دروغ را باور نکنه؟مگه میشه فرزند وزیر مثل بقیه باشه... جان هرکی می پرستید بروید خودتون رو مسخره کنید...
  • محسن NL ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    0 3
    ای کاش مردم طاقت می آوردند تا واکسنِ خودمان می آمد و نشان می دادیم که از تمام کشورهای دنیا بی نیاز هستیم. متأسفانه مردم، راحت طلب و دنیا دوست شده اند و آسایشِ امروز را به عزّتِ فردا ترجیح می دهند. البته خودِ بنده هم یکی از همین مردم و با همین خصوصیات هستم. تصور نشود که خواسته ام خود را مستثنا بدانم و از دیگران انتقاد کنم.
    • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
      1 1
      دیگه بسته همه چی رو گردن مردم می اندازید این مسولین ما هستند دزد و راحت طلب هستند
  • سلطان IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    2 0
    شاید بهش واکسن امریکایی زدن چی بگم اینقدر دروغ شنیدیم دیگه هیچی باورمون نمیشه
  • ... IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    0 3
    فقط واکسن ایرانی می زنیم واکسن روسیه چین سازمان بهداشت جهانی و کشور های دیگر را نمی زنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس