قایق تندرو

تحویل تعداد ۳۴۰ فروند شناور تندرو به سپاه ضمن افزایش چشمگیر قدرت دفاعی کشورمان، خبر از عملیاتی شدن سریعترین شناور نظامی جهان با موشک کروز و ورود مدل جدید قایق دوزیست به سازمان رزم ندسا داد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، کارنامه سالجاری در حوزه تحویل تجهیزات به نیروهای مسلح بخصوص نیروی دریایی سپاه، جایگاه خاص و ویژه ای داشته و می توان گفت در صورت تقسیم بندی بر اساس موارد اعلامی، بیشترین حجم تحویل سامانه های شناوری، بالگرد و پهپاد، طی سال ۹۹ به این نیرو تحویل شده است. در جدیدترین مورد نیز ۳۴۰ فروند شناور مختلف که در ۶ کلاس عاشورا، ذوالفقار، طارق، قادر، ناصر و گشتی، ساخته شده‌اند در روز دوشنبه ۲۰ بهمن به یگانهای رزمی سپاه پاسداران پیوستند. در این رونمایی چند نکته و محصول قابل توجه دیده شده که در این گزارش به آنها خواهیم پرداخت ولی پیش از آن بایستی اشاره ای به حجم سامانه های تحویلی به نیروی دریایی سپاه و البته نقش شرکت های خصوصی و دانش بنیان در این روند اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

«ابابیل» سپاه این بار در دریا به دنبال یاران ابرهه می‌رود/ ترکیب دو کابوس آمریکا برای تکمیل حملات فوجی ندسا +عکس

ابتکار مهم سپاه برای صیانت از منافع ایران در آبهای بین‌المللی/ امکان اجرای حملات فوجی پهپادی در اقیانوس فراهم شد +عکس

حرکت غافلگیرانه سپاه مقابل نیروهای فرامنطقه‌ای در صفحه شطرنج خلیج‌فارس/ نسل جدید «شناورهای موشک‌انداز کاتاماران» عملیاتی شد +عکس

رونمایی رسمی سپاه از زیردریایی بدون سرنشین رزمی/ تحقق وعده مهم سرلشکر سلامی ظرف کمتر از ۸ ماه +عکس

کابوس «اگزوست» دوران جنگ تحمیلی تبدیل به تحولی بزرگ شد/ ورود نیروی دریایی سپاه به باشگاه دارندگان «بالگرد با موشک ۱۲۰ کیلومتری» +عکس

در سال جاری و تا به اینجا، ۴ مرحله تحویل انواع شناور، پرنده های با سرنشین و بدون سرنشین به نیروی دریایی سپاه انجام شده است. در این خصوص فرمانده نیروی دریایی سپاه در مراسم اخیر که مربوط به تحویل ۳۴۰ فروند شناور به نیروی دریایی سپاه بوده اعداد و ارقام قابل توجهی را ارائه داده است. سردار تنگسیری در این زمینه می گوید: این مراسم چهارمین مراسم الحاق است که نخستین آن در خرداد امسال بوده و ۱۱۲ فروند شناور موشک انداز وارد سازمان رزم  این نیرو شد و در مهرماه هم ۱۸۸ فروند پهپاد شناسایی از دور به این نیرو ملحق شد.

جهش بزرگ قدرت دریایی سپاه با تحویل ۴۵۰ شناور و ۲۰۰ پهپاد در سال جاری/ «سریعترین شناور جهان» مجهز به موشک‌ کروز شد +عکس

نمایی از تحویل شناورهای موشک انداز به نیروی دریایی سپاه در خرداد ماه سال جاری

جهش بزرگ قدرت دریایی سپاه با تحویل ۴۵۰ شناور و ۲۰۰ پهپاد در سال جاری/ «سریعترین شناور جهان» مجهز به موشک‌ کروز شد +عکس

تحویل انبوه پرنده های بدون سرنشین به نیروی دریایی سپاه در مهرماه سال ۹۹

با این حساب باید بگوییم که با احتساب شناور شهید رودکی به عنوان یک شناور البته بسیار بزرگ و سنگین، در سال جاری بیش از ۴۵۳ فروند شناور در سازمان رزم نیروی دریایی سپاه عملیاتی شده و در حوزه پهپادها البته ذکر این مسئله نیز مهم است که علاوه بر ۱۸۸ فروند پهپادی که در مهر ماه سال جاری وارد سازمان رزم ندسا شد، بایستی به تعداد دیگری از پرنده های بدون سرنشین شناسایی و انتحاری خصوصا از سری ابابیل اشاره کرد که روی قایق ها نصب شده و در همین مراسم اخیر نیز تعدادی از آنها مشاهده شد. پس مجموع در این زمینه می توان گفت ۴۵۳ فروند شناور و بیش از ۲۰۰ فروند پهپاد در سال جاری به نیروی دریایی سپاه اضافه شده است.

پهپادهای شناسایی و تهاجمی مهاجر ۶، پهپادهای سری ابابیل شناسایی و انتحاری و مدل های عمودپرواز سپهر، شهاب۲ و عمودپرواز هدهد۴ از دیگر مدل های تحویلی به ندسا در سال جاری بوده اند. دو فروند هواپیمای سبک آب نشین و ۴ فروند بالگرد نیز در بحث پرنده های سرنشین دار در سال جاری به نیروی دریایی سپاه تحویل شده است.

از بلیدرانر تا سراج مجهز به موشک

در میان شناورهای تحویل داده شده اخیر به نیروی دریایی سپاه، حداقل یک فروند شناور موشک انداز جدید دیده می شود که از نظر ظاهری و خصوصا طراحی بخش پایینی، شباهت زیادی به طرح قایق تندرو سراج دارد. شناور سراج که در حقیقت یک نمونه کاملا ایرانی از طرح مشهور بلید رانر است که به عنوان یکی از سریع ترین شناورهای جهان، با سرعت بیش از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت، سالها پیش ساخته شده و ایران با دستیابی به این تکنولوژی، نمونه های نظامی آنرا طراحی کرده و ساخت.

جهش بزرگ قدرت دریایی سپاه با تحویل ۴۵۰ شناور و ۲۰۰ پهپاد در سال جاری/ «سریعترین شناور جهان» مجهز به موشک‌ کروز شد +عکس

شناور سراج

جهش بزرگ قدرت دریایی سپاه با تحویل ۴۵۰ شناور و ۲۰۰ پهپاد در سال جاری/ «سریعترین شناور جهان» مجهز به موشک‌ کروز شد +عکس

جهش بزرگ قدرت دریایی سپاه با تحویل ۴۵۰ شناور و ۲۰۰ پهپاد در سال جاری/ «سریعترین شناور جهان» مجهز به موشک‌ کروز شد +عکس

شناور موشک انداز جدید سپاه که با فلش قرمز رنگ مشخص شده

در این شناور جدید، دو تیر موشک کروز نصب شده که با توجه به اندازه پرتابگر احتمالا با موشک های سری کوثر یا نصر طرف هستیم. این دو مدل از موشک های کروز سبک عمدتا با سیستم های مختلف هدایت راداری، اپتیکی و حرارتی بسته به نوعی ماموریت مجهز شده و گزینه مناسبی برای عملیاتی های در اصطلاح (بزن و در رو) در آب های کم عمق خلیج فارس هستند. با اضافه شدن دو موشک و حذف راکت انداز و تیربار سنگین در این شناور جدید احتمالا وزن شناور تا حدی افزایش و سرعت نیز تا حدی کاهش پیدا کرده ولی همچنان می توان با درجه بالایی از اطمینان اعلام کرد که این شناور می تواند به سرعت بیش از یکصد کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. پیش از این نیز قایق های تندروی سپاه به قابلیت حمل و پرتاب موشک های کروز مجهز شده بودند ولی این شناور جدید به احتمال زیاد سریعترین شناور موشک انداز در سپاه و ایران و بلکه جهان خواهد بود.

اژدر افکن ویژه سپاه دوباره وارد میدان شد

در سال ۱۳۹۴ و در جریان یک نمایشگاه رسمی و مهم نیروهای مسلح، یک شناور خاص با نام ذوالفقار درنیروی دریایی سپاه رونمایی شد. این شناور دو زیست با طول ۱۷ متر، عرض ۳.۳ متر و ارتفاع ۳.۵ متر، وزنی در حدود ۲۲تُن دارد و می‌تواند هم در زیر آب و روی سطح آب حرکت کند. سرعت این شناور اژدرافکن در سطح آب، ۴۰ گره دریایی برابر با ۷۴ کیلومتر بر ساعت است. اژدر مورد استفاده از در این شناور نیز به نام اژدر ۳۲۴، طولی در حدود ۴ متر و قطری برابر با ۳۲۴ میلی متر دارد و برای مقابه با ناوهای هواپیمابر، شناورهای سطحی با وزن ۲۰۰تُن، سکوهای نفتی و اسکله های تخلیه و بارگیری به کار گرفته می‌شود.

جهش بزرگ قدرت دریایی سپاه با تحویل ۴۵۰ شناور و ۲۰۰ پهپاد در سال جاری/ «سریعترین شناور جهان» مجهز به موشک‌ کروز شد +عکس

شناور اژدر افکن سپاه در زمان رونمایی اولیه

جهش بزرگ قدرت دریایی سپاه با تحویل ۴۵۰ شناور و ۲۰۰ پهپاد در سال جاری/ «سریعترین شناور جهان» مجهز به موشک‌ کروز شد +عکس

شناور اژدر افکن سپاه در مراسم تحویل دهی اخیر شناور

و حالا بعد از ۵ سال انتظار و در اواخر سال ۱۳۹۹ شاهد این هستیم که نمونه های جدید شناور اژدر افکن ذوالفقار به واحدهای عملیاتی سپاه تحویل داده شده است. با عملیاتی شدن این شناور یک قطعه مهم دیگر در دکترین نبرد نامتقارن و عملیات های ضد دسترسی سپاه در منطقه خلیج فارس تکمیل شده است.

تحویل های امسال و نقش پررنگ اعتماد سپاه به شرکتهای دانش بنیان

در نهایت باید به این مسئله اشاره کنیم که پرونده امسال مربوط به تحویل تجهیزات مختلف به نیروی دریایی سپاه نشانگر مسائل و نکات مهمی است. نکته اول تلاش سپاه برای افزایش تعداد شناورهای موشک انداز و ورود به خدمت پرنده های بدون سرنشین شناسایی، تهاجمی و انتحاری بوده که نشان از میل سپاه به اجرای دقیق تر و بهتر حملات فوجی به وسیله ترکیبی از پرنده های بدون سرنشین و موشک های کروز دارد. این مسئله در آینده می تواند با مواردی مثل شناورها و زیردریایی بدون سرنشین نیروی دریایی سپاه که مراحل توسعه آن در حال حاضر در دست اجرا است نیز تقویت شود.

جهش بزرگ قدرت دریایی سپاه با تحویل ۴۵۰ شناور و ۲۰۰ پهپاد در سال جاری/ «سریعترین شناور جهان» مجهز به موشک‌ کروز شد +عکس

نمایه ای از تحویل اخیر ۳۴۰ فروند شناور به نیروی دریایی سپاه

مسئله دوم و پایانی بحث افزایش سطح اطمینان به بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان است. اگر بخواهیم نگاهی به وضعیت ورود بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان به صورت علنی و اعلامی در نیروهای مسلح داشته باشیم، شاید این امر به صورت جدی، قدمتی حدود ۱ دهه داشته باشد ولی حالا شاهد هستیم که این شرکت ها از نقش هایی مثل مشاوره، ساخت قطعات کوچک یا ساخت نمونه های اولیه و آزمایشگاهی در حال بدل شدن به خط تولید صنعتی و پیشرفته، با توانایی تولید انبوه در تیراژ بالای ۱۰۰ فروند در مقوله ای مثل قایق های تندرو شده اند. نگاه به آنچه این شرکت ها بودند و آنچه امروز هستند نشان دهنده آینده روشنی است که در این بخش در انتظار بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان کشور است.

این همکاری می تواند علاوه بر رشد نیروهای مسلح به رشد علمی و صنعتی کشور، اشتغال زایی و در نهایت ایجاد خطوط مهم ارتباطی بین صنعت، دانشگاه، نیروهای مسلح و بخش خصوصی شده و بخش غیر نظامی را نیز از موهبات پیشرفت های دفاعی بهرمند سازد. در این خصوص فرمانده نیروی دریایی سپاه توضیحات مهمی ارائه داده و گفته است: تولید بالغ بر ۱۰۰ فروند شناور در یک شرکت دانش بنیان خصوصی و بیش از ۳۰ فروند شناور موشک انداز در سال جاری آماده شده است و همچنین تولید ۳۵ فروند شناور از شناورهای مختلف در یک شرکت دانش بنیان کوچک انجام شده است.

این مسئله نشان دهنده این نکته است که نیروی دریایی سپاه در حوزه شناوری تا حد زیادی می تواند به برون سپاری کار خود، نه فقط به صنعت دفاعی بلکه به بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان آن هم در فاز صنعتی و تولید انبوه تکیه کند. چنین اقدام مهمی، می تواند فشار را از بخش صنعتی در حوزه شناورهای کوچک برداشته و این صنعت را کمک کند تا صرفا در پروژه های بزرگ و پیچیده تر متمرکز شود و از طرف دیگر ایجاد اشتغال و درآمد زایی در بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان نیز بیش از قبل جریان پیدا کند. با این اوصاف، ضمن بایگانی کامل هرنوع تحریم و فشار در عرصه دریایی، نوید درخشش این حوزه پردرآمد و پر ظرفیت را در بخش اشتغال نیروی انسانی خواهد داد که نیروهای مسلح و صنایع دفاعی پیشران و قوه محرکه آن محسوب شده و می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 57
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 34
  • سرباز سید علی IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    دست تمامی دانشمندان , نظامیان و فرهیختگان این حوزه ی مهم و حیاتی کشور را می بوسم. دست مریزاد!
    • IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
      22 11
      تسلیت به کاسه لیسان و غرب گداها !
  • Ali IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    96 17
    درود درود درود
  • US ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    سپاه مقدس پاسداران گارد جاویدان ایران
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    بودجه دفاعی یک میلیارد دلاری برای کشوری مثل ایران ، اونهم با اینهمه دشمن واقعا کمه.(طبق گفته وزیر دفاع آقای حاتمی ، بودجه دفاعی ایران حدود 1 میلیارد دلار هست).......به عنوان مثال بودجه دفاعی پاکستان بیش از 10 میلیارد دلاره یا بودجه دفاعی ترکیه بیش از 20 میلیارد دلاره...درحالی که اونها اصلا در سطح ما با تهدیدات نظامی مواجه نیستند......ناراحت کننده است که بدونیم حتی بودجه نظامی عمان و کویت هم از ما بیشتره! (هرکدوم حدود 7 میلیارد دلار)....واقعا باید دست بچه وزارت دفاع و نیروهای مسلح ایران رو بوسید که با این بودجه و منابع محدود واقعا دارن معجزه میکنند...
    • امیر IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
      3 2
      وقتی که امریکا ایران رو تحریم تسلیحاتی کرده فایده ای نداره بودجه نضامی که تو فرض‌کن بودجه نظامی ۱۰۰ملیارد دلار باشه فایده ای نداره نمیتونیم چیزی از خارج بخریم باید خودمون تجهیزات مورد نیازمون رو تولید کنیم ما کم کم به حرف اقامون سیدعلی ایمان میاریم که میگه مامی توانیم شماهم بهتره ایمان بیاری
  • حسین IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    50 74
    موتورش مال کجاست؟ یاماها؟
    • IR ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
      77 22
      با یه اکانت و حساب نا شناس آمدی جاسوسی ؟ فکر کردی خیلی زرنگی ؟ اگر لازم بود توضیحات بیشتر ارائه میشد ..
    • IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
      48 38
      اسکل اگه مال یاماها بود اول میداد اربابش آمریکا بسازه نه ایران
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
      38 8
      موتورش ایرانی با استفاده از روغنی که باعث سوزش میشه
    • savad IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
      5 1
      اگر درست ببینی بیش ده ها بار از موتور های این شناور ها و دیگر شناور ها برا ناو ها و زیر دریایی ها در صنایع نیروی دریایی ساخته شده و رونمایی شده برو تحقیق کن ببین
    • IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
      10 3
      یاماها نیست مال خود جنرال موتورز آمریکاست. نیاز دفاعی مملکت بوده دوست داشتند از یاماها موتور بگیرند حرفیه؟؟ جالبه هر موقع در صنعت دفاعی پیشرفتی حاصل میشه اولین چیزی که به مخ شما خطور میکنه برند پیچ و مهره هاشه!!
    • AT ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
      1 1
      !
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    58 11
    بودجه 1 میلیارد دلاری صنایع دفاعی ما باعث عقب افتادن و فاصله و گپ تجهیزات بین ایران با حتی کشورهای دور و اطرافش میشه و هرچقدر هم این مسئله عدم افزایش بودجه بیشتر طول بکشه هزینه های ارتقا توان نیروهای نظامی ما بشدت بیشتر و سرسام آور تر میشه. به عنوان مثال اگر ما سالهای قبلتر سوخو-30 خریداری کرده بودیم (نسخه های اولیه با همون ارتقاهای قدیمی شون) ، الان هزینه بسیار کمتری رو فقط و فقط برای ارتقا اونها متقبل میشدیم دقیقا مثل همون کاری که ترکیه و پاکستان (یک جورایی) انجام دادند....ولی ما برای خرید جنگنده الان باید برای هر فروند سوخو-30 تا 60 میلیون دلار هزینه کنیم که اگر 5-10 سال دیگه صبر کنیم این عدد به راحتی تا 100 میلیون دلار برای هر فروند جنگنده نو خواهد بود(به دلیل تحهیزات و ارتقاهای جدید روی سوخو).....یا با این بودجه محدود نمیشه تجهیزاتی مثل پدافند لیزری یا سایر تجهیزات و تکنولوژی ها رو به تولید انبوه رسوند و فقط در حد پروتوتایپ یا شاید تولید محدود باقی می مونند....در بحث فضایی هم پاکستان و ترکیه با همکاری با چین ، روسیه وکشورهای اروپایی ناتو (و امریکا) ، دارن به سرعت پیش میرن ولی ما هنوز درگیر بودجه قطره چکانی هستیم....جالبه برای غذای سگ و گربه همیشه بودجه هست ولی برای دفاع از کشور...
  • دانشجوی شریف CA ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    62 28
    زنبورهای زهرآگین نیروی دریایی سپاه هر خرس وحشی گریزلی آمریکایی رو از پا درمیاره . مرحبا . پاینده ایران .
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    44 20
    حالا هی پهباد و قایق و کشتی جنگی بسازید تا امزیکا ادعا کنه ایران باید در مورد موشکها و در مورد قایقها در مورد کشتی های جنگی در مورد پهبادهای جنگی و در مورد.... مذاکره کند ولی خارج از شوخی دمتون گرم چون در مورد پهباد و کشتی و زیر دریایی معاهده ای و جود نداره تا میتونید برید جلو ....اینقدر برید جلو تا روزی در سواحل فلوریدا قایق ها و کشتی ها و زیردریایی و پهباد های سپاه رژه برند.
    • ایرانی IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      0 0
      احسنت به همت...
  • آوید IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    31 10
    درود بر مردان مرد (نیروهای نظامی) کشورمان. وسلام بر شهیدان(وسردار دلها) وامام شهیدان، ورهبر عزیزمان.
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    29 8
    عالیست.
  • محمد IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    40 8
    لطفا ماشین های با کیفیت و عالی هم بسازید
    • محمد IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
      34 8
      سپاه باید ماشین درست کنه آیا؟؟ پس ایران خودرو و سایپا گُلابیَن!! به جای اینکه اینقدر دستاوردهای کشور رو به سخره بگیرید ، برید با چشم باز رأی بدید تا ماشین درست و حسابی درست کنن. سپاه تو کار خودش کم نذاشته و هر چی که در توانش بوده رو اجرا کرده ، نه مثل خودرو سازای فشل که همش پاچه خواری شرکتای خارجی رو میکنن!!!
  • IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    31 14
    "و اعدوا لهم مااستطعتم من قوه" زنده باد دلاور مردان و شیرزنان ایرانی. جاویدان میهن عزیز من
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
      5 2
      افرین
  • IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    15 4
    الحمدالله استراتژی ایران مبنی بر نگاه به توانائی های داخلی مثل ساختن همین قایق های تندرو در تیراژ بالا که امسال فقط دو نوبت شاهد الحاق آنها بودیم و چنانچه نیاز باشد ادامه خواهد داشت در کنار شناورهای سنگین اقیانوس پیما که این حداقل ده سال گذشته هر سال باز شاهد ساخت و ملحق شدنشان بودیم و خواهیم بود . بسیار عالی و موفق عمل کرده . هر وقت یاد لغو قرارداد سه ناوچه فرانسوی بعد از اتفاقات اکراین و کریمه با روسیه بیفتیم که مصر همان زمان خواستار آنها شد . متوجه میشویم . حتی یک پیچ و پرچ مخصوصی را خودمان قادر به ساختش باشیم . نگرانی نداریم . بعد با توجه به تجارب متوجه میشویم چه نوعی در کجا کارآئی بیشتر و بهتری دارد . مثل همین قایق ها که تندرو و چابک و دارای انواع سلاح هستند و در صورت نیاز چندین فروند و در صورت ضرورت چند ده فروند که بفراوانی و اطمینان خاطر وجود دارد توانائی مثلا مانور و احاطه شناور دشمن و گرفتن تفکرو حرکت و حتی طبق تجربه توانائی غلبه بر قایق های تندرو انگلیسی که قصد فرار داشتند . و در دیگر بخش ها مثل انواع پهباد و موشک. که همه طبق نیاز با توجه به تجارب محیطی مختلف که بارها ارتقا یافته و باز میابد . بسیار با اهمیت است و باید درود فرستاد به همه اجزای تشکیل دهنده حوزه دفاعی کشورمان . متفکران و برنامه ریزان و طراحان و صنعتگران و استفاده کنندگان همه جوره مدافع و هشیار و فدائی که نمونه های بسیار از جمله دسته شلیک کنندگان پدافند سوم خرداد تمام ایرانی که منجر به سقوط یکی از مهم و گرانترین بخاطر تجهیزات بکار رفته در ساخت خود پهباد و ابزاری که داخل آن جاسازی شده . شد و موجب غرور آفرینی تک تک ایرانیان شد . خداوند همچنان دستش بالای سر شما بزرگمردان وطن باشد . و بیاد او و باذن او عمل کرده و باز هم با همین. اعتقاد و اعتماد عمل کنید و جلو روید . در حالیکه ما را تحریم کردند که میشود گفت الطاف خفیه بود . بدون دانش قبلی . فقط با جسارت و شجاعت و تجربه کردن و بعد ورود فرزندان دانا با وجود علمائی مانند شهید فخری زاده و دیگر شهدا هسته ای و دفاعی تهرانی مقدم و همراهان و دیگرشهدا . از زمان جنگ مهندسی رزمی ادامه یافت تا اکنون که اصرار دارند توانائی را از ما بگیرند و بجاش شکلاتی با وعده مغزدار تعارفمان کنند . تا بمحض اطمینان بریزند بر سر ایران و آرزوی چهل ساله خود را شاید عملی کنند .
    • ایرانی IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
      1 0
      احسنت...
  • فرهاد US ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    20 9
    زنده اسللم،پاینده و جاوید ایران.دروو به شرفتون
  • آرش IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    48 31
    کی گفته بودجه دفاعی ما یک میلیارد دلاره!!! دخل و خرج ما که شفاف نیست! من قول میدم زیر 15میلیارد دلار نیست
    • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
      5 1
      مگه پول تویا بابات بوده؟؟ هرچقدرم خرج کنن بازحقشونه واقعا زحمت میکشن برای امنیت کشور.. گیریم 15ملیاردباشه باتوجه به منطقه پراشوب مبلغ زیادیه؟؟ نه اینکه مسولای اصلاحات شفافیت دارن..
  • IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    20 19
    کدوم الاغی تو فکر حمله به خاک ایران است؟ ابرقدرت ما هستیم که کسی جرات حمله به ما را ندارد.
  • avdt IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    16 15
    برای دفاع از امنیت کشور داشتن سلاح خوب است ،اما مراقب باشیم به مسابقه تسلیحاتی کشیده نشویم!،مسابقه تسلیحاتی ابر قدرت ها را به خاک سیاه نشاند!.تجربه را تجربه کردن خطاست!.
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    12 1
    خوبه عالی، به فکر اقتصاد مردم بینوا هم باشید .
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
      1 3
      مردم بینوا با فکر رای بدن
  • مرتض پاشای IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    12 2
    اگر زمان جنگ اینارو داشتیم انقدر شهید نداشتیم
  • FR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    15 4
    انشاءالله يكي از ان اژدرها يك بوسه به ناو شيطان بزرگ خواهد زد
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    10 1
    اولا تیربارها و راکت اندازهاباید اتوماتیک بشن......یعنی در همه زوایا بتونن به صورت رباتیک بچرخن و شلیک کنن(به یاد سواران اشکانی که به دشمنی که تعقیبشون میکرد تیراندازی میکردن.....حمله شاخ به شاخ کار گاوه).....نکته بعد نصب لانچر های چندتایی موشک دوشپرتاپ میثاق 3 رو قایق هاست که امنیت هوایی برد نزدیک را تامین کنن.....
    • علی IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
      8 4
      بله البته هنینطوره جناب سپهبد که از دانشمندان نظامی جهان بیشتر میدونید
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    9 3
    پروژه واتر جت چی شد؟
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
      1 0
      به خاطر کمبود بودجه معلق شده
  • مصطفی IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    9 3
    آدم به خودش مغرورمیشه این پیشرفت هارو میبینه تک تک موهای بدن آدم ازشدت غروروشعف سیخ میشه.من خودم ازالکترونیک وکارباابزارهای الکترونیکی و دستگاه جوش وفرز ودریل وبردهای التکرونیکی وتعمیرات سردرمیارم خیلی دوست داشتم همیشه جایی باشه منم بتونم کاری که ازبچگی بهش علاقه داشتم انجام بدم یعنی ساختن اینطورچیزها که باعث افزایش قدرت دفاعی کشورم میشه یکی ازعلایق وتفریحات خستگی ناپذیرمنه.کاش جایی بودکه میتونستم این استعدادهاوعلایقم رو هم به کارببندم هم پیشرفتشون بدم. شغلم نصب وتعمیرنگه داری وراه اندازی آسانسوروپله برقیه. ولی ای کاش شغلم ساخت چیزهایی بود که بتونه هم قدرت دفاعی کشورم روبالا ببره هم امنیت بیشترواسه نیروهای دفاعی کشورم ایجادکنه که تامیتونیم امثال محسن اقاحججی وحاج قاسم سرداردلهارو طوری تجهیزبندی کنیم که شدت اسیب های وارده حین عملیات واسشون به صفریاحداقل برسه
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    12 1
    کار بسیار خفنیه برای دفاع از سواحل و آب هایمان که جرات حمله به کشورمان را می گیرد اما ما به رزمناوها و ناوگروه های اقیانوس پیما بالای 7 هزار تن و بالای 150 متر نیازمندیم تا کشتی های تجاری و نفت کش مان در تنگه مالاکا و اینطرف به سمت ونزوئلا را اسکورت کند .
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    19 6
    درود بر مقام معظم رهبری، درود بر سپاه، مرگ بر ضد ولایت فقیه
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    7 2
    درود بر نیروهای مسلح ایران اسلامی زنده باد ایران
  • منصور IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    7 2
    درود بر نیروی دریایی سپاه و ارتش دست خدا بهمراهتان‌..اینقدر باید قایق تتدرو در خلیج شناور کنیم که ناوههای امریکایی بین آنها گم شود
  • مهدی DE ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    12 2
    فکر کنم با اینها رتبه نظامی مون هم تو جهان رفت بالا
  • علی،باز IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    12 1
    افتخار اقتدار ایمان، ماشاءالله، ماشاءالله ماشاءالله
  • تجلی IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    7 2
    سپاه عزیز و قدرتمند عاشقتیم
  • مهدی IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    8 1
    #ما_می_توانیم
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    6 2
    درود به شرف شما عزیزان سپاه همیشه جاوید سپاه حضرت امام خامنه ای
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    9 3
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    7 1
    خدایا شکرت به ایران قدرتمند که صاحبش آقام زمانم آن هست
  • صادقی IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    6 2
    درد سپاه بخوره تو سر اصلاح طلبان فتنه جو و غارتگر
  • mahdivalipor IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    1 0
    ان شالله به مروز زمان و با تجربیات جدید و تجربیات گذشته مون این نوع شناور هایمان را با ابتکار عمل های ایرانی بتوانیم به بدون سرنشین های از راه دور هدایت از ماهواره های ان شالله در آینده نزدیک با ماهواره های نظامی خودمان و با هدایت از ارتباط پهپاد هایمان استفاده یورش فوجی بکنیم در دریا ها در مواچه با تهدیدات و یا با گشت زنی ها با سلاح ومهمات گاتالینگ و شلیک کروز ها از این دسته از شناور ها
  • amir IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    8 1
    عالی ما مردم پشتتون هستیم یا علی
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    7 1
    هزار ماشا الله
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    4 0
    پاینده باشی سپاه عزیز
  • reza IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    5 0
    هزار ماشاءالله
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    3 0
    واقعا سپاه مایه افتخار سرزمین ماست، چون سپاه دزدی نمیکنه و خود کفاست ما دست تمام سپاهیان رو می بوسیم، خدا قوتتان بدهد زنده وپاینده باشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس