کد خبر 117915
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۲

ششمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در حالی از روز سه‌شنبه این هفته به مدت چهار روز در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود که برخی از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه در گفت‌وگو با خبرنگاران که از کسب درآمدهای میلیاردی توسط سازمان بورس با عنوان فرهنگ‌سازی در بازار گله‌مندند.

به گزارش مشرق به نقل از پول‌نیوز، بر اساس تعرفه‌های مصوب نمایشگا ه بین المللی، هزینه هر متر مربع از غرفه‌هایی که باید از طرف سازمان بورس به فعالان بازار سرمایه در نمایشگاه اجاره داده شود با توجه به مالیات بر ارزش افزوده و مابقی قضایا حداکثر به 50 هزار تومان می‌رسد، اما شرکت‌کنندگان در نمایشگاه می‌گویند سازمان بورس برای دور زدن این مسأله اقدام به واگذاری غرفه‌هایی با عنوان ساختگی "غرفه‌های اسپانسری" به شرکت‌ها کرده که هزینه هر متر مربع آن 10 برابر بیش از نرخ مصوب است!

بنا به گفته شرکت‌کنندگان، سازمان بورس در اقدامی عجیب  12 غرفه با عنوان اسپانسری برای این نمایشگاه با حداقل متراژ 50 متر و حداقل هزینه اجاره 25 میلیون تومان طراحی کرده و به غرفه داران وعده انتشار اخبار رایگان تبلیغاتی در رسانه‌ها، برگزاری نشست های خبری، درج لگو در پوستر و سایت نمایشگاه، ساخت غرفه و غیره را داده است.

وعده انتشار اخبار توسط روابط عمومی سازمان بورس از طریق رسانه‌های گروهی و بعضا صدا و سیما و دریافت هرینه های میلیونی از غرفه داران در حالی است که سازمان بورس در مقابل با عنوان فرهنگ سازی از پرداخت هرگونه هزینه به رسانه‌های گروهی خودداری و درآمدهای کسب شده را در حساب خود نگهداری می‌کند.

در این میان، عمل ابهام آمیز سازمان بورس در افزایش بدون مجوز اجاره غرفه‌های نمایشگاه و وادار کردن برخی از شرکت‌ها به در اختیار گرفتن این غرفه‌ها با متراژ بالاتر موجب واکنش منفی بسیاری از شرکت‌ها برای حضور در این نمایشگاه شده است.

از سوی دیگر روابط عمومی سازمان بورس برای کسب درآمدهای بیشتر و فروش غرفه‌ها، در برخی مواقع شرکت‌ها را به اجاره غرفه‌هایی با متراژ 500 تا 1000 متر  ناچار کرده است، در حالیکه در این نمایشگاه هیچ نوع کالای فیزیکی در معرض بازدید عموم قرار نداشته و اغلب غرفه داران تنها به توضیح در زمینه فعالیت‌های مجموعه خود و توزیع بروشور در بین بازدیدکنندگان اقدام می‌کنند.

نکته مهم در این میان هزینه میلیاردی شرکت‌هایی است که مجبورند از جیب سهامداران خود و اجبار سازمان بورس به اجاره غرفه‌های اسپانسری و متراژهای بالا، فرهنگ سازی که ذاتاً وظیفه سازمان بورس است را انجام دهند. در حالیکه سازمان بورس در این مواقع موظف است برای گسترش فرهنگ بورس در بین مردم حتی به پرداخت یارانه برای حضور حداکثری فعالان بازار سرمایه در این نمایشگاه اقدام کند.

این دو گانگی در فرهنگ سازی در حالی نمود بیشتری پیدا می کند که سازمان بورس با کسب مجوز از شورای عالی بورس بودجه قابل ملاحظه ای را برای فرهنگ سازی اختصاص داده که تبلیغات کم اثر تلویزیونی را در بر دارد.
همه اینها در حالی صورت می گیرد که سازماه بورس علاوه بر بلوکه کردن بیش از 150 میلیارد تومان دارایی سازمان کارگزاران از محل کارمزد معاملات در بازارهای بورس، فرابورس و بورس کالا درآمد هنگفتی را نصیب خود می کند و تا به حال گزارشی نیز از میزان درآمد و هزینه کرد آن منتشر نشده است.
 
یکی از شرکت‌کنندگان در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: سازماه بورس می بایست بخشی از این درآمد را صرف روش های مناسب فرهنگ سازی کند نه اینکه از جیب سهامداران و سرمایه گذاران در بازار سرمایه و با روش های غیر متعارف به کسب درآمد بپردازد.

حال باید از مسئولان سازمان بورس سوال شود که هدف از برگزاری این نمایشگاه چیست و نمایشگاه های پیشین چه دستاورد هایی را داشته است ؟ فروش بیشتر فضای نمایشگاه و کسب درآمد از سود سهامداران یا رسالت فرهنگ سازی برای ورود سهامداران جدید؟ ایجاد زمینه مناسب برای پذیرش بنگاه های اقتصادی؟ ورود سرمایه گذاران خارجی و هدایت سرمایه های سرگردان به بازار سرمایه؟
شاید برگزاری 3 نمایشگاه ظرف 15 ماه گویای اهداف سازمان بورس از برگزاری این نمایشگاه که کمترین بازدید کننده را در بین سایر نمایشگاه ها دارد، باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس