کد خبر 1178284
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۴
ارسال ۲ کاروان نظامی آمریکایی به شمال سوریه

نماینده سابق آمریکا در امور شمال شرق سوریه گفت که این کشور شبه‌نظامیان کُرد سوریه را جزئی از گروهک پ.ک.ک نمی‌داند.

به گزارش مشرق؛ «ویلیام روباک» نماینده سابق دولت آمریکا در امور سوریه گفت تا زمانی که تیم «جو بایدن» بخواهد سیاست دولت آمریکا را در خصوص سوریه مورد بازنگری قرار دهد، شرایط حضور نیروهای آمریکایی در سوریه به همین منوال باقی خواهد ماند، به این معنا که تا سه ماه آتی هیچ‌گونه عقب‌نشینی از سوریه در کار نخواهد بود.

«ویلیام روباک» در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ به عنوان مشاور سیاسی سفیر آمریکا در دمشق فعالیت می‌کرد و پس از آن در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹، فرستاده دولت آمریکا در شمال شرق سوریه و همزمان معاون «جیمز جفری» نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه بود.

او در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط، در خصوص احتمال تشکیل کشور کُردی در شمال شرق سوریه گفت که شرایط در این منطقه با اقلیم کردستان عراق تفاوت دارد که به ادعای وی بیشتر ساکنینش موافق تشکیل کشور کُردی هستند.

روباک افزود: «از تشکیل کشور کردی در شمال شرق سوریه حمایت نمی‌کنیم و معتقد هم نیستیم که این اقدام سازنده باشد. ائتلاف [آمریکایی] برای شکست داعش در آن منطقه است و نیروهای قسد نیز به خوبی این کار را انجام دادند. ما برای حمایت از زندگی و معیشت ساکنین آن منطقه کمک‌هایی کرده‌ و از شوراهای محلی وابسته به اداره خودمختاری برای بهبود وضعیت ساکنین حمایت کرده‌ایم و همچنین کمک‌های نظامی در اختیار نیروهای قسد علیه داعش گذاشته‌ایم، تمامی این‌ها با هدف سیطره بر شمال شرق سوریه نبوده است.»

«مظلوم عبدی» فرمانده شبه‌نظامیان «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) دو روز پیش در سخنانی گفت که «دونالد ترامپ» به دولت ترکیه برای اشغال «رأس‌العین» و «تل ابیض» چراغ سبز نشان داده بود و در ادامه ابراز امیدواری کرد که دولت بایدن، اشتباهات ترامپ را تکرار نکند. او گفته بود: «دولت پیشین آمریکا اشتباهات سهمگینی در قبال نوع تعامل با اداره خودمختاری و چگونگی برخورد با بحران سوریه مرتکب شد و آن سیاست‌ها تأثیر منفی بر نقش آمریکا در سوریه گذاشت.»

«ویلیام روباک» در این باره گفت که واشنگتن تلاش دارد تا به رابطه میان آمریکا و ائتلاف در جنگ با داعش ادامه داده و امنیت شمال شرق سوریه را تأمین کند و قصد ندارد تا ترکیه را تحریک کرده یا اقداماتی از قبیل حمایت از تشکیل کشور کُردی یا پشتیبانی از ایدئولوژی پ.ک.ک مرتکب شود.

نماینده سابق آمریکا در امور سوریه سپس گفت: «آمریکا نیروهای دموکراتیک سوریه را جزئی از حزب کارگران کردستان [پ.ک.ک] نمی‌داند، بلکه آن‌ها جزئی از جنگ علیه داعش هستند.»

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز چندی پیش به شبکه روداوو گفته بود که واشنگتن همچنان به حمایت خود از شبه‌نظامیان کُرد سوریه ادامه می‌دهد و بدون این حمایت آن‌ها قادر به نگهداری از دهها هزار زندانی داعشی و خانواده‌هایشان نیستند.

«ویلیام روباک» در مورد اهداف آمریکا در سوریه نیز مدعی شد: «اهداف آمریکا که از چند سال پیش تعیین شده، شکست داعش و حمایت از اجرای قطعنامه ۲۲۵۴، اخراج ایران از سوریه و ممانعت دولت برای استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی و تلاش برای جلب اعتماد مردم سوریه در خصوص حضور محدود نیروهای آمریکای در شمال شرق سوریه و حمایت از قسد است.»

او یکی دیگر از اهداف آمریکا را اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه دولت سوریه عنوان کرد و همزمان مدعی شد که هدف آمریکا کاهش درد و رنج‌های مردم سوریه است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 23
  • غیر قابل انتشار: 1
  • کوردستان اناتولی IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 0
    کوردستان اناتولی
  • علی IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    9 10
    این آمریکایی ها یا از منطقه بروند یا به زور بیرونشان میکنیم
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    7 2
    ترکیه، نقش مخربی در سوریه وکردستان سوریه انجام می دهد لذا امریکا می بایستی مواظب اردوغان ورژیم متجاوز ترکیه باشد
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    2 2
    رجب نزدیک نیم میلیون دلار به جفری جیمز داد تا هواشو تو امریکا داشته باشه.قبلش به مایک فیلیپ و رودی جولیانی هم از این پول‌ها داده بود
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    13 4
    نمیدونم ایران چرا نمیخاد رابطه خوبی با کردهای سوریه داشته باشه ایران هم بایدنفوذش رو درکشورهای شیعه نشین و هم کردنشین که نژادایرانی دارن افزایش بدهد
  • رضا (انقلابی) IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    1 2
    این نوع سیاست کثیف تفرقه بینداز و حکومت کن مختص غربی ها به خصوص آمریکاست که با دخالت در امور داخلی کشورها و منطقه؛جوامع و کشورها را به جان هم می اندازد و خودش در ظاهر به عنوان میانجی میخواهد پا در میانی کند در صورتی که هدفش نفوذ و تسلط بیشتر بر کشورهاست.
  • میکائیل رئیسی IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    0 2
    این ویلیام روباه هم توی توهم شدید به سر میبره به امید خداوند قاصم الجبارین شما را بافرماندهی سیدعلی بیرون خواهیم راند وانتقام سردار دلاورمان راخواهیم گرفت انشاءالله
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    5 5
    کردهای سوریه شیعه هم هستند و ایران میتونه با ارتباط با اونا کریدوری امن از خلیج فارس تا مدیترانه ایجاد کنه، این هم به نفع ایرانه و هم مردم اونجا در ضمن میتونه مانع نفوذ ترکیه در سوریه بشه و اینکار صادرات نفت و کالای ایران رو به جهان سادەتر میکنە
  • بیژن IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    8 1
    البته که موافق تشکیل کشور کردی هستند،یکی از طرح های خاورمیانه بزرگ تجربه کشور های بزرگ به کوچک است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس