کد خبر 1177934
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۶
خودروهای ایرانی در جاده های خارجی/ کدام کشورها خریدار خودروی ایرانی هستند؟

به دلیل شرایط تحریم‌ها و مشکلات در تامین قطعات و تولید خودرو، اولویت با تامین نیاز بازار داخلی است و صادرات خاصی وجود ندارد.

حدود ۳ سال است که واردات خودرو به کشور ممنوع شده و امکان ورود هر گونه خودرو به داخل کشور به دلیل تغییر در ضوابط واردات خودرو و ممنوعیت ثبت سفارش وجود ندارد، اما در مقابل صادرات خودرو امکان پذیر است و خودروسازان می‌توانند هم در کشورهای دیگر خودرو صادر کنند، هم در آنجا کارخانه بگذارند.  

طبق اعلامی گمرک ایران در سال ۹۸، خودروسازان توانستند به کشورهای  هنگ کنک، تایوان، سوریه، امارات، اسپانیا، چین، عراق و ترکیه صادرات خودرو داشته باشند.  

سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک ایران با بیان اینکه سال ۹۸، حدود یک هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو به وزن یک هزار و ۵۷۳ تن به ۹ کشور هنگ کنک، تایوان، سوریه، امارات، اسپانیا، چین، عراق و ترکیه صادر شد، گفت: کشور عراق با سه میلیون و ۱۲۲ هزار و ۹۰۰ دلار، جمهوری آذربایجان با یک میلیون و ۱۵۹ هزار و ۴۰۰ دلار، سوریه با ۹۸۱ هزار و ۸۲۵ دلار سه مقصد نخست خودروهای ایرانی بودند.

لطیفی افزود: هنگ کنگ با ۱۱۶ هزار و ۸۶۲ دلار، اسپانیا با ۹۶ هزار و ۳۶۲ دلار، تایوان با ۷۹ هزار و ۵۲۱ دلار، چین با ۳۶ هزار و ۶۰۰ دلار، ترکیه با هفت هزار دلار و امارات با چهار هزار و ۶۶۲ دلار دیگر خریداران خودرو از ایران بودند.

سخنگوی گمرک پیرامون خودروهای صادراتی تصریح کرد: خودروی ساینا بیش از ۹۰ درصد سبد صادرات خودرو در سال ۹۸ را به خود اختصاص داده بود و پراید، تیبا، کوئیک، سمند، پارس، ۲۰۷، هایما و دنا سهمی کمتر از ۱۰ درصد را در بر می‌گیرند.  بیشترین تنوع خودرویی با خودروهای تیبا، ساینا، کوئیک، وانت آریسان، پژو پارس، پراید ۱۳۱ و رهام به مقصد اسپانیا تعلق دارد.

گزارش - زنجیر تحریم به پای صادرات خودرو/ ویراژ خودروهای داخلی در کشورهای خارجی

 

صادرات خودرو آغاز شد

اما در سال ۹۹ آنطور که مشخص است، با اتفاقاتی که در صنعت خودرو رخ داد، میزان صادرات به میزان قابل توجهی کاهش یافت و خودروسازان داخلی بیشترین تمرکز را روی افزایش تولید خودروهای داخلی گذاشتند، اما با این حال صادرات قطع نشد و اکنون رو به افزایش است.

بیشتر بخوانید

شورای رفاقت با خودروخواران!

فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،   در خصوص صادرات خودروهای ایرانی به خارج از کشور، گفت: امسال برنامه داریم که میزان تولید خودروهای داخلی را افزایش دهیم که تاکنون به این هدف رسیده ایم و اکنون صادرات آغاز شده و آن را توسعه خواهیم داد.  

این مقام مسئول بیان کرد: برنامه داریم صادرات به برخی کشورها مجدد از سر گرفته شود، اما به دلیل مسائل تحریمی از عنوان نام کشورها معذوریم.

مدیر عامل ایران خودرو با بیان اینکه در حال حاضر در برخی کشورهای خارجی در حال تولید هستیم، ادامه داد: موضوع صادرات از اولویت‌های جدی است چرا که گروه خودروسازی ایران خودرو وعده‌هایی به حاکمیت داده است تا کشور در بحث اتصال ارزی به منابع داخلی کشور بی‌نیاز شود.

مقیمی با تاکید بر اینکه از محل صادرات خودرو و قطعات خودرو اقدامات مطلوبی صورت خواهد گرفت، گفت: اشتغال، تقویت اقتصاد صنعتی داخل کشور و جلوگیری از خروج ارز از اهداف اصلی وزارت صمت و گروه صنعتی ایران خودرو است.

به گفته مقیمی پیش بینی شده ایران خودرو برای سال آینده ۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو صادرات داشته باشد و خودروهای سمند و دنا از محصولات صادراتی ایران خودرو خواهد بود.

گزارش - زنجیر تحریم به پای صادرات خودرو/ ویراژ خودروهای داخلی در کشورهای خارجی

بیشترین تمرکز خودروسازان، افزایش تولید داخل

یک منبع اگاه در سایپا نیز در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،   در خصوص میزان صادرات خودرو این کارخانه خودروسازی، گفت: اکنون به دلیل شرایط تحریم‌ها و مشکلات در تامین قطعات و تولید خودرو، اولویت با تامین نیاز بازار داخلی است و صادرات خاصی وجود ندارد.

اما بنابر اخباری که در رسانه‌های آفریقایی منتشر شده،  سایپا در یک همکاری نزدیک با شرکت خودروسازی مورزا قصد دارد تا محصول جدید خود یعنی کوییک را به بازار آفریقا عرضه کند. شرکت خودروسازی مورزا در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی قرار دارد و خودروسازی مطرح در سطح قاره آفریقا محسوب می‌شود. بنابر اعلام این شرکت، خودرو کوییک با نام Mureza Prim۸ به تولید خواهد رسید و در فاز اول در کشور زیمباوه به فروش خواهد رسید.

در گزارش تنظیم شده توسط رسانه‌های آفریقایی، به همکاری مورزا با سایپا و قدمت این خودروسازی اشاره شده که به نیم قرن می‌رسد. سایپا کوییک نیز هاچ‌بکی مناسب استفاده در تمام شرایط و تمام کشورها توصیف شده است.

بازار خودرو در زیمباوه و بسیاری از کشورهای آفریقایی، در انحصار خودروهای دست دوم ژاپنی و اروپایی است و حال شرکت‌های خودروسازی آفریقایی قصد دارند با عرضه خودروهای ارزان قیمت، مشتریان را به خرید خودروهای صفر کیلومتر ترغیب کنند.

عرضه خودرویی همچون کوییک می‌تواند مشتریان آفریقایی را وسوسه کند تا از خرید خودروهای دست دوم ژاپنی دست کشیده و با همان بودجه، یک خودرو صفر کیلومتر ارزان قیمت را خریداری کنند. البته مشخص نیست که سایپا کوییک در خودروسازی مورزا با چه کیفیتی به تولید می‌رسد و آیا قادر است با خودروهای ژاپنی دست دوم از نظر کیفی رقابت کند یا خیر.

باید بازارهای جهانی را به دست بگیریم

عزت‌الله اکبری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است، بخش خصوصی توان خیلی خوبی دارد و می‌تواند خودروهای جهانی را تولید کرده و حتی با آن‌ها رقابت کند.

این مقام مسئول گفت: تمام فکر ما این است که واردات را رد کنیم و شروع به صادرات کنیم، باید فرصت دهیم تمام صنایع به بازارهای جهانی بروند، اینکه ما در کشورهای دیگر امنیت را فراهم می‌کنیم، اما بازار آن‌ها را نداریم خوب نیست و باید بازار آن‌ها را در دست داشته باشیم.

او افزود: حضورمان در بازارهای جهانی باید قوی باشد، سفارتخانه‌های ما خروجی لازم را ندارند، بخش خصوصی در خارج از کشور باید فعال شود. ساز و کاری برای قیمت گذاری دستوری داریم و باید کاری کنیم این بساط جمع شود.

گزارش - زنجیر تحریم به پای صادرات خودرو/ ویراژ خودروهای داخلی در کشورهای خارجی

رئیس کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: تلاش برای کاهش هزینه داریم، اینکه قیمت باید کاهش باید درست است، اما دولت باید هزینه‌ها را پرداخت کند، دولت باید بسته حمایتی در نظر بگیرد نه اینکه بگوید قیمت تمام شده دستوری باشد، دولت باید در حوزه‌هایی حضور پیدا کند و آن‌ها را تقویت کند، مجلس کار اجرایی ندارد و کار نظارت را بر عهده دارد.

حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه اکنون نمی‌توان روی صادرات خودرو متمرکز شد، چرا که باید اولویت نیاز داخل باشد، گفت: در حال حاضر نمی‌توان درباره خروج خودروهای ایرانی، بحث صادرات را مطرح کرد.

این کارشناس خودرو، معتقد است  زمانی می‌گوییم خودرو صادر شده است که یک خودروساز داخلی بتواند به صورت پایدار خودرو به کشور هدف صادر کند و این امکان وجود داشته باشد که محصول صادر شده بتواند استانداردهای لازم در کشور مورد نظر برای تردد در جاده‌های آن کشور را پاس کند.

او می‌گوید: همچنین شرکت خودروساز باید بتواند سهم مشخصی را از بازار خودروی کشور هدف به خود اختصاص دهد.

کریمی ‌سنجری با تاکید بر اینکه سهم ایران اکنون در کف قرار دارد و  این امکان وجود دارد که افزایشی شود، گفت:  میزان سهم ایران نباید کاهش یابد. اکنون خودروهایی که به کشورهای دیگر صادر می‌شود، به احتمال زیاد به منظور گذراندن تست‌های مربوط به خودرو از کشور خارج شده‌اند زیرا از آنجا که قادر به پاس کردن است.

با این حال بحث صادرات خودرو به برخی از کشورهای منطقه از جمله عراق، سوریه و جمهوری آذربایجان در سال‌های گذشته جزو برنامه شرکت‌های خودروساز بود و خودروسازان در برخی از این کشورها  به احداث پایگاه یا خطوط تولید پرداخته بودند، اما بعد از خروج ایالات متحده آمریکا از توافق‌نامه برجام  و بازگشت تحریم‌های صنعت خودرو بحث صادرات کلا به کما رفت.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 31
  • مسیحا IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    32 26
    یه ننگ بزرگ برای کشورهایی نظیر اسپانیا و هنگ کنگ ....
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
      10 14
      واقعا یه ننگ
    • NL ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
      19 10
      ماشینی که برای ما 15000 دلار میدن به اونا میدن 5000 تا معلومه خوششون میاد میخرن از چینی ارزون تر میفته براشون
    • رامین IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
      16 14
      ننگ چرا آخه.. بازار دنیا مثه بازار ما نیستش که قیمت ماشین به وقتی وارد بشه دولت 4 برابرش به جیب بزنه ... دنیا دنیای رقابت هستش قیمت و کیفیت و خدمات پس از فروش.... اینه که تعداد فروشها هارو مشخص میکنه مثلا الان همین ماشین های ما هم بالاخره ممکنه یکی تو ترکیه پیدا بشه ازین خوشش بیاد ولی طبق آمار مقایسه کنی با بازار میلیونی ترکیه چند صد نفرم ماشین ایرانی خریدن مطمئنا اونام بری بررسی کنه یا توبه کردند... و یا ماشینو برای استفاده نمیخوان .... آخه کی میاد فورد و شورولت بنز ب ام و و استون مارتینی رو میذاره سمند مال 30 سال پیش مارو میخره؟
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
      8 11
      همه که تو دنیا تسلا سوار نمی شن عزیز! یعنی اصلا توان خرید همچین ماشینهایی رو ندارند... پس سهمی از بازار خالی که می شه ما اونها رو پر کنیم.
    • بهنام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
      14 3
      فکر کنم میخوان از دست مردمشون خلاص بشن که از ایران خودرو وارد میکنن . فکر کنین راموس با پراید میره رو تمرین / مسی با تیبا . کریم بنزما نیسان آبی / زیدان با آریسان سوارز با وانت نارنجی که عقبش پر از میوه یه .... بخدا خودشون رو مسخره کردن با اینکارشون
    • ربعلی IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
      6 1
      آخه ۴۰۰۰ دلار چه ماشینی بوده که به امارات صادر کردید؟؟؟؟!!! پول یه پراید هم نیست یا به ترکیه ۷۰۰۰ دلار ؟؟؟!!!!
    • ناشناس DE ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
      0 0
      اسپانیا که سمند نمیخرند شاید سراتو مونتاژ داخل رو بخرند اکثر کشورهای اروپایی مستعمره های کوچکی دارند که این ماشینهای مدل قدیمی رو اونجا میفرستند کل صادرات خودرو ۱۳۰۰دستگاه گفته به نظر شما چند دستگاه به اسپانیا صادر شده
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    41 18
    خودرو های ایرانی از جمله پراید بیشتر به درد ایجاد تله انفجاری توسط تروریستها می خوره هنوز پیام تشکر فرمانده داعشی به مدیریت سایپا از یادها نرفته است
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
      8 5
      واقعا درکی ندارم از کسایی که خودشون هیچ کاری نکردن و دیگران را به رخ ایران میکشن اخه المان و امریکا ماشین ساخته تو باید پزش را بدی ؟ به تو چه ؟ واقعا ترامپ شما ها را شناخت که ملقب به گاو شیرده کرد حالا اگه همین نفت را خدا بهت نمیداد الان المان به تو بنز میداد سوارشی یا گاری هم نمیداد ؟ از خودت چی داری ؟ نگین انقلاب مانع شد که تازه 40 ساله اومده و قبل از انقلابتون هم دیدیم
    • ناشناس IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
      2 0
      واقعاشماهابایدحس وطن دوستی داشته باشید. نه اینکه بخواهیدهمش بقیه رو به رخ خودمان بکشید. چه انتظاری داری ازکشوری که تحت شدیدترین تحریمها هست. یک کشورنام ببرکه مثل ایران تحریم باشه.
  • محسن IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    18 7
    بقول بابا پنجعلی...الیکی میگههههههه....
  • یاسر IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    29 10
    خاک توسر کشوری که بخواد ازایران پراید بی ترمز دستی بخره
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
      4 2
      مطن باشید دولت های این کشورها الزاماتی برای پذیرش خودروی خارجی دارند و تو این بازار رقابتی کلاه سرشون نمیره . قطعا کیفیت خودروهای داخلی باید ارتقا پیدا کنه و شرایط فعلی شایسته جمهوری اسلامی نیست ولی اینکه صنعت خودروی ایران زیر بار این تحریم های کمرشکن خارجی و ضعف عملکرد دولت در حال توسعه فعالیت های خودش هست هم باید به عنوان یک واقعیت دیده بشه .
  • US ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    17 11
    فقط میتونم بگم خخخخخخخ. حتما پراید با زه هم خریدن.
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    5 0
    تعداد مهمه یک درصد تولید داخل هم صادر نمی شه
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    2 3
    عرضه خودرویی همچون کوییک می‌تواند مشتریان آفریقایی را وسوسه کند تا از خرید خودروهای دست دوم ژاپنی دست کشیده و با همان بودجه، یک خودرو صفر کیلومتر ارزان قیمت را خریداری کنند................. این حرف ها زمانی درست است که قدمت یک خودرو در داخل به 10سال برسه نه هر 2سال خط تولید عوض بشه شما یه نگاهی که به خودروهای که در 30سال گذشته در ایران مونتاژ شده : دوو-گل-چری-فیات-سوزکی و .... چرا ادامه پیدا نکرد فقط پراید-405-206-سمند که متاسفانه اگه در ایران هم ورود خودرو دست دوم ژاپنی آزاد میشد عیار خودروسازهای داخلی هم مشخص بود.
  • FI ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    3 2
    فکر کن با ساینا پشت چراغ قرمزهای بارسلون عجب ابهتی
  • شاپرک IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    1 0
    کلا کمتر از ۵ میلیون دلار صادرات خودرو داشتیم این همه شلوغش نکن فکر کنم صادرات ماست بیشتر از این باشه
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    1 0
    رانت سنگین در تامین قطعات ایساکو و سایپا یدک فرصت رو از تولید کننده داخلی میگیره. وارد کنندگان قطعات با پرداخت رشوه به مدیران تامین قطعات ایرانخودرو و سایپا، امتیاز تامین رو میگیرند و با افزایش نرخ ارز پدر خودروساز و مردم رو درمیارن و بعد خودروساز میگه بعلت نبود قطعه خط خوابیده
  • ناشناس IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    1 0
    خوب میگی ولی پول این ماشینا ارزون قیمت هم از جیب مردم بیچاره ایران در میاد
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    1 0
    باشه راستی دلار اونجا چنده؟چند دلار به قیمت اونجا فروخته میشه
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    3 2
    کدام خودرو ایرانی؟! تمام قطعات این خودروها وارداتی
    • IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
      0 0
      اینا رو بدن به کشورهای خارجی و ماشین های خارجی را وارد کنند
    • ََReza Aslani IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
      0 3
      تو زیاد به اون مغزت ات فشار نیار حیف به اون مغز ات خخخ اخه بدبهت تو کارخانه جات تولیدات ماشین سازی را دیده ای که این چرت و پرت ات را میگی اگر در صدی حساب بشه بیش از 97 درصد اش شساخت ایرانی است تمامابومی سازی شده مفهوم بومی سازی را میدانی یعنی از صفر تا صد کپی شده در داخل
    • IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
      1 0
      17:48 اقای داخلی ساز حتی فیوز برقی هم وارداتیه این دو لگن ساز دروغ میگن
  • DE ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 0
    امارات با ٥٠٠٠ دلار، فقط يك پرايد خريده؟
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 0
    وخی عامو!!!!!!
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 2
    یک پراید دارم واسه صادرات ، هر کی میخواد فقط دستش رو بیاره بالا،،،،،،،،،،خوب واسه صادراته مگه چیه
  • بهزاد IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    2 0
    به امارات مگه میشه مگه داریم هنگ کونگ..اونا که رفتن میدونن چقدر این خبر درسته
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    2 0
    ای کاش نصف کیفیت خودروی داخلی روصادراتی داشت برای خارجی هاباچه کیفیتی درست وصادرمیشه برای هموطنان لگن های بی خاصیت با چندبرابرقیمت جهانی
  • پمپ بنزین دنا IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    0 0
    اگر دست از رانت خواری و ردارن روی کیفیت کاربشه نه اینکه مدیرا امتیاز توليد به فک فامیل‌های زنش ندهد کویک دنا شاهین تودسته ماشین ارزان میتونه خوب بفروشد. کشورما فقط مشکلش تو رانت‌خواری ومدیران بی سواد از طریق سفارش امضا های طلایی سرکارمیان. کاردست کاردان باشه درست میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس