کد خبر 1177421
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۹
تحول و امامین انقلاب

در آستانه ۲۲ بهمن و بزرگداشت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بسیار مناسب است به تحولی که انقلاب اسلامی در ایران رقم زد توجه کنیم اما این تحول بدون درک تحول خواهی رهبری انقلاب ناممکن است.

به گزارش مشرق، مهدی فضائلی کارشناس مسائل سیاسی طی یادداشتی به مناسبت سالرگرد ۲۲ بهمن نوشت:

در آستانه ۲۲ بهمن و بزرگداشت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بسیار مناسب است به تحولی که انقلاب اسلامی در ایران رقم زد توجه کنیم اما این تحول بدون درک تحول خواهی رهبری انقلاب ناممکن است.

مدیریت تحول سازمانی نوعی استراتژی بهسازی سازمان محسوب می‌شود که اساس آن بر بینش ها و آگاهی های حاصله از پویایی های گروهی و نظریه و عملی مرتبط با تغییر برنامه ریزی شده، استوار است.

تحول در سطح یک سازمان هم امر خطیری است و بسیاری مواقع مدیران باتجربه و موفق هم قادر به انجام آن نیستند چه برسد به تحول در یک کشور و یک نظام سیاسی.

قام معظم رهبری در سالگرد بنیان گذار انقلاب اسلامی در سال جاری،بعد جدیدی از شخصیت امام راحل را تبیین کردند و فرمودند: «امروز بنده میخواهم درباره ی یک خصوصیّت مهمّی از خصوصیّات امام بزرگوار بحث کنم؛ البتّه ایشان یک انسان ذوابعاد و دارای خصوصیّات برجسته‌ی متعدّدی بودند؛ این خصوصیّتی که امروز بحث میکنیم، جزو مهم‌ترین و برجسته‌ترین خصوصیّات امام بزرگوار است و آن عبارت است از روحیه‌ی تحوّل‌خواهی و تحوّل‌انگیزی امام بزرگوار.»

معظمٌ له به صراحت امام خمینی(ره) را «امام تحول» معرفی کردند و سپس به محورهایی که امام در آنها تحول ایجاد کردند و همچنین به الزامات تحول پرداختند.

این یادداشت قصد بازخوانی بیانات مقام معظم رهبری در سالگرد امام راحل را ندارد بلکه میخواهد این حقیقت را مورد تأکید قرار بدهد که بطور صریح و بدون کمترین مطالعه هم امام،امام تحول بود هم جانشین ایشان و رهبر معظم انقلاب.

 اما دلایل این ادعا:

ابتدا به تعریف تحول از زبان حضرت آیت الله خامنه ای اشاره می کنم.

«تحوّل یعنی میل به شتاب گرفتن و سرعت داشتن در حرکت و جهش در حرکت و اجتناب از تحجّر، اجتناب از پافشاری بر مشهورات غلط»

و اما دلایل تحول خواه بودن خلف صالح امام خمینی(ره):

اولاً حفظ و صیانت از تحولات دوران امام و تداوم آنها خود نیازمند روحیه تحول خواهی و توان مدیریت تحول است.

کوچکترین اهمال یا بی انگیزگی در پاسداری از مکتب تحول خواه امام راحل کافی بود تا تحولاتی که امام خمینی(ره) آغازگر آنها بودند متوقف و حتی بازگشت به عقب داشته باشد.
یکی از ابعاد مهم تحول خواهی آیت‌الله خامنه‌ای،استقامت در ادامه راه امام تحول بوده است.

پاسداری از اصل نظام،مردم سالاری،استکبار ستیزی،دفاع از محرومان،صیانت از استقلال کشور،تاکید بر مبانی دینی نظام،وحدت مسلمانان، خودباوری و موارد متعدد دیگر از سرفصلهای تحول خواهی امام خمینی است که از سوی جانشین ایشان با قوت پیگیری شده است.

ثانیاً،علاوه بر ادامه تحولاتی که بدست مبارک امام محقق شده بود حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تحولاتی که بدلایل مختلف در زمان امام خمینی تحقق نیافته بود آغاز و محقق کردند.
اگر بخواهم به چند مورد از این تحولات مهم اشاره کنم نخستین مورد،نهضت تولید علم و پیشرفت های تحسین برانگیز علمی کشور است.

رهبر معظم انقلاب با طرح موضوع «نهضت نرم افزاری » و «تولید علم» در سال ۷۹ و پیگیری مستمر و مجدانه آن در سالهای بعد، اهتمام ویژه ای به «گفتمان پیشرفت » نشان دادند و این گفتمان به گفتمان غالب در محیط های علمی کشور تبدیل شد.

ثمره این گفتمان، در دست یابی کشور به رتبه های بالا در المپیادها،قرار گرفتن در رده های بالای جهان در برخی فناوری ها مانند نانو،بیو،هوا_فضا،سلول های بنیادی،هسته ای و همچنین قرار گرفتن در بالاترین رتبه های تولید علم در جهان خود را نشان داد.

دومین تحول در مورد ارتقاء قابل توجه در بنیه دفاعی و توان بازدارندگی کشورمان بود.
امروز جمهوری اسلامی ایران دارای قویترین نیروهای مسلح منطقه و جزو قویترین ها در جهان است.

بنابر آنچه مدتی قبل وزیر دفاع کشورمان اعلام کرد،طی چند سال آینده ایران جزو پنج کشور صادر کننده سلاح در جهان خواهد بود و همه اینها موجب گردیده در سی و دو سال اخیر،به رغم تهدیدات مستمر و تأکید روسای جمهور آمریکا بر روی میز بودن گزینه نظامی،هیچ کس جرات تعدی به کشور عزیزمان را پیدا نکند.

سومین مورد تحول را در عمق راهبردی جمهوری اسلامی ایران باید جستجو کرد.

موقعیتی که ایران در دو سه دهه اخیر در منطقه بدست آورده است، علاوه بر دفاع از مظلومان منطقه بر اساس اصول ۱۵۲ و ۱۵۴ قانون اساسی،عمق راهبردی کشور را که تأثیر مستقیم در ارتقای امنیت ملی کشورمان دارد به میزان قابل توجهی گسترش داده است و این نبوده است مگر در سایه تدابیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب که توسط شخصیتی چون سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی دنبال گردید و امروز همچنان ادامه دارد.

چهارمین تحول در دوران زعامت حضرت آیت الله خامنه ای را می‌توان تأکید بر ساختار های قانونی کشور دانست.

این مسأله در دوران حضرت امام بدلیل شرایط خاص آن دوران گاهی نادیده گرفته میشد لیکن در دوران رهبری حضرت آیت الله خامنه ای پایبندی به این مسأله بسیار تقویت شده و حتی برخی با استناد به برخی تصمیمات در دوران امام راحل یا بدون توجه به اهمیت این مسأله رهبری را مورد سوال قرار می دهند.

یادآوری این نکته بسیار مهم است که خود امام در آذر سال ۶۷ در پاسخ به نامه تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی،اینگونه فرمودند:

«...ان شاء الله تصمیم دارم در تمام زمینه‌ها وضع به صورتی درآید که همه طبق قانون اساسی حرکت کنیم. آنچه در این سالها انجام گرفته است در ارتباط با جنگ بوده است. مصلحت نظام و اسلام اقتضا می‌کرد تا گره‌های کور قانونی سریعاً به نفع مردم و اسلام باز گردد...»

سخن آخر اینکه،تحول خواهی رهبر حکیم انقلاب اسلامی ادامه تحول خواهی بنیانگذار انقلاب اسلامی و بر همان مبانی استوار است.

البته تحول هیچگاه پایان ندارد و همواره باید نوبه نو شود ضمن اینکه عرصه های مهمی چون عدالت با مفهوم وسیعش نیازمند تحول است!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس