استقبال چین از تمدید معاهده اتمی میان روسیه و آمریکا

وزارت امور خارجه چین ضمن استقبال از تمدید معاهده استارت جدید میان روسیه و آمریکا، درخصوص پیوستن به گفت‌وگوی دو یا چند جانبه در زمینه کاهش تسلیحات اتمی اعلام آمادگی کرد.

به گزارش مشرق،  وزارت امور خارجه چین روز جمعه از تمدید معاهده کاهش تسلیحات راهبردی جدید (استارت جدید) میان روسیه و آمریکا استقبال کرد.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «سی‌جی‌تی‌اِن» «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت، تمدید این معاهده نقش سازنده‌ای در ثبات راهبردی جهان و تقویت صلح و امنیت بین‌المللی دارد.

ونبین با اشاره به اینکه تمدید این معاهده، خواست جامعه بین‌الملل بود، تأکید کرد آمریکا و روسیه به عنوان دارندگان بزرگترین زرادخانه‌های اتمی جهان باید از اجماع جهانی پیروی کرده و به مسئولیت ویژه خود در خلع سلاح اتمی پایبند باشند و ذخایر خود در این زمینه را کاهش دهند.

بیشتر بخوانید

دولت چین خواستار عذرخواهی شبکه «بی‌بی‌سی» شد

پکن عبور ناوشکن آمریکایی از تنگه تایوان را محکوم کرد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین با اتهامات «آنتونی بلینکن» درخصوص توان هسته‌ای چین و لزوم پیوستن این کشور به معاهده فوق، مخالفت کرد.

ونبین گفت، توان هسته‌ای چین فاصله زیادی با روسیه و آمریکا دارد و از آن فقط برای تأمین حداقل امنیت ملی لازم برای این کشور استفاده می‌کند.

وی در ادامه گفت: «چین همواره به این سیاست‌ هسته‌ای پایبند است که هرگز و تحت هیچ شرایطی در استفاده از سلاح‌های هسته‌ای اولین اقدام را اتخاذ نکند و بدون هیچ قید و شرطی از این تسلیحات برای حمله یا تهدید علیه کشورهای فاقد سلاح اتمی یا مناطق عاری از سلاح اتمی، استفاده نمی‌کند».

ونبین متذکر شد، چین تنها کشور دارنده سلاح‌های اتمی است که چنین تعهدی داده است و این تعهد به نوبه خود، مشارکت قابل ملاحظه‌ای در رویه خلع سلاح اتمی در جهان است.

او در ادامه گفت، چین آمادگی دارد در گفت‌وگوها و همکاری‌های چندجابنه برای تشکیل مکانیسم «P5» متشکل از پنج عضو دائم سازمان ملل با موضوع امنیت راهبردی مشارکت داشته باشد. همچنین پکن آمادگی دارد در گفت‌وگوهای دوجانبه با دیگر کشورهای دارای سلاح اتمی درخصوص کنترل تسلیحات یا خلع سلاح هسته‌ای شرکت کند.

روسیه و آمریکا ۱۰ سال پیش معاهده‌ای با هدف کاهش و محدودسازی تسلیحات راهبردی به امضا رساندند که به معاهده استارت جدید معروف شد. با این حال دولت پیشین آمریکا از تمدید آن طفره می‌رفت.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا برای تمدید این معاهده پیش شرط‌هایی را تعیین کرده بود که با مخالفت مسکو مواجه شد. از جمله این پیش‌شرط‌ها می‌توان به ورود چین به معاهده به عنوان طرف سوم و باقی ماندن موشک‌های آمریکایی در کشورهای اروپایی مجاور روسیه اشاره کرد.

در نهایت «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه دولت جدید آمریکا روز چهارشنبه از تمدید پیمان استارت‌ نو با روسیه به مدت پنج سال خبر داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس