کرملین: پیمان آسمان های باز با خروج آمریکا قابلیتی ندارد

سخنگوی دولت روسیه ارائه لایحه تحریم این کشور در کنگره آمریکا را محکوم و اعمال فشار تحریمی در روابط دوجانبه را غیر قابل قبول توصیف کرد.

به گزارش مشرق، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی دولت روسیه روز پنجشنبه، ارائه طرحی در کنگره آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه مسکو را محکوم کرد.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، پسکوف در جمع خبرنگاران گفت: «واکنش‌های تحریمی متداوم قانون‌گذاران آمریکایی را شاهد هستیم. از دید ما چنین رویکردهایی در قبال روابط دوجانبه که از طریق فشار تحریمی پیش می‌روند، غیر قابل قبول است».

بیشتر بخوانید:

وقتی تحریم‌ها بیشتر از ایران بر روی آمریکا تاثیر گذاشته

چهارشنبه شب، گروهی فراحزبی از سناتورهای آمریکایی از جمله «مارکو روبیو» و «میت رامنی»، پیش‌نویس طرح اعمال تحریم‌های جدید علیه مسکو به‌خاطر صدور حکم حبس برای «الکسی ناوالنی» مخالف دولت روسیه را در کنگره ارائه کردند.

این قانون‌گذاران آمریکایی در بیانیه‌ای مدعی شدند: «این لایحه، تحریم‌هایی هدفمند علیه مقامات روسی اعمال می‌کند که در نقض آشکار قوانین بین‌الملل از جمله مسموم و زندانی کردن الکسی ناوالنی رهبر مخالفان و فعال مبارزه با فساد، دست داشتند».

این لایحه، علاوه بر تحریم روسیه، به دولت آمریکا دستور می‌دهد مشخص کند «آیا کرملین قوانین آمریکا درخصوص ممنوعیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک را نقض کرده است؟».

همچنین این لایحه در صورت تبدیل شدن به قانون، دستور «تهیه گزارشی درباره ترور بوریس نمتسوف از چهره‌های مخالف دولت روسیه» را نیز صادر می‌کند.

پسکوف روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران با رد ادعاهای اخیر آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی درباره سرکوب اعتراضات ضد دولتی در روسیه گفت: «در اینجا سرکوبی رخ نداده است، فقط اقداماتی از سوی پلیس علیه ناقضان قانون و مشارکت‌کنندگان در تجمعات غیر قانونی انجام شد».

سخنگوی کاخ کرملین افزود: «برخی از این افراد مشتاقانه در این تجمعات شرکت کرده و عده‌ای نیز قربانی تحریک به مشارکت در تجمعات غیرقانونی شدند و در نهایت توسط پلیس و گارد ملی بازداشت شدند».

وی تأکید کرد: «سرکوبی در کار نیست، در این مورد نمی‌توانم با ارزیابی‌های احساسی فراتر از حد عادی، موافق باشم».

روز گذشته (چهارشنبه) «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به اظهارات میت رامنی  که خواستار اعمال تحریم علیه مقامات روسی در ارتباط با پرونده  ناوالنی شده بود، گفت آمریکا همیشه بهانه‌های مختلف برای اعمال تحریم‌های ضد روسی می‌تراشد و برای این کار نیاز به دلیل خاصی ندارد.

علاوه بر قانون‌گذاران آمریکایی، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور نیز در مورد حکم صادر شده برای  ناوالنی گفت، ایالات متحده عمیقا در مورد صدور حکم زندانی شدن او نگران بوده و خواهان آزادی فوری وی است.

ناوالنی که در پرونده‌ای موسوم به پرونده «روچر» با مجازات تعلیقی مواجه بوده به علت از دست دادن حضور در چندین جلسه بازپرسی در لیست افراد تحت تعقیب دولت روسیه قرار گرفته بود و از ۲۹ دسامبر ۲۰۲۰ به دلیل نقض مکرر مقررات مشروط در لیست افراد تحت تعقیب پلیس فدرال روسیه قرار داشت.

او پیش‌تر به تحمل سه سال و نیم حبس محکوم شده بود و با توجه به گذراندن بخشی از آن در حبس خانگی، دو سال و هشت ماه دیگر را باید در حبس به سر ببرد. مقامات روسیه می‌گویند، ناوالنی با عدم گزارش موقعیت مکانی خود طی گذراندن حبس خانگی، قوانین را نقض کرده است.

شماری از هواداران ناوالنی به دعوت متحدان وی، روز سه‌شنبه و علی‌رغم غیرقانونی اعلام شدن تظاهرات، به خیابان‌های مسکو آمدند و به حکم حبس او اعتراض کردند که در نهایت شماری از آن‌ها مورد بازداشت قرار گرفتند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس