ویژه ها

اصلاح طلبان بجای هجمه به نمایندگان مجلس به دلیل حضور در میان مردم، بهتر است از دولتمردانی خرده بگیرند که از داخل خودرو و از خط ویژه، از چهره مردم نظرسنجی می کنند!

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**محمود صادقی:ایرادهای برجام ربطی به ظریف ندارد

«محمود صادقی» نماینده فراکسیون امید در مجلس دهم که به بیان ادعاهای بدون سند مشهور بود، در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «ایرادهایی که از آقای ظریف درباره برجام گرفته می‌شود، عجیب است. این آمریکایی‌ها بودند که تخلف کردند و از برجام خارج شدند و این مساله به دکتر ظریف چه ربطی دارد. عده‌ای از مخالفان دولت ناراحت هستند که با شکست ترامپ در انتخابات آمریکا برجام می‌تواند دوباره احیا شود و به موازات دلواپسی نتانیاهو، مخالفان برجام در داخل کشور دلواپس شده‌اند. صهیونیست‌ها در آمریکا و دلواپسان هر دو از احیای برجام نگران هستند. به رئیس‌جمهور توصیه می‌کنم به‌رغم اینکه مشکلات کشور را شفاف مطرح می‌کنند، سعی بر این داشته باشند که در موضع انفعال قرار نگیرند».

صادقی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «مردم با توجه به اینکه از شرایط موجود کشور رضایت ندارند، اما بسیار خوب مسائل کشور را متوجه می‌شوند. بدنه اجتماعی مردم به خاطر فشارهای همه‌جانبه، مخصوصا فشارهای اقتصادی و کرونا نسبت به شرایط کشور انتقاد دارند، اما مردم می‌دانند که جهت‌گیری‌های این دولت به خاطر بهتر شدن زندگی مردم و سیاست دولت برای تعاملات بین‌المللی بوده است. دولت روحانی هم به دلیل فشارهــای داخلی و البته به خاطر فشارهای خـــارجی با مشکلات زیــادی روبه‌رو شد، اما بعد از رفتن ترامپ فشارهای خارجی کمتر شده، مخالفان دولت در داخل فشارهای خود را افزایش داده‌اند. کسانی که در حقیقت کسب و کار خود را در تحریم جست وجو می‌کنند، فشارهای زیادی به دولت وارد کرده‌اند».

محمود صادقی: ایرادهای برجام ربطی به ظریف ندارد/ تابش: سفرهای استانی نمایندگان دخالت در امور دولت است

محمود صادقی تاکید کرده که «ایرادهایی برجام ربطی به ظریف ندارد». در هفته های گذشته، محمد جواد ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار یک روزنامه اصلاح طلب که پرسیده بود «چقدر از صفر تا صد سیاست خارجی در این هشت سال دست محمدجواد ظریف بود؟» گفت: «صفر».

این قبیل اظهارات در حالی است که ظریف- آذر ۹۲- گفته بود: «رهبری چارچوب کلی را تعیین می‌کنند و مسئولیت مذاکره با من است، ایشان صحبت کردند و بزرگواری‌شان نسبت به من را مطرح کردند، من نیز قدردان این بزرگواری هستم... ما باید خرج نظام و رهبری شویم نه اینکه رهبری خرج ما و نظام شود».

محمدجواد ظریف همچنین- شهریور ۹۷- در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان و در پاسخ به این سؤال خبرنگار که «اگر شما احساس می‌کردید آمریکا به تحریم‌ها اعتیاد دارد، چرا توافق را ادامه دادید؟» گفت: «این شاید یک اشتباه بوده است اما مشکل اینجا بود که احساس ما این بود ایالات متحده یاد گرفته که دست کم در مورد ایران، تحریم‌ها علی‌رغم ایجاد مشقت‌های اقتصادی، نتایج سیاسی مد نظر آنها را به بار نمی‌آورند و من فکر می‌کردم که آمریکایی‌ها این درس را یاد گرفته‌اند. متأسفانه، اشتباه می‌کردم».

محمود صادقی: ایرادهای برجام ربطی به ظریف ندارد/ تابش: سفرهای استانی نمایندگان دخالت در امور دولت است

محمود صادقی: ایرادهای برجام ربطی به ظریف ندارد/ تابش: سفرهای استانی نمایندگان دخالت در امور دولت است

تیم مذاکره کننده هسته ای دولت روحانی به ریاست ظریف در تنظیم برجام، قواعد بدیهی همچون «توازن تعهدات»، «همزمانی اجرای تعهدات»، «اخذ تضمین از طرف مقابل»، «پیش بینی برگشت پذیری امتیازات واگذار شده در صورت نقض عهد» و «گنجاندن تمهیدات لازم درخصوص احتمال عهدشکنی طرف مقابل» را رعایت نکرد و عملاً توافق، به شکل دو مرحله‌ای (واگذاری نقد و یکجای امتیازات در مقابل وعده‌های نسیه تدریجی و فاقد ضمانت طرف مقابل) تدوین و اجرا شد.

«علی اکبر صالحی»  رئیس سازمان انرژی اتمی- شهریور ۹۵- گفته بود: «اگر ما وقتی برجام را تنظیم می کردیم دقت بیشتری می کردیم این فرصت برای آمریکا پیش نمی آمد که از این قابلیت تفسیر بودن برجام سوءاستفاده کند».

نکته قابل توجه اینجاست که ترامپ حدود ۲۸ ماه پس از موعدی که دولتمردان و اصلاح طلبان درباره تاریخ لغو یکباره تحریم ها اعلام کرده بودند، از برجام خارج شد.

رهبر معظم انقلاب -۲۹ مهر ۹۴- در نامه ای حکیمانه و دوراندیشانه خطاب به روحانی مبنی بر تایید مشروط برجام، الزامات ۹ گانه ای را در اجرای برجام اعلام کردند. در بخشی از نامه مذکور تصریح شده است: «از آنجا که پذیرش مذاکرات از سوی ایران اساساً با هدف لغو تحریمهای ظالمانه‌ی اقتصادی و مالی صورت گرفته است و اجرائی شدن آن در برجام به بعد از اقدامهای ایران موکول گردیده، لازم است تضمین‌های قوی و کافی برای جلوگیری از تخلّف طرفهای مقابل، تدارک شود، که از جمله‌ی آن اعلام کتبی رئیس‌جمهور آمریکا و اتّحادیه‌ی اروپا مبنی بر لغو تحریمها است. در اعلام اتّحادیه‌ی اروپا و رئیس‌جمهور آمریکا، باید تصریح شود که این تحریمها بکلّی برداشته شده است. هرگونه اظهاری مبنی بر این‌که ساختار تحریمها باقی خواهد ماند، به‌منزله‌ی نقض برجام است».

به دلایل متعدد، مسئولیت برجام با دولتمردان و از جمله آقایان روحانی و ظریف است.

** تابش:سفرهای استانی نمایندگان، دخالت در امور دولت است

«محمدرضا تابش» نماینده مجلس دهم و کاندیدای ردصلاحیت شده انتخابات مجلس یازدهم در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: «همیشه با استناد به بیانات حضرت امام (ره) می‌گویند مجلس در راس امور است. واقعیت آن است که یکی از نکاتی که موجب در راس قرار گرفتن مجلس می‌شود، آن ۲ اصل طلایی قانون اساسی درباره حق اظهارنظر و ورود نمایندگان مجلس به امور مختلف مملکتی است. در واقع اجرای دقیق این اصول است که مجلس را در راس امور قرار می‌دهد».

تابش افزود: «متاسفانه این ۸ ماه صرفا شاهد بودیم که نمایندگان با سفرهای استانی، عملا دست به دخالت در امور اجرایی زدند و نتوانستند به ‌درستی وظیفه نظارتی‌شان را اجرا کنند».

محمود صادقی: ایرادهای برجام ربطی به ظریف ندارد/ تابش: سفرهای استانی نمایندگان دخالت در امور دولت است

روزنامه اصلاح طلب شرق- ۱۳ مرداد ۹۹در گزارشی با عنوان «عجایب مجلس یازدهم» نوشته بود: «رصد رفتار نمایندگان مجلس یازدهم تا اینجای کار نشان می‌دهد که آنها چندان با وظایف نمایندگی آشنا نیستند یا اگر هستند، رفتارهایی از خود بروز می‌دهند که شائبه هیجان‌زدگی و ویترینی دارد... چند روز پیش هم تعدادی از نمایندگان تهران راهی خوزستان شده بودند تا ماجرای تجمع کارگران نیشکر هفت‌تپه را پیگیری کنند؛ کاری که مربوط به حوزه نمایندگی نمایندگان خوزستان است و نوعی تداخل یا دخالت در حوزه نمایندگی محسوب می‌شود. کارگران نیشکر هفت‌تپه موکلان نمایندگان تهران نیستند».

محمود صادقی: ایرادهای برجام ربطی به ظریف ندارد/ تابش: سفرهای استانی نمایندگان دخالت در امور دولت است

محمود صادقی: ایرادهای برجام ربطی به ظریف ندارد/ تابش: سفرهای استانی نمایندگان دخالت در امور دولت است

هجمه اصلاح طلبان به نمایندگان مجلس درباره سفرهای استانی در حالی است که اولا نمایندگان مجلس فارغ از اینکه از کدام حوزه انتخاب شده اند، وکیل تک تک مردم ایران هستند. ثانیا، یکی از وظایف نمانیدگان مجلس، نظارت بر عملکرد دولت است و این سفرها در راستای نظارت میدانی و ارتباط نزدیک با مردم صورت می گیرد. از نگاه وکیل الدوله ها و رسانه های حامی آنها، نماینده مجلس باید فقط بخوابد و حقوق کلان بگیرد! کارگران و دیگر قشرهای مختلف مردم نیز زینت المجالس روزهای انتخابات هستند.

اصلاح طلبان بجای هجمه به نمایندگان مجلس به دلیل حضور در میان مردم، بهتر است از دولتمردانی خرده بگیرند که از داخل خودرو و از خط ویژه، از چهره مردم نظرسنجی می کنند!

لازم به ذکر است که روحانی چندی پیش در دیدار با اصحاب رسانه‌ گفته بود: «این سخن درست نیست که در روزنامه‌ها درد مردم را بگوییم تا رئیس‌جمهور بفهمد که درد مردم چقدر است! نه، رئیس‌جمهور و اعضای دولت می‌دانند. دولت من شاید یکی از دولت‌هایی باشد که خیلی در میان مردم است، من خودم بارها به دوستان گفته‌ام؛ من روزانه نظرسنجی می‌کنم؛ یعنی در خیابان وقتی با ماشین می‌روم تمام چهره‌های مردم را نگاه می‌کنم؛ اینکه چند نفر لبخند دارند، چند نفر عصبانی‌اند، چند نفر قیافه‌شان گرفته است و به هر شهری و در هر جمعیتی می‌روم، خودم نظرسنجی می‌کنم و نگاه آدم‌ها را نسبت به خودم می‌بینم؛ پس نیازی نیست که روزنامه‌ها از مشکلات مردم بنویسند تا رئیس‌جمهور باخبر شود! رئیس‌جمهور و دولت درد مردم را می‌داند».

** وقتی خودتحریمی را خنثی سازی تحریم جا می زنند

«مصطفی هاشمی طبا»  فعال سیاسی اصلاح طلب با مدرک کارشناسی ارشد نساجی که در دولت های سازندگی و اصلاحات رئیس سازمان تربیت بدنی بوده است و در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ کاندید شد ولی با این که از نامزدی انصراف نداد، اعلام کرد که خودش به روحانی رای می دهد،  در یادداشتی در روزنامه شرق با عنوان «تحریم ها چگونه خنثی می شود؟» نوشت: «بی‌اثرکردن تحریم‌ها یعنی توانایی‌داشتن، یعنی خودکفابودن، یعنی روی پای خود ایستادن و البته نه آنکه مراوداتمان را با سازمان‌های بین‌المللی و جهانی قطع کنیم و حتی در مواردی خودتحریمی کنیم. امروز که با تصویب مقررات FATF مخالفت می‌شود یعنی یک قطع‌نامه علیه خود صادر و خود را تحریم کرده‌ایم. چراکه با تصویب‌نکردن FATF نمی‌توانیم رابطه بانکی بین‌المللی داشته باشیم».

محمود صادقی: ایرادهای برجام ربطی به ظریف ندارد/ تابش: سفرهای استانی نمایندگان دخالت در امور دولت است

FATF ادعا می کند که هدف اصلی اش، مبارزه با پولشویی و تروریسم است. در حال حاضر و بنابر گزارش های رسمی منتشر شده توسط رسانه های غربی، ۷۰ درصد پولشویی جهان در آمریکا و اروپا- اعضای اصلی FATF- رخ می دهد. از سوی دیگر، اف ای تی اف هیچگاه در مقابل اقدامات تروریستی اعضای خود کوچکترین واکنشی نشان نمی دهد.

نمونه آشکار در این خصوص، اقدام جنایتکارانه دولت تروریست آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد «حاج قاسم سلیمانی»  بود. آمریکا به عنوان یکی از اعضای FATF، یکی از فرماندهان نظامی ایران را ترور کرد. کارشناسان مسائل بین الملل تاکید کردند که این اقدام، مصداق آشکار «تروریسم دولتی» است. اما در میان، کارگروه اقدام مالی به هیچ عنوان به این اقدام تروریستی واکنش نشان نداد.

پیش از این نیز FATF به هیچ عنوان به تبادلات مالی گروهک تکفیری تروریستی داعش در بانک های اروپایی واکنش نشان نمی داد.

بنابر مستندات متعدد، کارویژه اصلی FATF نه مبارزه با پولشویی است و نه مبارزه با تروریسم، بلکه مأموریت اصلی این سازمان، «هوشمندسازی» و به عبارتی «ایجاد قابلیت نقطه زنی» برای تحریم های آمریکاست.

کارگروه ویژه اقدام مالی- اسفند ۹۷- با انتشار گزارشی صراحتاً اعلام کرد که اجرای مؤثر تحریم‌های مالی هدفمند و شناسایی مسیرهای ایران برای دور زدن تحریم را ذیل رسالت مقابله بااشاعه تسلیحات کشتار جمعی خود تعریف کرده و با جدیت تمام در پی اجرای آن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • سید IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    22 3
    باید به روزی نامه زرد *** گفت بالاخره اکنون برایتان ثابت شد تصویری که از ظریف الممالک ساخته اید مربوط به ایران پریروز( قاجار) بود نه ایران امروز یا فردا !!!!!!!!!!!!!!
    • IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      17 1
      روحانی و ظریف باید پاسخگو باشند چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد ؟!
    • IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      18 0
      8 سال اقتصاد کشور را معطل مذاکره با شیطان بزرگ کردند و تورم 1000 درصدی سر سفره مردم گذاشتن حالا می گویند به ما ربطی ندارد !
    • IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      13 0
      محمود صادقی و دوستانش 4 سال توی مجلس بودند اما هیچ تلاشی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملی و بهبود معیشت مردم نکردند.
    • IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
      2 0
      نمایندگان مجلس تصویب کننده برجام خسارت بار باید بجرم تصویب آن محاکمه و مجازات شوند.
    • حجت IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
      2 0
      اقای صادقی یا خیلی ساده است یا خودش را به سادگی زده است کسی که مذاکره می کند باید بداند طرفش کیه و در اینده چه کار می کند قابل اعتماد هست یا اینکه امریکا قابل اعتماد نیست برای همه معلوم و روشن بود مگر برای ظریف و شماها
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
      1 0
      برجام توافق نامه ای بود بین غرب پرستان و شیطان بزرگ که به وسیله موریانه ای به نام ترامپ از بین رفت
  • اصغر IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    17 0
    اره حتما به من ربط داره.
    • IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      14 0
      برجامو پله کردند و ملتو ذله کردند حالا میگن به ما مربوط نیست !!!
    • SE ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
      2 0
      برجام رو ننه ناصرالدین شاه رودست ملت گذاشت همانکه امیرکبیر را کشت حال امیر کبیر شما طفلی این میا کاره نبوده آبدارچی بوده
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
      1 0
      ایراداهای برجام به ظریف ربط ندارد فقط مدال و سکه های اهدایی به ظریف ربط دارد
  • حسن IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    11 0
    اره ربطی به ظریف نداره به مجلس قبلی بر می گرده
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    14 0
    برجام قرار بود بشه سند افتخار غربلیس ها حالا شده مایه ننگ و نکبت
    • IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      1 0
      صادقی بسیار خیلی ناصادقی، بیکار شدی انترنشنال سعودی منتظرشماست کارناشناس غربگدالازم دارن.
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    15 0
    ظریف امضا کرد ظریف تضمین داد ظریف با نیش تا بناگوش باز با موگرینی عکس افتخاری گرفت !! اگر به ظریف ربط نداره پس به کی مربوطه ؟؟؟ عجب رویی !
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    8 0
    صادقی بهتره کمتر چرت و پرت بگه
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    6 0
    اگر ربیطی نداشت ، چر ا انقدرتز میدن.....حالا شما چهبی ربطی دیدی همی ن چرندیات
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    4 0
    راست میگه خوب به ظریف ربط نداره. همه اش تقصیر من بود
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    4 0
    ایرادهای برجام ربط به کاسبهای سبزی فروش و لبو فروش دارد
  • Mohammad IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    7 2
    تقصیر لبو فروش هاست و به اونها ربط داره فقط نمیدونم این زبان دنیا بلد ها موقع برجام چه غلطی می کردند که بهشون ارتباط نداره
  • رضا IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    2 0
    يعنى اينقدر نادان توى مملكت هست ؟! چطور تا الآن نفهميدند كه هيچ قدرتى توى دنيا وجود نداره كه بتونه از امريكا تضمين بگيره ؟!
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    8 0
    علل الحساب یکی به نیابت از من بزنه ... چاپلوس
  • ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    6 0
    کاملا درسته و ربطی به ظریف ندارد، چون متن برجام دیکته کشورهای مافیایی 5+1 بوده، ایشون و تیمش و مجلس در راس امور 20 دقیقه ای بدون خواندنش تصویبش کردند.
  • IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    5 0
    به ارواح مرده تو
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    2 0
    وکیل الدوله صادقی هم بالاخره اقرار کردند که برجام نقص داره. حالا اینکه به کی ربط داره معلومه، به دولت بنفش عشق مذاکره و اکثریت مجلس وکیل الدوله.
  • محمد IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    1 0
    آفتاب جان امیرکبیر نه ، آقاخان نوری یا تقی زاده!!!! عصر ما
  • DE ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    1 0
    محمود صادقی: ایرادهای برجام ربطی به ظریف ندارد امریکاییهای نامرد کلاه سرش گذاشتند/ تابشِ سفرهای استانی نمایندگان , ایجاد حسرت و زور ! در دولت است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس