کد خبر 1176309
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۵
ذوالفقارنسب: فیفا از مجرمان فوتبالی حمایت نمی‌کند/ نظارت‌ها باید تشدید شود

مربی سابق تیم ملی فوتبال ایران می‌گوید نام‌نویسی مجدد برخی از مدیران فدراسیون فوتبال در انتخابات ضعیف و فقیر تلقی کردن جامعه ایران است و این موضوع نشان دهنده انفعال اهالی فوتبال است.

به گزارش مشرق، بیژن ذوالفقارنسب، درباره نام‌نویسی برخی از مدیران فعلی فدراسیون فوتبال در انتخابات این فدراسیون در شرایطی که در پنج سال گذشته نتیجه‌ای جز بدهکاری و شکست را رقم نزده‌اند گفت: فکر نمی‌کنم هیچ‌کسی در دنیا بیژن ذوالفقارنسب را اندازه خودش بشناسد. این یک قانون و اصل است. این آقایان می دانند چه ظرفیتی دارند. نهادهای نظارتی که باید در سال‌های گذشته گوش این افراد را می‌کشیدند و از آن‌ها بابت مدیریت شان بازخواست میکردند. شاد این نهادها کوتاهی کرده و حتی در مواقعی تبدیل به حامی آن‌ها شده اند.

وی با بیان اینکه حرف‌هایش مسئولیت پذیری زیادی دارد، افزود: در این سال ها به هر نحو جلوی این افراد گرفته نشده و حالا مجددا خود را نامزد انتخابات فوتبال کرده‌اند. این یک آس است که رو می‌کنند. این افراد جامعه ما را ضعیف و فقیر تلقی می‌کنند اما قطعا خودشان ضعیف هستند.

مربی سابق تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی با اشاره به مسئولیت‌های سنگین اداره فدراسیون فوتبال گفت: فوتبال ما در این سال‌ها منعفل مانده است. فقط می‌توانم بگویم منفعل هستیم که افراد امتحان پس داده و ضعیف و ناچیز مجددا نامزد انتخابات شده اند. این افراد برای مدیریت فوتبال یک استان هم قابلیت ندارند اما می‌خواهند مجددا مدیریت فدراسیون فوتبال را از آن خود کنند.

ذوالفقارنسب با تشبیه مدیران فدراسیون فوتبال به کسانی که سلامت کامل جسمانی را ندارند اما به زندگی خود ادامه می‌دهند گفت: کسانی که در فدراسیون فوتبال مدیریت می کنند پنج درصد هم قلب و سیستم عصبی ندارند اما مدام برای این افراد هزینه می‌شود. آن‌ها هیچ کاری انجام نداده‌اند. باید بیایید و ببینید در فوتبال استان‌ها چه خبر است. در استان کردستان، کرمانشاه و مرکزی وضعیت مناسب نیست. فدراسیون فوتبال با این انتخاب‌ها به هیچ جا نمی‌رسد.

بیشتر بخوانید:

مهدوی‌کیا رد صلاحیت نشده است

وی با بیان اینکه فوتبال ایران برای گذر از این دوران نیاز به جوانانی دارد که حداقل مدتی را در کنار فدراسیون‌ها و باشگاه‌های خارجی دوره مدیریت را سپری کرده باشند گفت: ما ضمن استفاده از مدیران جوان که دوره مدیریت را سپری کرده‌اند، باید از مشاوران خارجی استفاده کنیم. ما که مربی و بازیکن خارجی می‌اوریم. چرا به سراغ مدیران نرویم؟

این کارشناس فوتبال ایران خاطرنشان کرد: مدیران فعلی و حاضر در فدراسیون فوتبال اصول اولیه عقد قرارداد را هم بلد نیستند و حتی تسلط حداقلی به زبان انگلیسی هم ندارند اما دنبال مدیریت دوباره هستند و در انتخابات نام‌نویسی کرده‌اند. معتقدم در چهار سال پیش رو وضعیت درست نخواهد شد و ما نیاز به چندین دوره داریم تا از این وضعیت خارج شویم.

ذوالفقارنسب در واکنش به اینکه برخی از افراد در تلاش برای ایستادن مقابل رد صلاحیت‌ها هستند گفت: واقعا اگر این افراد در فوتبال مرتکب جرمی شده‌اند باید حبس شوند و وقتی چنین افرادی بخواهند در انتخابات شرکت کنند، فیفا هم از آن‌ها حمایت نمی‌کند. نیاز داریم نهادهای نظارتی شدیدا بر روی افراد نظارت داشته باشد و اجازه حضور هر کسی را در انتخابات ندهد.

ذوالفقارنسب درباره نام‌نویسی پنج چهره سرشناس برای شرکت در انتخابات اظهار کرد: موضوع حائز اهمیت این است که ظرفیت فوتبال ما بسیار فراتر از 5، 6 نفری است که نامزد انتخابات شده‌اند و در نهایت با آرای مجمع یک نفر انتخاب خواهد شد. کمبود نامزدهای انتخاباتی و ‌تمایل نداشتن افراد واجد شرایط برای نام‌نویسی در انتخابات باعث تاسف است.

این پیشکسوت فوتبال تاکید کرد: البته باید بپذیریم که فوتبال ما طی 16 سال اخیر روند بسیار نامتعارفی را از حیث مسائل بین‌المللی سپری کرده است. نوع مدیریت حاکم بر فدراسیون فوتبال کمتر از 30 درصد استانداردهای بین‌المللی است. امیدوارم در سایر نهادهای و بخش‌ها مانند حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، صنعتی و ... مانند فدراسیون فوتبال عمل نکنند. در همین وزارت ورزش طی 25 سال گذشته بسیار ضعیف عمل کرده‌اند. در فدراسیون فوتبال هم به مسائل کلان توجهی نشده است.

وی با اشاره به وضعیت سال کشورهای آسیایی در این 25 سال اظهار کرد: باید ببینیم کره، چپن و حتی کشورهای آسیایی از کجا به کجا رسیده‌اند. آن‌ها مدیران خوبی را تربیت کرده‌اند و افرادی را به اروپا فرستادند و کنار فدراسیون‌های ورزشی تربیت کرده‌اند. متاسفانه ما از ظرفیت فوتبالمان استفاده نکرده‌ایم. در دهه پنجاه اختلاف فوتبال ما به لحاظ تشکیلاتی، زیرساختی و توان فنی نسبت به ترکیه در حدود پنج درصد بود اما الان تفاوت این دو کشور قابل قیاس نیست.

ذوالفقارنسب با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی حاکم بر فوتبال ایران نمی‌توان یک باشگاه دسته اولی در ترکیه را هم اداره کرد، ادامه داد: خیلی از مشکلات ما مدیریتی است. افرادی مدیریت می‌کنند که به درستی تربیت نشده‌اند و بدون طی کردن سلسله مراتب، به این جایگاه رسیده‌اند. به لحاط اقتصادی هم بسیار متضرر شده ایم. در نتیجه فدراسیون فوتبال با یک یا دو نفر درست نمی‌شود. نیاز به یک کارگروه توانمند و مقیدتر داریم که در حوزه‌های مختلف مدیریتی این فدراسیون را پیش ببرد.

این کارشناس فوتبال اذعان کرد: در این سال‌ها در بخش‌های مختلف افرادی به طور خلق‌الساعه رشد کردند و مشکلات زیادی آفریدند و هیچ کسی نباید توقع داشته باشد که این فدراسیون بعد از انتخابات متحول شود. تنها در صورت داشتن یک رئیس فدراسیون مقتدر و کارگروه توانمند در حوزه مدیریت حد و قواره استانداردهای جهانی می‌توانیم طی چند دوره آینده به وضعیت با ثبات و قابل قبولی برسیم. وضعیت فعلی برای کشوری که سه بار قهرمان جام ملت‌های آسیا شده، فاجعه است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس