کد خبر 1176221
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۲
فاطمه زهرا (س) با مهریه خود چه کرد

یک کارشناس علوم قرآنی گفت: حضرت «فاطمه زهرا (س)» در زمین با عنوان فاطمه و در آسمان با عنوان منصوره یاد می‌شوند.

به گزارش مشرق؛  محمد محبی پیرامون جایگاه حضرت «فاطمه زهرا (س)» گفت: حضرت «فاطمه زهرا (س)» یکی از برترین زنان عالم هستند جایگاه این بانوی بزرگوار به حدی است که خداوند در قرآن کریم سوره‌ای را مختص ایشان نازل کرده است.

وی در همین راستا ادامه داد: خداوند در سوره کوثر نکاتی ارزنده و ارزشمند را بیان فرمودند. کوثر به معنای خیر کثیر خیری که به شکرانه آن باید شکرگزاری کرد، خداوند متعال در سوره کوثر خطالب به «پیامبر اکرم (ص)» که مورد زخم زبان کافران قرار گرفته بودند فرمودند در برابر آن، نماز بخواند و قربانی کند. خداوند با این سوره، به «خاتم النبیین (ص)» دلداری داد که به او خیر فراوان عطا شده همچنین به او بشارت داد که دشمنان او ابتر خواهند بود بدین ترتیب نسل «پیامبر اکرم (ص)» از حضرت «فاطمه زهرا (س)» ادامه پیدا کرده و همان نسل است که امامت بر عهده او نهاده شده است.

محبی پیرامون ولادت حضرت «فاطمه زهرا (س)» بیان کرد: پیش از این که حضرت «فاطمه زهرا (س)» به دنیا بیایند خداوند به «پیامبر اکرم (ص)» دستور داد تا به مدت چهل روز به عبادت خداوند بپردازد ایشان به غار حرا رفتند و در آنجا ۴۰ روز روزه داری کرده و عبادت پروردگار را می‌کردند بدین ترتیب مقدمات ولادت حضرت «فاطمه زهرا (س)» بنا نهاده شد در آخرین روز عبادت «خاتم النبیین (ص)» جبرئیل به دستور خداوند متعال ظرفی از میوه‌های بهشتی را برای «پیامبر اکرم (ص)» آورند و نعمت را بر آخرین فرستاده خود تمام کردند. روز ولادت حضرت «فاطمه زهرا (س)» را روز زن نامیدند تا تمام زنان و مادران جامعه با تاسی به این بانوی بزرگوار بتوانند در مسیری درست گام بردارند و از حضرت «فاطمه زهرا (س)» سبک زندگی ایشان پیروی کنند.

وی در مورد جایگاه حضرت «فاطمه زهرا (س)» ابراز کرد: جایگاه حضرت «فاطمه زهرا (س)» را باید در سخنان «امیر المومنین (ع)» یافت حضرت «علی (ع)» فرمودند: روزی وارد منزل شدم دیدم «رسول خدا (ص)» در حالی که «امام حسن (ع)» در سمت راست و «امام حسین (ع)» در سمت چپ و حضرت «فاطمه زهرا (س)» پیش روی آن حضرت نشسته بودند ایشان می فرماید: ای حسن و ای حسین! شما دو کفه ترازو هستید و حضرت «فاطمه زهرا (س)» زبانه آن است. دو کفه جز به وسیله زبانه یکسان و هماهنگ نمی شوند و زبانه جز بر روی دو کفه استوار نمی ماند. شما دو نفر، امام هستید و مادرتان دارای مقام شفاعت است.

شفاعت شیعیان توسط بانوی دو عالم

این کارشناس علوم قرآنی به نام‌های حضرت «فاطمه زهرا (س)» اشاره و بیان کرد: حضرت «فاطمه زهرا (س)» در زمین با عنوان فاطمه و در آسمان با عنوان منصوره یاد می‌شود، منصوره به معنی یاری شده از سوی خداوند است و فاطمه به معنای شفاعت کننده در روز قیامت نامگذاری شده‌اند لذا بنا به روایات حضرت «فاطمه زهرا (س)» در روز قیامت دوستداران و شیعیان را شفاعت می‌کنند.

یاری چهار بانوی بزرگ عالم

وی به لحظه ولادت حضرت «فاطمه زهرا (س)» اشاره و اظهار کرد: هنگام ولادت حضرت «فاطمه زهرا (س)» چهار بانوی بزرگ عالم یعنی حضرت مریم، آسیه زن فرعون، ام الکلثوم خواهر حضرت موسی(ع) و ساره همسر حضرت ابراهیم(ع) بر بالین حضرت «خدیجه کبری (س)» حاضر شدند و به او دلداری دادند که خداوند آن‌ها را برای کمک فرستاده این امر نشان می‌دهد که حضرت «فاطمه زهرا (س)» به عنوان بزرگ بانوی عالم بشریت دارای جایگاهی بلند و عظیم هستند.

وی ویژگی‌های حضرت «فاطمه زهرا (س)» را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: یکی از ویژگی حضرت «فاطمه زهرا (س)» خلقت آن حضرت است، امام صادق (ع)» پیرامون خلقت حضرت «فاطمه زهرا (س)» فرمودند: خداوند عز وجل حضرت «فاطمه زهرا (س)» را از نور خود خلق کرد قبل از آنکه آدم را بیافریند؛ و نام فاطمه مشتق شده از نام خداوند به «پیامبر اکرم (ص)» است.

اعمال شب ولادت حضرت «فاطمه زهرا (س)»

محبی با فضیلت‌ترین اعمال در شب ولادت حضرت «فاطمه زهرا (س)» بیان و ابراز کرد: صلوات همواره به عنوان بهترین ذکرها مطرح شده است، اما صلوات حضرت «فاطمه زهرا (س)» «اللّهمّ صلّ علی فاطمهٔ و أبی‌ها و بعل‌ها و بنی‌ها و السّرّ المستودع فیهابعدد ما أحاط به علمک؛ بار پروردگارا درود فرست بر فاطمه و پدر بزرگوارش و همسر گرامی‌اش و فرزندان عزیزش و آن رازی که در وجود او به ودیعه نهادی به تعداد آنچه دانش تو بر آن احاطه دارد که»، در این صلوات شریف، مقصود از رازی که در وجود مقدس حضرت «فاطمه زهرا (س)» به ودیعه نهاده شده حضرت مهدی (عج) هستند. این صلوات یکی از بهترین ذکرهای شب ولادت حضرت «فاطمه زهرا (س)» محسوب می‌شود.

این کارشناس علوم قرآنی در همین راستا خاطرنشان کرد: البته صلوات خاصه ایشان نیز فضیلت فراونی دارد همچنین اکنون که دنیا به خاطر وجود بیماری کرونا با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده برای رفع این بیماری و رفع مشکلات باید دعا کنیم می‌توان به توسل به حضرت «فاطمه زهرا (س)» و خواندن نماز مخصوص ایشان جهت رفع بلا و گرفتاری درخواست کمک کرد، روایتی که شیخ صدوق از «امام صادق (ع)» نقل کرده، نماز حضرت «فاطمه زهرا (س)» که نماز اوّابین نامیده می‌شود، چهار رکعت است و در هر رکعتِ آن پس از سوره حمد، پنجاه مرتبه سوره توحید خوانده می‌شود. البته نمازی به عنوان نماز استغاثه نیز وجود دارد که مخصوص حضرت «فاطمه زهرا (س)» در روایتی آمده است که هر گاه حاجتی برای بنده‌ای پیش آمد، دو رکعت نماز بخواند و پس از سلام، سی مرتبه تکبیر بگوید، سپس تسبیحات حضرت «فاطمه زهرا (س)»را به جای آورد، به سجده برود و صد مرتبه بگوید: «یا مَوْلاتی یا فاطِمَةُ اَغیثینی». سپس طرف راست صورت خویش را بر زمین بگذارد و همین ذکر را صد مرتبه بگوید، سپس طرف چپ چهره را بر زمین بگذارد و صد مرتبه بگوید، دوباره به سجده برود و ۱۱۰ مرتبه بگوید؛ سپس حاجت خود را یاد کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    10 7
    درود بر بانوی عزیز اسلام
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    8 12
    جانم فدای زهرا
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    1 1
    برید ببینید چه توهینی رضا عطاران تو استوریش به روز زن کرده
  • IR ۰۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    1 11
    اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم والعن اعدائهم واهلک عدوهم اجمعین السلام علیک یا سید النساءالعالمین یا فاطمةالزهرا
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    1 4
    سال 1360پیام امام خمینی رحمت اله علیه به ملت ایران به مناسبت ولادت حضرت فاطمه (س)؛ منزلت زن در جامعه)) ‏‏پیام‏‏ ‏ ‏‏زمان: 4 اردیبهشت 1360 / 19 جمادی الثانی 1401‏ ‏‏مکان: تهران، جماران ‏ ‏‏موضوع: جایگاه و منزلت زن در جامعه‏ ‏‏مناسبت: ولادت حضرت فاطمۀ زهرا (س)، روز زن‏ ‏‏مخاطب: ملت ایران ‏ ‏‏بسم الله الرحمن الرحیم‏ ‏‏ روز ولادت سرتاسر سعادت صدیقۀ طاهره که والاترین روز برای انتخاب روز زن‏‎ ‎‏است، به ملت شریف ایران، خصوصاً زنان محترم تبریک و تهنیت عرض می کنم. این‏‎ ‎‏ولادت با سعادت در زمان و محیطی واقع شد که زن به عنوان یک انسان مطرح نبود و‏‎ ‎‏وجود او موجب سرافکندگی خاندانش در نزد اقوام مختلف جاهلیت به شمار می رفت.‏‎ ‎‏در چنین محیط فاسد و وحشتزایی، پیامبر بزرگ اسلام دست زن را گرفت و از منجلاب‏‎ ‎‏عادات جاهلیت نجات بخشید. و تاریخ اسلام گواه احترامات بی حد رسول خداـ صلی‏‎ ‎‏الله علیه و آله ـ به این مولود شریف است، تا نشان دهد که زن، بزرگی ویژه ای در جامعه‏‎ ‎‏دارد که اگر برتر از مرد نباشد، کمتر نیست. پس این روز، روز حیات زن و روز پایه گذاری‏‎ ‎‏افتخار و نقش بزرگ او در جامعه است. اینجانب به زنان پرافتخار ایران، مباهات می کنم‏‎ ‎‏که تحولی آنچنان در آنان پیدا شد که نقش شیطانی بیش از پنجاه سال کوشش نقاشان‏‎ ‎‏خارجی و وابستگان بی شرافت آنان، از شعرای هرزه گرفته تا نویسندگان و دستگاههای‏‎ ‎‏تبلیغاتی مزدور را نقش بر آب نمودند، و اثبات کردند که زنان ارزشمند مسلمان دچار‏‎ ‎‏گمراهی نشده و با این توطئه های شوم غرب و غربزدگان آسیب نخواهد پذیرفت. هر‏‎ ‎‏چند در طول سلطنت غاصبانۀ پهلوی با آن بوق و کرناهای تبلیغاتی، بجز مشتی زنان مرفه‏‎ ‎‏طاغوتی و وابستگان ساواکی و سرسپردگان آنان دیگر قشرهای میلیونی زنان متعهد که‏‎ ‎‏اساس ملت مسلمانند، در دام فریب دلباختگان به غرب نیفتاده و با عمل خود در طول‏‎ ‎‏پنجاه سال سیاه با روی سفید نزد خدا و خلق شجاعانه مقاومت نموده اند. لکن در این تحول الهی اخیر، امید کوردلانی را که قبله گاه خود را غرب می دانستند و اکنون هم‏‎ ‎‏می دانند، به طور قاطع و برای همیشه قطع نموده اند. ‏ ‏‏ پیروز و سرافراز باد نهضت اسلامی زنان معظم ایران. افتخار بر این قشر عظیمی که‏‎ ‎‏با حضور ارزشمند و شجاعانۀ خود در صحنۀ دفاع از میهن اسلامی و قرآن‏‎ ‎‏کریم، انقلاب را به پیروزی
  • عاطفه IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    0 0
    جانم به قربان فاطمه الزهرا (ص) بانوی پاکدامن اسلام پاره تن پیامبر خدا درود خدا بر تو باد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس