محمدباقر نوبخت نمایه

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه منابع عمومی دولت با مصوبه مجلس از ۸۴۱ هزار میلیارد به ۱۱۲۰ هزار میلیارد افزایش یافته، گفت: چرا مجلس اصلاح ساختار بودجه را عملیاتی نکرده است؟

به گزارش مشرق، محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه امروز سه‌شنبه ۱۴ بهمن در جلسه علنی مجلس و بعد از بیان نظرات موافق و مخالف درباره بودجه ۱۴۰۰ اظهارداشت: ۱۲ آذر که لایحه بودجه ۱۴۰۰ تقدیم مجلس شد اظهاراتی از سوی نمایندگان مجلس درباره اشکالات بودجه بیان شد؛ این سئوال وجود دارد که آیا این اشکالات برطرف شده است؟

وی افزود: به محض تقدیم لایحه بودجه به مجلس که در دوره دولت یازدهم و دوازدهم که در همه این سالها قانون رعایت شده است و من هم‌اکنون طبق اصل ۱۲۶ قانون اساسی که امور برنامه و بودجه از اختیارات رئیس جمهور است و می‌تواند به فردی تفویض شود و هم‌اکنون به من تفویض شده در حال صحبت با نمایندگان براساس این اصل قانون اساسی هستم.

بیشتر بخوانید:

حضور نوبخت به جای روحانی برای بررسی بودجه ۱۴۰۰

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: اولین انتقادی که درباره بودجه مطرح می‌شد مربوط به منابع و مصارف در لایحه بودجه ۱۴۰۰ است که با تعابیر مختلف از آن انتقاد شد.

نوبخت اظهار داشت: امروز ملت ایران مشابه نمایندگان منتظر هستند که مجلس بعد از ۲ ماه که لایحه را در اختیار داشته و اختیار برای تغییرات داشته و از آن استفاده کرده در راستای رفع آن اشکالات قدم برداشته و یا در تائید آن؟

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: منابع عمومی دولت در سال آتی ۸۴۱ هزار میلیارد تومان بوده و رشد ۴۷ درصدی را نشان می‌دهد اما امروز این رقم به ۱۱۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. 

نوبخت گفت: سئوال ملت ایران این است که اگر انتقادی به این رقم و رشد زیاد این منابع وجود داشته چرا نمایندگان آن را اصلاح نکردند و این رقم را افزایش دادند؛ مگر نفگتید که باید اصلاح ساختار بودجه عملیاتی شود؟ 

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ساختار بودجه را مدون و کامل به رئیس مجلس و نمایندگان دادیم و انتظار داشتیم که اصلاح ساختار بودجه توسط مجلس انجام شود.

وی تصریح کرد: انتقاد نمایندگان مجلس آن بود که چرا وابستگی به نفت در بودجه زیاد شده است و نسبت به سال گذشته این رقم به ۱۹۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است؛ که البته این حق نمایندگان است و این سوال وجود دارد که آیا مجلس به گفته خودش مبنی بر کاهش سهم نفت در منابع پایدار باقی مانده است؟

وی گفت: ۱۶ هزار میلیارد تومان مستقیماً به درآمد نفت با مجوز مجلس اضافه شده تا دولت درآمدهایش افزایش یابد. این در حالیست که مجلس معتقد بود درآمدهای دولت در نفت زیاد است اما به دولت اجازه دادند که این درآمد زیادتر شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: این بودجه چهارمین سال محاصره اقتصادی است و دولت سه سال محاصره بزرگ اقتصادی را تحمل کرد دشمنان ما منتظر بودند طرح‌های عمرانی ما بخوابد، اما در حال اتمام و بهره ‌برداری است.

وی افزود: رییس مجلس شورای اسلامی گزارشات خزانه را دریافت می‌کند ایشان شهادت بدهد آیا ما ۶۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان را تا الان برای طرح‌های عمرانی پرداخت کرده‌ایم یا نه؟آنها منتظر تابستانی گرم برای ما بودند اما ما پاداش صبر و مقاومت‌مان را دریافت می‌کنیم.

وی اضافه کرد: کاش می‌شد نفت را از بودجه خارج کنیم در حال حاضر درآمد ۱۰۹ میلیارد دلاری ما به چند میلیارد دلار کاهش یافته و من نمی‌توانیم این عدد را بگویم اما مقاومت ملت در برابر فشارهای زیاده‌ خواهانه استکبار جهانی به منصه ظهور رسیده است.

معاون رییس جمهور با بیان این‌که کمیسیون تلفیق بیش از سال‌های گذشته هدفمندی را به نفت وابسته کرده، اضافه کرد: من به اعضای کمیسیون تلفیق انتقاد نمی‌کنم آنها انسان‌های فهیم، مطلع و کارشناسی هستند آنها دو ماه وقت داشتند و بر روی بودجه متمرکز شدند و به آن مهر تایید زدند ضمن این‌که وابستگی به نفت هم بیشتر شد.

وی با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی کمیسیون تلفیق با عنوان مبارزه با رانت یادآور شد: تلاش این است که با پرداخت یارانه اضافی آثار آن خنثی شود این در حالی است که ارز ۴۲۰۰ تومانی طی چند مرحله به ۲۵ میلیارد دلار، ۱۴ میلیارد دلار، هشت میلیارد دلار و ۵.۵ میلیارد دلار تقلیل یافت زیرا این کار با تأنی انجام می‌شد.

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: این‌که بگویند افراد خاصی از رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده می‌کنند یک حرف مجرمانه است سایتی هست که همه کسانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی را استفاده کردند نامشان در آن آمده است این نام‌ها را برای نمایندگان افشا کنید درست است عده‌ای خطا کردند، همکاری نکردند یا کالا نیاوردند یا با قیمت بالاتر کالایشان را عرضه کردند که باید با آنها برخورد شود.

نوبخت اضافه کرد: یک نهاد این مسئولیت را بپذیرد که آیا اگر بدون تمهید مقدمات ارز ۴۲۰۰ تومانی را به قیمت آزاد تبدیل کنیم می‌شود جلوی گرانی را گرفت یا نه؟ گفته می‌شود به ازای گران شدن ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به یارانه اضافه می‌کنیم مگر ما به ۳۵ میلیون نفر علاوه بر یارانه ۱۰۰ و ۱۲۰ هزار تومان اختصاص ندادیم مگر این افاقه کرد.

معاون رییس جمهور در ادامه اظهار کرد: شما که مجلس انقلابی هستید اجازه دادید که خودروهای لوکس که سال‌ها اجازه نداشتند به کشور وارد شوند، واردات‌شان انجام شود اگر از فردا در خیابان‌های تهران ماشین‌های لوکس بیایند و بچرخند چه جوابی به فرودستان می‌دهید مجلس انقلابی اجازه داد برای ۱۷ هزار میلیارد تومان حقوق گمرکی این خودروها وارد شوند. آیا اگر اینها وارد شوند به بازار ارز فشار نمی‌آید؟ چه کسی این رانت را می‌خورد؟

وی اضافه کرد: قیمت ارز در چهار – پنج سال گذشته زیر ۴۲۰۰ تومان بود چه کسی گفت که باید در این شرایط به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یابد چرا این ارقام را بر زبان جاری می‌کنید مردم از ما اعانه نمی‌خواهند بلکه می‌خواهند جلوی تورم و گرانی را بگیریم. بودجه امروز تمام نمی‌شود لذا فرافکنی نکنیم و صورت مساله را پاک نکنیم این کار باید با تفاهم به انجام برسد.

رییس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: رد لایحه به این معنی است که عقل جمعی ما نکشیده که بعد از دوماه بودجه را اصلاح کنیم امید ما به شما در مجلس و اصلاحات و پیشنهادات شماست. چند هفته برای اصلاح لایحه در جلسه علنی وقت هست و این لایحه اکنون در اختیار شماست.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    4 0
    عجب رویی دارین شما لیبرال های پررو
  • FR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    1 0
    این پیراهن جر واجر خودتون اصلاح کنید
  • IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    0 0
    واقعا دو رویی و ریا کاری تا کی و کجا رو نیست سنگ پای قزوینه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس