کد خبر 1175982
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
تهدید بایدن برای اعمال تحریم علیه میانمار

رئیس جمهور آمریکا تهدید کرده است که پس از کودتای نظامی اخیر در میانمار، تحریم‌های مجددی را علیه این کشور اعمال خواهد کرد.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دوشنبه در اظهاراتی تهدید کرده است که تحریم های مجددی را علیه میانمار اعمال خواهد کرد. تهدید بایدن با هدف اعمال فشار بر فرماندهان نظامی میانمار است تا قدرت را به دولت آنگ سان سوچی واگذار کنند.

بیشتر بخوانید:

کیش و مات آمریکا در میانمار

بر اساس این گزارش، کودتای نظامی فرماندهان ارتش میانمار با واکنش های گسترده بین‌المللی روبرو شده است. بایدن همچنین اقدام ارتش میانمار در تصرف قدرت از دولت غیرنظامی و منتخب این کشور را محکوم کرده و این اقدام را "یک تجاوز آشکار به گذار این کشور به سوی دموکراسی و حاکمیت قانون" توصیف کرده است.

به نظر می رسد بحران میانمار نخستین آزمون مهم و جدی برای دولت بایدن است تا عمل به تعهدات واشنگتن در قبال متحدانش را به چالش بکشد.

دموکرات ها و جمهوریخواهان نیز که معمولا بر سر مسائل سیاسی مختلف با یکدیگر اختلاف نظر دارند، در محکومیت کودتای نظامی میانمار اتفاق نظر داشته‌اند.

بایدن با انتشار بیانیه‌ای افزود: جامعه بین‌المللی باید برای تحت فشار قراردادن ارتش میانمار با هدف واگذاری سریع قدرت هم صدا و متحد شود، فرماندهان نظامی میانمار باید فعالان سیاسی و مقام هایی را که بازداشت کرده‌اند، آزاد کنند.

وی اظهار داشت: ایالات متحده طی ده سال گذشته تحریم ها علیه میانمار را بر اساس پیشرفت این کشور به سوی دموکراسی لغو کرده است. از بین رفتن این پیشرفت ها موجب بازنگری فوری در قوانین تحریمی ما خواهد شد و اقدامات مناسبی علیه میانمار اتخاذ می شود.

بایدن همچنین از ارتش میانمار خواست تا کلیه محدودیت ها علیه ارتباطات و رسانه های خبری را لغو کرده و از هرگونه خشونت علیه غیرنظامیان خودداری کند.

دولت باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۱ میلادی بخشی از تحریم های میانمار را لغو کرد و در سال ۲۰۱۶ نیز بسیاری از محدودیت های باقی مانده علیه این کشور را برداشت. در سال ۲۰۱۹ دولت ترامپ تحریم های هدفمندی را علیه ۴ فرمانده ارتش میانمار به اتهام بدرفتاری علیه مسلمانان روهینگیا و سایر اقلیت های قومی وضع کرد.

بیشتر بخوانید:

شورای امنیت درباره میانمار تشکیل جلسه می‌دهد

ارتش میانمار دوشنبه پس از کودتا در این کشور اعلام کرد که انتخابات پس از یک دوره وضعیت فوق العاده یک ساله برگزار خواهد شد و این نهاد قدرت را به دولت جدید باز خواهد گرداند.

به دنبال بازداشت آنگ سان سوکی و یو وین مینت، رئیس جمهوری این کشور و برخی مقامات ارشد، دفتر ریاست جمهوری میانمار اعلام وضعیت فوق العاده کرد.

ارتش اعلام کرد که در جریان وضعیت فوق العاده کمیسیون واحد انتخابات تشکیل شده و انتخابات پارلمانی برگزار شده در نوامبر سال گذشته مورد بازبینی قرار خواهد گرفت.

ارتش اعلام کرده که تقلب گسترده در انتخابات ۸ نوامبر ۲۰۲۰ اتفاق افتاده و خواستار تعویق جلسات پارلمان جدید شده بود. کمیسیون انتخابات این ادعاها را هفته گذشته رد کرده بود.

حزب لیگ ملی میانمار برای دموکراسی اعلام کرده که آنگ آن سوچی از مردم درخواست کرده که کودتای انجام شده توسط ارتش را نپذیرند.

از سوی دیگر انجمن بانک‌های میانمار در بیانیه‌ای اعلام کرد: تمام بانک‌های میانمار در سراسر کشور تعطیل هستند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز بازداشت رهبران سیاسی در میانمار را محکوم کرد. استفانی جواریک در بیانیه‌ای گفت: دبیر کل بازداشت آنگ سان سوچی، یو وین مینت، رئیس جمهور و رهبران دیگر سیاسی میانمار در آستانه تشکیل پارلمان جدید این کشور را شدیدا محکوم می کند.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای با مخالفت برای هرگونه زیر سوال بردن نتایج انتخابات ماه نوامبر در میانمار که به پیروزی حزب لیگ ملی برای دموکراسی منجر شد، تاکید کرد که آمریکا اقدامات لازم علیه افرادی که مسئول این اقدامات هستند را انجام خواهد داد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه جدید آمریکا نیز از ارتش میانمار خواست تا تاما مقامات دولتی و رهبران مدنی را آزاد کرده و به خواست مردم برمه در انتخابات ۸ نوامبر احترام بگذارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس