ظریف: آمریکا باید به اجرای تعهداتش در برجام بازگردد

وزیر خارجه ایران در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان تصریح کرد می‌توان از مکانیسمی برای همزمان کردن اجرای تعهدات برجامی توسط ایران و آمریکا استفاده کرد.

به گزارش مشرق، «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای شامگاه دوشنبه تصریح کرد می‌توان مکانیسمی را برای هماهنگ‌سازی و همزمان کردن اقدامات واشنگتن و تهران جهت اجرای کامل تعهدات برجامی به کار گرفت.

ظریف در مصاحبه‌ای اختصاصی با سی‌ان‌ان گفت: «لازم است دولت آمریکا به برجام برگردد و ایران آماده خواهد بود فوراً [این اقدام] را پاسخ دهد. زمان، مهم نیست، مسئله این است که آیا ایالات متحده -دولت جدید [آمریکا]- می‌خواهد سیاست‌های شکست‌خورده دولت ترامپ را دنبال کند یا نه.»

بیشتر بخوانید:

«کریستین امان‌پور» پرسید آیا ممکن است از مکانیسمی برای حل و فصل اختلافات بر سر اینکه کدام طرف باید نخست به برجام برگردد استفاده کرد. ظریف گفت: «می‌توان مکانیسمی برای همزمان‌ کردن یا هماهنگ‌ کردن آن (بازگشت ایران و آمریکا به برجام) داشت.»

وی در ادامه گفت: «همان‌طور که می‌دانید در داخل خود توافق هسته‌ای مکانیسمی تعبیه شده که  کمیسیون مشترک است و کمیسیون مشترک یک هماهنگ‌کننده دارد. این هماهنگ‌کننده دو منصب دارد- [این هماهنگ‌کننده] قبلاً فدریکا موگرینی بود، الان جوزپ بورل است- یکی از دو منصب او، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا است و منصب دیگر، هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک است.»

ظریف در ادامه گفت: «او می‌تواند از سمتش در کسوت هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برای هماهنگ‌سازی اقداماتی که لازم است ایران و ایالات متحده انجام دهند، استفاده کند. به طور مشخص، اقداماتی که ایران انجام می‌دهد همواره تحت نظارت و راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده و ما نشان داده‌ایم که به قول‌هایمان عمل کرده‌ایم. آن طرفی که نتوانسته نشان دهد به قول‌هایش عمل می‌کند ایالات متحده بوده است.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: «همان‌طور که گفتیم لازم است که ایالات متحده حسن نیت خودش را نشان دهد؛ ما همین حالا هم حسن نیت خودمان را اثبات کرده‌ایم. اگر ما از محدودیت‌های توافق فاصله گرفته‌ایم به خاطر آن است که ایالات متحده تلاش کرد یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار به ایران تحمیل کند. این را متوقف کند، ما به پایبندی کامل برمی‌گردیم.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از این مصاحبه به سئوال «کریستین‌ امان‌پور» که گفت مصوبه مجلس شورای اسلامی ایران در صورت اجرایی شدن ناقض تعهدات ایران در برجام خواهد بود اینطور پاسخ داد: «آن اقدامات، نقض تعهدات ما نخواهد بود، بلکه بخشی از روند کاهش تعهدات ما خواهد بود؛ چون اینها تعهدات داوطلبانه‌ای بودند که ما به آنها پایبند شدیم. بازرس‌های آژانس اخراج نخواهند شد، بلکه بازرسی‌های آژانس محدود می‌شوند، چون همان‌طور که می‌دانید در حال حاضر ایران تحت شدیدترین مکانیسم‌های نظارتی آژانس نسبت به هر جای دیگر دنیا قرار گرفته است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها و بارها در ایران بازرسی انجام داده و ما این را محدود خواهیم کرد.»

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا «برجام» خارج شد و همه تحریم‌های رفع‌شده ذیل این توافق را علیه ایران بازگرداند.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا به طور کامل تعهداتش در توافق هسته‌ای را اجرا کرد و به کشورهای اروپایی که وعده جبران آثار این خروج را می‌دادند برای عمل به تعهداتشان فرصت دارد.

یک‌سال بعد که دولت‌های اروپایی نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد طبق مفاد مندرج در توافق هسته‌ای طی چند گام تعهداتش در توافق هسته‌ای را کاهش خواهد داد.

ایران از آن زمان به بعد تعهداتش به محدودیت‌های مندرج در برجام در زمینه غنی‌سازی، میزان ذخائر اورانیوم و تحقیق بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته کنار گذاشته است. تهران علاوه بر این کار بر روی یک خط مونتاژ جهت ساخت اورانیوم فلزی را هم از سر گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران گفته همه این گام‌ها بازگشت‌پذیر هستند و چنانچه واشنگتن به برجام برگردد ایران نیز این اقدامات را به عقب برخواهد گرداند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 0
  • پسر IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    1 0
    همزمان کردن اجرای برجام یعنی اینکه سربازان مخفی اسرائیل در ایران به قول نتایابو درحال عقب نشینی هستند
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    3 0
    آقا تورو خدا یکی اینو از برق بکشه، اصلأ حالیش نیست چی میگه!! انگار ناف اینو با مذاکره بدون نتیجه بریدن!!!
  • امیر IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    5 0
    من نمیدونم این ظریف کی میخواد بفهمه که آمریکا غیر قابل اعتماده!!!
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
      0 0
      دوست عزیز هیچ قدرتی در دنیا قابل اعتماد نیست. فقط باید پشت توافق اهرم فشار داشته باشید. امریکا هم خیلی پر قدرته پس به راحتی می تواند زیر توافقاتش بزنه. ما باید قدرت ملی خودمان را افزایش بدهیم از همه نظر. اولیش به قول امام راحل اتحاده که سیاسیون دو طرف و برخی نادانهای پشت سرشان برعلیه منافع ملی در حال تضعبف آن هستند و تمام مراحل تصمیم گیری برای این ملت بیچاره جناحی شده و قدرت کشور را هم از داخل و هم از خارج نابود می کنه.
  • FR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    2 0
    ظریف بیشتر از این طاقت نیاورد !....دوروز صبر کنیم میکه حالا اول ما به توافق برگردیم هم در عالم دیپلماسی اشکالی پیش نمیاد !
  • US ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    3 0
    این خلاف نظر رهبری و قانون مجلس هست.آمریکا تخلف کرده و این ظریف داره دل اونارو بدست میاره.ما دوباره فریب نمیخوریم.اول لغو همه تحریمها و تایید مجلس و بعد اقدام متقابل ایران.
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    2 0
    وقتی قانون مجلس وجود داره دیگه تفسیر مضاعف و برخلاف قانون پذیرفته نیست.
  • فرزانه IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    0 0
    اقا ما چیکار کنیم بابا شما سیاست مدارها ...
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    1 0
    خدایا کی این آدم رو دیگه نمیبینیم و حرف هاش رو نمیشنویم؟ بازم حرف از برگشت همزمان.
  • خسرو IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    2 0
    حتما قدم اول را دولت ایران بر میدارد و غرب خواهان اجرای قدمهای بعدی خواهد شد بدون اینکه آنها قدمی بردارند
  • IR ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    0 0
    خیلی...‌.‌..ظریف
  • سام NL ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    0 0
    بابا بسه به خدا داریم میمیریم مردم چ گناهی کردن
  • مهدی RO ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    1 0
    باز هم علیه رهبر جبهه گیری میکنید!
  • IR ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    1 0
    یعنی چه بازگشت پذیر سالها غنی سازی انجام شد ودر برجام تحویل داده شد دوباره تحریم شد ودوباره کشور غنی سازی انجام داد بعد اگر انها بگویند ما به برجام برمی گردیم باید همه چیزی که غنی شده بعلاوه سانترافیوژ نسل جدید باید برچیده ومواد تحویل داده شود دوباره اگر یک دولت جدید در امریکا بیاید واز برجام خارج شود آش همان کاسه همان این چرخه باطل ادامه دارد وفقط وقت وپول از ایران هزینه میشود هی سالها غنی کنی وتحویل بدی وکار را عقب بندازی
  • رضا IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    4 1
    اوضاع مون خيلى بى ريخته مشرق، الان اكثر سفارت خونه هامون نتونستند پول آب و برق هاى مصرفى شونو بپردازند
  • SE ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    1 0
    باز این طرح خیانت بار داد
  • IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    1 0
    ینی همونطور که قبلا همه چی رو انجام دادیم و آمریکا هیچ کاری انجام نداد ، الانم همون کار رو انجام بدیم و سر مردممون کلاه بذاریم
  • IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    1 0
    توی این قبری که بالاش نشستید و گریه میکنید مرده نیست. این بازی مهلت دادن های دو ماهه فقط به ضرر کشور تمام میشه، چون که اونها برجام رو رعایت نخواهند کرد و فشار رو بیشتر میکنند
  • ناصر IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    1 0
    التماس دیپلماتیک به گرگها
  • علی حیدری IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    0 0
    حرف منفعلانه است
  • FR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    0 0
    نه مرسی ! را دوباره امروز شنید ولی مگر از رو میره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس