کد خبر 1175721
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷
تغذیه سالمندان در دوران کرونا چگونه باشد/پرهیز از غذاهای آسیب زا

عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره نقش تغذیه در پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش مشرق؛ دکتر غزاله اسلامیان با بیان این‌که سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین علت‌های مرگ و میر در مردان است، اظهار کرد: این بیماری معمولاً تا مراحل پیشرفته ممکن است بدون علامت باشد و خود را با متاستازهای دوردست نشان دهد. تاکنون عوامل خطر متعددی برای سرطان پروستات مطرح شده است که در این میان نقش سن، قومیت و سابقه خانوادگی ابـتلا بـه سـرطان پروستات به خوبی مشخص شده است.

وی افزود: بر اساس مطالعات صورت گرفته، تغییرات رژیم غذایی می‌تواند به مقدار قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان پروستات را تغییر دهد.

اسلامیان ادامه داد: گوجه فرنگی و محصولات مربوط به آن به علت داشتن مقادیر بالای لیکوپن در کاهش خطر سرطان پروستات مؤثر است. در یک مطالعه، افراد با دریافت بالای لیکوپن در مقایسه با افراد با دریافت کمتر لیکوپن، حدود ۲۸ درصد کمتر در معرض خطر بروز این سرطان بودند. نتایج برخی مطالعات ادعا کردند گوجه فرنگی پخته و محصولات آن در مقایسه با گوجه فرنگی خام، با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات بیشتر ارتباط دارد.

این متخصص علوم تغذیه و رژیم درمانی خاطرنشان کرد: به‌طور کلی سبزیجات خانواده کلم شامل کلم، بروکلی، گل کلم، کلم پیچ وکلم بروکسل به دلیل داشتن ترکیبات سم‌زدا و ضد سرطانی، منجر به کاهش رشد و تقسیم سلول‌های سرطانی و افزایش مرگ آن‌ها می‌شوند. در برخی مطالعات، ارتباط مصرف سبزیجات خانواده کلم با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات گزارش شده است.

وی ادامه داد: مطالعات نشان دادند که دریافت بالای "ایزوفلاوون"های سویا با کاهش رشد و تکثیر و متاستاز سلول‌های سرطانی مربوط به پروستات در ارتباط است. نتایج این مطالعات نشان داده خطر سرطان پروستات با افزایش مصرف سویا و حبوبات کاهش یافته است.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: مصرف ماهی به ویژه ماهی‌های حاوی مقدار بالای اسیدهای چرب امگا۳ از جمله سالمون و ساردین می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات مطرح باشد؛ یک بررسی نشان داد، مصرف دو واحد ماهی در طول هفته می‌تواند در کاهش ۱۷ درصدی بازگشت تومور پروستات نقش داشته باشد.

متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی با بیان این‌که مصرف زیاد گوشت قرمز و فرآوری شده مثل سوسیس، کالباس، همبرگر و هات داگ با افزایش خطر سرطان پروستات همراه است، هشدار داد: مصرف زیاد گوشت قرمز از نوع فرآوری شده هم خطر بروز این بیماری و هم خطر پیشرفت، عود و مرگ و میر ناشی از آن را افزایش می‌دهد. سازمان بهداشت جهانی گوشت فراوری شده را در گروه "سرطان‌زا برای انسان" قرار داده است.

وی ادامه داد: مصرف بالای چربی اشباع در رژیم غذایی باعث افزایش خطر سرطان پروستات می‌شود؛ این چربی اشباع در گوشت قرمز یا لبنیات پرچرب وجود دارد؛ مصرف رژیم غذایی با چربی اشباع کم می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به سرطان‌ها از جمله سرطان پروستات مؤثر باشد.

وی با بیان این‌که مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که رژیم غذایی کم‌کربوهیدرات می‌تواند رشد تومور سرطان پروستات را کاهش دهد، بیان کرد: برخی مطالعات انسانی نیز نشان دادند که مصرف بالای کربوهیدرات(نشاسته و غلات)، خطر سرطان پروستات را افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد پیروی از یک رژیم غذایی کم‌کربوهیدرات با مصرف پروتئین و چربی از منبع گیاهی می‌تواند در جلوگیری از رخداد سرطان پروستات و یا پیشرفت آن مفید باشد البته هنوز نیاز به مطالعات مداخله‌ای بیشتری وجود دارد.

اسلامیان با بیان این‌که مصرف بیش از حد کلسیم و محصولات لبنی در برخی مطالعات با افزایش خطر سرطان پروستات همراه بوده است، خاطرنشان کرد: نتایج مطالعه‌ای نشان داده است که مصرف بیشتر از ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم در روز، می‌تواند در افزایش خطر سرطان پروستات نقش داشته باشد. هر چند مشخص نیست که آیا کلسیم غذایی، به طور مستقل از لبنیات می‌تواند منجر به این مسئله شود یا خیر؛ همچنین احتمال داده شده است دریافت زیاد کلسیم از منابع لبنی با چربی کامل یا بالا بیشتر در افزایش خطر سرطان پروستات نقش ایفا کند و دریافت منابع لبنی با چربی پایین خیلی مسئله ساز نباشد؛ بنابراین به مردان توصیه می‌شود که کلسیم و محصولات لبنی را بیش از مقدار توصیه شده ، یعنی دوتاسه واحد در روز، مصرف نشود و حتماً نوع کم چرب آن انتخاب شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس