ابطحی

تمنّای راستگویی و صداقت داشتن از اهالی سیاست یک مطالبه معقول است. با این حال کسانی در این وادی هستند که حتی با وجود زندان و دادگاه و اعتراف نیز دست از کذب‌گویی و ناراستی برنمی‌دارند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

مردم باید بدانند روحانی منشأ مشکلات نیست!

روشنگری‌های بازجوی خشن دهه ۶۰ پس از احساس تکلیف

روشنگری‌های بازجوی خشن دهه ۶۰ پس از احساس تکلیف/ پوپولیست زمانه‌ات را بشناس!

فیض‌ا... عرب‌سرخی، از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ و فردی که گفته می‌شود از بازجویان خشن دهه ۶۰ بوده، در بخشی از یک مصاحبه با شماره یکشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی درباره کارنامه دولت متبوع خود گفته است: باید جامعه را آگاه کرد. لازم است جامعه بداند که دولت آقای روحانی تا چه اندازه در پدید آمدن این مشکلات سهم و دخالت داشته است، چه میزان از مشکلات زاییده عملکرد سایر بخش‌های حاکمیتی و چه مقدار از مشکلات ناشی از عوامل بیرونی است.

او در ادامه می‌افزاید: "معتقدم ناراضی بودن مردم از دولت درست است و مردم حق دارند اگر مشکلات‌شان مرتفع نشده، همچنان ناراضی باشند اما اینکه منشأ مشکلات کجاست و باید به اصلاح کدام بخش پرداخت، موضوع دیگری است. کشور دارای درآمد و هزینه است. باید ببینیم اولویت هزینه‌ها کجاست و اختلافات در این حوزه چیست. ‌ برای موضوعاتی هزینه می‌کنیم که فقط سبب افزایش گرفتاری‌های مردم می‌شود و اختلافات ما با رقبایمان را بیشتر می‌کند. همچنین موجب می‌شود که فشارها بر ما افزایش پیدا کند. این موضوعات از اولویت‌هایی است که باید به سراغ‌شان برویم. من در مقام کسی که کمی از این موارد با خبر هستم، وظیفه خود می‌دانم در حد اطلاع خود در این زمینه‌ها روشنگری کنم."

عرب‌سرخی در این مصاحبه همچنین اظهار می‌کند که برجام با موافقت حاکمیت ایران امضا شد و از نشانه‌های آن تصویب نیم ساعته این توافق در مجلس دهم بوده است! [۱]

*دقت شود که با استدلال عرب‌سرخی؛ محمود احمدی‌نژاد نیز می‌تواند اشکالات دو دولت خود را توجیه و اصلاح‌طلبان را بازخواست کند که چرا اینهمه به او و کارنامه‌اش تاختند!؟

به سخن دیگر اینکه این قبیل استدلال‌ها که رئیس‌جمهور در وضع کشور مقصر نیست! صرفا به دلیل فرار از پاسخگویی و ژنتیک مردم‌گریز برخی جریانات سیاسی است که نمی‌خواهند مردم ماهیت ناکارآمد و ضد پیشرفت آنها را بیش از این لمس کنند.

مسئله جالبتر اینست که این آقایان ۴۰ سال است که در همه ابعاد کشور دارای پست و سمت‌های گوناگون بوده‌اند و بهتر از هرکسی می‌دانستند که رئیس‌جمهور چه اختیاراتی دارد!؟

پس چرا اگر مدعای کم‌اختیاری یا قدرت گروه‌های فشار را دارند؛ ۲ دوره آقای روحانی را با اصرار و ابرام در دامن رأی مردم گذاشتند!؟

این گزاره هم نشان می‌دهد که عرب‌سرخی همچون سکوت یا تکذیب‌های نصفه نیمه‌ای که درباره سابقه تاریکش در دهه شصت دارد؛ با مردم روراست نیست و برای فرار از حقیقت؛ سخنان ضعیف بر زبان می‌راند.

***

 

آیا قانون "اخذ مالیات از خانه‌های خالی" می‌تواند انتخاباتی باشد!؟

پوپولیست زمانه‌ات را بشناس!

روشنگری‌های بازجوی خشن دهه ۶۰ پس از احساس تکلیف/ پوپولیست زمانه‌ات را بشناس!

شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران و از فعالان حزب کارگزاران سازندگی در بخشی از یک مصاحبه با اعتمادآنلاین درباره مجلس یازدهم گفته است:

"مجلس نباید قانون‌گذاری را اقدامی انتخاباتی بداند، متاسفانه هم مجلس هفتم و هم مجلس یازدهم رفتارهای پوپولیستی داشتند و دارند و بیش از اینکه بر کار خود به عنوان نمایندگان ملت تمرکز داشته باشند، به دنبال کنترل فضا در راستای در دست گرفتن دولت بعد هستند."[۲]

*این نکته بدیهیست که اگر تلقی کار انتخاباتی از فعالیت‌های اکثریت اصولگرای مجلس یازدهم وجود می‌داشت؛ در وهله اول این جریان انقلاب و بزرگان انقلابی کشور بودند که در مقابل اقدامات مجلس قد علم می‌کردند و برای دفاع از انقلاب و حقوق مردم دست به انتقاد می‌زدند.

اما واقعیت عکس این ادعا را می‌گوید.

چه اینکه رجالی که دنبال رأی‌آوری در انتخابات بعدی باشند مثلا دست به تصویب قوانین مالیاتی نمی‌زنند تا موجب تکدّر خاطر کسانی از رأی دهندگان قشر متوسط نشوند!

اما شاهدیم که مجلس یازدهم با اقدام انقلابی در تصویب قانون "اخذ مالیات از خانه‌های خالی" نشان داد که وظایف خود را با انتخابات مرتبط نمی‌کند و در تصویب قوانین به رأی‌آوری و کاریزمای خود توجهی ندارد.

مسئله بعدی همراهی مجلس با نظام اسلامی و تحمل تنش‌زایی و ناکارآمدی دولت است.

چون یک مجلس پوپولیست یا مشتهی به انتخابات آینده می‌توانست به راحتی از ناکارآمدی دولت اعتدال، شاه‌ماهی انتخاباتی صید کند و وقت روزمره خود را به جای نظارت میدانی یا بررسی یک لایحه پر اشکال بودجه‌ای؛ به دعواهای سیاسی با هدف انتخاباتی اختصاص دهد.

که البته شاهد این اتفاق هم در مجلس نیستیم و مثلا به قول دکتر نادران، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰: "رد کردن بودجه پیشنهادی دولت برای گرفتن ژست انقلابی برای ما –مجلسیان- خوب بود و هیچ یک از نیروهای انقلابی مجلس موافق محتوای لایحه نبودند. با این حال برای بهبود معیشت مردم، حذف رانت و توزیع منابع براساس عدالت زیر بار اصلاح بودجه ۱۴۰۰ رفتیم. "[۳]

اینکه چرا امثال خانم امانی از بیان این حقایق سیاست ایران با مردم طفره می‌روند جای سؤالات فراوان دارد.

گفتنیست شورای شهر اصلاح‌طلبان تهران به تازگی از تأسیس "سامانه ثبت آرزوی تهرانی‌ها"! خبر داده بود [۴] و ما این قضاوت را به عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم که چنین اقداماتی در واپسین روزهای عمر یک شورای ناکارآمد را باید پوپولیستی دانست یا مثلا اقدام مجلس در تصویب اخذ مالیات از خانه‌های خالی را!؟

***

اثری که زندان روی "محمدعلی ابطحی" نگذاشت...

روشنگری‌های بازجوی خشن دهه ۶۰ پس از احساس تکلیف/ پوپولیست زمانه‌ات را بشناس!

محمدعلی ابطحی، فعال چپ و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ به تازگی در یک میتینگ دانشجویی در پاسخ به این سوال که نسبت خودتان را با دولت روحانی که با حمایت اصلاح‌طلبان روی کار آمد را چگونه می‌بینید؟ گفته است: آقای روحانی در بین کاندیدهای موجود نزدیکترین گزینه به اصلاحات بودند و تا قبل از انتخابات حرف‌ها و شعارهای ایشان نزدیک‌ترین به اصلاحات بود اما بعد از انتخابات تغییر جهت داد و مسئول دفتر ایشان یعنی آقای واعظی رسما اعلام کرد که ما در انتخابات مدیون اصلاح طلبان نیستیم و خود رای آورده‌ایم و در هیچ موردی نیز سخنان اصلاح طلبانی که بسیار تلاش کرده بودند نیز مورد پذیرش ایشان قرار نگرفت.

به گزارش فارس، او می‌افزاید: از نظر اخلاقی ما قبل از انتخابات از ایشان حمایت کردیم و ایشان بر سایر کاندیداها ارجح می‌دانستیم، عملا ایشان رویه متفاوتی را در پیش گرفت به گونه‌ای که کل جریان اصلاح‌طلبی، سال‌هاست که منتقد ایشان هستند و آقای روحانی نیز اصلا به روی خود نمی‌آورد که مشکل با ما دارد، آقای خاتمی بارها با آقای روحانی صحبت کردند اما وضعیت هم‌چنان همان‌طور است. [۵]

*شوربختانه باید بیان کرد که ابطحی همچون سال ۸۸ مسیر ناراستی و کذب‌گویی را برگزیده و به دانشجویان نگفته است که او و امثال او پس از انتخابات سال ۹۶ و در دومین دولت اعتدال هم از آقای روحانی حمایت می‌کردند.

شاهد مثال آنکه این ابطحی بود که در خرداد سال ۹۶ و چند هفته پس از رأی‌آوری رئیس‌جمهور روحانی از این گفته بود که اصلاحات روحانی است! [۶]

ضمن اینکه غیر از روزهای اخیر! البته در تمام طول ۷ سال گذشته نیز حرف و اثری از انتقادات تعیین‌کننده آقایان اصلاح‌طلب خطاب به رئیس‌جمهور نیست که نیست. مسئله‌ای که نشان می‌دهد چپ‌های ستادی صرفا بخاطر رنگ عوض کردن و برائت از افتضاحی که دولت اعتدال پدیده آورده است وارد بازی "کی بود کی‌بود من نبودم"! شده‌اند.

ذکر این مسئله ضروریست که این قبیل اکاذیب هنگامی اظهار می‌شوند که گوینده تصور شنونده اهل مطالعه نیست و نمی‌تواند رد پای دقیق او را در تاریخ پیدا کند.

***

1_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/307248

2_ https://etemadonline.com/content/461873

3_ https://www.isna.ir/news/99102619519/

4_ https://www.Javann.ir/004LbT

5_ http://fna.ir/f2fm9e

6_ mshrgh.ir/1170164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    19 2
    درسته خائند ولی الحق خلوچلند
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
      4 0
      عمده مشکلات کشور بدلیل سوء مدیریت اصلاح طلبان در بدنه دولته و به تحریم ها و عوامل خارجی مربوط نیست.
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
      4 0
      اصلاح طلبان و کارگزاران نمی توانند خود را از عملکرد بسیار ضعیف دولت روحانی مبرا کنند و باید پاسخگوی فاجعه اقتصادی بوجود آمده باشند.
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    17 12
    سر و ته یه کرباس -- برای ما قصه نبافید
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
      23 5
      کسانی این گونه نظر می دهند که خودخواهی و غرورشان اجازه نمی دهد بابت اشتباهات قبلی شان در انتخاب افراد ناصالح برای اداره کشور، زبان عذرخواهی و روی شرمندگی داشته باشند!!!
  • سید IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    22 4
    سایه چهل سال جهل و خیانت اصلاح طلبان تهوع آور بر مقدرات کشورمان سنگینی می کند!!!
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
      2 11
      مزدور کثیف
  • علی IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    12 0
    چرا آقای مهاجرانی توانست اصلاح طلبان رادیکال را ببیند ما نه، روزنامه شرق از ترس اشاعه این اصطلاع حمله به آقای مهاجرانی را کلید زدند.
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    1 3
    اقای عرب سرخی درست میگه
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    4 0
    خسته شدیم از این افساد طلبها
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    3 0
    خسته شدیم از این افساد طلبها
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    1 0
    خط جدید تخریب چهره محبوب و مردمی انقلاب و جنس اصیل اصولگرایی و آرمان طلبی آقای احمدی نژاد، در لفافه و غیرمستقیم است. نترسید آقا ! بنده خدا گفته در انتخابات شرکت نمیکنم! مثل آقای زاکانی ، که زیر آوار این دولت خود را مدفون کنند!
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    2 1
    مشرق دمت گرم گرم گرم تحلیلات قشنگن به خدا
  • داریوش IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    1 4
    بعد از انقلاب، بهترین دولتی که روی کار اومد و مردم دغدغه معیشت نداشتن و قیمت های چند ده برابر نشد دولت خاتمی بود. اصلاح طلب داریم تا اصلاح طلب.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس