انتخابات فلسطین/ زخمهای کهنه درمان و اتحاد برقرار خواهد شد؟

رئیس تشکیلات فلسطینی چندی قبل اعلام کرد که انتخابات ریاستی ،شورای ملی و مجلس قانون‌گذاری فلسطین پس از افزون بر ۱۵ سال در بهار و تابستان سال جاری میلادی برگزار خواهد شد.

به گزارش مشرق،دفتر محمود عباس رئیس تشکیلات فلسطینی ۱۵ ژانویه اعلام کرد که انتخابات ریاستی، شورای ملی و مجلس قانون‌گذاری فلسطین پس از افزون بر ۱۵ سال در بهار و تابستان سال جاری برگزار خواهد شد.

محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطین پس از گذشت ۱۵ سال از برگزاری آخرین انتخابات فلسطین در سال ۲۰۰۶ میلادی روز جمعه زمان برگزاری انتخابات سه‌گانه مجلس قانونگذاری، ریاست حکومت خودگردان و شورای ملی فلسطین را به‌شرح ذیل اعلام کرد:

  • انتخابات مجلس قانونگذاری (پارلمان) فلسطین: شنبه ۲۲ می ۲۰۲۱ (۱ خرداد ۱۴۰۰)
  • انتخابات ریاست حکومت خودگردان فلسطین: شنبه ۳۱ جولای ۲۰۲۱ (۹ مرداد ۱۴۰۰)
  • انتخابات شورای ملی فلسطین: سه‌شنبه ۳۱ اوت ۲۰۲۱ (۹ شهریور ۱۴۰۰)

هدف از برگزاری انتخابات، درمان زخم‌های کهنه و اتحاد دوباره فلسطینیان اعلام شد. حماس نیز با اعلامیه‌ای از برگزاری انتخابات استقبال کرد هدف از برگزاری انتخابات، درمان زخم‌های کهنه و اتحاد دوباره فلسطینیان اعلام شد. حماس نیز با اعلامیه‌ای از برگزاری انتخابات استقبال کرد و خواهان انجام آن به شکلی منصفانه شد. حماس همچنین از همکاری خود در طرح انتخابات خبر داد.

محمود عباس از مدت‌ها پیش با انتقاد نسبت به عدم مشروعیت‌اش مواجه بوده است. اختلاف بین گروه‌های فلسطینی به ویژه فتح و حماس به عنوان دو گروه پرنفوذتر کم نیست و همین موضوع تا کنون برگزاری انتخابات در فلسطین را ناممکن کرده است.

پیش از این نیز وعده برگزاری انتخابات داده می‌شد، اما رأی‌گیری محقق نمی‌شد. محمود عباس هرازگاهی وعده هایی می داد، اما بعدها مشخص می شد که «یک بازی سیاسی» است و دست آخر هم به جایی نمی رسید. وقتی ۲۰۱۴، پس از توافق آشتی بین حماس و فتح، دولت موقت «وحدت ملی» تشکیل شد، قرار بود ظرف شش ماه انتخابات برگزار شود، اما این اتفاق نیفتاد. در ابتدای ۲۰۱۹ نیز محمود عباس وعده برگزاری انتخابات «ظرف چند ماه آینده» را داد اما باز هم چنین نشد.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در تاریخ ۲۶/‏۰۹/‏۲۰۱۹‬ طی سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد که بزودی انتخاباتی را در کرانه باختری، قدس و نوارغزه اجرا می کند.این وعده وی در سال ۲۰۱۸ نیز تکرار شده بود.انتخاباتی که قرار بود به مدت ۶ ماه برگزار شود.

دلیل اعلام برگزاری انتخابات

یک دلیل اصلی اعلام برگزاری انتخابات، به باور تحلیلگران، تغییر دولت در واشنگتن است. دولت دونالد ترامپ آشکارا از رژیم صهیونیستی جانبداری می‌کرد و با رسمیت دادن به ادعای اسرائیل بر (بیت‌المقدس) و حمایت از شهرک‌سازی‌های غیرقانونی در سرزمین‌های فلسطینی، اوج حمایت دولت خود را از تل آویو نشان داد.

موانع موجود چیست؟

سازمان آزادی‌بخش فلسطین که فتح در آن دست بالا را دارد، خواهان یکپارچگی همه سلاح‌هاست و می‌خواهد نیروهای حماس تحت کنترل این سازمان در یک نیروی فلسطینی واحد ادغام شود. حماس اما می‌گوید «سلاح‌های مقاومت» را تا زمانی که اشغال اسرائیل ادامه دارد، حفظ خواهد کرد.

از سوی دیگر، حماس خواهان اصلاحات جدی در سازمان آزادی‌بخش فلسطین است و گفته ۴۰ درصد نمایندگان نهادهای مربوط به این سازمان، باید از سوی حماس ارسال شوند تا حماس به این سازمان بپیوندد.

فتح، محمود عباس و اطرافیان‌اش برای سال‌ها به فساد و اعطای رانت و امتیازات ویژه به اطرافیان و نزدیکان خود متهم هستند فتح، محمود عباس و اطرافیان‌اش برای سال‌ها به فساد و اعطای رانت و امتیازات ویژه به اطرافیان و نزدیکان خود متهم هستند. به همین دلیل شگفت‌آور نیست که بر اساس نظرسنجی‌ها، هنیه با ۵۰ درصد آراء پیشتاز است و عباس با ۴۳ درصد دوم.

در چنین شرایطی، مشخص نیست که چه سرنوشتی در انتظار انتخابات فلسطین باشد. حتی اگر انتخابات به صورت دموکراتیک برگزار شود، پیروزی حماس بار دیگر با مخالفت رژیم صهیونیستی و آمریکا روبرو خواهد شد.

آنچه باید گفت این است که فلسطین در دوره ترامپ بسیار دچار خسران شده است و درست است که با خروج وی از گردونه شرایط بهتری پیدا می کند اما آنچه از دست داده، جبرانش بسیار سخت خواهد بود.

فلسطینی ها باید به سرعت حرکت کنند و جدی باشند. ترامپ عادی سازی را اجباری کرده بود. در حال حاضر هم آمریکا از نظر سیاسی مشوق عادی سازی است و امارات هم از نظر اقتصادی آنرا پشتیبانی می کند.

اما رهبران فلسطینی باید آرمان فلسطین را به شدت مورد حمایت قرار دهند و سدی محکم در برابر تحرکاتی که با هدف محو آن رخ می دهد، باشند. اصول و ثوابتی وجود دارد که همه گروههای سیاسی باید بر مبنای آن حرکت کنند و آن شامل قدس، آوارگان و کشور مستقل فلسطینی است اصول و ثوابتی وجود دارد که همه گروههای سیاسی باید بر مبنای آن حرکت کنند و آن شامل قدس، آوارگان و کشور مستقل فلسطینی است.

در دوره ترامپ، فلسطینی ها با فشار زیادی روبرو بودند و وی قصد داشت که کار به نفع رژیم صهیونیستی یکسره کند و آرمان فلسطین را نابود سازد اما فعلاً این فشار و ارعاب وجود ندارد.

ملت فلسطین از زمان نکبت (فاجعه اشغال فلسطین) و بدبختی تأسیس رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ میلادی اینگونه که این روزها دچار خسران و فروپاشی سیاسی و نظامی و اجتماعی است، دچار چنین وضعی نشده بود و بیشترین مسؤلیت وضع کنونی نیز متوجه سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) و رهبری آن و تشکیلات خودگردان فلسطینی برخاسته از این سازمان است.

ساف ادعا می‌کند و علاقه‌مند است که بگوید نماینده انحصاری ملت فلسطین است و به نمایندگی از او سخن می‌گوید در حالی که حتی به کف اصول ملی نیز پایبند نبوده و از نظر عملکرد، رفتار، ملی گرایی و جانفشانی نیز غیر مسؤلانه عمل کرده است.

در این میان ذکر چند نکته قابل توجه است؛

- جای تعجب دارد رهبری جنبش فتح به عنوان برجسته‌ترین سازماندهی ملی بر نامزدی محمود عباس برای ریاست تشکیلات خودگردان فلسطینی در انتخابات احتمالی آینده پافشاری می‌کند. علت تعجب نیز سن اوست که به ۸۶ سالگی نزدیک شده است و از وضع جسمانی بدی رنج می‌برد و حتی در داخل مقر تشکیلات در رام الله برخی می‌گویند محمود عباس دیگر امور تشکیلات و مسائل مربوط به سیاست فلسطین را به صورت مطلوب مدیریت نمی‌کند. آیا جوانان شایسته‌ای درداخل جنبش فتح که بتوانند مسؤلیت پذیر باشند و نامزد مورد توافق در داخل جنبش فتح حضور ندارند تا اصلاحات را به این جنبش و در کل به عرصه فلسطین باز گردانند؟

- آیا عقلانی است انتخاباتی سالم تحت اشغالگری اسرائیل برگزار شود؟

- چه کسی تضمین می‌کند محمود عباس در مسیر برگزاری انتخابات و به نتایج آن گام احترام خواهد گذاشت؟ کسی که فرمان‌های برگزاری این دو انتخابات را صادر کرده است می‌تواند فرامین دیگری بر ضد فرمان‌های قبلی اش صادر و انتخابات را لغو یا تا زمان کاملاً نامشخصی به تعویق بیاندازند همچنانکه به منحل کردن مجلس قانونگذاری و تأسیس یک مجلس ملی و یک شورای مرکزی دیگر بر اساس معیارهای تشکیلات و توافقنامه‌ها و سیاست‌های آن اقدام کرد آیا شورای مرکزی تصمیم نگرفت که توافقنامه‌های اسلو را لغو کند و به رسمیت شناختن اسرائیل را پس بگیرد و هماهنگی‌های امنیتی رام الله با تل آویو را لغو کند؟ چه بر سر این تصمیمات آمد؟

انتخابات فلسطین/ زخمهای کهنه درمان و اتحاد برقرار خواهد شد؟

- پس از آنکه دولت جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا از آمادگی اش برای ازسرگیری روابط با تشکیلات خودگردان فلسطینی و کمک‌های مجدد مالی واشنگتن به آن سخن گفت بدون آنکه از به رسمیت شناسی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و از انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس عقب نشینی کند؛ فضایی از آسودگی خاطر و شادمانی بر تشکیلات خودگردان فلسطینی حاکم شده است. آیا انتظارات بزرگ ملت فلسطین در حد بازگشایی دفتری در واشنگتن و دریافت مبلغ ناچیزی از آمریکاست که آن هم به جیب افراد مفسد می‌رود؟! آیا انتظارات بزرگ ملت فلسطین در حد بازگشایی دفتری در واشنگتن و دریافت مبلغ ناچیزی از آمریکاست که آن هم به جیب افراد مفسد می‌رود؟!

نکته مهمتر این است که برگزاری انتخابات در کرانه باختری و قدس تنها با مجوز رژیم صهیونیستی برگزار خواهد شد. صهیونیست‌ها از سال ۲۰۱۲ اعلام کرده‌اند که اجازه برگزاری انتخابات فلسطینی را در قدس نخواهند داد. تجربه سال ۲۰۰۶ نیز نشان می‌دهد آنها در صورتی که پیروزی حماس و گروه‌های مقاومت را پیش‌بینی کنند، بازی انتخابات را به‌هم خواهند زد و حتی اگر حکومت خودگردان بخواهد قدرت را انتقال دهد آنها اجازه این کار را نخواهند داد.

نتیجه نهایی این است که برگزاری انتخابات یا به مرحله اجرا نخواهد رسید یا اگر به اجرا برسد نتایج آن برای مقاومت چیزی در بر نخواهد داشت و اجازه نخواهند داد قدرت به گروه‌های مقاومت منتقل شود. اعلام زمان انتخابات یک تاکتیک مرحله‌ای است که از سوی ابومازن در حال اجرا است تا با لغو انتخابات به نقطه‌ای برسد که ابومازن با دستور شخصی، تشکیل کابینه جدید را بر همه گروه‌های فلسطینی تحمیل و خود را به‌عنوان رئیس قانونی حکومت خودگردان معرفی کند.

نکته پایانی این است که وحدت ملی و آشتی واقعی زمانی محقق خواهد شد که اصول ملی و در صدر آن مقاومت در برابر اشغالگران مورد توجه باشد، آنچه در حال حاضر در موضوع فلسطین می توان مشاهده کرد، هماهنگی امنیتی و همسویی تشکیلات خودگردان با صهیونیستها و تلاش محمود عباس و مقامات رام الله برای حفظ قدرت است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس