کد خبر 1174768
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴
نشنال اینترست| سیطره ترامپ و ترامپیسم بر حزب جمهوری‌خواه

نشریه آمریکایی ضمن اشاره به چرخش حزب جمهوری‌خواه به سمت ترامپ بعد از فاصله گرفتن کوتاه‌مدت از وی در پی حوادث کنگره، به پیش‌بینی جایگاه و اهمیت او در این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 پرداخته است.

به گزارش مشرق، چهل‌و پنج سناتور جمهوری‌خواه روز سه‌شنبه با طرفداری از تلاش‌های سناتور «رند پال» در غیرقانونی دانستن دادگاه آتی استیضاح ترامپ، نشانه‌ای جدی بروز دادند که جدیدترین نشانه مبنی بر سیطره رئیس‌جمهور سابق بر حزب جمهوری‌خواه علیرغم گزارش‌ها درباره فاصله گرفتن قانون‌گذاران آمریکایی از دولت قبلی بعد از حمله به کنگره است.

نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در مقاله‌ای با عنوان «آیا حزب جمهوری‌خواه هنوز حزب ترامپ است؟»، در ادامه مقدمه بالا، می‌افزاید: تنها پنج سناتور جمهوری‌خواه ابتکار رند پال را رد کردند و با این نتیجه احتمالاً برای دومین بار ترامپ تبرئه خواهد شد که نشان دهنده تغییر جهت و عقبگرد عمده حزب جمهوری‌خواه بعد از آن است که چند رهبر این حزب ترامپ را به دلیل تحریک به حمله به کنگره مقصر خوانده بودند.

بعد از خشونت‌های کنگره، ده جمهوری‌خواه، همه ۲۲۲ دموکرات را در رای‌گیری برای استیضاح ترامپ همراهی کردند. سایر جمهوری‌خواهان هم علناً رهبری رئیس‌جمهور سابق را در هدایت ناآرامی محکوم کردند و گفتند او مسئولیت رفتار خطرناک طرفداران خود را که باعث شد قانون‌گذاران و کارکنان آن‌ها زیر میزها و در مکان‌های نامعلوم برای در امان ماندن مخفی شوند، برعهده گرفته است.

بیشتر بخوانید

تاثیر ترامپیسم و افول جایگاه آمریکا

آیا همه پوپولیست ها به سرنوشت ترامپ دچار می شوند؟

اما حالا عوامل جمهوری‌خواه محلی و ایالتی از اعضای حزب جمهوری‌خواه که تصمیم گرفتند خط خود را از ترامپ و متحدانش جدا کنند و به استیضاح او رای دهند، انتقاد کرده‌اند و حتی برخی از آن‌ها خواستار استعفای این افراد شده‌اند. احتمالاً به همین دلیل است که «میچ مک‌کانل» رهبر اقلیت جمهوری‌خواه سنا که پیشتر گفته بود ترامپ به خشونت در کنگره تحریک کرده بود، به نفع ادعای پال مبنی بر غیرقانونی بودن استیضاح رای داد.

«کوین مک‌کارتی» رهبر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان هم به نظر می‌رسد بر اوج قدرت ترامپ بر حزب جمهوری‌خواه آگاه است و او هم از اظهاراتش درباره نقش داشتن رئیس جمهور سابق در حادثه حمله به ساختمان کنگره عقب‌نشینی کرد. در پی این حادثه او گفته بود که ترامپ مسئولیت این هرج‌ومرج را برعهده دارد اما بعدتر گفت همه در این کشور تا حدودی مسئول هستند. او همچنین برای ترمیم تنش‌های خشونت‌بار بین جمهوری‌خواهان مجلس و حامیان ترامپ به دیدن او در عمارتش در فلوریدا رفت.

بنابر این گزارش، اگر حزب جمهوری‌خواه درباره چگونگی حرکت در دوره پساترامپ مردد بود، واضح است که رهبران جمهوری‌خواه تصمیم گرفته‌اند هر گونه شکاف در روابط خود با رئیس‌جمهور سابق را پر کنند و وزن سیاسی او بر حزب را مورد تاکید قرار دهند. رای دهندگان حامی ترامپ هم در حال استفاده از نیروی سیاسی خود برای اثرگذاری بر دورنمای حزب جمهوری‌خواه هستند و رهبران جمهوری‌خواه در واشنگتن خواستار استعفای «دان نیوهاوس» نماینده مجلس هستند که به نفع استیضاح رای داده بود.

در آریزونا جمهوری‌خواهان برای انتقاد از «سیندی مک کین»، «جف فلیک» سناتور سابق و «داگ دوسی» فرماندار آریزونا فشار آورده‌اند، ابتکاری نمادین که نشان‌دهنده وفاداری این ایالت به رئیس‌جمهور سابق است حتی با این وجود که آریزونا در نهایت در انتخابات ۲۰۲۰ به رنگ آبی (رنگ حزب دموکرات) درآمد. جمهوری‌خواهان آریزونا «کلی وارد» از حامیان تندروی ترامپ را بار دیگر به عنوان رئیس حزب جمهوری‌خواه در این ایالت برگزیدند.

در ادامه تحلیل نشنال اینترست آمده است: علیرغم آن که به نظر می‌رسید ترامپ سلطه خود را بر حزب جمهوری‌خواه بعد از شکست در انتخابات و بعد مطرح کردن ادعاهای انتخاباتی که به حملات به کنگره منجر شد از دست داده و نظرسنجی‌ها هم از کاهش روزافزون محبوبیت وی حکایت داشت، نظرسنجی‌های اخیر به نفع او برگشته و ۵۰ درصد رای‌دهندگان جمهوری‌خواه در نظرسنجی «مورنینگ کانسالت» گفتند که رئیس‌جمهور سابق آمریکا باید نقش مهمی در این حزب ایفا کند که بیانگر افزایش نه درصدی در مقایسه با نظرسنجی سابق بود. در نظرسنجی دیگر مورنینگ کانسالت میزان کلی محبوبیت وی به ۷۹ درصد رسید که نسبت به نظرسنجی اوایل ماه میلادی جاری (ژانویه) افزایش سه درصدی را نشان می‌داد.

بنابر این گزارش، در حالی که محبوبیت ترامپ در چند شهرستان در سراسر ایالات متحده شهود است، به گفته کارشناسان او تسلط کامل بر کل حزب ندارد.

«جان آلدریچ» استاد علوم سیاسی در دانشگاه «دوک» در این خصوص گفت: وقایع حول شورش و حمله به کنگره تاثیر واقعی بر وضعیت رئیس‌جمهور سابق داشته است. اما او در حزب جمهوری‌خواه همچنان کاملاً مهم است. او از میزان قابل توجهی از حمایت مردمی مانند قبل برخوردار است. در عین حال این حمایت به میزان قابل توجهی کمتر شده است. این مسئله او را در موقعیتی غیرعادی قرار می‌دهد که می‌تواند همچنان حمایت زیادی را برای حزب جلب کند اما در عین حال حمایت پرشور لازم را از دست داده و در نتیجه تصور پیروزی او در انتخابات عمومی سخت است.

بنابر این مطلب، حدس این کارشناس این است که ترامپ کنترل بر معتدل‌ترین بخش رای‌دهندگان را از دست داده و دستکم تاکنون بار دیگر بخش قابل توجی از حامیان خود را در بین جامعه تجار از دست داده است؛ با این حال، این کاهش قدرت او را بر حزب به طور کلی از بین نبرده است.

به گفته «ریموند لا راجا» استاد علوم سیاسی دانشگاه ماساچوست در امهرست، رئیس‌جمهور سابق قدرت خود را بر تندروترین محافظه‌کاران حزب از جمله پوپولیست‌ها و اوانجلیست‌ها حفظ کرده است.

به نوشته نشریه نشنال اینترست، اما همچنان مهم است که بسیاری از اعضای تندوری حزب مواضع محلی و ایالتی دارند و عملیات‌هایی را اجرا و از ادعاهای انتخاباتی ترامپ حمایت می‌کنند که باعث بیشتر شدن اختلافات حزبی می‌شود و ایدئولوژی ترامپیسم را ایجاد می‌کند.

«جان فیهری» استراتژیست جمهوری‌خواه و ستون نویس وبگاه خبری «هیل» در این خصوص می‌گوید: بحثِ ترامپ نیست. بحثِ رای‌دهندگان به ترامپ است. رای‌دهندگان به ترامپ هنوز ترامپ را دوست دارند و فکر می‌کنند او انتخابات را برده است. هنوز نسبت به دستگاه سیاسی مشکوک هستند و هنوز از وضع موجود راضی نیستند. رای‌دهندگان ترامپ هنوز در اکثر مناطق کنگره و اغلب ایالت‌ها اکثریت هستند.

نشنال اینترست در ادامه، آینده حزب جمهوری‌خواه در دوران پساترامپ را نامشخص توصیف می‌کند و می‌افزید: اما کارشناسان معتقدند جمهوری‌خواهان سنتی و قانون‌گذاران وابسته به ترامپ احتمالاً سال آینده به قدرت خواهند رسید.

لا راجا در این خصوص گفت: حزب جمهوری‌خواه به حزب طبق کارگر تبدیل خواهد شد و هر چه که دموکرات‌ها فراتر بروند که هم‌اکنون هم در حال انجام این کار هستند، جمهوری‌خواهان متحد خواهند شد. جمهوری‌خواهانی که برای آزادی خواهند ایستاد و علیه دستگاه سیاسی بلند می‌شوند، به عملکرد خوب در انتخابات مقدماتی ادامه خواهند داد. اما فکر می‌کنم اگر حزب جمهوری‌خواه به از میان برداشتن جمهوری‌خواهان مستقر ادامه دهد، به بن‌بست خواهد رسید. بسیاری از ترامپی‌ها محافظه‌کاران سنتی را در مناطق تحت سلطه جمهوری‌خواهان شکست خواهند داد، اما اگر ترامپی‌ها در مناطق کلیدی برنده انتخابات مقدماتی شوند، حزب جمهوری‌خواه نتیجه انتخابات را در آن مناطق واگذار خواهد کرد. 

این نشریه سپس به تحلیل وضعیت ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ می‌پردازد و می‌نویسد: در خصوص نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۲۴، ترامپ همچنان سیطره‌ای فولادین بر این حزب دارد، طوری که هیچ فرد دیگری نمی‌تواند با او رقابت کند.

آلدریچ در همین ارتباط گفت: دستکم تاکنون هیچ کسی در حزب جمهوری‌خواه نیست که موقعیت او به عنوان قدرتمندترین جمهوری‌خواه را به چالش بکشد و تصورش هم دشوار است که چطور کسی می‌تواند تا اواخر فصل انتخابات مقدماتی ۲۰۲۴ در چنین جایگاهی قرار بگیرد.

بنابر این گزارش، اما آلدریچ این نکته را در نظر نگرفت که اگر «جو بایدن» رئیس‌جمهور جدید آمریکا بتواند در چهار سال پیش‌رو در کنترل همه‌گیری، به حرکت در آوردن اقتصاد متشنج و حفظ وحدت موفق شود، این ممکن است به جمهوری‌خواهان نشان دهد که ترامپ و ترامپیسم از نظر انتخاباتی دیگر ماندنی نیستند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    1 1
    ترامپ به حزب جمهوريخواه نيازى ندارد وكلاى منتخب حزب دركنكره به حمايت ترامب درانتخابات نياز دارند ترامب بيش از هشتاد ميليون طرفدار دارد وميتواند دوحزب عمده امريكا را مجبور كند تا به يك حزب تبديل شوند تا اگر بتوانند جلو ترامپ بايستند وبه اين طريق فاتحه دموكراسى ظاهرى انريكا را بخوانند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس