پوتین طرح تمدید ۵ ساله «پیمان استارت نو» را امضا کرد

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه، توافقنامه تمدید پیمان محدود کردن سلاح های تهاجمی راهبردی بین فدراسیون روسیه و ایالات متحده موسوم به «پیمان استارت نو» را امروز (جمعه) امضا کرد.

به گزارش مشرق،واحد مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد که پوتین مصوبه مجالس این کشور درباره توافق نامه تمدید پیمان اقدام های کاهشی و محدود کردن سلاح های راهبردی تهاجمی بین روسیه و ایالات متحده را امضا کرد.

 این طرح ۲۷ ژانویه ۲۰۲۱ (۷ بهمن) با عنوان «توافقنامه برای تمدید پیمان بین روسیه و آمریکا برای کاهش و محدودسازی تسلیحات تهاجمی راهبردی» در دومای روسیه به رای گذاشته شد و نمایندگان با تمدید ۵ ساله آن موافقت کردند و سپس در شورای فدراسیون این کشور نیز تصویب و برای اجرایی شدن نیاز به امضای پوتین رییس جمهوری این کشور داشت.

این پیمان که بین فدراسیون روسیه و ایالات متحده آمریکا در مورد اقدام ها  برای کاهش بیشتر و محدود کردن سلاح های تهاجمی استراتژیک در پراگ در ۸ آوریل ۲۰۱۰ ( ۱۹ فروردین ۸۹) امضا و برای مدت ۱۰ سال لازم الاجرا شده بود از ۵ فوریه ۲۰۱۱ ( ۱۶ بهمن ۸۹) آغاز و  تا ۵ فوریه ۲۰۲۱ ( ۱۷ بهمن ۹۹) اعتبار دارد.

این توافق نامه تمدید قرارداد را برای پنج سال تا ۵ فوریه ۲۰۲۶ پیش بینی کرده است.

این پیمان در مورد انواع موجود بمب افکن های سنگین (TB)، موشک های بالستیک قاره پیما (ICBM) و موشک های بالستیک زیردریایی (SLBM)، از جمله ICBM و SLBM های غیر هسته ای کاربرد دارد.

در گزارش کرملین آمده است که  تمدید این پیمان، منافع ملی فدراسیون روسیه ، امکان حفظ شفافیت و پیش بینی روابط استراتژیک بین روسیه و ایالات متحده، حفظ ثبات استراتژیک در جهان و همچنین تأثیر مثبت بر وضعیت بین المللی و کمک به روند خلع سلاح هسته ای را فراهم می کند.

به گزارش ایرنا، به دنبال موافقت آمریکا برای تمدید پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی موسوم به پیمان استارت-۲، پوتین رییس جمهوری روسیه طرح تمدید این پیمان را به دومای روسیه ارائه کرده بود.

موضوع تمدید پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی یا پیمان استارت-۲ هفته گذشته  در گفت و گوی تلفنی پوتین و جو بایدن روسای جمهوری روسیه و آمریکا مطرح شد و دو طرف در رابطه با مبادله یادداشت های دیپلماتیک در مورد دستیابی به توافق برای تمدید این پیمان ابراز خرسندی کردند.

پیمان استارت ۲ یا استارت جدید برای کاهش تسلیحات هسته‌ای دوجانبه میان مسکو و واشنگتن امضا شد. باراک اوباما رییس‌ جمهوری پیشین آمریکا و دمیتری مدودیف همتای روسی وی سال ۲۰۱۰ در پراگ پایتخت جمهوری چک با هم دیدار کرده و این پیمان را برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور امضا کردند.

آمریکا و روسیه طبق این قرارداد جدید، اجازه یافتند حداکثر یک هزار و ۵۵۰ کلاهک  یعنی حدود ۳۰ درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در پیمان استارت که سال ۲۰۰۲ قید شد مستقر کنند.  نخستین پیمان سال ۱۹۹۱ منعق و سال ۲۰۰۹ منقضی شد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس