علی خرم

برخی اعضای ستادی برجام در حالی دوباره مشغول بزک یک توافق جدید با آمریکا شده‌اند که وعده‌های سال ۹۴ مرحوم هاشمی به مردم درباره برجام هنوز وبال گردن آنهاست.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

اتمام تحمل یک رئیس‌جمهور!؟

محمود صادقی: ویژگی خاص روحانی سکوت است

محمود صادقی: ویژگی خاص روحانی سکوت است! / تودهنی خوردن مقام صهیونیست پس از تهدید ایران

محمود صادقی، فعال اصلاح‌طلب و از نمایندگان مجلس سابق در بخشی از یک مصاحبه با شماره پنجشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی گفته است:

"آقای روحانی همیشه دارای ویژگی‌های خاصی بوده و در مقابل انتقادات و حتی توهین‌های نهادهای مختلف سکوت می‌کند و به دنبال زیاد شدن تنش‌ها در کشور نیست. حل مسائل کشور برای دکتر روحانی مهمتر از موضوعات حاشیه‌ای است و رئیس‌جمهور به خاطر فشارهای اقتصادی و سیاسی و البته بیماری منحوس کرونا به دنبال اختلاف‌اندازی و درست کردن تنش در کشور نبوده‌ است. رئیس‌جمهور در سال‌های اخیر برای پرهیز از حاشیه‌ها و مدیریت تحریم‌های ایالات متحده و مابقی مشکلات کشور تمام انتقادات را از سال ۹۶ تحمل کرده‌ است. اما انتقادات و صحبت‌های منتقدان علیه دولت و شخص رئیس‌جمهور باعث شده ایشان دیگر شرایط موجود را تحمل نکند و آستانه صبرش بعد از ۴ سال سکوت لبریز شود. "

او همچنین در ادامه تصریح می‌کند: امروز دیگر آستانه تحمل رئیس‌جمهور تمام شده و ایشان دیگر تحمل توهین‌ها را ندارد.[۱]

*این اظهارات نتیجه یک فهم مضیق از دموکراسی است زیرا رئیس جمهور یک فرد عادی نیست که به راحتی برآشوبد یا ضرب‌المثل "لبریز شدن کاسه صبر" درباره او صادق باشد.

او از مردم رأی می‌گیرد تا در تمام طول دوره صدارتش پاسدار اسلام و قانون اساسی باشد و در راه خدمت به مردم از هیچ تحملی فروگذار نکند. به سخن دیگر اینکه رئیس‌جمهوری که صبر و تحملش تمام شدنی است اساسا صلاحیت رئیس‌جمهور بودن را دارا نیست و شأن او به اندازه نماینده مجلسی است که صبرش تمام شد و به صورت یک سرباز سیلی زد!

مسئله دیگر چاپلوسانه بودن اظهارات صادقی است.

ضرب‌المثلی در سیاست ایران وجود دارد که می‌گوید فلانی در ۲۲ بهمن ۵۷ ساواکی شده است! و اکنون سؤال اینجاست که آقای صادقی چه نفعی از این تملّقات داشته‌اند؟ آنهم در حالی که چند ماه بیشتر تا پایان عمر این دولت باقی نمانده است؟

تملّقاتی که البته رئیس‌جمهور روحانی هم بدان‌ها شناخته نمیشود و معروف نیست و عملا اثری جز کارنامه‌سازی برای آقای روحانی ندارند.

چه اینکه قصه ده‌ها توهین رئیس جمهور به منتقدان دولت، اختلاف‌انگیزی‌ها پیرامون قوانین مصوب مجلس و انتقادات آقای رئیس‌جمهور از سپاه؛ هرگز دلالت بر این ندارد که آقای روحانی فردیست که حرف ناگفته هم داشته باشد...

***

 

وعده‌های برجامی مرحوم هاشمی را عملی کنید؛ وعده و توافق تازه پیشکش!

محمود صادقی: ویژگی خاص روحانی سکوت است! / تودهنی خوردن مقام صهیونیست پس از تهدید ایران

علی خرّم، دیپلمات سابق و از حامیان رئیس‌جمهور روحانی در یادداشتی در شماره پنجشنبه گذشته روزنامه شرق نوشته است:

"ایران می‌تواند در کنار چهره سخت‌افزاری خود، با هنرمندی در یک توافق بزرگ با آمریکا که به تأیید اروپا هم می‌رسد، خواسته‌های خود را به منصه ظهور برساند و ضمن برطرف‌کردن تحریم‌ها و انواع فشارهای سیاسی اقتصادی، دو قدرت بزرگ چین و روسیه را به‌دنبال خود کشانده و بدخواهان منطقه‌ای را نیز میخکوب کرده و در آذربایجان و ارمنستان منافع تاریخی خود را پیاده کند تا نگرانی‌ها برطرف شوند. در سوریه، لبنان، عراق، یمن و دیگر مناطق، منافع خود را با هماهنگی همه قدرت‌های بزرگ تأمین کند، به تقویت نیروی هوایی خود و کسب پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی پرداخته و رفاه و رشد و توسعه را برای مردم ایران به ارمغان آورد. "[۲]

*نفحاتی که خرّم برای توافق دوباره با آمریکا برشمرده است همان وعده‌های موعودی است که همین آقایان در سال‌های ۹۲ و ۹۳ و ۹۴ درباره برجام می‌دادند.

اما در نتیجه تمام این وعده‌ها چیزی جز شکست توافق، جز گرانی و تحریم بیشتر و جز به انفعال کشاندن اقتصاد کشور نصیب مردمی که به آقای روحانی رأی داده بودند، نشد.

ما در اینجا بخشی از اظهارات مرحوم هاشمی درباره توافق نهایی با آمریکا را که در سال ۹۴ و قبل از امضای برجام در مصاحبه با پایگاه خبری العهد گفته شد را نقل می‌کنیم و قیاس این اظهارات و نتیجه آنها با آنچه خرّم مجددا وعده داده است را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم!

العهد: به‌نظر شما توافق احتمالی هسته‌ای؛ چه تأثیری بر وضعیت اقتصادی و اجتماعی و مسائل داخل ایران و مسائل منطقه خواهد گذاشت؟

هاشمی رفسنجانی: در هر دو مورد تأثیرش مثبت است؛ اولاً در ایران وضعمان به حالت عادی برمی‌گردد؛ ما در حالت عادی مشکلی در کشور نداریم؛ منابع زیادی در کشور هست که در ارتباط با همکاری‌های خارجی می‌توانیم هم بهتر نقد کنیم؛ هم بهتر بفروشیم و تکنولوژی‌های جدیدی لازم داریم که به‌فرض می‌توانیم آنها را بیاوریم؛ روابط تجاری‌مان تقویت می‌شود؛ تولیدمان خیلی بالا می‌رود؛ ما الآن تقریباً ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت تولید نقد سرمایه گذاری شده‌مان راکد است؛ یک دفعه تجارتمان چند برابر و تقویت می‌شود و ارتباطات جهانی ما تقویت می‌شود؛ البته ممکن است از لحاظ اقتصادی خیلی زود و فوری از فردا نتیجه ندهد؛ ولی از لحاظ روانی مثبت است چون همین حالت روانی خودش یک مانعی است و این اصلاح می‌شود! [۳]

***

تودهنی خوردن مقام صهیونیست پس از تهدید ایران

محمود صادقی: ویژگی خاص روحانی سکوت است! / تودهنی خوردن مقام صهیونیست پس از تهدید ایرانفرمانده ارتش رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه گذشته با طرح ادعای نزدیک شدن ایران به مرحله تولید بمب اتمی اظهار کرد: ارتش اسرائیل عملیات‌های نظامی بیشتری را تمهید و تدارک خواهد دید!

به گزارش اسپوتنیک فارسی، این اظهارات آویو کوخاوی اما با واکنش تند و انتقادآمیز "بنی گانتز" وزیر جنگ اسرائیل روبرو شد.  

گانتز در یک کنفرانس مطبوعاتی با تأکید بر اینکه اینگونه اظهارات نباید به صورت علنی بیان شوند، گفت: یک ایران هسته‌ای خطری برای جهان و منطقه و همچنین یک چالش برای امنیت اسرائیل است. البته که اسرائیل باید برای دفاع از خود به هر شیوه ممکن آمادگی داشته باشد، اما خطوط قرمز پشت درهای بسته و به طور محرمانه تعیین می شوند.

البته گانتز تنها مقام اسرائیلی نبود که از اظهارات کوخاوی انتقاد کرد. یک روزنامه اسرائیلی نیز در گزارشی اعلام کرد که "آموس گیلاد" مقام نظامی بلندپایه و پیشین اسرائیل نیز اظهارنظرهای کوخاوی را غیرسازنده خوانده و از آن انتقاد کرده است.[۴]

*ذکر این نکته ضروریست که صهیونیست‌ها همواره و در هر سطحی که احساس توانایی داشته باشند دست به تهدید نظامی ایران می‌زنند و تجربیات گذشته و مثلا تهدید ایران به بمباران تأسیسات هسته‌ای در گذشته نیز شاهد این مدعاست.

پس دلیلی که موجب شده مقامات بلندپایه صهیونیست به اظهارات تند فرمانده ارتش خودشان علیه ایران تودهنی بزنند، چیست!؟

به زعم ما این دلیل را باید در ضعف روزافزون صهیونیست‌ها و زوال این رژیم جعلی جستجو کرد.

خطری که اگرچه شاید در گذشته فقط از ناحیه ایران متوجه صهیونیست‌ها بود اما امروز توسط متحدان ایران و از ۳ جهت اسرائیل را به گونه‌ای تحت تأثیر قرار داده است که اگر این رژیم دست از پا خطا کند؛ دچار "مرگ آنی" و نه حتی مرگ تدریجی خواهد شد.

یگانه راه صهیونیست‌ها برای فرار از این قدرت مهار نشدنی و استعفا دادن از مقام "سگ نگهبان آمریکا در منطقه" هم نه ازدیاد قدرت نظامی! (که ناکارآمدی آن حتی در مقابل متحدان ایران هم اثبات شده است) که یافتن راهی برای خروجشان از منطقه غرب آسیا و رفتن به جایی است که از آنجا آمده‌اند... مهاجرت بخشی از سرشت همیشگی قوم یهود است.

***

1_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/307074

2_ https://sharghdaily.com/fa/main/print/277513

3_ entekhab.ir/000tam

4_ https://ir.sputniknews.com/world/202101287459788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • SE ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    38 1
    شما عوامل فراموشخانه ها بهتر است دهانتان را برای گفتن توافق با امریکای خبیث و دغل باز باز نکنید که بوی گندش مردم را آزار میدهد و عصبانی شده و هم تان تو گونی کرده و پیش اربابتان خواهیم فرستاد
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
      9 1
      این ویژگی ایشان که دهانشان را بسته اند و سکوت کرده اند، چه عایدی ای برای ما دارد؟ بیشتر برای خودش است
    • سوخته IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
      2 4
      هر از گاهی برای خود نمایی و فراموش نشدن زری می زنی
  • سید IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    28 1
    روحانی و سکوت؟! کسی که تدبیرش در اداره کشور سخن درمانی است!!! پس اگر ایشان قرار بود ساکت نباشند و مخالفان خود را با سخنان محبت آمیزشان نوازش فرمایند، مثلاً چه می فرمودند که تاکنون نفرموده اند!؟
  • امیر مهدی IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    40 1
    زمزمه کوچ صهیونیستهای اسرائیل از فلسطین به منطقه ای در آرژانتین به گوش می رسد. به زودی خواهید دید.
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
      13 1
      ظاهرا با همکاری میلیاردرهای صهیونیست و حمایت دولت استعمارگر انگلیس زمین هم تو پاتاگونیای آرژانتین خریدند .
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    36 0
    ویژگی خاص رئیس جمهور فحش دادن به مخالفین و منتقدین از صدر تا ذیل است کاش سکوت می کرد و به حل مشکلات میپرداخت
  • علی IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    13 0
    این محمود صادقی بعد از گندی که تو مجلس زد بازم روی حرف زدن داره؟؟؟ هرچند پررو تر از این حرفاس
  • ۱۲۵ IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    8 0
    وقتی آقای صادقی میگوید آستانه صبر رئیس جمهور لبریز شده است معنا و مفهوم آن این است که آقای رئیس جمهور باید آستانه صبرت لبریز بشود.یعنی حل دادن رئیس جمهور به سمت بی صبری.گرفتی چی گفتم ؟
    • مصلح IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
      2 0
      سواد شمارا احسنت که نوشتید حل عزیز هل هست
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    17 1
    درست است اسرائیل آرزوی حمله نظامی به ایران را در سر دارد اما گنده گویی های اخیر مقامات این رژیم در تهدید ایران نشان از وحشت آنها از اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل است بقول معروف با جنگ روانی قصد دارند دست پیش را بگیرند نا پس نیفتند
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    7 1
    ماهمه ملت باید باهم متحد باشیم دراین صورت هیچ کس به خودش جرات گستاخی نمی دهد که ملت بزرگ ایران راتهدید کند چه برسد به قوم بی سراوپا که نه رگ ونه ریشه ای دارد.وقتی که مسلمانان خودشان به جان هم میفتدنداین اوباش وارذل به خودشان جرات اینگونه حرافی هارامیدهند وقتی که بعضی ازمسئولین وطن فروش وبی خاصیت مردم راه به نمی شود ونمیتوانیم سرگرم میکنند این بی سروپاهاخودشان رابزرگ می بینند.
  • قریشی IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    30 0
    نان از سر سفره ملت برداشتن توهین محسوب نمیشود، ولی اعتراض به عملکرد رئیس جمهور اهانت است!!!! وای به روز قیامت اصلاح طلبان ...
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
      4 20
      خوب اصلاح طلب چکار کند تو این تحریم یکجانبه یکم با عقل منطق حرف بزنیم.باید بشینیم حل و فصل اساسی پیدا کنیم با تحریم نمیشه برنامه داد مملکت و اداره کرد اون کشوری که متکی به خام فروشی نفت است تا امسال یه مالیات درس حسابی نگرفتن از پولدار باید از کشورهای دیگه برنامه بگیرم در حوضه درآمد مالیاتی .اونجا واسه یه ماشین و خونه میلیاردی مالیات میگیرن اینجا چی کشور با برنامه اداره میشه برنامه بروز دنیا!!
  • US ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    5 22
    اگر فرصت می دادید و با ترامپ همکاری نمی کردید بیش از حرف های مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی عملی می شد
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
      30 1
      ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
      11 3
      جلل خالق
    • IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
      10 1
      عجب جاهلی! :/
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    11 0
    آقای صادقی واقعا خوبه که بر طبق نظر شما روحانی سکوت کرده اگه سکوت نکرده بود دیگه چیا میخواست بگه؟؟ تعجب میکنم واقعا امثال صادقی افکار عمومی رو چی فرض میکنن هر دروغ و دلنگی از دهنشون در میاد میگن بعد انتظار دارن مردم هم باور کنند
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    9 0
    واقعاٌ خودت هم باور می کنی که روحانی حرف حسابی برای گفتن داشته باشد ولی برای مصالح ملی سکوت کند؟
  • سروش IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    14 0
    مهاجرت بخشی از سرشت همیشگی قوم یهود است.چرا؟ چون نفرین حضرت موسی علیه اسلام را پشت سر خود دارند
  • محمد ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    7 0
    این نقدهایی که شمادراین مقاله نوشتید سارگار بااخبارصدا وسیما ندارد انچه مادرصداوسیما میبینیم همه به نفع روحانی است چون هرروز دورزدن تحریم ساخت وسازها پیشرفتهای نظامی ازهر نظر وراه اندازی پروژه های مختلف درنیروگاه طرحهای ابخیزداری دادن یارانه ووام طرحهای پالایشگاهی وپتروشیمی وخیلی ازاخبار صدا وسیما به زانو دراوردن ترامپ وتنهت شدن امریکا درمیان متحدانش درچندین نمایش قدرت امریکا درسازمانهای بینالمللی پیشرفت درتجهیزات هسته ای ودها خبر که حاکی ازپیشرفت کشور است حتی ساخت واکسن همه نشان ازموفقیعت روحانی دارد طبق اخبار صدا وسیما فقط یک مورد مشکل گرانی دالار وتورم اجناس است که انهم برنامه ای برای ازاد سازی قیمتهاست که مجلس هم دارد پیاده میکند
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    5 0
    تف به برجامتون پدر مردمو. در اوردی ول کنی برجامو
  • حامد IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    5 0
    "اسراییل" نداریم، فلسطین اشغالی.
  • علی.. IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    5 0
    این اقای صادنقی دراصلاح طلبان مامورتهمت وافترا زدن است چون بعدش خیلی ساده میگویداشتباه کردم.......خوردم
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    6 0
    واقعا متاسفم که امثال شماها نماینده مردمید
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    0 0
    اگه وجدانا سکوت میکرد که مردم هر وقت تو تلویزیون میدیدنش نمیگفتن الهی ...؟ از کدوم سکوت میگی اوس محمود
  • جواد IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    0 0
    لعنت الله علی قوم الظالمین ما هر لحظه آماده تو دهنی زدن به رژیم منحوس صهیونیستی هستیم
  • امانی IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    1 0
    همانطور که دین مسیحیت به تاسی از نام حضرت عیسی ابن مریم ع مسیحیت نامگذاری شده است پیروان دین حضرت موسی ع نیز باید به موسویان نامگذاری وشناخته میشدند چرا به دلیل نسبیت به فرزند حضرت یعقوب ع یعنی یهودا یهودیان خوانده شوند نتیجه اینکه اساس وآیین کنونی یهودیان پیروان واقعی وحقیقی حضرت موسی کلیم ع نیستند وفقط اسمی از پیروی از آن پیامبر خدا را یدک میکشند مراسم های واقعا مزخرف خشونت آمیز آنان همچون جشن پوریم موید دشمنی این طایفه لجوج خودخواه خونریز نه با اسلام ومسلمانان جهان واعراب بلکه با ایران وایرانی وحکما با سایر ملل جهان نیز بوده وهست
  • حسین IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    0 0
    درودبمن ک سکوت روشعارمیدادیم دراول انقلاب.سکوت هرمسلمان خیانت است ب قران.چه شده.فراموش شد.خیلی از ارمانهای انقلاب.فکرمیکنم ی‌چیزی هست تواین سکوت تدبیر.امیدی نیست.هست.میاد.یچیزی میشه‌دیگه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس