به گزارش مشرق، داود مدرسی یان طی یادداشتی که در کانال تلگرامی خیابان انقلاب منتشر شد به بررسی مجازات مفسدین اقتصادی پرداخت.

 گاهی برای برخی مفسدان اقتصادی احکامی صادر می‌شود که احساس جامعه این است که بازدارنده نیست. برخی در دفاع می گویند قوانین بازدارنده نیست؛ گاهی درست می گویند ولی معتقدم مسئله اصلی عدم اجرای قوانین است! بطور مثال چند ماده زیر از «قانون تشدید مجازات ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری» مصوب سال ۱۳۶۷ را بخوانید(مربوط به رشوه):

 طبق ماده ۳ این قانون، چنانچه یک مامور از قوای سه گانه و غیره، برای انجام دادن یا انجام ندادن امری که مربوط به سازمانهای مزبور می باشد وجه یا مال یا سند پرداخت وجه یا تسلیم مالی را مستقیما یا غیرمستقیم قبول نماید در حکم مرتشی است. چند حالت دارد:

 طبق همین ماده ۳، چنانچه قیمت مال رشوه کمتر از ۲۰۰ هزار ریال(۲۰ هزار تومان) باشد و کارمند عادی باشد به انفصال موقت از شش ماه تا سه سال محکوم می‌شود. چنانچه فرد مدیرکل یا بالاتر باشد، به انفصال دائم محکوم می‌شود!

 اگر قیمت مال رشوه بین ۲۰ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان باشد مجازات مرتکب دو تا پنج سال حبس، انفصال دائم از خدمت و تا ۷۴ ضربه شلاق! اگر فرد زیر طراز مدیرکل باشد بجای انفصال دائم به انفصال موقت از شش ماه تا سه سال محکوم می‌شود!

 اگر مبلغ رشوه بیش از ۱۰۰ هزار تومان باشد: حبس از ۵ سال تا ۱۰ سال، ۷۴ ضربه شلاق و انفصال دائم از خدمت!

 حالت دیگر؛ طبق ماده ۴ این قانون: کسانیکه با تشکیل یا رهبری شبکه چند نفری به امر ارتشاءو اختلاس و کلاهبرداری مبادرت ورزند علاوه بر ضبط کلیه اموال منقول و غیر منقولی که از طریق رشوه کسب کرده اند بنفع دولت و استرداد اموال مذکور در مورد اختلاس و کلاهبرداری و رد آن حسب مورد به دولت یا افراد ، به جزای نقدی معادل مجموع آن اموال و انفصال دائم از خدمات دولتی و حبس از پانزده سال تا ابد محکوم میشوند و در صورتیکه مصداق مفسدفی‌الارض باشند مجازات آنها، مجازات مفسد فی الارض خواهد بود!

اگرچه می توان یکی از دلایل افزایش فساد و تخلفات اقتصادی را خلاء قانونی دانست اما به نظر می رسد مهم تر از خلاء قانونی، ضعف در اجرای قوانین و برخورد با مفسدین است! اگرچه کار حقوقی بسیار پیچیده است اما فهم این قوانین خیلی هم پیچیده نیست و در صورت اثبات حکم روشن است!


*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    6 0
    اگر چند تا از مفسدین دانه درشت اقتصادی اعدام میگردند تخلفات کم می شد
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    6 0
    مهدی جهانگیری مگه مفسد فی الارض حساب نمیشه ؟ وثیقه ش تازه با تخفیف از 6هزار رسیده به هزار میلیارد رکورد شکونده خب یعنی چی دوسال حبس!!!:((( هنگ کردم چند روزه
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
    0 0
    مجازات و قوانین ضعیف و تبصره ها وآیین نامه ها اشتباه و جای فرار گذاشته آیین نامه قوانین باید توسط مجلس نوشته بشه نه وزارت خونه ها و دولت
  • محمد IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
    0 0
    قوانین موجود باز دارنده نیست برای همین هم هست که موضوع ادامه دار هست باید هر فرد و مقامی اختلاس کرد .کل اموال او به نفع مناطق محروم مصادر شود و خودش هم در معدن ذغال سنگ به کار گرفته شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس