کد خبر 1174009
تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
کتاب «به شرط بهشت» رونمایی شد

کتاب «به شرط بهشت؛ شهید سید محمد (سعید) امیری مقدم» توسط نشر مرز و بوم منتشر و وارد بازار نشر شد.

به گزارش مشرق، ،مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در چهلمین سالگرد از شروع دفاع مقدس و همزمان با سالروز عملیات کربلای ۵، از کتاب «به شرط بهشت» رونمایی کرد.

این کتاب در خصوص شهید سید محمد (سعید) امیری مقدم از شهدای راوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در دوران جنگ است. شهیدی که علاوه بر راوی گری، فرمانده گروهان شهادت بود. قابل‌ذکر است، مراسم رونمایی با توجه به وضعیت ناشی از شیوع ویروس کرونا بدون حضور رسانه‌ها برگزار شد. این مرکز به‌ منظور آشنایی بیشتر با این کتاب با مرتضی قاضی مدیر گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و سمیه گنجی نویسنده کتاب گفتگو کرده است.

در ابتدا مرتضی قاضی، مدیر گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، با اشاره به سابقه تشکیل مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس یادآور شد: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس از باسابقه‌ترین و قدیمی‌ترین مجموعه پژوهشی جنگ ایران و عراق است که در سال ۱۳۶۰ ایجاد شده است.

هفده شهید راوی در طی هشت سال دفاع مقدس

وی با بیان اینکه در گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس رده «راوی نبرد» به‌صورت مجزا ایجاد شده است، گفت: راویان در دوران جنگ همراه فرماندهان بوده‌اند و تمامی اتفاقات را ثبت و ضبط می‌کردند. هفده نفر از این راویان در طی هشت سال دفاع مقدس شهید شده‌اند. مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس وظیفه خود می‌داند که در مورد این شهدا و آثاری که از آن‌ها باقی مانده است، اقدام مؤثری انجام دهد.

کتاب «به شرط بهشت» پنجمین کتاب در رابطه با شهدای راوی

مدیر گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس افزود: تاکنون چهار جلد در رابطه با شهدای راوی توسط نشر مرزوبوم منتشر شده است و پنجمین کتاب، در مورد شهید سید محمد (سعید) امیری مقدم با عنوان «به شرط بهشت» است.

وی افزود: در آن دوران طیف‌ها و گروه‌های مختلفی جذب این مرکز شده بودند. یک گروه از راویان، فارغ‌التحصیلان از دوره‌های مختلف مدرسه مفید بودند که از طریق مهندس سید ابوالفضل موسوی که خود از فارغ‌التحصیلان دوره یک مدرسه مفید (ورودی سال ۱۳۵۶مدرسه مفید) بوده، جذب مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس می‌شدند.

در ادامه قاضی که خود نویسنده کتاب شهدای راوی دوره سوم مدرسه مفید است، به کتاب «به شرط بهشت» اشاره کرد و گفت: این کتاب روایت زندگی شهید محمد (سعید) امیری مقدم از دانش آموزان دوره پنجم مدرسه مفید است. خانم سمیه گنجی نویسنده کتاب هستند. ایشان به زندگی شهدا خیلی علاقه‌مند بودند، مرکز نیز استقبال کرد و این پروژه را به ایشان سپرد.

وی با بیان اینکه فضای دانش‌آموزی و زندگی این دانش آموزان مدرسه مفید در کتاب خیلی پررنگ است، اظهار کرد: شهید سید محمد (سعید) امیری مقدم جزو شهدای خاص راوی است از این منظر که دست‌نوشته‌های خیلی خوبی دارد و با شهید کاوه همراه بوده است. همچنین این شهید، راوی سردار مرتضی قربانی نیز بوده است. علاوه بر این، شهید علاوه بر روایتگری، در میدان نبرد هم شرکت می‌کرده است و فرماندهی گروهان شهادت را بر عهده داشته است.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اظهار به اینکه کتاب «به شرط بهشت» متشکل از یازده فصل است، عنوان کرد: روایت زندگی‌ شهید امیری مقدم از زبان پدر، دوستان، هم‌محله‌ای‌ها، همکلاسی‌های دوران دبیرستان و خواهرشان شش فصل اول کتاب را تشکیل می‌دهند. فصل هفتم به روایت یکی از راویان مرکز آقای محسن رخصت طلب است که از راویان قدیمی و از مسئولین سابق مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس بودند.

وی افزود: فصل هشتم روایت خود راوی با عنوان «روایت راوی» می‌باشد، در این فصل آثاری که از این بزرگوار باقی مانده، گردآوری شده است. فصل نهم نامه‌ای است که شهید امیری مقدم بعد از شهادت شهید صادقی نژاد با عنوان «نامه‌ای به بهشت» نوشته است. فصل دهم تصاویر و فصل یازدهم مربوط به اسناد به جای مانده از دوران روایتگری شهید امیری مقدم است.

قاضی متذکر شد: به علت فراوانی اسناد مربوط به شهید امیری مقدم در این کتاب در یک کار مبتکارانه نمونه‌هایی از اسناد را آورده‌ایم و سپس در قسمت پایین آن سند قید کرده‌ایم که حجم این اسناد چه تعداد است.

وی با اشاره به اینکه جلد کتاب‌های مربوط به شهدای راوی در یونیفرم جدید طراحی شده است، اظهار کرد: در حوزه خاطرات و زندگی‌نامه شهدا، جلد کتاب خلاقانه و جدید است که توسط سعید ملک مدیر هنری مجموعه طراحی شده است.

کتاب «به شرط بهشت» اولین تجربه نویسندگی‌ام بوده است

در ادامه با سمیه گنجی نویسنده کتاب «به شرط بهشت» که اولین تجربه نویسندگی‌اش می‌باشد به گفتگو نشستیم. وی به موضوع این کتاب اشاره کرد و گفت: موضوع کتاب «به شرط بهشت» شهید محمد (سعید) امیری مقدم از شهدای راوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس است. شهید امیری مقدم از دانش آموزان دوره پنج مدرسه مفید می‌باشد که در دوران دفاع مقدس عضو دفتر سیاسی جنگ می‌شوند و ‌به‌عنوان راوی در عملیات‌ها حضور دارند.

وی افزود: شهید امیری مقدم در آن دوران، دانشجوی دانشگاه تهران بوده است. دایی شهید امیری مقدم هم شهید حمید صالحی هستند که در مجموعه دفتر سیاسی سپاه راوی بوده است.

نویسنده کتاب «به شرط بهشت» اظهار کرد: شهید امیری مقدم در زمان شهادت راوی نبوده و فرمانده گروهان شهادت بوده است. این گروهان را یک سال قبل دایی وی یعنی شهید حمید صالحی پایه‌گذاری می‌کند. بعد از شهادت شهید صالحی حدود یک سالی بود که این گروهان منفعل شده بود ولی بچه‌های مفید به دنبال شهید امیری مقدم می‌روند و از ایشان درخواست می‌کنند تا این گروهان مجدداً راه‌اندازی شود. بیشتر کادر این گروهان از دانش آموزان مدرسه مفید بودند. این گروهان مجدداً در عملیات بیت‌المقدس ۲ شکل می‌گیرد و شب اول عملیات شهید محمد (سعید) امیری مقدم به فیض شهادت نائل می‌شود.

وی با بیان اینکه قبل از نویسندگی، کار ویراستاری انجام می‌دادم و ویراستاری چندین کتاب در حوزه دفاع مقدس را بر عهده داشته‌ام، گفت: به علت علاقه‌ای که به نویسندگی در این حوزه داشتم، این پروژه، با اعتماد مدیر وقت گروه مطالعات اجتماعی که در آن زمان آقای یحیی نیازی بود، به بنده سپرده شد.

گنجی افزود: پروژه بنده شهدای راوی دوره پنج مدرسه مفید بود یعنی شهید سید محمد گرکانی، شهید سید محمد (سعید) امیری مقدم و شهید مجید صادقی‌نژاد. به علت پاره‌ای از مسائل نویسندگی دو شهید راوی یعنی شهید امیری مقدم و شهید صالحی به بنده سپرده شد. در ابتدا زندگی هر دو شهید در یک کتاب نوشته شد اما به علت حجم بالای کتاب تصمیم بر این شد تا هر شهید در یک مجلد جداگانه منتشر شود.

چرا «به شرط بهشت» عنوان کتاب شد؟

وی در خصوص عنوان کتاب بیان کرد: زمانی که شهید امیری مقدم را به‌عنوان راوی به لشکر ۲۵ کربلا به فرماندهی سردار مرتضی قربانی معرفی می‌کنند، در ابتدا سردار قربانی با پذیرفتن ایشان مخالفت می‌کند. اما بعد از کشمکش فراوان ایشان در لشکر می‌ماند. بعد از پایان عملیات، شهید امیری مقدم قصد برگشتن به تهران را می‌کند اما سردار قربانی باوجوداینکه روز اول از پذیرفتن ایشان مخالفت می‌کرد حالا با رفتنش مخالفت می‌کند و به این شهید می‌گوید «شما باید بیایید و جزو کادر لشکر ما بشوید.» شهید هرچه بهانه می‌آورد سردار قربانی قبول نمی‌کند. شهید بهانه گروهانش را می‌آورد اما سردار به وی وعده گردان می‌دهد تا بماند.

نویسنده کتاب «به شرط بهشت» افزود: در این کشمکش‌ها شهید امیری مقدم التماس هم می‌کند و باز پذیرفته نمی‌شود. آخرسر در این گفتگو شهید امیری مقدم بر روی کاغذ می‌نویسد «به شرط بهشت اجازه بدهید تا بروم.» سردار قربانی دیگر حرفی نمی‌زند و در جواب برای شهید می‌نویسد «برادر عزیز جناب آقای امیری مقدم، رفتن از بانه به تهران مشکل شما را حل نمی‌کند، رفتن از بانه بهشت شرط است. با این رفتن من موافقم. برو» و امضا می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه در نگارش کتاب سعی کرده است تا از ورود به فضاهای تقدس‌گرایانه اجتناب کند، گفت: فضای رفاقتی و جمع بچه‌های مفید در این کتاب بسیار شاخص است. آن‌ها باهم عقد اخوت بسته بودند و با همدیگر رشد دسته‌جمعی دارند که خیلی قابل‌توجه است و در این میان شهید امیری مقدم شخصیت خاصی داشته و مورد مشورت دوستانش بوده است. برای ایشان اتحاد و همبستگی و باهم بودن دوستان به هر قیمتی مهم بوده است.

گنجی به منابع به‌کاررفته برای نگارش کتاب «به شرط بهشت» اشاره و عنوان کرد: این کتاب راوی‌های مختلفی دارد، برای راستی آزمایی سخنان راویان از منابع مختلفی ازجمله منابع مرکز اسناد و تحقیقاً دفاع مقدس و دفترچه‌های گزارش عملیات‌های این شهید بزرگوار استفاده شده است.

وی افزود: فصل پایانی کتاب مربوط به معرفی دفترچه‌های این راوی شهید است. سعی کردم گزارش عملیات‌ها را گویاسازی کنم و مطالبی را به آن بیفزایم تا برای خواننده مبهم نباشد. همچنین در این بخش در توضیح اسامی و عملیات‌ها مباحثی اضافه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس