واکسن کرونا

دزدی واکسن‌های تولیدشده کرونا توسط آمریکا و اتحادیه اروپا ، از دید تحلیلگران و افکار عمومی دنیا پنهان نخواهد ماند!

به گزارش مشرق، اگرچه مطابق برنامه جمعی «کواکس»  اتحادیه اروپا تعهد داده بود تا مزاحمتی در مسیر رسیدن واکسن کرونا به دیگر کشورهای جهان ایجاد نکرده  و به توزیع عادلانه واکسن در میان همه کشورها پایبند باشد، اما اروپائیان اکنون گروکشی رسمی خود را در قبال واکسن‌های کووید ۱۹ آغاز کرده‌اند! 

 اروپائیان به تعهدات بین‌المللی خود پشت کرده‌اند 

اتحادیه اروپا« آسترازنکا»، شرکت سوئدی  را تهدید کرد که در صورت عدم پایبندی به تعهداتش، اجازه صادرات واکسن کرونای تولیدی این شرکت از خاک اروپا به خارج را نخواهد داد.این تهدید پس‌ازآن اعلام شد که اتحادیه اروپا توضیحات شرکت آسترازنکا درباره ناتوانی از تحویل بموقع ۸۰ میلیون د ز  واکسن به ۲۷ کشور عضو در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۱ را روشن و قانع‌کننده ندانست. آسترازنکا  می‌گوید؛ تا پایان ماه مارس تنها قادر به تحویل ۳۱ میلیون د ز  واکسن به کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.استلا کیریاکیدس، کمیسر بهداشت اتحادیه اروپا با تأیید این خبر گفت: «ما می‌خواهیم که قراردادی که پیشاپیش پولش را پرداخت کردیم، درست و کامل اجرا شود. به‌زودی یک سازوکار شفافیت هم برای صادرات واکسن به راه می‌افتد.»

قرار است کمیسیون اروپا جمعه این هفته، ۲۹ ژانویه مجوز استفاده از واکسن آسترازنکا را صادر کند. تلاش بروکسل برای ورود سومین واکسن کرونا به بازار در حالی انجام می‌شود که بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا، ازجمله فرانسه با کمبود شدید واکسن کووید ۱۹ برای افراد مسن و شهروندان مشغول در مشاغل پرخطر مواجه هستند.

تهدید اتحادیه اروپا به محدود و ممنوع کردن واکسن‌های کووید ۱۹ آسترازنکا با نگرانی از مؤثر بودن این واکسن در برابر گونه‌های جهش‌یافته ویروس کرونا همراه شده است: درحالی‌که فایزر-بیون‌تک و مدرنا  تا قبل از این ( به‌دروغ) مدعی  کارایی واکسن‌های خود در برابر گونه‌های بریتانیایی و آفریقای جنوبی شده بودند،  آسترازنکا می‌گوید که محصول این شرکت، آن‌چنان تأثیری در برابر انواع جهش‌یافته ویروس ندارد.

شرکت آسترازنکا پیش‌تر اعلام کرده بود که برنامه ساخت یک دز مکمل واکسن، مخصوص گونه‌های جدید ویروس کرونا را آغاز می‌کند.

 انگلیس متهم است 

در این میان، کشورهای اروپایی حتی از بازخواست دولت انگلیس بابت مخفی‌کاری درخصوص شیوع نوع جدید کرونا اجتناب کرده‌اند! اخیرا سوزان هاپکینز ازجمله متخصصان فعال در مرکز بهداشت عمومی انگلیس در مصاحبه‌ با شبکه اسکای‌نیوز گفت که ویروس جدید بانام VUI-۲۰۲۰۱۲/۰۱ دارای یک ترکیب ژنتیکی کاملا واضح و روشن است که تاکنون افزون بر انگلیس  در کشورهای دانمارک و استرالیا نیز شناسایی‌شده است.

به گفته او این ویروس بسیار شبیه انواع جهش‌یافته ویروس کروناست که وجود آن در آفریقای جنوبی و هلند نیز گزارش‌شده است.خانم هاپکینز توضیح داده که این نوع از ویروس کرونا برای نخستین بار در سپتامبر گذشته( شهریورماه امسال)  در بدن بیماری مشاهده شد. 

متخصص مرکز بهداشت عمومی بریتانیا افزود:«اما اواخر نوامبر گذشته این مسئله برای محققان به وجود آمد که چرا باوجود افزایش محدودیت‌های عمومی، سرایت ویروس کرونا در برخی مناطق کاهش پیدا نمی‌کند؛ همین امر موجب انجام تحقیقات دقیق بالینی، رفتاری و اپیدمیولوژیک و تعیین توالی ژنوم ویروس کرونا گردیده و  مشخص شد که خوشه‌ای از نوع جدید ویروس کرونا در آن مناطق در حال گسترش است.»

اما دولت انگلیس در خصوص شیوع نوع جدید ویروس کرونا دست به پنهان‌سازی آشکار زده است! 

 دروغ بزرگ اروپایی‌ها 

آنچه مسلم است این‌که اتحادیه اروپا از ابتدا نیز نسبت به برنامه «توزیع عادلانه واکسن در جهان» بی‌تفاوت بود. جالب‌توجه این‌که «فرانک والتر اشتاین مایر» رئیس‌جمهور آلمان دریکی از سخنرانی‌های خود در این خصوص( در تابستان امسال) گفته بود:«اگر کرونا در یک کشور مهار شود اما خارج از مرزهای آن به مبتلا کردن شهروندان ادامه دهد، همچنان قربانی خواهد گرفت و به رفاه عمومی لطمه می‌زند. این فرمول‌بندی که «وقتی هر کس به فکر خودش باشد، به همه فکر خواهد شد» نه‌تنها غیراخلاقی بلکه احمقانه است. ویروس، مرزی نمی‌شناسد و ملیت قربانی برایش هیچ اهمیتی ندارد.اگر همه یکپارچه با پاندمی مقابله نکنند، کرونا در آینده از همه موانع عبور خواهد کرد.»

بااین‌حال، اکنون احزاب سنتی در اتحادیه اروپا متفق‌القول هستند که باید  واکسن کرونا  را صرفا برای خود پیش‌خرید کرده و از توزیع واکسن‌های مؤثر اروپایی در دیگر کشورهای جهان خودداری کرد.البته کشورهای اروپایی مشکلی با توزیع واکسن‌هایی مانند فایزر،که منجر به قربانی شدن ده‌ها نفر در اروپا شده است، در دیگر کشورهای جهان ندارند. 

 دزدی واکسن کرونا در روز روشن

بازیگران اروپایی کماکان قصد دارند«حق انحصار توزیع واکسن کرونا»را برای خود حفظ کرده و از این واکسن‌ها، به‌عنوان اهرمی جهت اعمال فشار بر کشورهای فقیر و متوسط استفاده کنند. این دقیقا همان رویکردی است که ایالات‌متحده در قبال واکسن کرونا دارد! در این میان، برنامه توزیع جمعی و عادلانه واکسن کرونا در جهان چیزی جز یک «شوخی»محسوب نمی‌شود!   این برنامه را سازمان بهداشت جهانی مدیریت می‌کند.سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده در چارچوب برنامه کوواکس تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی حدود دو میلیارد د ز  واکسن کرونا را به‌طور عادلانه بین کشورهایی که عضو این سازوکار شده‌اند توزیع می‌کند و اولویت خود را نیز کادر درمانی کشورها عنوان کرده است.

آنچه مسلم است این‌که نگاه ناسیونالیستی ، اقتصادی و سیاسی نسبت به واکسن کرونا، نگاهی غیرانسانی محسوب می‌شود. نگاهی که منجر به عدم بهره‌مندی اکثر جمعیت جهان از واکسن کرونا خواهد شد. چنانکه منابع مطلع هشدار داده‌اند مطابق پیش‌خریدهای انجام‌شده از سوی کشورهای غربی(پیش‌خرید واکسن‌های کرونا)، تنها ۱۰ تا ۱۲ درصد از جمعیت جهان ( شهروندان آمریکا و کشورهای اروپایی) ، قادر به بهره‌گیری مؤثر از واکسن کرونا برای مواجهه با ویروس کرونا خواهند بود.در این معادله، تکلیف واکسن‌های نامطمئن آمریکایی و انگلیس مشخص است و واکسن‌های تولیدشده از سوی دیگر کشورهای اروپایی( حتی اگر کارآمد باشند) نیز راهی به کشورهای دیگر دنیا نخواهند برد.

در چنین شرایطی لازم است کشورهای مختلف دنیا، بر روی تولید واکسن داخلی خود یا واردات واکسن‌های مطمئن ( غیر از واکسن‌های آمریکایی، انگلیس و فرانسوی) از دیگر کشورها حساب  باز کنند. درهرحال، دزدی واکسن‌های تولیدشده کرونا توسط آمریکا و اتحادیه اروپا ، از دید تحلیلگران و افکار عمومی دنیا پنهان نخواهد ماند! 

منبع :رسالت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • امید IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    18 0
    پیشگیری بهتر از درمان است. امیدوارم با پیشگیری تا زمان تولید انبوه واکسن کرونای ایرانی توسط متخصصان توانمند ایرانی تلفات این ویروس را به حداقل برسانیم.
  • رضا IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    3 0
    فرنگى جماعت فرهنگ انسانى ندارد !
    • sad IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
      0 0
      واقعیت همینه اما خر زیاد است
  • IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    4 0
    واکسن اروپایی و آمریکایی مگه بد نبود. بذار خودشون استفاده کنن.
  • حامد IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    5 0
    ان شا الله این واکسن های ایرانین که جلوی ویروس رو می گیره (و نقطه زن ها جلوی ویروس ساز رو).
  • ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
    0 0
    انچه امروز بشریت بدان گرفتار است، حاصل حماقت و خیانت سران کشورهای چین و روسیه و دموکراتهای امریکا و اتحادیه اروپاست که تحت عنوان قدرت قانونی و سلاح قانون، میلیاردها انسان را اسیر خطرناکترین وضعیت غیرقابل نجات کرده اند و با تایید حکومت طالبان افغانستان این خیانت را به اوج رساندند. جرم این افراد بقدری سنگین است که جز سوختن در کوره ادم سوزی بشیوه هیتلر مجازاتی وجود ندارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس