کد خبر 1173385
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۶
هیئت دولت روحانی جهانگیری

پرواضح است که برادران دو شخصیت مهم اجرایی کشور هرکدام به نوعی با فساد اقتصادی گره خورده‌اند و هرچند حساب هر شخص از دیگری جداست، ولی رویکرد این دو شخص در قبال اقدامات قاطع دستگاه قضا عیار صداقتشان است.

به گزارش مشرق؛ در حالی حکم محکومیت مهدی جهانگیری برادر معاون اول رئیس جمهور توسط سخنگوی قوه قضائیه اعلام شد که مسئله فساد اطرافیان به مسئله‌ای در لایه ارشد دولت روحانی بدل شده و پیش از این حسین فریدون برادر رئیس جمهور هم به دلیل فساد اقتصادی محکوم به حبس شده بود.

فریدون ۲۴مهرماه ۹۸ با حکم قضایی به زندان رفت و درست چند روز پس از آن (چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸) بود که روحانی در واکنش به این اقدام قوه قضائیه، سعی کرد تا این اقدام دستگاه قضا را سیاسی جلوه دهد. او گفت: «معتقدیم تا زمانی که در کشور شفافیت نباشد، بقیه امور در مسیر مبارزه با فساد جنبه نمایشی دارد و به درد ملت نمی‌خورد. البته اگر این گونه اقدامات برای انتخابات است، حرفی در آن نیست اما اگر واقعاً به دنبال از بین بردن فساد هستید، باید شفافیت، رقابت سالم و صادرات غیرنفتی توسعه پیدا کند».

فساد برادران؛ درد مشترک روحانی و جهانگیری

پس از آن یکشنبه (۱۹ آبان ۱۳۹۸)  هم با لحنی تندتر گفت: «مبارزه با فساد دانه درشت ها کجاست و چرا به این فسادها و پول ها رسیدگی نمی شود؟ اینکه چند نفر را به دادگاه کشانده و تبلیغ مبارزه با فساد شود، بدانید که سرِ مردم کلاه نمی رود. مردم باید بدانند پولی که از بیت المال  پرداخت شده، چگونه و کجا رفته و چه کسانی مسئول هستند و در این زمینه قضات و دادستان های شریف نباید از پیگیری این پرونده ها بترسند و سرنوشت این پول ها را برای مردم روشن کنند در غیر این صورت به مناسبت‌های مختلف و مورد به مورد این ارقام را به مردم توضیح خواهم داد».

محکومیت مهدی جهانگیری

این بار اما این برادر اسحاق جهانگیری بود که در تور قاطعیت قوه قضائیه گیر افتاد و به دلیل قاچاق حرفه ای ارز به دو سال حبس محکوم شد.

فساد برادران؛ درد مشترک روحانی و جهانگیری

۱۳ مهرماه ۹۶ بود که خبر دستگیری مهدی جهانگیری رییس گروه مالی گردشگری و نایب رییس اتاق بازرگانی منتشر شد و همین واکنش برادر بزرگترش اسحاق جهانگیری را در پی داشت.

او بلافاصله پس از این اقدام قوه قضائیه سعی کرد جلوه سیاسی به این اقدام قضایی بدهد و در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «اطلاع دقیقی از دلیل، چگونگی دستگیری، اتهام، ضابط و شاکی برادرم ندارم، البته وی هیچگونه مسئولیت و فعالیت دولتی ندارد. مساله قابل پیش بینی بود و باید صبر کرد. امیدوارم سوءاستفاده سیاسی نباشد و عدالت، مبارزه بافساد و حاکمیت قانون برای همه یکسان اجرا شود».

او همچنین (۱۵ مهر ۱۳۹۶) طی سخنانی در چهارمین همایش روز ملی توسعه روستا و عشایر سعی کرد با عمومی و سازمان یافته دانستن فساد به نوعی برادر خود را تطهیر کرده و دستگیری برادر خود را سیاسی و غیر قانونی جلوه دهد. او گفت: «هیچ خط قرمزی برای مقابله با فساد نیست و هیچکس در این زمینه مصونیت ندارد، اما هیچ فردی هم حق ندارد به بهانه مبارزه با فساد تسویه حساب سیاسی کند و نهادهای حاکمیتی باید در چارچوب قانون حرکت کنند».

فساد برادران؛ درد مشترک روحانی و جهانگیری

با این حال بعد از اینکه مقداری تب دستگیری مهدی جهانگیری خوابید و به مرحله محاکمه قضایی رسید، اسحاق جهانگیری دیگر موضع‌گیری خاصی نسبت به دستگاه قضا نداشت و گه گداری نیز به ضرورت مبارزه با فساد تاکید کرد.

نباید تبعیضی در برخورد با متخلفین و مفسدین وجود داشته باشد

جهانگیری در ۱۹ دیماه ۹۸ در مراسم گرامیداشت روز جهانی مبارزه با فساد ضمن تاکید بر اینکه «نباید هیچ گونه تبعیضی در برخورد با متخلفین و مفسدین وجود داشته باشد و باید با جدیت با موارد فساد برخورد شود و پس از اتمام هر پرونده فساد، با آسیب شناسی دقیق، فرایندهای غلط و خلاء های قانونی که زمینه سوء استفاده را فراهم کرده است، احصاء و اصلاح کنیم، تاکید کرده بود: «برخورد با فساد و مفسدین به تنهایی کافی نیست و حتماً باید در زمینه پیشگیری از فساد نیز حرکت کنیم».

مجریان قانون و برادرانشان

فساد برادران؛ درد مشترک روحانی و جهانگیری

اینکه شخص روحانی و البته جهانگیری بارها بر ضرورت مبارزه با فساد و بسط زیرساخت‌های ضد فشار تاکید می کنند امری است که هر مقام و شخصیت سیاسی با هر نوع گرایش سیاسی و جناحی بر آن تاکید دارد ولی شخصیت‌های سیاسی در بزنگاه‌هایی این چنینی عیار پایمردی خود بر گفته هایشان را نشان می‌دهند.

پرونده پرحاشیه شبنم نعمت زاده و اخلال در نظام تولید و قاچاق دارو، پرونده هزارتوی بانک سرمایه، پرونده علیرضا زیباحالت منفرد معروف به جعبه سیاه بابک زنجانی، پرونده پدیده شاندیز با ۱۳۶ هزار شاکی، پرونده اکبر طبری و مبارزه با فساد در درون قوه قضائیه،‌ گوشت های برزیلی و محاکمه مدیران دولتی،‌ حکم ۲۵ سال حبس متهم اقتصادی بانک تجارت کرمان، پرونده کیمیا خودرو و وعده پوشالی خرید خودرو با اقساط بلندمدت، گریس بند و وعده سود ۳۰۰ درصدی به ۸ هزار شهروند و... تنها بخشی از پرونده‌های مبارزه با اخلالگران و متخلفین اقتصادی هست که مخصوصا در دوران ریاست آیت‌الله رئیسی بر دستگاه قضا به سرانجام رسیده‌اند و قطعا دستگیری برادر رئیس جمهور یا معاون اول رئیس جمهور می‌تواند تنها یکی از انها باشد.

هرچند اهمیت این پرونده‌ها در آن است که تخلف نزدیکان و بستگان مقامات ارشد قوه مجریه کشور می‌تواند این حس را به افکار عمومی منتقل کند که فساد در کشور نهادینه‌ شده است. گزاره‌ای که دشمنان نظام جمهوری اسلامی درصدد تثبیت آن هستند و برخورد سیاسی این مقامات با چنین تحرکات مثبت عادلانه دستگاه قضا، این گزاره بیشتر اثبات می‌کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 57
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    9 2
    به به چشم وودل رای دهندگان به کنسرت وبرجام روشن. موقع محاکمه همشیرش درکرمان تهدیدکرد. وگفت درزمان پیامبر با کفارمذاکره میکردند؟؟!! یعنی مذاکره کنیم فریدون زندان نره بعدشم ک محکوم شدفتنه ی بنزینی اجراشد.. مااصلامتوجه هیچی نمیشیم مانفهمیم اصلاخبرنداریم!!! اسم اسلام راخراب نکنیداستعفاکه ندادیدحداقل خجالت...
  • شرقی IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    8 3
    اصلاحات غده ی سرطانی ست که در صورت جراحی آن ایران از رنج و گرفتاری نجات پیدا خواهد کرد. ماجرای همین برادرها گواهی بر این مدعاست، این غده اگر جراحی نشود اطرافیان را نیز آلوده می کند.
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    6 0
    "فساد برادران؛ درد مشترک روحانی و جهانگیری" و بالعکس
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    14 1
    کسی که ازموقعیت فامیل ش سوء استفاده می کندبایدمجازات سنگین دنظر گرفته شود
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    10 2
    ببین این شبکه نابود نمیشه خوب، ولی ناامنش کن، مرسی.
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    18 0
    فقط حضرت علی ع بود که آهن گداخته بر کف دست برادرش نهاد
    • سعید IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      4 0
      عزیزم چنین نبود آهن داغ را به او نزدند چون هنوز تخلفی صورت نگرفته بود، جناب عقيل از مولا على عليه السّلام درخواست کردندكه از بيت المال سهم بيشترى به او بدهد تا بر كودكان گرسنه‌اش برساند. امير المؤمنين عليه السّلام هم آهنى را در آتش داغ كرد و آهن گداخته را به دست عقيل نزديك كرد (عقيل آن هنگام نابينا بود) عقيل ضجّه‌اى كشيد و ناليد. امام فرمود: آيا از آهنى كه انسانى به بازيچه آن را گرم كرده مى‌نالى، امّا مى‌خواهى مرا به سوى آتش گدازانى كه خداى جبار برافروخته است بكشانى؟ و حاضر نشد از بيت المال، مالى افزون بر سهمش به او بدهد، با آنكه برادرش بود و نياز داشت و على عليه السّلام هم صاحب اختيار بيت المال و پيشواى مسلمانان بود. خود امير مؤمنان اين ماجرا را نقل مى‌كنند و در پايان مى‌فرمايند: اگر اقاليم هفتگانه را به من بدهند تا به ستم، پوست جوى از دهان مورچه‌اى بگيرم چنين نخواهم كرد..راستی ما برای چند تومان حاضریم فقط یک اشتباه در حد جداکردن دانه‌ای از مورچه‌ای بگیریم ؟
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    8 0
    مثلا روحانی وجهانگیری در خلاف برادران خود شریک نیست که بی‌شک هستند آنها ازموقعیت این دوشخص مهم اجرایی کشور استفاده کرده اند
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    7 0
    برادران اطرافیان دوستان مشاورین معاونین دیگه کسی نموند
  • پسر IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    10 0
    ۲سال برای کسی که قاچاق حرفه ای ارز کرده کم نیست ؟ قاچاق حرفه ای و دوسال حبس ؟ دیگه همه میرن قاچاق حرفه ای میکنن میگن که فقط دوسال دیگه
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      0 0
      احسنت برخورد با دانه درشتها باید برای سایرین قدرت بازدارندگی داشته باشه نه اینکه بعد دو سال برگرده سر یه پست بالاتر
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    10 1
    درود بر قوه قضائئیه و.نفرین بر دزدان دانه درشت شرمتان باد ای مردم یادتان هست ........
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    12 6
    این جمله در تاریخ ثبت هست هر چند حافظه مردم ایران ضعیفه. دست به برادرم بزنید اعلام جنگ میکنم
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    4 0
    فساد زیر عبای کیه آقای روحانی؟
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    9 6
    فساد دد مشترک خانوادگیشونه
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    10 2
    آیت الله رئیسی ، دزدگیر ایران زمین ، عاشقتم به مولی ، فداییییی دارررری
  • حیدری IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    6 1
    خداوند رئیس قوۀ قضائیه و همکاران خوبش را را حفظ کند انقلابی عمل می کنند
  • IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    0 0
    برادرم به خاطر تهمت دزدی یه گوشی موبایل نزدبک هفت سال زندانه ..بعد اینها دلار وارز...دوسال ...الله اکبر
  • IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    0 0
    اى خدا مرگ تون بده الهى ، از اينهمه سانسور خسته نشديد ؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس