بمب افکن

رادارهای کوانتومی بر خلاف رادارهای معمولی، بر اساس ذرات فوتون کار کرده و می توانند به راحتی پرنده های پنهانکار را نیز کشف کنند؛ فناوری مهمی که قدرت پدافندی کشورمان را ارتقاء ویژه‌ای خواهد داد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان روز دوشنبه 6 بهمن ماه، خبر مهمی را در خصوص تست موفق انتقال اطلاعات بر پایه فناوری کوانتومی اعلام کرد. بر اساس این اطلاعات، این آزمایش، سومین تست از نوع خود در کشور بوده و بین برج میلاد و سازمان انرژی اتمی انجام و در جریان آن، انتقال اطلاعات بر پایه کوانتومی انجام شده است. این آزمایش انتقال امن کوانتومی فوتون‌ها، تاکنون در ۳ فاز آزمایشگاهی در فاصله ۲ متری، مابین دو ساختمان به مسافت ۳۰۰ متر و اخیرا بین ساختمان مرکز فناوری‌های کوانتومی ایران تا تراز ۳۰۰ متری برج میلاد به مسافت ۱۶۵۰ متر انجام‌ شده است.

بیشتر بخوانید:

کدام رادار مدرن ایرانی «سوپرهورنت» مشکوک را شناسایی کرد؟ / شگفتانه برای آمریکا در تحویل سال به روش خارچنکوف! +عکس

سپاه با امواج نامرئی به جنگ مین‌ها می‌رود/ توسعه رادار خاص ایرانی برای کشف تونل تکفیری‌ها +عکس

جمهوری اسلامی چهارمین کشور جهان با توانایی تولید مستقل پدافند موشکی برد بلند/ «باور ۳۷۳» ایران را از اتحادیه اروپا جلو انداخت +عکس

بر اساس آنچه بیان شده، این دستاوردها به ‌عنوان بخشی از زیرساخت مورد نیاز و گامی به‌سوی ماهواره کوانتومی، رادار/لیدارکوانتومی و شبکه‌های کوانتومی تلقی می‌ شود. فعالیت‌ های عملیاتی مرکز فناوری‌های کوانتومی ایران، از سال ۱۳۹۷ در ۴ حوزه اصلی فناوری‌ های کوانتومی یعنی مترولوژی و حسگری کوانتومی، مخابرات کوانتومی، شبیه‌سازی آنالوگ و دیجیتال کوانتومی و نیز رایانش و محاسبات کوانتومی تعریف ‌شده و در حال اجرا است که می‌توان به رادار کوانتومی و تصویربرداری کوانتومی، رمزنگاری کوانتومی در فضای آزاد و در بستر فیبر نوری، اندازه‌گیری کوانتومی کمیت‌های مختلف فیزیکی، ساعت اتمی، مغناطیس سنجی کوانتومی، نقشه کوانتومی مغز، ژیروسکوپ و مسیریاب کوانتومی اشاره کرد.

دو بحث در بخش ارتباطات و امواج کوانتومی، در حوزه نظامی اهمیت بالا و فوق العاده ای دارد که یکی بحث راداری و دیگری ارتباطات امن است که در این گزارش به مبحث راداری خواهیم پرداخت. اما پیش از هر بحثی بهتر است کمی با مسائل پایه ای در حوزه فیزیک کوانتوم آشنا شویم. اصطلاح کُوانتوم در فیزیک به کمترین مقدار ممکن از یک کمیت، مقدار پایه یا یک کوانتم آن کمیت می‌گویند.

بر اساس این تعریف زمانی که از یک ظرفیت یا کمیت کوانتومی صحبت به میان می آید یعنی از یک جسم با اندازه بسیار کوچک صحبت می شود. مکانیک کوانتومی شاخه ‌ای بنیادی از فیزیک نظری است که با پدیده‌های فیزیکی در مقیاس میکروسکوپی سر و کار دارد. بنیادی‌ ترین تفاوت مکانیک کوانتومی با مکانیک کلاسیک در این است که مکانیک کوانتومی توصیفی سازگار با آزمایش‌ها از ذرات در اندازه‌های اتمی و زیر اتمی در اختیار می‌دهد، در حالی که مکانیک کلاسیک در قلمرو میکروسکوپی به نتایج نادرست می‌انجامد. در حقیقت، مکانیک کوانتومی بنیادی ‌تر از مکانیک نیوتونی و الکترومغناطیس کلاسیک است؛ زیرا در مقیاس‌های اتمی و زیراتمی که این نظریه‌ها با شکست مواجه می‌شوند، با دقت زیادی بسیاری از پدیده‌ ها را توصیف می ‌کند. مکانیک کوانتومی به همراه نسبیت پایه‌های فیزیک نوین را تشکیل می‌دهند.

مکانیک کوانتومی یا نظریهٔ کوانتومی شامل نظریه‌ ای درباره ماده و تابش الکترومغناطیسی و بر همکنش میان ماده و این تابش است. با داستان این تعاریف کلی به سراغ بحث رادارهای کوانتومی می رویم.

وقتی ذرات نور جایگزین امواج رادیویی می شوند

اگر بخواهیم در خصوص رادار صحبت کنیم به صورت خیلی کلی باید رادار را یک وسیله پخش امواج رادیویی در فرکانس های مختلف تعریف کنیم که بعد از برخورد این امواج به اجسام مختلف و بازگشت آنها ، گیرنده ها آن ها را دریافت و شیء مورد نظر را کشف می کنند. حالا در نظریه و بحث رادارهای کوانتومی خبری از امواج رادیویی نیست و به جای آنها از فوتون ها بهره گرفته می شود.فوتون در حقیقت یک کوانتوم یا به‌عبارتی کم‌ترین مقدار قابل اندازه‌گیری در میدان امواج الکترومغناطیسی است. فوتون ها در عین حال بخش پایه ای تشکیل دهنده بحث نور هستند. بحث نحوه عملکرد رادار کوانتومی بر اساس نظریه درهم تنیدگی کوانتومی استوار است. این نظریه به زبان ساده می گوید که وقتی ذراتی مثل فوتون از یکدیگر جدا شوند، هر گونه تغییر در یکی از ذرات جدا شده قابل مشاهده روی ذره دیگر است.

ورود ایران به مسابقه بزرگ جهانی برای دستیابی به «رادار کوانتومی»/ شناسایی آسان جنگنده‌های پنهانکار با کمک ذرات نور +عکس

نمایه ساده و کلی از نحوه عملکرد رادار کوانتومی

بر همین اساس در بحث رادار کوانتومی از یک صفحه کریستالی بهره گرفته می شود که توسط این صفحه، به دو ذره تبدیل می شود. فرض کنید که یک ذره A و دیگری B نامیده می شود. ذره A به وسیله امواج مایکروویو در فضا آزاد می شود و ذره B در سیستم راداری مورد نظر باقی می ماند. برخورد ذره A با اجسام در هوا باعث می شود که این ذرات انعکاس داشته باشند. با دریافت این انعکاس، ذره B فعال شده و تصویری از آن چه که ذره A با آن برخورد داشته را مشخص می کند.

 کاربر رادار با مشاهده تغییرات در ذره B می تواند به شکل جسمی که ذره A با آن برخورد کرده ، سرعت آن و سمت حرکتی آن دست پیدا کند. بر اساس آنچه در این زمینه تحقیق و اعلام شده ذرات فوتون بدون توجه به شکل و یا جنس هدف مورد نظر عمل کرده و به همین دلیل است اعلام می شود در صورت عملیاتی شدن این گونه از رادارها بحث پرنده های رادار گریز تقریبا بی اثر خواهد شد. در عین حال انرژی و اثر خروجی این رادارها نیز بسیار پایین بوده و احتمال کشف آن ها توسط دشمن را نیز بسیار ضعیف می کند. همچنین به دلیل بهره بردن از ذرات فوتون، سرعت ارسال و انتقال داده ها در این سامانه ها بسیار بالاتر از رادارهای معمولی است.

رادارهای کوانتومی در چه وضعی هستند؟

چند سالی است که بحث ها در خصوص توسعه این رادارها ادامه دارد. در سال ۲۰۰۸ میلادی به شرکت لاکهید مارتین آمریکا یک قرارداد برای توسعه این رادارها اعطاء شد که البته از آن زمان تا به امروز خبر خاصی در خصوص این برنامه منتشر نشده است. در یکی از آزمایش های صورت گرفته در مقیاس مینیاتوری که در سال ۲۰۱۲ در آمریکا انجام شد، مشخص شده این رادارها حداقل در وضعیت آزمایشگاهی پاسخگو بوده و به راحتی یک پرنده پنهانکار  ( در این مورد یک بمب افکن بی ۲ ) را کشف کرده اند.

ورود ایران به مسابقه بزرگ جهانی برای دستیابی به «رادار کوانتومی»/ شناسایی آسان جنگنده‌های پنهانکار با کمک ذرات نور +عکس

تصویر مربوط به آزمایش مینیاتوری آمریکا در خصوص رادارهای کوانتومی در سال ۲۰۱۲ و کشف بمب افکن بی ۲

در سال ۲۰۱۶ میلادی، چینی ها ادعای قابل تاملی را مطرح کردند و آن هم عملیاتی کردن نسلی از رادارهای کوانتومی بود که بنا به گفته چینی ها ۱۰۰ کیلومتر برد دارد و می تواند تمامی پرنده های پنهانکار آمریکایی را نیز کشف کند. چینی ها از آن زمان تا به امروز اسناد قابل اعتنایی در خصوص این رادار ارائه نکرده اند و به همین دلیل عمده فعالان در این بخش، ادعای چینی ها را در این خصوص قابل استناد نمی دانند.

ورود ایران به مسابقه بزرگ جهانی برای دستیابی به «رادار کوانتومی»/ شناسایی آسان جنگنده‌های پنهانکار با کمک ذرات نور +عکس

سامانه راداری کوانتومی که چین مدعی ساخت آن است

در بهار سال جاری یک آزمایش موفق در خصوص توسعه نمونه آزمایشگاهی رادار کوانتومی با همکاری اتریش ، آمریکا ، انگلستان و ایتالیا انجام شده که یک دانشمند ایرانی به نام شبیر برزنجه نیز در این تحقیق حضور موثری داشته است. نتیجه این تحقیق البته بیشتر به عنوان یک آزمایش اولیه و در مقیاس آزمایشگاهی بوده است.

ورود ایران به مسابقه بزرگ جهانی برای دستیابی به «رادار کوانتومی»/ شناسایی آسان جنگنده‌های پنهانکار با کمک ذرات نور +عکس

شبیر برزنجه ، دانشمند ایرانی فعال در پروژه رادار کوانتومی

طبیعتا بواسطه ظهور فناوری های کوانتومی و توسعه و پیشرفت های رو به رشد آن، در آینده نه چندان دور باید شاهد انقلاب جدید تکنولوژیکی و تغییر و تحول بزرگی در حوزه های مختلف علم و فناوری باشیم که معادلات و مناسبات اقتصادی، سیاسی، نظامی، فرهنگی و اجتماعی را متحول خواهد کرد. در این میان مقوله جنگ الکترونیک بواسطه فناورانه محور بودن، بشدت تحت تاثیر این فناوری قرار خواهد گرفت و ماهیت جنگهای الکترونیک آینده نیز تغییر خواهد کرد.

در حال حاضر این فناوری در یک شروع اولیه به سر می برد و تا رسیدن به یک وضعیت عملیاتی و استفاده رزمی فاصله دارد، ولی بر اساس آنچه پیش بینی می شود در آینده این نسل از رادارها بدل به اصلی ترین نوع سیستم های کشف هدف در جهان شده و حداقل پرنده های پنهانکار با تعریف فعلی را به راحتی شناسایی خواهند کرد. در وضعیت فعلی و با اعلام فعالیت کشور ما در حوزه کوانتومی و راداری، می توان امیدوار بود که جمهوری اسلامی ایران در این حوزه در کنار ابرقدرت های جهان، پیش از بسیاری از دیگر کشورهای دنیا به بحث تولید رادارهای کوانتومی رسیده و یکی از قله های بسیار مهم و حساس فناوری دفاعی در جهان را فتح کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 104
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 56
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    51 10
    دیگه عملا راداگریزی هیچ معنایی نداره باید جنگنده ها باید با سرعت 12 ماخ حداقل حرکت کنند تا در امان بمونن که این سرعت امکان پذیر نیست چون 2 ثانیه ای سوختش تمومه
    • IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      53 5
      و اینجاست که موشک هایپرسونیک کاراییش بیستر از هواپیما میشه. چون حتی اگر کشف هم بشه نمیتونن کاریش بکنن
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      12 6
      موشک روسی الکساندر 6 برابر سرعت صوت و موشک روسی تپل ام با حرکت زیگزاگی هیچ رادار وضد موشکی براش در دنیا نیست البته سلاح های لیزری در حال نصب روی ناوهای آمریکایی هم نیاز به رادار ندارن
    • PL ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      22 3
      اسم مهندسان و دانشمندان را اعلام میکنید درصورتی که حفاظت نمیشه ازشون خوب کفتارهای صهیونیست هم میبینن و دست بکار میشن
    • IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
      0 0
      با این داستان ها تکنولوژی جنگ، تاکتیک ها و شاید پیشران ها تغییر میکنند. آینده به شدت رقابتی خواهد بود.
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    71 49
    سلام آخه میشه این قدر احمق بود که چهره ی این بنده خدا رو نشان بدین وبگید دانشمند ذرات فوتن بعد چند وقت بعد (خدای ناکرده بعد از ترورش }بزنیم توسرمون که فلانی روشهید کردند. خوب چرا تصویر این بنده خدا رو نشون می دهید. از ترور دانشمندامون درس نگرفیتم.
    • IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      53 3
      دوست عزیز این بنده خدا واسه ایران کار نمیکنه که ترور بشه.در ضمن تصویر و مشخصاتش حتما قبلا به خاطر اعلام نتایج تحقیقات و مقالات علمی مرتبط با آن رسانه ای شده
    • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      44 10
      ایشون در پروژه ی خود تروریست های آمریکایی مشارکت دارند. متن رو با دقت بیشتر بخوانید لطفاً
    • رضا کیانوش IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      46 6
      عزیزم این دانشند عزیزمون خودش در اروپا (اتریش) زندگی میکنه . با یه سرچ ساده به این نتیجه میرسین : فیزیکدانان اتریشی به سرپرستی شبیر برزنجه، استاد ایرانی دانشگاه "کلگری" موفق به ساخت نمونه اولیه یک رادار کوانتومی شدند. در نتیجه اونا نیروهای خودشون رو ترور نمیکنن! هرچند امیدواریم بیان و به وطن خودشون خدمت کنن.
    • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      27 4
      خوش تیپ اون آمریکاست، الانم دانشمند آمریکاست، نه ایران
    • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      18 4
      اصلا متن رو خوندید؟داره میگه دانشمند ایرانی هست که برای فعالیت های آمریکا کار میکنه.چی میگید شما ها طرف برای پروژه امریکا کار میکنه بعد میگید ترورش میکنن؟خدااااااااااا
    • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      5 2
      مقاله رو درست بخونید بعد نظر بدید. این دانشمند، اونطرفه و با اونها همکاری داره و داره برا اونها رادار میسازه. پس هیچ خطری تهدیدش نمیکنه مگر اینکه روزی برگرده علمش رو به کشور بیاره.
    • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      11 2
      تو ایران نیست که بخوان ترورش بکنند
    • امیر حسین IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      20 8
      کسی که با تروریستها همکاری می‌کند. تا زمانی که قابل مصرف است، ترور نمی‌شود. او در خدمت سردسته تروریستها، یعنی آمریکا است.
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    15 9
    شبیر برزنجه رو ترور نکنن
    • رضا کیانوش IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      14 2
      نیروهای خودشون رو ترور نمیکنن!
  • کارآگاه مرداک IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    24 7
    از این وسیله برای ردیابی خائنان اصول گرا و اصلاح طلب استفاده کنید.
    • امیرعباس IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      9 6
      آنقدر بدم میاد از اینا که حرفی میشه دم از اصول گرا اصلاح طلبان حرف می زنن بسه این چه ربطی داره به اینا
    • IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      1 1
      ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند
  • CA ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    9 36
    حالا که عکسشو گذاشتین، این بنده خدا هم در معرض ترور قرار گرفت، یعنی هیچ اطلاعاتی به شما پروفسورهای مشرق نیوز نباید داد
    • IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      13 0
      عزیز این بنده خدا داره با انگلیس و آمریکا همکاری میکنه اولاً چرا باید ترورش کنن ثانیاً خودشون همه اطلاعاتش رو دارن
    • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      12 1
      این بنده خدا تو امریکاست.یعنی عملا دانشمند امریکا حساب میشه و از اونجایی که ترور ها توسط خود آمریکاست،عملا اون هیچ اسیبی نمیبینه
    • ناشناس IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      2 0
      پرفسور ایشون در خارج از ایران کار و زندگی می کنه اصلا برای ایران کار نمی کنه و در ایران زندگی نمی کنه رفته پی زندگی اش
  • محمود SE ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    10 11
    شما که آدرس محل های تحقیقاتی و متخصص های کشور رو با این مقاله دارین گزارش می دین!؟؟؟
  • IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    22 1
    ان شاء الله
  • DE ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    34 2
    زنده باد جوانان دانشمند ایران زمین که افتخار ملتند.امید وارم مسئولین مغرض فراریش ندن ویاخودش تعهدی بملت ووطن ازخود نشون بده که ازمفاخر ملت وتاریخ کشور بشه
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      5 1
      کیو فراریش ندن اگه منظورت شبیره؟ که اگه متنو بخونی میفهمی اصلا داره برای پروژه آمریکا کار میکنه
  • mojtaba SE ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    7 3
    باریکلا شبیر. ..فقط باید قوی و قویترین شویم ..پاینده ابر قدرت ایران .مرگ بر تسلیم طلب .پاینده رهبر.
    • IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      6 1
      شبیر داره برای آمریکا کار میکنه،اصلا متنو نمیخونید و نظر میدیدا.حرف نزنید نمیگن لالید
  • IR ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    11 0
    چقدر جالبه اینکه دو ذره ی در هم تنیده حتی وقتی میلیون ها کیلومتر از هم دور باشند تغییر در یکی به صورت آنی روی دیگر ی تاثیر دارد سریعتر از سرعت نور !! انگار ارتباط نامرئی بین آنها برقرار است که هنوز کشف نشده و آدم را یاد آیه ی ۲ سوره ی رعد میاندازد «الله الذی رفع السموت بغیر عمد ترونها...؛ خدا همان كسي است كه آسمان را - بدون ستوني كه قابل رؤ يت باشد - آفريد ....» الله اکبر الله اکبر الله اکبر... همچنین بحث ارتباط کوانتومی میتواند در بحث ارتباط بین زیردریایی‌ها بسیار مفید باشد چراکه امواج رادیویی زیر آب کار نمی‌کنند.
    • ناصر IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      2 2
      البته فتون ها هم در اب مثل هوا رفتار نمیکنن و انکسار دارن و خیلی محدود اند
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      1 0
      دوست عزیز توی ارتباط کوانتومی برخلاف رادار بین فرستنده و گیرنده فوتون مبادله نمیشه دو فوتون که قبلاً درهم تنیده شدن یکی در فرستده و دیگری در گیرنده همواره وجود دارند و با ارتباط نامرئی باهم مرتبط هستند و می توانند تبادل اطلاعات کنند حال بین آنها هر مانعی مثل آب و غیره باشد مشکلی نیست.
    • مهدی IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      3 2
      و همچنین آیه شریفه دیگری که می فرماید " همه چیز را جفت آفریدیم". الله اکبر
  • IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    12 1
    چنانچه درست بگم . ظاهرا ابر تکنولوژی بنظر میاد . که ایران قادر شده وارد این وادی بسیار مهم شود . بسیار عالی و موجب فخر و خشنودی ایرانیان . آینده دستاوردهای بیشتر خواهیم دید که چقدر مفید و اثرگذار خاصه بلحاظ ایمنی و امنیتی خواهد بود . نشانه های قدرت هست . محبت خدا
  • IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    11 1
    همین الانشم پنهان کارهای آمریکایی شناسایی و مورد هدف قرار می‌گیرند چه رسد به زمانی که ما چنین رادارهایی هم بسازیم . رکوع شود به ارکیو ۱۷۰ و گلوبال هاوک
  • IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    7 31
    طبل تو خالیه
    • IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      8 1
      مردم ایران اگر توان تشخیص خائن از خادم رو پیدا کنند به این تکنولوژی ها به راحتی دست خواهیم یافت
    • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      24 1
      طبل تو خالی که فعلا اربابت آمریکاست که گفت ۵۰ نقطه رو میزنم ولی بعد حمله به عین الاسد خفه شد
    • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      12 2
      تو پماد بمال!
    • یه توپ دارم هذلولیه CA ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
      1 0
      طبل تو خالی کله توئه!!!
  • ف م DE ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    7 4
    سازمان‌های جاسوسی دشمنان و خبر چینهای بی پدر مادرشان دنبال شناسایی دانشمندان ما هستند تا انها را ترور کنند. چطور اینطور همه را لو میدید؟
  • مهرناز IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    14 1
    ایران قدرت متد " ایران عزت مند با جوانان داشمند وبرومند ( ایران من )
  • US ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    1 21
    باید تکلیفتون رو با اسرائیل هر چه زودتر مشخص کنید یا جنگ یا صلح مردم بیشتر از این تحمل فشار رو ندارند اینکه ایران تبدیل بشه به انبار تسلیحات نظامی دردی از این کشور دوا نمی کنه
    • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      16 1
      چی میگی باو؟حالا چهارتا موشک جای تو رو تنگ کرده؟همه دنیا دیگه موشک قاره پیما اتمی دارن و لذت میبرن از امنیتشون.ما ی بالستیک برد متوسط داریم،به جای اینکه از امنیت کشورت لذت ببرید،میگید تبدیل شده به انبار باروت؟چرت و پرت زیاد میگید متاسفانه
  • فریبرز US ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    8 7
    اقای خبرنگار، تورو حضرت عباس اسم و فامیل و عکس دانشمندان، متخصصان و پژوهشگران ایرانی رو فاش نکنید. اسرائیل این اطلاعات را جمع‌آوری میکند و بعد مثل عراق این عزیزان را ترور میکند.
    • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      6 0
      این دانشمنده برای آمریکا کار میکنههههههههههه.متن رو بخونید دیگه اههههههه
    • ناشناس IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      2 0
      شما خواب تشریف دارین اصلا متن رو خوندی ؟ این دانشمند درسته ایرانیه اما در ایران نیست و در خارج ایران کار و زندگی داره انشالله موفق و سلامت باشند هرجا که هستند
  • IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    5 14
    مشرق دلبندم امواج رادیویی و از جمله امواج رادار هم از فوتون تشکیل شده اند. مقاله بی ارزشی منتشر کردی فقط به درد پروپاگاندا میخورد و بس
    • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      8 5
      فوتون کوچکترین واحد نوره در رفتار ذره ای نور، امواج الکترومغناطیس میتونن تشکیل دهنده نور باشند در رفتار موجی نور، پس خیلی فرق دارن
    • م GB ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      5 0
      بر طبق اصل همدوسی خاصیت موجی و ذره ای توامان قابل مطالعه است لیکن در این خانواده از رادارها، بُعد ذره ای آن رصد می٫گردد.
  • سعید IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    4 5
    عبرت نمیگیرید درمعرفی دانشمندان کم قربانی دادیم
    • ناشناس IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      2 0
      پرفسور ایشون در خارج از ایران کار و زندگی می کنه اصلا برای ایران کار نمی کنه و در ایران زندگی نمی کنه رفته پی زندگی اش
    • ناشناس IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      2 0
      شما خواب تشریف دارین اصلا متن رو خوندی ؟ این دانشمند درسته ایرانیه اما در ایران نیست و در خارج ایران کار و زندگی داره انشالله موفق و سلامت باشند هرجا که هستند
  • حسن IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    3 15
    آخه چرا اسم دانشمندا رو میاری مشرق کم ضربه خوردیم؟؟
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    10 5
    درود بر سپاه که چشم و چراغه ماست
  • ايراني IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    4 1
    عجب دانشمندي هستن خبرخوانهاي مشرق در بهار سال جاری یک آزمایش موفق در خصوص توسعه نمونه آزمایشگاهی رادار کوانتومی با همکاری اتریش ، آمریکا ، انگلستان و ایتالیا انجام شده که یک دانشمند ایرانی به نام شبیر برزنجه نیز در این تحقیق حضور موثری داشته است. آخه دانشمندان عزيز نوشته با همكاري اتريش و امريكا و... يعني طرف تو ايران فعاليت نميكنه و ايراني كه براي اونها داره كار ميكنه نابغه ها
  • CH ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    14 1
    عزیزی که میگی چرا اسم و عکس دانشمند را مشرق داره نشون میده، بابا جون من یکم دقت کن.. کل این پروژه توی خارج انجام شده و ایشون یک ایرانی خارج نشین هستند پس اسم و همه چیش را خودشون دارند، اصلا خودشون این بابا را آوردند تو پروژه!!! چی را لو نده مشرق؟؟!!! در ضمن با ورود این فن آوری کار ضد رادارها تمام نمیشه علم همواره پیشرفت میکنه و تکنولوژی های جدیدی برای مقابله به وجود خواهد اومد مثلا در همین مورد ما الان متامتریال ها را داریم که شدیدا داره سعی میشه در برابر فوتون ها ثی نور نارمرئی بشوند، با نحوه جالبی که در شکست نور ایجاد میکنند. پس همیشه راه های جدیدی پیدا میشه یا بحث پلاسما استیلث هم میتونه کاربرد بیشتری داشته باشه البته با تحقیقات و پیشرفت بیشتری که باید انجام بشه خدا را شکر میدونیم ایران هم داره روی متامتریال کار میکنه
  • علی IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    0 10
    آدرس خونه دانشمند ایرانی رو هم میزاشتی تا راحتتر برن ترورش کنن.
    • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      5 0
      طرف برای آمریکا کار میکنه.متن رو بخونید تورو قرآن
  • مجید IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    2 0
    به دانشمندان عزیز تبرک می‌گویم از تمام مسولین اجزانه زیرساخت های کشور ابرای دانشمندانی که از ایران رفتن فراهم کنید برگردن همیشه باید همچیز رایگان دراختیار این نخبگان قرار بگیرد تا با فکری آسوده دنبال -ثبت بهتراین دستاوردهای جهان داخل ایران باشیم
  • ناشناس IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    1 3
    الان این شبیر برزنجه ضد انقلاب و جاسوس نیست ؟
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    5 0
    ایکاش زودتر عملیاتی بشه
  • امیرعباس IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    3 0
    چی فکر کردین ماهم می سازیم اون موقع ها هیچی نداشتیم هیچی الان موشک داریم ناو های گوناگون جنگی انواع موشک ناو های آمریکایی رو نابود می کنه چیه فقط فکر چین میسازه روسیه مسازه چون بودجشون زیاد آما ما با تحریم ها هنوزم پاورجاییم چیه ساختنش سخت خوب موشک هم تقریبا برای ما اینجوری اما ساختیم اینم میسازیم کول خوندید
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    5 0
    از نظرات متوجه شدم که اکثر نظردهنده ها متن رو کامل نمیخونن! "در بهار سال جاری یک آزمایش موفق در خصوص توسعه نمونه آزمایشگاهی رادار کوانتومی با همکاری اتریش ، آمریکا ، انگلستان و ایتالیا انجام شده که یک دانشمند ایرانی به نام شبیر برزنجه نیز در این تحقیق حضور موثری داشته است."
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    0 8
    چرا تصویر این دانشمند رو نپوشوندید؟؟
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      3 0
      باو طرف برای پروژه آمریکا کار میکنه.
  • azra US ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    2 0
    به این دستاورد بزرگ افتخار میکنیم حتی اگر در مرحله گامهای اولیه باشد وارزوی روزی که حلصل نهایی این دین دستاورد رونمایی شود.
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    1 0
    زیر دیپلم مقاله بنویس ما هم بفهمیم
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    0 0
    هر موقع مردم ایران به این درک رسیدن که خادم کیه خائن کیه به والله تمام قله های علمی و اقتصادی دنیا رو فتح می کنن
  • GB ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    1 1
    عکس این بنده خدارو چاپ کردین فردای روزگار ص ه ی و نیست ها یه بلا هم سر ایشون میارن.
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    0 0
    با این کاراتون دانشمندان مون رو به کشتن ندین ممنون
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    0 0
    افرین بر این شیر نر اقاشبیر خداوند حفظت کند
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    2 0
    درود بر افتخار آفرینان عرصه فناوری های نوین
  • Bahram IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    3 0
    دوستان عزیزم مطمئن باشید مثل این دانشمند،،،در ایران خیلی داریم که اسمشان رو فاش نمیکنند،
  • ملی گرا IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    1 2
    نخبه ای که علمش برای وطنش بدرد نخوره و برای دشمنان ایران بدربخوره یک رفته گر ارزش هزار برابر از اون نخبه بالاتره
  • محمد IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    0 5
    واقعا آدم اینقدر احمق بعد میگن چرا دانشمندان مونو ترور میکنند چرا عکس و اسمه دانشمندا رو بروز می‌دین آخه کی میخواهید درست بشید
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    0 0
    تا وقتی که خود ایران وارد ساخت دستگاه در هم تنیدن فتونها یا بقول شما اون کریستاله نشه فایده نداره.....
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    8 1
    اون کارت ملی مارو بدید ، برق مارو هم قطع نکنید بی زحمت !!!
    • IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      9 1
      اونو به دولتی بگو که ۳ سال پیش خودتو واسش جر میدادی
  • LB ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    7 0
    این یعنی یک رادار پسیو و بصری هست. خب احیانا لازم نیست هوا خوب باشه تا درست عمل کنه؟
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    3 0
    زنده باد ایران
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    2 0
    درود بر تمام کسانی که باعث اقتدار و عزت ایران می شوند
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    5 0
    باید از دانشمندان کشور به شدتت مراقبت شود تا استکبار خیال به سرش نزد
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    2 2
    یه سوال: عکس آخری طبقه بندی نداره مشرق جون؟؟
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    1 0
    شبیر برزنجه در ایران زندگی نمی کند هر چند برای مجلات علمی ایرانی هم می نویسد او بیشتر در اتریش کار می کند
  • علی خدایی IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    3 0
    ان شالله با این فناوری که عزیزانمان کسب کرده اند خدا را شکر ان شالله در بخش پدافند هوایی مان و در بخش درمانی در بخش صنعتی در بخش نظامی در بخش ماهواره هاینظامی و ارتباطاتی و دیگر حوضه ها هر چه سریع تر استفاده بکنیم باید قوی باشیم خدا یا ایران مان را خودت حفظ کن و برکت بده الهی امین
  • ََReza Aslani IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    4 0
    ان شالله زود تر در بخش های مختلف عملیاتی بشه و تولید انبوه بشه
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    0 0
    یک ضعفش حرکت مستقیم ان هست.برای رد گم کردن انهم بالاخره پیدا میشه.ولی فناوری جدیدی هست.اگر بشه ان ذره که نزد فرستنده هست را تحریک کرد تا انتقال انرژی را به ذره دوم بده.میشه در سلاح تخریبی استفاده کرد همزمان دشمن را نابود کنه.یا میشه از این تحریک به سمت انتقال انرژی برق یا انتقال فرد در بعدهای دیگر استفاده کرد.کارش را تمام کرد دوباره به ذره دومش برگرده.فعلا در حد تخیل هست.ببینیم کجا میرسه
  • Jasper IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    1 0
    من خودم دارم رشته کوانتوم تحصیل میکنم این تیتری که زده مثه این میمونه که شما چرخ رو تازه درست کرده باشی بعد ادعای ساختن ماشین کنی این فناوری شاید بیست سال دیگ کاربردی بشه واسه ما
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    2 0
    اسم منم شبیر دمم گرم
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      0 1
      دمت گرم داره؟طرف نوکر امریکا و اتریشه
  • احمد FR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    1 0
    رادار کوانتومی کشور های دیگر هم فعلا چیزی بیش از ادعا نیست و این سیستم ها بسیار تکنولوژی بالایی دارند و دسترسی به آنها فعلا در حد کارهای تحقیقاتی و طراحی مفهومی است نه چیز دیگری
  • هادی DE ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    0 0
    احسنت
  • خان داداش IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    0 0
    سلام خدا قوت کاش عکس دانشمندمون رو منتشر نکنن
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    0 0
    خیلی باعث خوشحالیه در این صورت آمریکا بیخود یک هزار پانصد میلیارد دلار هزینه کرده چون کلا با چند میلیارد دلار میشه پکیج کاملی از این رادار رو تولید کرد که امنیت پرنده های پنهان کار رو از بین ببره..
  • رحمت عیدی IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    0 0
    علم و دانش اگر در ثریا هم باشد مردانی از سرزمین فارس به آن دست پیدا خواهند کرد،به امید روزی که کشور عزیزمان به واسطه نبوغ دانشمندان سرزمینش به بلوغ فناوریهای کوانتومی برسد،ضمنا دوستان چرا دنبال بحث انحرافی هستید!؟ حرف سر داخل و دانشمندان خودمان است و تکنولوژی کوانتومی بومی داخلی که البته اگر به عاشقان و نوکران غرب باشد با معاهده های استعماری که با کدخدایشان منعقد میکنند مثل علوم هسته ای دروس آنرا از دانشگاههای داخل حذف میکنند
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    0 0
    ایران
  • ابوحسن ایرانی IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    0 0
    برادرانم میدانم با تمام توان کار میکنید ولی این حوزه جدید تلاشی را میطلبد که دنیا را در حیرت فرو برد یک تلاش جهادی همه جانبه توسط دانشمندان جوان ایرانی میتواند ایران را در این علم جدید از دنیا جلوتر قرار دهد من دست همه عزیزانی که در این زمینه جهادی کار میکنند را میبوسم ودعایتان میکنم
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
    0 0
    چیزی که به انرژی اتمی گره بخوره میشه رویا
  • Ali.S. IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    0 0
    امیدوارم این فناوری هم به عاقبت برجام نیوفته و استفاده از اون بلوکه بشه!
  • مهدی IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    0 0
    #ما_می_توانیم
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    0 0
    یک شرکت آلمانی سال 98 راداری توسعه داد برای تست چون نمیتونستن اف35 بیارن برای آزمایشش یک مزرعه نزدیک نمایشگاه هوایی اجاره کردن و در اون تجهیزات نصب کردن روز پرواز اف35 بررسی کردن به خوبی قابل ردیابی بود از همه زوایا جالبیش اینه رادار کوچیک بود و تا 150 کیلومتر برد داشت قابلیت افزایش برد و دقت داره الان همون رادار توی یک سیستم ضد هوایی لیزری ضد ریزپرنده ها بکار بردن البته توپ 30 میلیمتر هم کنارش هست خلاصه کار نشد نداره ولی رادارگریزی تا سال ها کشورها رو به دردسر میندازه و پیشرفت میکنه
  • رضا IR ۰۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    0 0
    درود بر دانشمندان ومهندسهای نظامی ایران عزیز🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷✌️✌️✌️✌️👌👌❤️❤️

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس