لوید آستین - نمایه

با تأیید مجلس سنای آمریکا، «لوید آستین» که اولین فرمانده سیاه‌پوست «فرماندهی مرکزی ایالات متحده» موسوم به «سنتکام» بود، اکنون به اولین وزیر دفاع سیاه‌پوست این کشور تبدیل شده است.

سرویس جهان مشرق - کنگره آمریکا روز جمعه، ۲۲ ژانویه ۲۰۲۱ (۳ بهمن‌ماه ۱۳۹۹)، صلاحیت «لوید آستین» نامزد جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور، برای تصدی وزارت دفاع را تأیید کرد. در گزارش پیش رو با اولین وزیر دفاع سیاه‌پوست تاریخ آمریکا بیش‌تر آشنا خواهید شد.

«لوید آستین» کیست؟ / فرمانده سابق تروریست‌های سنتکام و اولین وزیر دفاع سیاه‌پوست آمریکا +عکس و فیلم

«لوید آستین» روز جمعه، ۳ بهمن‌ماه ۱۳۹۹، پس از تأیید صلاحیتش در مجلس سنای آمریکا به عنوان وزیر دفاع جدید این کشور وارد ساختمان پنتاگون می‌شود (+)


مشرق قصد دارد طی یک مجموعه گزارش، جو بایدن رئیس‌جمهور جدید آمریکا، «کاملا هریس» معاون اول او، و اعضای مهم کابینه دولت جدید این کشور را معرفی کند. بخش‌هایی از این مجموعه پیش از این منتشر شده‌اند که آن‌ها را می‌توانید از لینک‌های انتهای همین گزارش بخوانید. بخش‌های بعدی این مجموعه به زودی در مشرق منتشر خواهند شد.

در همین‌باره بخوانید:

›› بازگشت معماران برجام به کاخ سفید/ تیم امنیت ملی بایدن چه کسانی هستند؟


«لوید آستین» کیست؟ / فرمانده سابق تروریست‌های سنتکام و اولین وزیر دفاع سیاه‌پوست آمریکا +عکس و فیلم
لوید آستین

زندگی شخصی و تحصیلات «آستین»

«لوید جیمز آستین سوم[۱]» ۸ آگوست ۱۹۵۳ (۱۷ مرداد ۱۳۳۲) در شهر «موبایل» ایالت آلاباما به دنیا آمد[۲] و در شهر «توماس‌ویل» ایالت جورجیا بزرگ شد[۳]. وی سال ۱۹۷۵ با مدرک کارشناسی از آکادمی نظامی آمریکا موسوم به «وست‌پوینت» فارغ‌التحصیل شد؛ همچنین سال ۱۹۸۶ مدرک کارشناسی ارشد رشته آموزش مشاوره را از دانشکده آموزش دانشگاه «آبورن»، و سال ۱۹۸۹ مدرک کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی کسب‌وکار را از دانشگاه «وبستر» دریافت کرد.

اولین رئیس سیاه‌پوست پنتاگون[۴] را، که در اقدامی نمادین اولین تماسش پس از ورود به محل کار جدیدش را با «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو گرفت[۵]، «شدیداً درون‌گرا» و «تیز مثل تیغ» (کنایه از هوش بالا) توصیف می‌کنند[۶]. گفته می‌شود هنگام مأموریتش در عراق از مصاحبه با رسانه‌ها نفرت داشته و عادت دارد «خودش را به شکل سوم‌شخص خطاب کند.» مادرِ آستین یک «کاتولیک معتقد[۷]» بود و خود او هم همچنان یک مسیحی کاتولیک است[۸]. آستین و همسرش «شارلین دنیس بنر آستین» ۴۰ سال است که در کنار هم زندگی می‌کنند[۹].

«لوید آستین» کیست؟ / فرمانده سابق تروریست‌های سنتکام و اولین وزیر دفاع سیاه‌پوست آمریکا +عکس و فیلم

سرهنگ «لوید آستین» فرمانده گردان ۵۰۵ چترباز، تیپ سوم ارتش آمریکا، در سال ۱۹۹۸ (+)

مأموریت در خاورمیانه و مدیریت ستاد مشترک

آستین پس از فارغ‌التحصیلی از وست‌پوینت با درجه ستوان دومی وارد نیروهای مسلح شد و در اولین مأموریت خارجی‌اش به آلمان اعزام شد. وی سپس چندین دوره مأموریت را داخل آمریکا گذراند و ماه مارس سال ۲۰۰۳ به عنوان دستیار مانور فرمانده لشکر در رهبری حمله این کشور به عراق نقش داشت[۱۰]. آستین که اولین ژنرال سیاه‌پوستی بود که فرماندهی جنگ در عراق را به عهده می‌گرفت[۱۱]، به خاطر فرماندهی‌اش در حمله آمریکا به عراق مدال «ستاره نقره‌ای» دریافت کرد[۱۲].

«لوید آستین» کیست؟ / فرمانده سابق تروریست‌های سنتکام و اولین وزیر دفاع سیاه‌پوست آمریکا +عکس و فیلم

«لوید آستین» (مرکز تصویر) در حال سرکشی از محل یک انفجار در بازاری در بغداد، پایتخت عراق، در سال ۲۰۰۸ (+)

وی مدتی فرماندهی «نیروی عملیاتی مشترک ۱۸۰» (نیروی زمینی چندملیتی که از جمله در ابتدای جنگ افغانستان بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۲ فعال بود) را به عهده داشت و سپس دوباره به آمریکا برگشت و از ماه سپتامبر سال ۲۰۰۵ تا ماه اکتبر سال ۲۰۰۶ رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در «پایگاه مک‌دیل» متعلق به نیروی هوایی این کشور در شهر «تامپا» در ایالت فلوریدا بود.

آستین ماه دسامبر سال ۲۰۰۶ به درجه سرتیپی ترفیع پیدا کرد و ماه فوریه سال ۲۰۰۸ به دومین فرمانده آمریکایی در عراق از نظر درجه نظامی تبدیل شد. وی عهده‌دار فرماندهی «لشکر چندملیتی - عراق» شد و عملیات‌های حدود ۱۵۲,۰۰۰ نیروی ستاد مشترک آمریکا و همچنین ائتلاف تحت رهبری این کشور را در همه حوزه‌ها در عراق مدیریت کرد[۱۳].

این فرمانده نظامی آمریکایی از ماه آگوست سال ۲۰۰۹ تا ماه ژوئن سال ۲۰۱۰ مدیر ستاد مشترک ارتش آمریکا بود. آستین که در همین مدت به درجه سپهبدی ترفیع پیدا کرد، انتصابش به این سِمت را سکوی پرشی برای دوران شغلی‌اش می‌داند و طبق معمول با اشاره به خودش به شکل سوم‌شخص می‌گوید: «افرادی که شاید لوید آستین را نمی‌شناختند، کم‌کم او را شناختند[۱۴]

عراق: مخالفت با خروج کامل آمریکا

آستین از ابتدای ماه سپتامبر سال ۲۰۱۰ به عنوان فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق منصوب شد[۱۵]. وی به عنوان فرمانده ارشد نظامی آمریکا، مسئولیت تمام نیروهای این کشور و نیروهای باقی‌مانده از ائتلاف تحت رهبری آمریکا در عراق را به عهده گرفت[۱۶]. مأموریت آن‌ها ارائه مشورت، آموزش، کمک و تجهیزات به نیروهای مسلح عراق و نهادهای امنیتی وزارت داخله‌ی این کشور بود.

«لوید آستین» کیست؟ / فرمانده سابق تروریست‌های سنتکام و اولین وزیر دفاع سیاه‌پوست آمریکا +عکس و فیلم

«جیمز متیس» (پشت به تصویر، پرچم سفید به دست) فرمانده وقت سنتکام، پرچم نیروهای آمریکایی در عراق را به «لوید آستین» فرمانده جدید این نیروها تقدیم می‌کند؛ در حالی که «جو بایدن» معاون اول وقت رئیس‌جمهور آمریکا در حال نظاره است (+)

آستین در سِمت جدید خود درخواست افزایش نیروها در عراق از ۱۴,۰۰۰ به ۱۸,۰۰۰ نیرو را داد[۱۷]. وی مسئول گذار آمریکا از «عملیات آزادسازی عراق[۱۸]» (نام رسمی عملیات حمله‌ی آمریکا به عراق) به «عملیات طلوع نو[۱۹]» (نام رسمی عملیات عقب‌نشینی و کاهش نیروهای آمریکایی در عراق) بود و نقش پررنگی در مذاکرات میان دولت‌های آمریکا و عراق بر سر توافق جنجالی «شراکت استراتژیک» داشت.

اگرچه آستین مسئول کاهش نیروهای آمریکا در عراق بود، اما با عقب‌نشینی کامل آمریکا از عراق مخالف بود و ترجیح می‌داد حدود ۱۰,۰۰۰ نیرو بعد از سال ۲۰۱۱ نیز همچنان در عراق بمانند. خود او اواسط ماه دسامبر سال ۲۰۱۱ عراق را ترک کرد[۲۰].

فرماندهی سنتکام، بازنشستگی و پیوستن به بخش خصوصی

آستین در آخرین روز از ماه ژانویه سال ۲۰۱۲ معاونت ریاست ستاد ارتش آمریکا را به عهده گرفت[۲۱] و در این سِمت به مدیریت بودجه و کارکنان مقرهای ارتش مشغول بود. تحت مدیریت او ارتش آمریکا گام‌هایی جهت کاهش خودکشی در میان نیروهایش برداشت و در روش استفاده ارتش از درمان‌های روانی برای پرسنلی بازبینی کرد که به منظور تشخیص ناتوانی ارزیابی شده بودند[۲۲]

«لوید آستین» کیست؟ / فرمانده سابق تروریست‌های سنتکام و اولین وزیر دفاع سیاه‌پوست آمریکا +عکس و فیلم

سوگند «لوید آستین» (راست) در کنار همسرش  «شارلین دنیس بنر آستین» (وسط) به عنوان سی‌وسومین معاون رئیس ستاد ارتش آمریکا (+)

مهم‌ترین مسئولیت آستین تا پیش از رسیدن به وزارت دفاع، در تاریخ ۲۲ مارس ۲۰۱۳ (۲ فروردین‌ماه ۱۳۹۲) به وی محول شد؛ پس از آن‌که باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، آستین را برای رهبری «فرماندهی مرکزی آمریکا» (سنتکام) معرفی کرد[۲۳]. آستین را، که اولین فرمانده سیاه‌پوست سنتکام بود[۲۴]، در دوره فرماندهی‌اش در سنتکام «فرمانده نامرئی» توصیف می‌کنند، چراکه هیچ علاقه‌ای به صحبت درباره مسائل نظامی در انظار عمومی نداشت[۲۵]؛ اگرچه انتصابش به عنوان وزیر دفاع مشخصاً او را از نامرئی بودن درخواهد آورد.

در همین‌باره بخوانید:

›› «فرمانده سایه‌ها» : فرماندهان آمریکایی درباره حاج قاسم چه می‌گویند

یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های آستین در نقش فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه مبارزه با داعش بود. پس از کنترل داعش بر شهر موصل عراق در ماه ژوئن سال ۲۰۱۴، آستین مسئول عملیات آمریکا برای مبارزه با این گروه تروریستی در عراق و سوریه شد[۲۶]. وی دست‌کم تا ماه اکتبر همان سال اصرار داشت که نقطه تمرکز اصلی ارتش آمریکا در عملیات علیه داعش باید عراق باشد، نه سوریه[۲۷].

«لوید آستین» کیست؟ / فرمانده سابق تروریست‌های سنتکام و اولین وزیر دفاع سیاه‌پوست آمریکا +عکس و فیلم

ژنرال «لوید آستین» (وسط) اولین فرمانده سیاه‌پوست سنتکام و اکنون اولین وزیر دفاع سیاه‌پوست تاریخ آمریکاست (+)

آستین سال بعد در نشست کمیته خدمات مسلح مجلس سنا، جایی که «جان مک‌کین» سناتور سابق و جنگ‌طلب جمهوری‌خواه او را به صلابه کشید[۲۸]، اعتراف کرد که برنامه آمریکا برای آموزش سوری‌ها جهت مبارزه با داعش موفقیت‌آمیز نبوده است[۲۹]. وی گفت به‌رغم اجرای این برنامه ۵۰۰ میلیون دلاری برای ایجاد ارتشی از جنگجویان سوری، صرفاً چهار یا پنج هزار نفر از افرادی که آمریکا آن‌ها را آموزش داده همچنان در حال جنگ با داعش هستند[۳۰].

آستین ۵ آوریل ۲۰۱۶ (۱۷ فروردین‌ماه ۱۳۹۵) طی مراسمی رسماً بازنشسته شد[۳۱]. وی تقریباً بلافاصله به هیأت کمپانی «ریتیون[۳۲]»، از غول‌های پیمان‌کاری نظامی در آمریکا پیوست[۳۳]؛ موضوعی که در فرآیند تأیید صلاحیت او به عنوان وزیر دفاع هم پیش کشیده شد[۳۴].

آستین علاوه بر ریتیون، از ماه سپتامبر سال ۲۰۱۷ عضو هیأت رئیسه کمپانی «نوکور» بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در آمریکا، نیز بود[۳۵]. وی ماه می سال ۲۰۱۸ به عنوان مدیر مستقل در هیأت شرکت چندملیتی خدمات درمانی «تِنِت» نیز مشغول به کار شد[۳۶]. علاوه بر این‌ها، آستین مدیر یک شرکت مشاوره است و عضو کمپانی سرمایه‌گذاری «پاین آیلند کپیتال» نیز بوده است؛ همان کمپانی‌ای که «آنتونی بلینکن» گزینه‌ی جو بایدن برای تصدی وزارت خارجه آمریکا (جزئیات بیش‌تر) نیز عضو آن است[۳۷].

«لوید آستین» کیست؟ / فرمانده سابق تروریست‌های سنتکام و اولین وزیر دفاع سیاه‌پوست آمریکا +عکس و فیلم

«لوید آستین» (چپ) و همسرش  «شارلین دنیس بنر آستین» در مراسم بازنشستگی‌اش در ماه آوریل سال ۲۰۱۶ (+)

نامزدی و تأیید صلاحیت به عنوان وزیر دفاع

۷ دسامبر ۲۰۲۰ (۱۷ آذرماه ۱۳۹۹)، گزارش‌هایی منتشر شد که از تصمیم جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب وقت آمریکا، برای نامزدی آستین برای تصدی وزارت دفاع حکایت داشت[۳۸]. رئیس‌جمهور منتخب وقت آمریکا دو روز بعد در یادداشتی در مجله آمریکایی «آتلانتیک» رسماً توضیح داد که چرا آستین را به عنوان وزیر دفاعش انتخاب کرده است[۳۹]. بایدن زمانی که معاون اول اوباما بود با آستین، فرمانده وقت سنتکام، آشنا شد و گفته می‌شود بعد از دریافت گزارش‌های متعدد از او به او اعتماد پیدا کرد[۴۰].

آستین هم مانند «جیمز متیس» وزیر دفاع سابق آمریکا (جزئیات بیش‌تر)، مجبور شد برای تصدی وزارت دفاع آمریکا از کنگره مجوز دریافت کند. طبق «لایحه امنیت ملی ۱۹۴۷» آمریکا، فرماندهان نظامی این کشور برای تصدی سمت در بخش‌های غیرنظامی دولت باید دست‌کم هفت سال بعد از بازنشستگی صبر کنند. چنان‌که گفته شد، آستین سال ۲۰۱۶ بازنشسته شد و بنابراین کنگره باید برای او استثنا قائل می‌شد. همین مسئله دوباره به نگرانی‌ها در آمریکا درباره نقض اصل «کنترلِ غیرنظامیان بر ارتش» دامن زد[۴۱].

معرفی «لوید آستین» به عنوان نامزد وزارت دفاع توسط جو بایدن [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› «جیم» هم جیم زد/ در کابینه ترامپ «سگ دیوانه» عقل کُل بود

›› طرفداران «تغییر رژیم» دور ترامپ/ سیاست ضدایرانی واشینگتن بعد از متیس

آستین ۱۹ ژانویه امسال (۳۰ دی‌ماه ۱۳۹۹) در نشست بررسی صلاحیت کمیته خدمات مسلح مجلس سنا شرکت کرد[۴۲]. دو روز بعد طرحِ مستثنی کردن آستین از الزام لایحه امنیت ملی ۱۹۴۷ در مجلس نمایندگان آمریکا با ۳۲۶ رأی موافق و ۷۸ رأی مخالف[۴۳]، و در مجلس سنا با ۶۹ رأی موافق و ۲۷ رأی مخالف، تصویب شد[۴۴]. فردای همان روز نیز مجلس سنا با ۹۳ رأی موافق و ۲ رأی مخالف صلاحیت آستین برای تصدی وزارت دفاع را تأیید و او را به اولین وزیر دفاع سیاه‌پوست تاریخ آمریکا[۴۵] تبدیل کرد[۴۶].

«لوید آستین» کیست؟ / فرمانده سابق تروریست‌های سنتکام و اولین وزیر دفاع سیاه‌پوست آمریکا +عکس و فیلم

«لوید آستین» (مرکز تصویر) با تأیید صلاحیتش در مجلس سنای آمریکا به اولین وزیر دفاع سیاه‌پوست تاریخ این کشور تبدیل شد (+)

«لوید آستین» کیست؟ / فرمانده سابق تروریست‌های سنتکام و اولین وزیر دفاع سیاه‌پوست آمریکا +عکس و فیلم

«لوید آستین» (چپ) وزیر دفاع جدید آمریکا، روز جمعه، ۳ بهمن‌ماه ۱۳۹۹، در دفتر پنتاگون و در حضور «دیوید مویر» (راست) مدیر خدمات مقر فرماندهی واشینگتن سوگند یاد می‌کند، در حالی که سرهنگ دوم «کیلب هایت» دستیار نظامی وزیر دفاع، انجیل را برای او نگه داشته است (+)

مواضع لوید آستین درباره ایران

آستین سال ۲۰۱۶ ادعا کرده بود رفتار ایران بعد از توافق هسته‌ای تغییری نکرده است[۴۷]. وی روز سه‌شنبه، ۳۰ دی‌ماه ۱۳۹۹، نیز مواضع خود درباره ایران را تشریح کرد. وی طی نشست بررسی صلاحیتش مقابل کمیته خدمات مسلح سنا درباره اولویت‌های دولت بایدن برای پیگیری دیپلماسی در قبال ایران بعد از بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ گفت:

امیدوارم همین‌طور که وارد آن توافق‌نامه می‌شویم، در این‌باره بحث کنیم که چه زمانی [محدودیت‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران] غروب می‌کند [و به پایان می‌رسد] و همچنین به برخی موضوعات وسیع‌تری نگاه کنیم که در این توافق بوده یا نبوده‌اند، اما به نظر من باید به آن‌ها پرداخته شود. یکی از این موضوعات، موشک‌های بالستیک است[۴۸].

پاسخ «لوید آستین» به سؤالی درباره توافق هسته‌ای ایران [دانلود]

وزیر دفاع جدید آمریکا درباره «رفتار منطقه‌ای ایران» نیز گفت:

ایران همچنان یک عنصر بی‌ثبات‌کننده در منطقه است. اگر به رفتار این کشور نگاه کنید، واضح است که فعالیت‌های زیادی انجام می‌دهد که بی‌ثبات‌کننده هستند. با همسایه‌هایش همکاری خوبی ندارد. تهدیدی برای شرکای ما در منطقه و نیروهایی است که به منطقه اعزام کرده‌ایم. اگر ایران بتواند یک روز به ظرفیت هسته‌ای دست پیدا کند، تمام مشکلاتی که ما در منطقه با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، وخیم‌تر خواهند شد.

پاسخ «لوید آستین» به سؤالی درباره تهدید ایران [دانلود]


آن‌چه خواندید، بخشی از مجموعه گزارش مشرق در معرفی اعضای مهم کابینه جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید آمریکا، بود. بخش‌های قبلی این مجموعه را می‌توانید از لینک‌های زیر بخوانید:

«جو بایدن» کیست؟ / آیا آمریکای بایدن به برجام برمی‌گردد؟

«کامِلا هریس» معاون اول بایدن کیست؟

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه دولت بایدن کیست؟

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی جو بایدن کیست؟

آشنایی با زنان تیم مطبوعاتی «جو بایدن»

 


[۱] Lloyd Austin Link

[۲] Nominations Before the Senate Armed Services Committee, Second Session, ۱۱۱th Congress Link

[۳] ‘Is Austin on Your List?’: Biden’s Pentagon Pick Rose Despite Barriers to Diversity Link

[۴] Lloyd Austin Confirmed As Defense Secretary, Becomes ۱st Black Pentagon Chief Link

[۵] Readout of Secretary of Defense Lloyd Austin's Call With NATO Secretary General Jens Stoltenberg Link

[۶] Intensely private, Biden's pick for defense secretary is thrust into eligibility battle Link

[۷] Lloyd James Austin III (۱۹۵۳- ) Link

[۸] “Perfect People”: Living The West Point Ideal Link

[۹] Biden Plans to Tap Lloyd Austin, Former Iraq Commander, as Defense Secretary Link

[۱۰] General Lloyd J. Austin III Link

[۱۱] Who is Lloyd Austin, America's first Black defense secretary? Link

[۱۲] Biden officially announces he’s picked retired CENTCOM Gen. Lloyd Austin for defense secretary Link

[۱۳] DoD News Briefing with Lt. Gen. Austin III from Iraq Link

[۱۴] منبع شماره ۳

[۱۵] Austin leads USF-I into New Dawn Link

[۱۶] USF-Iraq Commanding General Link

[۱۷] Barack Obama's Post-American Foreign Policy Link

[۱۸] Iraq War Link

[۱۹] Exclusive: War in Iraq to Be Given New Name Link

[۲۰] Last U.S. troops leave Iraq, ending war Link

[۲۱] Austin sworn in as vice chief of staff Link

[۲۲] Army to Review Its Handling of Psychiatric Evaluations Link

[۲۳] Secretary Panetta Statement on Intent to Nominate CENTCOM Commander Link

[۲۴] منبع شماره ۱۱

[۲۵] Retired Gen. Lloyd Austin chosen as the first Black person to lead the Pentagon Link

[۲۶] Statement of General Lloyd J. Austin III, Commander U.S. Central Command... Link

[۲۷] US stresses Iraq emphasis even as air strikes escalate against Isis in Syria Link

[۲۸] Questions swirl over Austin's limited experience Link

[۲۹] Few U.S.-Trained Syrians Still Fight ISIS, Senators Are Told Link

[۳۰] US has trained only 'four or five' Syrian fighters against Isis, top general testifies Link

[۳۱] A Soldier's Soldier Link

[۳۲] Raytheon Technologies Link

[۳۳] Lloyd J. Austin III Link

[۳۴] Biden’s Choice for Pentagon Faces Questions on Ties to Contractors Link

[۳۵] Nucor Announces the Addition of General Lloyd J. Austin III to the Nucor Board of Directors Link

[۳۶] Tenet Board Appoints Two Independent Directors Link

[۳۷] منبع شماره ۳۴

[۳۸] Biden Expected To Nominate Gen. Lloyd Austin As Defense Secretary Link

[۳۹] Why I Chose Lloyd Austin as Secretary of Defense Link

[۴۰] Biden picks retired general Lloyd Austin to run Pentagon Link

[۴۱] Biden’s Pentagon Pick Reignites Debate Over Civilian Control of Military Link

[۴۲] Senate clears Austin waiver, setting up confirmation vote to be Biden's Pentagon chief Link

[۴۳] H.R.۳۳۵ - To provide for an exception to a limitation against appointment of persons as Secretary of Defense within seven years of relief from active duty as a regular commissioned officer of the Armed Forces. Link

[۴۴] Lloyd Austin Receives Waiver Allowing Him to Become Defense Chief Link

[۴۵] Retired Gen. Lloyd Austin chosen as the first Black person to lead the Pentagon Link

[۴۶] Lloyd Austin is confirmed, becoming the first Black defense secretary in U.S. history. Link

[۴۷] US commander: Iran's behavior hasn't changed since nuclear deal Link

[۴۸] Lloyd Austin on Iran Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 60
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    38 21
    .. فقط این تیره وسیاه تره... اگه غیرت داشت بخاطرظلمی ک استعماربرسیاه پوستان کرده ازقدیم تاحال هرگزنمیرفت عضوارتش امریکابشه.. وقتی میدونه ارتش امریکابه سیاهان ظلم میکنه غلط کردعضوارتش جنایتکارشد.. پس معلومه پسته
    • IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      13 0
      فردا اخبار 20:30 میاد میگه وزیر دفاع به ظاهر سیاه پوست آمریکا ! همونطور که به اوباما گفت رییس جمهور یه ظاهر سیاه پوست آمریکا :)
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    33 9
    آقای محترم وزیر دفاعِ پوسیده آمریکا شما هرچقدر هم خود شیرینی کنی برای رژیم فاشیست امریکا یه سیاهی و مثل دستمال چرک میندازنت بیرون !!! خواهی دید !!!! لطفا در شعور خودت تدبر کن!
    • نادر IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      9 2
      معلوم شد تنها صورتش سیاه نیست بلکه دلش و افکارش از صورتش سیاهتر است بزودی این گول بی ریخت هم زمین گیر خواهد شد به حول و قوه الهی منطقه بیدار شده است
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    20 6
    وزیر دفاع یا رئیس جمهور امریکا هر خری هست باشد ما نه ذره ای از امریکا ترسیده ایم نه می ترسیم ما ملت امام حسین علیه السلام هستیم من هیچی نیستم ولی اماده ام هر وقت سپاه یا ارتش تصمیم بگیرند با یک قایق به ناو امریکا حمله کنم .
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    24 3
    یه تابوت دو ایکس لارج لازمه.
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    14 0
    اما به نظر قبل از این کالین پاول اولین سیاه وزارت دفاع بوده باشه
    • IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      2 1
      اون رنگش شکلاتی بود نه سیاه . ولی عجیبه یه زن سفیدپوست با این کاکاسیاه ازدواج کرده .
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    38 19
    داداش از پمپ باد عبرت بگیر . شما که خودت صرفا به جرم سیاه بودن محکوم هستی مگه در همه حال غلام حلقه به گوش اوامر باشی مثل اقای اوباما!!!! از ما گفتن بود که گمان نکنی بله !!!
    • IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      10 1
      خطاب به اشکولهای امریکایی و صهیونیستی ! گمان نکنید با مثبت منفی شما نظر ما برمیگرده پوشک بیشتری باید من بعد بخرید ! پدرتون رو در منطقه در میاریم.
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    4 6
    آمریکا میخوادسیاه پوستهای را به جان ایران بیاندازد
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      11 0
      نه عزیز اینم مثل اوباما فقط نوکره !
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      4 1
      نوکرها ی سیاه پوست رامیخواهند به جان ایران بیاندازند
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    22 1
    ارتش آمریکا منو یاد نظامیون زمان شاه معدوم میندازه . روی یونیفرمها یک متر نشانه میچسبونن اما بیخاصیت. نظامیون امریکا توان مبارزه فیزیکی اصلا ندارن و در میدان بسیار ضعیفن. برای همینه که هر بار شکست مهلکانه خوردن از خشم با نقض قوانین جهانی بمب اتم انداختن یا تسلیحات شیمیایی استفاده کردن. تنها و تنها قوتشون پول نظامی هست. تو استاتیک و پویایی رزم ضعیفن. این حیوانات تروریست فقط با پول غارت شده از ملل بودجه نظامی بالا بهم زدن! اما عصر فروپاشی اینها رسیده !!!
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      1 4
      هیچ علاقه ای به آمریکا ندارم اما نظامیان آمریکا ضعیفن؟ نبرد جنگ جهانی دوم و پیاده شدن در ساحل نرماندی فرانسه! نبرد با ویت کنگ ها در جنگل های انبوه و نفرت انگیز ویتنام! نبرد در عراق به خصوص نبرد شهر فلوجه! نظامیان هیچ کشوری ضعیف نیستن چون نظامی باشی نباس بترسی و باید بری تو دل خطر!
    • IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      2 4
      نظامیان عراق از ترسشون پوشک میپوشن باو.اینو دیگه همه میدونن امریکایی ها ترسواند،فقط تو هالیوود خوبن
    • حسین IR ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
      0 5
      بیشترمدال اورای المپیک امریکایین اونوقت میگی اصلاتوان فیزیکی ندارن خداشفات بده بابا
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
      0 2
      ۰۳:۱۱ . کجات سوخته ؟ خخخخخخخخخخخخ . اسمت رو هم حسین نگذار. نظامیان امریکا چپ و راست میخورن . مزدور فهمیدی .
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
      2 1
      ۱۸:۰۶ . ببین معلومه کتاب تاریخ تحریف شدتون رو خوب خوندی . یه آمریکایی در میدان به شدت ضعیفه به شدت . این مناطق افغانستان و عراق و آفریقا اثبات کرده . به شدت ضعیفید منطقه فهمیدن ! خاک بر سرتون که با پول شما رو از مهلکه نجات میدن. مرگ شما اینبار حتمیست. باید کار شما یکسره بشه . اسرائیل هم باید نابود بشه.
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
      2 0
      ۰۳:۱۱ - اسم های الکی رو خودت نگذار مزدور ! امریکاییهای عوضی فقط با مواد زنده هستند. جرات مثل بز ترسو هستند . پول مواد مخدر جهان توی شکم شماآمریکایی هاست همونه که هارید و دائم تجاوز و دست اندازی می کنید که اینبار قطع ید خواهید شد!
  • vv IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    3 0
    پاول مگه اولیش نبود؟؟؟
    • محمد IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
      4 0
      کالین پاول رییس ستاد مشترک ارتش امریکا بود که بعدا دردوره بوش پسر وزیر امورخارجه شد.
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    1 1
    تجهیزات انفرادیو اینارو نگا.بعد تکاور ما ی کوله انداخته پشتش با ی لباس دیگه فکر کردن همه چیز دارن.حیف تکاوران ما که تجهیزات انفرادی ضعیفی دارن.همه چیز که موشک نیست به این چیزا هم توجه کنید
  • - IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    10 1
    آقای استین یادش باشه که آمریکائیها به اجداد او کاکا سیاه می گفتند
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    4 0
    درست مثل اوباما ( که به گفته ترامپ قمارباز ، پدر داعش است) ، درست مثل ترامپ و همه تروریستهای جنتلمنی ، که در واقع صهیونیست هستند و افکار صهیونی دارند. گول رنگ پوستشو را نخوریم کا در مکتب صهیون رشد کرده.
  • DE ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    11 0
    با لباس شخصی بره تو خیابانهای امریکا و یه خلاف کوچیک بکنه پلیس بلافاصله بهش چندتا گلوله میزنه .
    • IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      8 0
      ایول .گل گفتی ! به خدا برای رژیم فاسد آمریکا فرق نداره ! کمی تیره پوست باش آنا گلوله بارانت می کنند.
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    4 1
    نوکرها ی سیاه پوست رامیخواهند به جان ایران بیاندازند
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    3 1
    نوکرها ی سیاه پوست رامیخواهند به جان ایران بیاندازند
  • US ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    5 0
    اولین وزیر دفاع سیاه پوست کالین پاول بود.
    • بنده خدا IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      0 0
      کالین پاول وزیر خارجه بود. چند تا دیگه از دوستان هم نوشته بودن کالین پاول اولین وزیر دفاع سیاهپوست بوده. دوستان عصر اینترنته. قبل از کامنت گذاشتن یه سرچ خیلی کوچیک تو گوگل انجام بدین تا اشتباه کامنت نزارین. زشته بخدا. کوچیک همتونم
    • در پاسخ بنده خدا IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      0 0
      استاد میگی عصر اینترنت سرچ کن ببین خب
    • بنده خدا IN ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
      1 0
      یعنی تو اینترنت نوشته کالین پاول وزیر دفاع بوده؟؟؟!!! احتمالا اون اینترنت مریخ بوده دوست عزیز خخخخخ بله کالین پاول سابقه نظامی داشته اما وزیر دفاع نبوده. وزیر امور خارجه بوده
  • CA ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    2 3
    هی هندونه میدن زیربغل رنگین پوستان بخصوص سیاه پوستان و میگویند راستگراها نژادپرست هستند! متاسفانه خیلی هاشون دوزاری نمیفته و باور میکنند و کینه به دل می‌گیرند! و این میشه شرایط امروز در آمریکا واقعا بایستی با رنگین پوستان چکار کرد در صورتی که اساس چپ بر نژاد پرستی و برده داری سوار هست و به رنگین پوستان به عنوان نژاد پست نگاه میکنند!شما یکشنبه به کلیسا بروید و بیشتر سیاه پوست می‌بینید تا سفید پوست ولی متاسفانه حتی اگر کلیسا بروند باز فکر میکنند راست نژاد پرست هست چون رسانه های چپ و سیاستمداران چپ گفتند و اینها باور میکنند متاسفانه!
  • مجتبی IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    2 2
    عین برده کلوین کندی در فیلم جانگوی آزاد شده است....
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    1 2
    درفرهنگ ایرانی اسلامی سیاه ها بابقیه مردم هیچ فرقی ندارند
  • علی IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    3 1
    الان آمریکا به صورت بادکنکی در اومده که با یک تلنگر خواهد پاشید.این تلنگر هم کار ایرانه.یه ابر قدرت میتونه این کار رو بکنه.بزودی
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    4 1
    لوپشو زنبورزده-بیاددرمنطقه بایک تیر انتقاممونو ازش میگیریم
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    3 1
    لوپشو زنبورزده-بیاددرمنطقه بایک تیر انتقاممونو ازش میگیریم
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    6 2
    سنتکام یک گروه تروریستی کاملا شکست خورده در منطقه هست. به زودی هم باید یال و کوپال جمع کنند و از منطقه ما لش ببرن بیرون. این غلامشون رو هم با خودشون ببرن !
  • آرش IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    4 11
    یک شامپانزه واسه ما شاخ و شونه میکشه!
    • IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      6 1
      دهن رو ببند. ما تو مراممون توهین به رنگ پوست و فحاشی نیست.و تو بچه یزید کجای کاری ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      3 1
      ۱۸:۵۳ . چقدر شما بیشعور تشریف داری! فکر کردی داری عقل خرج میکنی با این بیانت ؟
    • IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      1 5
      درسته مسإله ما(سیاه سفید زرد وسرخ....)نیست ولی وقتی دشمن باشه حتی (سفیدپوست)نقطه ضعفش را باید بزرگ کرد-مثل پمپو میشه پمپ آب-ترامپ میشه پراید-بیل کلینتن میشه پیت حلبی-اوباما میشه ....
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    2 0
    قیافه اش هم به آفریقاییها هم عربها وهم هندیها میبره برای همین برای سنتگام گداشتنش
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    1 0
    کا لن پاول هم سیاهپوست بود
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    2 0
    پساین درعراق بوده که سردارمونو شهیدکرده-دزد حاضربزهم حاضر-انتقام سخت بزودی
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    3 0
    پساین درعراق بوده که سردارمونو شهیدکرده-دزد حاضربزهم حاضر-انتقام سخت بزودی
  • AT ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    1 1
    این گوریل مالِ جنگ نیست»و کاری از دستش برنمیاد.
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    3 0
    پس این کاکاسیاه نوکر حلقه بگوش درعراق بوده که سردارمونو شهیدکرده-(دزدحاضر،بزهم حاضر)-انتقام سخت بزودی
  • رضا IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    3 2
    در تروریست بودن ارتش امریکا شکی نیست اما متاسفانه یه عده از هموطنان دانسته یا ندانسته دارن توهین نژادی میکنن ، تو مرام علی نژاد معنا نداره!
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    3 1
    پس این درعراق بوده که سردارمونو شهیدکرده-(دزدحاضر،بزهم حاضر)-انتقام سخت بزودی
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    1 1
    پس این درعراق بوده که سردارمونو شهیدکرده-(دزدحاضر،بزهم حاضر)-انتقام سخت بزودی
  • علی IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    3 0
    مرگ بر آمریکا سگ زرد برادر شغاله
  • DE ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    4 0
    مرگ بر آمریکا
  • فرشاد IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    2 1
    مردک تروریست
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    2 1
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
    1 0
    کالین پاول رییس ستاد ارتش آمریکا بود که اولین ریس سیاه پوست ستاد ارتش بود.
  • GB ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
    1 0
    کالین پاول اول رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح امریکا و بعد وزیر خارجه شد، هیچ وقت وزیر دفاع نبود. نمی دونم چرا فهمیدنش اینقدر سخت است!
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
    0 2
    پس این درعراق بوده که سردارمونو شهیدکرده-(دزدحاضر،بزهم حاضر)-انتقام سخت بزودی. مگر متن را درست نخواندی. این بارو چند سال پیش بازنشسته شده و مجددا بکار برگشته است. در زمان ترور سردار در عراق این یارو مسئولیتی در سنتکام بعهده نداشت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس