کد خبر 1172654
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
آزمون نمایه

آزمون دستیاری دوره چهل و هشتم همچون دوره های گذشته خود با حاشیه‌های زیادی همراه شده و به نوعی حاشیه همچنان بر متن آزمون دستیاری و مشکلات اساسی‌تر پذیرش دستیاری سایه انداخته است.

به گزارش مشرق، چهل و هشتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی پنجشنبه ۷ اسفند ۹۹ برگزار می‌شود، این تاریخ که پس از کش و قوس‌های فراوان و برگزاری دوره چهل و هفتم در مردادماه سال ۹۹ انتخاب شد، اعتراض داوطلبان آزمون دستیاری را نیز برانگیخت.

آزمون دستیاری تخصصی پزشکی یکی از مهمترین آزمون‌های کشوری است که برای پذیرش پزشکان عمومی و یا دانشجویان سال آخر پزشکی در ۲۶ رشته تخصصی به صورت تستی چهارگزینه‌ای برگزار می‌شود. این پزشکان و دانشجویان باید ضمن برخورداری از شرایط عمومی و اختصاصی آینده کاری خود را در این آزمون مشخص کنند.

بیشتر بخوانید:

۷ رشته گرایش در دکتری ۱۴۰۰ حذف شد

پس از اینکه به دلیل شیوع کروناویروس در اسفندماه ۹۸ تمامی آزمون‌های کشوری به تعویق افتاد، آزمون دستیاری دوره چهل و هفتم نیز با تعویقی چند باره بالاخره در مردادماه ۹۹ برگزار شد.

پس از آن با توجه به مصوبه شورای آموزش پزشکی و تخصصی به عنوان بالاترین مرجع قانونی تصمیم‌گیری در زمینه آزمون دستیاری پزشکی، مقرر شد آزمون دوره چهل و هشتم در اسفندماه ۹۹ برگزار شود.

کاهش ۲ هزار نفری داوطلبان آزمون دستیاری دوره چهل و هشتم

ثبت نام در آزمون دستیاری در دی ماه آغاز شد و با چند بار تمدید در نهایت ۱۲ هزار و ۱۶۳ نفر در این دوره ثبت نام کردند که با توجه به آمار ۱۴ هزار و ۶۷۸ داوطلب دوره چهل و هفتم، شاهد کاهش ۲ هزار نفری آمار داوطلبان آزمون پذیرش دستیاری تخصصی پزشکی هستیم.

اما دلیل اصلی اعتراضات داوطلبان آزمون دستیاری چیست. پزشکان جوان در جدیدترین اعتراض خود به برگزاری آزمون دستیاری پزشکی دوره چهل و هشتم در اسفندماه ۹۹ در کارزاری با امضاهای بسیار تاکید کرده‌اند که برگزاری این آزمون در زمان پاندمی کووید ۱۹ منجر به پایمال کردن حقوق پزشکان جوان و دانشجویان پزشکی حاضر در خط مقدم مبارزه با کرونا می‌شود.

آزمون دستیاری سال ۹۹ در کش و قوس زمان برگزاری

این داوطلبان معترض یادآور شده‌اند بر اساس قانون وزارت بهداشت، باید در سال تنها یکبار آزمون برگزار شود و برگزاری آزمون با فاصله کوتاه مدت ۶ ماهه در حالی که ۷ ماه پس از آن نیز تا شروع دستیاری سال تحصیلی بعد فاصله وجود دارد، تخلف محسوب می‌شود.

اما دکتر علی اکبر حق دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت در پاسخ به این اعتراض می‌گوید: قانون می‌گوید آزمون دستیاری باید در بهمن یا اسفند هر سال برگزار شود و با توجه به اینکه آزمون دستیاری که در سال ۹۹ برگزار شده است، همان آزمون اسفند ۹۸ است پس باید قانون را برای سال ۹۹ اجرا کنیم.

به روز رسانی منابع آزمون محل مناقشه

معترضان در بخش دیگر اعتراض خود تاکید می‌کنند که بر اساس آرای صادره شورای آموزش پزشکی و تخصصی، منابع آزمون پذیرش دستیاری و پره‌انترنی (پیش کارورزی) باید یکسان باشند و وزارتخانه تفاوت منابع را درحالی انکار می‌کند که شواهد زیادی برای این تغییر منابع وجود دارد.

داوطلبان معترض به نمونه‌هایی اشاره دارند به عنوان مثال رفرنس درس جراحی تغییر کرده است، به‌روزرسانی دو منبع دروس فارماکولوژی و پاتولوژی انجام شده و به‌روزرسانی جدید منابع دو درس رادیولوژی و گوش، حلق و بینی صورت نگرفته است. همچنین فاصله زمانی میان اعلام منابع و برگزاری آزمون باید ۹ ماه باشد که به گفته داوطلبان این موضوع از سوی وزارت بهداشت رعایت نشده است و منابع آزمون با فاصله ۵ ماه مانده به برگزاری آزمون اعلام شده است.

در همین زمینه معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید می‌کند که این موضوع واقعیت ندارد و منابع آزمون دستیاری قبل از ۹ ماه از تاریخ برگزاری آزمون هم به صورت کتبی و هم در وبسایت‌ها اعلام شده است.

خواسته داوطلبان؛ آزمون در بهار ۱۴۰۰ برگزار شود

از دیگر بخش‌های اعتراضی داوطلبان آزمون دستیاری درباره زمان آزمون، تلاش آنها برای موکول کردن زمان آزمون به سال ۱۴۰۰ است. در حالی که در مقابل وزارت بهداشت مقاومت زیادی در برابر این تغییر زمانی از اسفند ۹۹ تا بهار سال ۱۴۰۰ دارد.

داوطلبان می‌گویند اینکه وزارت بهداشت می‌گوید نمی‌توان اردیبهشت در ماه مبارک رمضان و یا خردادماه همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، آزمون دستیاری را در یک نیمروز برگزار کرد موضوعی بسیار ناامیدکننده است.

اما در مقابل دکتر حق دوست معتقد است که برگزاری آزمون دستیاری در سال ۱۴۰۰ حاشیه‌های بسیاری را به همراه خواهد داشت ولی داوطلبان این موضوع را به نوعی فرار به جلو می‌دانند و می‌گویند آزمون بحثی ملی است و دولت‌ها موظفند تا آخرین روز حضور در مسئولیت امور را انجام دهند و برگزاری انتخابات نباید دستاویزی برای کم‌کاری باشد.

از سوی دیگر داوطلبان آزمون دستیاری به دلیل درگیری مستقیم با خط مقدم مبارزه با کرونا، از گروهی محسوب می‌شوند که در خطر ابتلاء به کرونا قرار دارند و بسیاری از آنها تاکنون این بیماری را تجربه کرده‌اند و یکی از مهمترین نگرانی‌های آنها برگزاری آزمون از اوج شیوع کرونا، در محیطی بسته و در شرایط ناایمن است.

در مقابل وزارت بهداشت و مسئولان مربوطه تنها به تقدیر از زحمات این گروه از پزشکان پرداخته‌اند و اطمینان داده‌اند که آزمون در شرایط ایمن برگزار خواهد شد.

شرایط فعلی حق دانشجویان پزشکی و پزشکان عمومی داوطلب آزمون دستیاری را پایمال می‌کند

این داوطلبان بر شرایط سخت دوره اینترنی (کارورزی) کشیک‌های بسیار و کمک‌هزینه بسیار ناچیز دانشجویان تاکید می‌کنند و خاطرنشان کرده‌اند دانشجویان پزشکی و پزشکان عمومی شرایط نامناسبی دارند و وزارت بهداشت به جای تلاش برای بهبود این شرایط همچنان سکوت کرده است.

این داوطلبان تاکید دارند که شرایط فعلی ظلمی در حق دانشجویان پزشکی و پزشکان عمومی داوطلب آزمون دستیاری است و وزارت بهداشت باید مسئولیت پذیری بیشتری در این زمینه داشته باشد.

در مقابل معاون آموزشی وزارت بهداشت می‌گوید اکثر داوطلبان آزمون دستیاری از کرونا متأثر شده‌اند و اگر بحث سختی و آسیب است، این اتفاق برای همه افتاده است و روزی بیش از ۶۰ پیامک به من می‌رسد و همه دغدغه‌های داوطلبان را درک می‌کنم.

اگر فرآیند قانونی اعلام کند تاریخ آزمون تغییر کند وزارت بهداشت اجرا می‌کند

حق‌دوست نامه برخی داوطلبان آزمون دستیاری به قوه قضائیه و درخواست رسیدگی را از جمله حقوق شهروندی داوطلبان آزمون دستیاری می‌داند و می‌افزاید: این داوطلبان به دیوان عدالت اداری به قوه قضائیه و بازرسی کل کشور نامه نوشتند و ما نیز به نهادهای ناظر، ادله‌های قانونی را مطرح کردیم. البته اگر قوه قضائیه بر اساس فرآیند قانونی اعلام کند که تاریخ برگزاری آزمون باید تغییر کند، بنده یا هر فرد دیگری در حوزه معاونت آموزشی موظف است که این دستور را اجرا کند.

اعتراضات داوطلبان آزمون دستیاری به فضای مجازی نیز کشیده شده است و این داوطلبان معتقدند که می‌توانند از این طریق وزارت بهداشت را متوجه این موضوع کنند چرا که این آزمون در سرنوشت بیش از ۱۲ هزار پزشک مؤثر است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اما به داوطلبان آزمون توصیه می‌کند که به بحث‌ها و حاشیه‌ها توجهی نداشته باشند. از زمان باقیمانده خود در کمال آرامش بهره ببرند. زیرا اگر حتی یک نفر هم موافق برگزاری آزمون در زمان قانونی باشد، ما نمی‌توانیم حق قانونی او را زیرپا بگذاریم.

نکته‌ای که در این میان باید مورد توجه قرار گیرد این است که از میان این ۱۲ هزار نفر بخش عمده‌ای امید دارند که در رشته‌های پردرآمدی همچون چشم پزشکی، رادیولوژی و پوست پذیرفته شوند و در سال‌های اخیر بسیاری از رشته‌ها مهجور مانده‌اند.

این میزان از اهمیت آزمون دستیاری در برخی از رشته‌ها به حدی است که معاون وزیر بهداشت نیز بر این موضوع اذعان دارد که برخی از رشته‌های دستیاری متقاضی جدی ندارند و برخی رشته‌ها مثل طب اورژانس، عفونی و بیهوشی، رشته‌های کلیدی هستند که جذابیت گذشته خود را برای داوطلبان از دست داده‌اند و این رقابت سنگین و فشرده برای قبولی در چند رشته خاص، روی آزمون سایر رشته‌ها هم تأثیر گذاشته است.

داوطلبان آزمون دستیاری معترض و وزارت بهداشت هر دو در مقابله با ویروس سهمگین کرونا قرار دارند و به نظر می‌رسد تصمیم‌گیری درست در این زمینه نیازمند بازنگری مجدد از سوی مسئولان مربوطه است تا داوطلبان بتوانند در آرامش خود را برای یکی از مهمترین آزمون‌های کشوری آماده کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • علی IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    0 7
    من مخالفم شرایط برای همه پزشک ها یکسان هست و اگه تاخیر داشته باشه من شخصا باید برم سربازی و وقت خوندن نخواهم داشت
    • دکتر فیض الله IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      0 0
      با سلام آزمون باید تعویق و در زمان قانونی یعنی ۹ ماه فاصله تا اعلام رفرنس بیافتد،زیر فشار کرونا له شدیم،بیش از این نمک به زخممان نپاشند
    • محسن US ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      0 0
      چون شما سربازی دوست عزیز دلیل نمیشه که قانون رو به خاطر شما رعایت نکنن که بقیه هم نتونن بخونن که شما تو یه رقابت ناعادلانه برنده بشی! این کجاش انصافه؟؟؟ بهتره کمتر خودخواه باشی و فقط به فکر منافع خودت نباشی. ما فقط قانونمندی میخوایم
    • دکتر IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      0 0
      لابد سهمیه دارید که مطمئنید اگه خوندید و الان اماده اید دوراتو بیشتر میشه هیچیو از دست نمیدید این امتحان نقص قانونی داره
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    3 5
    جان ما این مدل اخبار کنکور رو هرگز رسانه ای نکنید که ایجاد موج استرس میکنه. عقب افتاد بهتر !!!!!! حال ما از کنکور و حواشی اون بهم خورده دیگه . بها ندید. قطعا برگزار میشه.
    • احمدی FR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      1 0
      طبق قانون حداقل باید ۹ ماه زمان بین اعلام منابع تا زمان ازمون باشه که متاسفانه مجریان قانون که باید مدافعش باشن دارن قانون رو زیر پا میذارن
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    7 0
    باید یه قانون ۹ ماه عمل بشود!!
  • داوطلب ازمون دستیاری DE ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    1 0
    ما نسبت به برگزاری ازمون دستیاری در هفت اسفند معترضیم
  • بهار راد IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    1 0
    من متوجه نمیشم برای عمل به قانون باید اینقدر نامه نگاری کرد؟!!اصلا بحث تعویق برای فرصت مطالعاتی نیست!! بحث این هست باید به قانون عمل بشه,حالا میخوان 99/9% مخالف باشن,بازهم مهم نیست چون قانون هست و باید بهش عمل بشه,واقعا اینقدر سخت هست درکش برای مسئولین؟؟؟؟؟؟
  • یه پزشک FR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    2 0
    به مخالفت یا موافقت افراد نیست .باید به نصح قانون عمل شود .وقتی در نصح قانون معاونت اموزشی موظف است که به اعلام منابع و رعایت فاصله نه ماه از زمان اعلام منابع تا زمان برگزاری ازمون .باید این قانون به اجرا دربیاید .اجرای قانون یعنی عدالت برای همه .نه ابنکه عده ای بخواهند از شرایط بی قانونی به نفع خود استفاده کنن
  • پزشک مظلوم ایرانی KR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    1 0
    اگه وجدان داشته باشید که ندارید حق با معترضان هست تعوییییقق حق ماست
  • یک داوطلب RO ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    1 0
    تنها راه حل این آزمون برگزاری اون بر اساس قانون و با فاصله 9 ماهه از زمان اعلام رسمی آن یعنی تیر ماه 1400 میباشد کسی حق نداره خودش رو فراتر از قانون بدونه، همه مسئولین وزارتی مجری قانون هستند نه قانونگذار که هر جوری دلشون خواست قانون رو اجرا کنن
  • سحر US ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    1 0
    قانون مصوب باید اجرا بشه، حتما یه خیر و صلاحی بوده که چنین قوانینی یه زمانی برای جلوگیری از منفعت طلبی‌های شخصی وضع شده. قنون اجرا نمیشه که این همه متخلف تو کل جامعه عادت کردن به قانون شکنی
  • طبیب GB ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    1 0
    واقعا اگه طبق قانون امتحان عقب نیفته اثبات میشه پشت پرده یه خبرایی هست... من خط مقدم کرونام.بماند که دوباره داره پیک میزنه. بماند که خودم مبتلا شدم و خانوادمم گرفتن. ولی از همچی بدتر فشار اینهمه درس و رفرنس جدیده تو وقت کم. کاش فرصت قانونی امتحانو لحاظ میکردن که اینهمه فشار رومون نباشه.مردییییم بخدا.مردیییییم
  • ع.م US ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    1 0
    ممنون که به این موضوع پرداختید. متاسفانه دائما پاسخ های نادرست و مغلطه و بهانه تراشی و بعضا دروغگویی! از سمت معاونت اموزشی بی اندازه ما رو دلسرد کرده... قانون باید رعایت بشه و با توجه به تخلفات متعدد و مشکلاتی که به واسطه ی بی تدبیری معاونت اموزشی پیش اومده، حتما باید این ازمون به فاصله ی قانونی یعنی فاصله ی ۹ ماهه از اعلام منابع منتقل بشه. ممکن هست عده ای برنامه های شخصیشون با این موضوع سازگار نباشه(که البته به نظر میاد در اقلیت هم باشند) ولی به هر حال مهم رعایت قانون هست! قانونی که خود وزارتخونه نوشته! مضاف بر اینکه با این میزان تاکید بر شیوع کرونا و عدم تجمع در فضای سربسته، در فصل سرما برگزاری ازمونی ۱۲ هزار نفری!!! واقعا توجیه نداره! امیدوارم نهایتا قانون و عدالت حکمفرما باشند...
  • سارا US ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    1 0
    حالا دفعه قبل اینهمه با ندانم‌کاری عقب انداختن، یه عده فکر می‌کنن دلیل تعویق امتحان این دوره هم مثل دفعه قبله.نخیر. اولا که اصلا تعویق نیست بلکه اصلاح زمان برگزاری هست. اینکه سر جاش بذارن. دوما عادت نکنن به اینکه سلیقه های شخصی رو جایگزین قوانین مصوب کنن
  • پزشک US ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    1 0
    ممنون که پوشش خبری دادید.انشالا تعویق میخوره و قانون فاصله 9 ماه بین اعلام رفرنس و ازمون احرا میشه
  • آیدا حسینیان IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    1 0
    اصرار به عدم تعویق و عدم رعایت قانونی هیچ دلیلی ندارد جز لجبازی معاونت آموزشی با داوطلبان
  • آرزو IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    1 0
    این مسئولین قانون‌شکن همونان که قوانین خدا رو هم درچین می‌کنن و هر چی دوست نداشتن اجرا نمی‌کنن. این جوری مملکت اداره می‌کنن
  • محسن US ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    3 0
    رعایت قانون و آیین نامه دلبخواهی نیست که بگوییم من سود یا ضرر می کنم، مصوبات گفته از اعلام رسمی منابع یعنی ۳۱ شهریور ۹۹ تا زمان برگزاری آزمون باید حداقل ۹ ماه فاصله باشد که می افتد تیر ۱۴۰۰، ۹ ماه را بلدند بشمرند یا ما باید یادشون بدیم؟!
  • پزشک طرحی IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    2 0
    ما فقط خواهان حق قانونیمون هستیم.فاصله اعلام منبع تا امتحان باید ۹ ماه باشه.
  • ایرانی LT ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    3 0
    فقط تعویق همین،طبق قانون
  • یاسی IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    1 0
    متخلفین و قانون شکنان هیچ وقت دلیل قانع کننده ندارند. تشکر از مشرق نیوز برای پوشش این خبر
  • مينا US ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    3 0
    رعايت قانون الزامي است حتي اگر هزار نفر مخالف ولو يك نفر موافق باشد...
  • NL ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    1 0
    اصلا هیچ ربطی به سربازی و ... کسی نداره اصلا بحث خواهش برای تعویق نیست بحث اجرای قانونه هر چی قانون بگه نه نفع شخصی هیچ احدی حتی اگه سربازی باشه فقط و فقط اجرای قانون
  • ازمون پرتخلف IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    1 0
    مسلما شرایط افراد با هم متفاوت است و هر تاریخ خواهان خودش را دارد ولی اصلا بحث تاریخ دلخواه داوطلب مطرح نیست ،بحث تاریخ قانونی مطرح است باید به فاصله ۹ ماه عمل شود چون قانون مکتوب است
  • سارا IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    1 0
    دست از ظلم بکشید و لجبازیتان کنار بگذراید و خود را در دل مردمتان جا کنید از اینهمه عناد هرچی سود ببرید بازهم شکست خورده اید همانطور که دکتر حقدوست امروز فرمودند بنفعمان است که امتحان در تاریخ قانونی یعنی حداقل ۹ماه پس از اعلام رفرنس ها برگزار شود سال ۱۴۰۰
  • دکتر IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    2 0
    ما خواستار اجرای عدالت و برگزاری ازمون حداقل۹ ماه بعد از اعلام رسمی رفرنس هستیم رفرنس ها را مهرماه ۹۹اعلام کردن لطفا دست از دروغ بکشید
  • N.M CA ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    1 0
    اینجا بحث سر تعداد مخالفان و موافقان تعویق نیست ،بحث سر تخلف از قانون هست و چون تخلف کردن باید پاسخگو باشن و باید فاصله ۹ ماهه رعایت بشه تا شرایط برگزاری ازمون معمولی تلقی بشه پس باید تاریخ آزمون به تعویق بیفته
  • دکتر مینا IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    3 0
    ممنون از پوشش خبری تون مگه فشار رسانه ای باعث بشه به تخلفی ک کردند ری اکشن نشون بدن. واقعا در این شرایط ظلم بزرگی بود این تخلف.
  • Intern GB ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    2 0
    ما فقط حق قانونی خودمون رو میخایم ، نه مصلحت یکسری افراد رو !
  • IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    1 0
    قانون حتی برای یک نفر هم که مخالف باشه باید احرا بشه .حداقل فاصله قانونی نه ماه از اعلام منابع هست ....
  • گلسا DE ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    2 0
    قانون حتی برای یک نفر مخالف هم باید اجرابشه ....حداقل فاصله قانونی ۹ ماه از اعلام منابع وظیفه وزارت خانه هست
  • داوطلب خسته US ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    1 0
    برای یک خواسته کاملا قانونی چقدر باید سختی بکشیم، اون دنیایی هم هست آقای دکتر حقدوست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس