نشست رسمی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰

بخش مهمی از مخالفت‌هایی که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌شود از سوی دلالان و رانت خوران است چراکه منافع چند صد میلیون دلاری آن به خطر افتاده است.

سرویس اقتصاد مشرق- یکی از مصوبات مهم کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس، حذف توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی است. نمایندگان مجلس معتقدند عمده ۵۰ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی که در سه سال اخیر توسط دولت روحانی برای واردات کالاهای اساسی تخصیص یافته، نفعی برای مردم نداشته و فقط به دست عده‌ای محدود از رانت‌خواران ارزی و واردکنندگان شده که ده‌ها هزار میلیارد تومان درآمد به جیب زده‌اند.

در همین زمینه با سه نماینده مجلس درباره مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه مصاحبه کرده‌ایم.

 مجلس به دنبال حذف ارز رانت خوران

مجلس، رانت‌خواران ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرد

جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۰، گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی هیچ‌گونه تاثیری در کاهش قیمت کالاهای اساسی و بهتر شدن معیشت مردم نداشته است. به عبارتی یارانه این بخش به مصرف‌کننده و جامعه هدف اصابت نکرده است.

وی ادامه داد: دولت با این استدلال که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی زمینه‌ساز گرانی خواهد شد، مخالف حذف آن است. نگرانی دولت وارد نیست چراکه در حال حاضر کالاهای که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شوند تورم بسیار زیادی دارند.

کوچکی نژاد با اشاره به قاچاق دارو گفت: در حال حاضر شاهد آن هستیم، انسولینی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شود به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود.

وی در ادامه افزود: در خصوص کالاهای اساسی هم شاهد هستیم، کالاهای مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی با قیمت ارز آزاد به دست تولیدکننده‌ها می‌رسد. افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت مرغ این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان تصریح کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۰ حذف شده است. منابع مالی حاصل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید به صورت مستقیم به خود مردم پرداخت شود. در این صورت رانت خوران این بخش حذف خواهند شد.

 ارز ۴۲۰۰ مفسده انگیز است

مجلس، رانت‌خواران ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرد

جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی هم درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، گفت: هیچ شکی در مفسده انگیز بودن ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد. مجلس و کمیسیون تلفیق به درستی تصمیم به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته‌اند.

وی ادامه داد: مردم باید بدانند که کالاهای مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی دارای تورم بالا هستند و در حال حاضر به قیمت ارز آزاد به دست مردم می‌رسد. فقط این وسط یک رانتی برای یک عدهٔ خاص ایجاد می‌شده که بتوانند مابه‌التفاوت این ارز را به جیب شخصی خودشان واریز کنند.

رشیدی کوچی با بیان اینکه یارانه کالاهای اساسی باید مستقیم به خود مردم داده شود، گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی و دارو باید حذف شود. مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی با ارز آزاد که رقم قابل توجهی هم می‌شود باید مستقیم در قالب یارانه نقدی به مردم داده شود.

وی ادامه داد: در خصوص دارو هم باید گفت که ارز ۴۲۰۰ تومانی آن باید حذف شود و یارانه آن مستقیم از طریق بیمه به مصرف‌کننده نهایی پرداخت شود.

رشیدی کوچی در پایان تصریح کرد: مخالفت‌هایی که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌شود از سوی دلالان و رانت خوران است. چراکه منافع چند صد میلیون دلاری آن به خطر افتاده است. مجلس هیچ توجهی به آنها نخواهد کرد.

 ارز ۴۲۰۰ تومانی در کاهش قیمت کالاهای اساسی ناموفق بوده است

مجلس، رانت‌خواران ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرد

روح‌الله حضرت پور، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی نیز درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی در کاهش قیمت کالاهای اساسی ناموفق بوده است. دولت اگر به دنبال حمایت از مصرف‌کنندگان است باید یارانه آنها را مستقیم به خودشان دهد.

وی ادامه داد: واسطه‌ها و دلالان ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند ولی کالایی وارد نمی‌کنند. از این طریق سالانه سود سرشاری نصیب رانت خوران می‌شود.

حضرت پور با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ باید مستقیم به خود مردم پرداخت شود، گفت: دولت باید ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند و منابع مالی حاصل از آن را مستقیم و به صورت شفاف در قالب یارانه نقدی و یا کالابرگ به خود مردم دهد.

نماینده مردم ارومیه در پایان تصریح کرد: کمیسیون تلفیق بودجه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تصویب کرده است. در بودجه ۱۴۰۰ دیگر ارز ترجیحی نخواهیم داشت. این موضوع قطعاً در راستای حمایت از مصرف‌کنندگان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • حسین IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    4 42
    چرا مجلس ارز ۴۲۰۰ تومانی را مدیریت نمیکند که درپی حذف ان است این بار رانتی برای یک عده دیگر یعنی مدیریت این همه سخت است
    • رضا IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      8 3
      مجری قانون مجلس نیست پسر جان مجری قانون رئیس جمهور است. بفهم.
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      12 3
      دولت اخیرا"بی سر و صدا ارز 4200 تومانی بیش از 20 کالا را حذف کرده است اما حالا می خواهند حذف ارز 4200 را تومانی را به گردن مجلس بیندازند.
    • حامد FR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      2 1
      مجلس کارش نظارت بر اجرای قانون هست و قانون گذاری در این مورد خاص، توزیع ارز ۴۲۰۰ تومنی و نظارت بر روی ریز عملکرد افرادی که ارز رو گرفتن بر عهده دولت هست که نتیجه نظارتش رو دیدیم چی شده
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      4 1
      درودبه کسانی ک اینکاروکردن.. ارزرانتی بایدحذف بشه وبعنوان یارانه بین مردم. توزیع بشه. تقریبانفری 230هزارتومن تعلق میگیره چرامیخوان ده درصداینوبدن مردم پس کوبقیش؟
  • CA ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    5 3
    مجلس شفافیت چی شد پیچوندید اره
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      7 2
      دولت در لایحه بودجه 1400 از جیب مردم تفریق و در جیب خود جمع کرد مجلس باید ساختار بودجه را اصلاح نماید.
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    5 6
    تو سایت ها اصول گرا اتفاقا دیدم کارشناسانی اخطار داده بودن به مجلس که ارز 17000 درسته که رانت رو کم میکنه ولی تورم بیشتری ایجاد میکنه . مخصوصا در کالاهایی مثل مرغ. جامعه توان تورم جدید رو نداره ها؟ چطور میشه قضیه؟
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      7 4
      کالاهای اساسی با ارز 4200 تومانی وارد می شوند اما به قیمت ارز آزاد بدست مصرف کننده می رسند و فقط سود این رانت به جیب واردکنندگان می رود و هیچ نفعی برای مصرف کننده ندارد.
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      3 2
      اتفاقا نادران در برنامه جهان ارا شفاف توضیح داد دولت چیزی کمتر از چند میلیارد در نظر گرفته و کاملا ارز را برای سال اینده همان حدودای 17 تومان در نظر دارد
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      6 1
      مگه الان مرغ با دلار 4200 داره خرید و فروش میشه؟
  • امیر IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    3 1
    مجلس کار درستی کرد و کاملا از این کار حمایت می کنم و خوش حال هستم که به آقای قالیباف رای دادم اما بهتر نبود به جای پاک کردن مسئله ، مسئله را حل کرد؟
  • جوان IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    0 0
    چه خبر ؟
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    3 0
    این کافی نیست، باید تمام اموالی که در 4سال گذشته از طریق به دست آورده‌اند به نفع ملت ستمدیده ایران ضبط گردد و اگر با رندی به خارج از کشور منتقل کرده‌اند رد شود.
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    3 0
    احسنت بر مجلس انقلابی
  • ناشناس IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    0 1
    انشااله حذف ارز 4200 باعث افزایش تورم نگردد و پشتوانه کارشاسان خبره کشور را بهمراه داشته باشد
  • ناشناس IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    0 1
    بجای حذف این یارانه بایستی قوه محترم عدلیه سوع استفاده کنندگان را بدار مجازات آویزان کند
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    3 0
    ۵۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی توزیع شده چه کسانی این رانت را برده اند رانت دهنده و رانت گیرنده را هر چه سریعتر مشخص.بازداشت و محاکمه نمایید..
  • میلاد IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
    1 0
    حای تشکر وقدرانی دارد از مجلس انقلابی.واقعاً انقلاب ضد فساد هست. در علم اقتصاد می گویند هر وقت کالایی چند قیمتی بشود ایجاد رانت وفساد می نمایدو مثلاً همین ارز 4200 یک نمونش هست. ولی باز هم قرار شده نزدیک به 2 میلیارد دلار به دارو ارز 4200 بدهند که این خوش حال به مافیای دارو قاچاقچیان و رانتخواران دارو خواهد شد. ارز 4200 دارو هم باید قطع بشود و هم قیمت دارو را جوی کنترل کرد و یارانه را به دست بیمار رساند که بیمناران اسیب نبینند.
  • کیاوش IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
    0 0
    ولی سیگنالی دادید که این افراد از افرادی هستند که نفوذ زیادی دارند ما انقلاب کردیم که عدالت اجرا بشه نه اینکه بی عدالتی مملکت را سر گرفته
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    0 0
    باسلام خدمت رئیس مجلس عزیز ومحترم همین طورنمایندگان عزیز وگرامی حقوق کارمندان دانشگاه تهران مقداری زیاد شد ازپیگیریتان کمال تشکر وسپاس را داریم خداوند توفیقتان دهد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس