حضور ۱۷۳۲ ناشر داخلی و عرضه ۱۰۰ هزار اثر در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب

در روز سوم هم یک آمار عجیب اعلام شد که خبر از خرید ۱۸ میلیارد ریالی از این نمایشگاه می‌داد! البته با وجود این حجم از قطعی و خطاهای متعدد، چطور و چگونه‌اش را فقط خدا می‌داند و مسئولین ذی‌ربط.

به گزارش مشرق، آنچه در ادامه می‌خوانید، یادداشتی درباره اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران است که این روزها خبر برگزاری‌اش در همه جا پیچیده. این یادداشت را زینب آزاد (فعال فرهنگی در حوزه کتاب) نوشته و در اختیار ما قرار داده است؛

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب، پس از کشمکش‌ها و تغییرات فراوانِ زمانی، از ابتدای بهمن ماه آغاز به کار کرد و در همان ابتدای راه، با اعتراضات فراوان مخاطبان روبه‌رو بوده است. این در حالی است که ناشران از ابتدای سال و با برگزار نشدن نمایشگاه بین‌المللی کتاب، چشم امید به این نمایشگاه داشته تا بخشی از ضررهای جبران‌نشدنی‌شان، جبران شود.

روزهای اول و دوم نمایشگاه مجازی، مخاطبان را با حجم گسترده و وسیعی از خطاهای جدید آشنا کرد و پس از قطعی چند ساعته و عذرخواهی مسئولین ذی‌ربط نمایشگاه، بخش فروش نمایشگاه مجازی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «سایت در حال ارتقای فنی است و تا ساعاتی دیگر در دسترس قرار خواهد گرفت.» در روز آغازین نمایشگاه کتاب هم روابط عمومی خانه کتاب اعلام کرد: «با توجه به موج استقبال گسترده، مراجعه به سایت را به روزهای آینده و ساعت‌های مختلف موکول کنند»! در روز سوم هم یک آمار عجیب اعلام شد که خبر از خرید ۱۸ میلیارد ریالی از این نمایشگاه می‌داد! البته با وجود این حجم از قطعی و خطاهای متعدد، چطور و چگونه‌اش را فقط خدا می‌داند و مسئولین ذی‌ربط.

مشکلات در نمایشگاه بین‌المللی ازدحام جمعیت و شلوغی و امثال این‌ها بود که در نمایشگاه مجازی این ازدحام و شلوغی جای خودش را به ترافیک داده‌ها و کندی کسل‌کننده‌ای داده است که هر مخاطب صبوری را کلافه می‌کند تا قید آن بیست درصد تخفیف و ارسال رایگان را بزند و از خیر بُن دانشجویی هم بگذرد و برود سراغ کتابفروشی‌هایی که هر روز دخلشان کمتر از خرجشان می‌شود.

این را هم اضافه کنید که در روزهای اول و دوم امکان جستجوی عنوان کتاب وجود نداشت و برای پیدا کردن یک کتاب باید از طریق اسم ناشر آن را پیدا می‌کردید، البته از آن کتاب‌هایی که پیدا نمی‌شدند هم صرف‌نظر می‌کنیم و عطایشان را به لقایشان می‌بخشیم.

اگر جزو آن دسته از افرادی باشید که کل زندگی را با شانس و کارما سپری کرده‌اند، حتماً اینجا هم چراغ شانس و اقبالتان روشن می‌شود و کتاب مورد نظرتان را پیدا می‌کنید که اینجا هم دو حالت داشت: یا می‌توانستید آن را به سبد خریدتان اضافه کنید، یا با پیغام «امکان خرید وجود ندارد» مواجه می‌شدید که از قضا آن هم داستان خودش را دارد و ارائه چاپ‌های قدیمی یا عدم موجودی کتاب را شامل می‌شود؛ اما اگر جزو دسته دوم باشید و شانس در خانه‌تان را نزده باشد، باید بگویم که صفحه نمایشگاه مجازی را ببندید و خودتان را به خوردن یک لیوان چای یا قهوه دعوت کنید و کتاب‌های نخوانده انباشته‌شده در کتابخانه‌تان را بخوانید و بدون هزینه خوش بگذرانید.

گرچه این اولین تجربه برگزار کردن یک نمایشگاه پرمخاطب فرهنگی است و طبیعتاً با وجود استقبال زیاد و طرفداران متعدد با اختلالاتی هم مواجه می‌شود؛ اما این امر نباید توجیهی باشد بر اینکه همین با اشکال برگزار شدنش هم بهتر از برگزار نشدنش است.

حالا باید منتظر باشیم و ببینیم روند ارسال کتاب‌ها و کارکرد اداره پست در این بازه زمانی حساس چطور خواهد بود.

از همه این حرف‌ها که بگذریم، نمایشگاه مجازی کتاب روز چهارم خود را با سرعت بالا و جستجوی عنوان کتاب و اصلاح برخی نکات دیگر آغاز کرده و جای امیدواری است که آن‌هایی که خریدشان را به روزهای آخر موکول کرده‌اند، با ترافیک مجدد داده‌ها مواجه نشوند و خاطره خوبی از نخستین نمایشگاه مجازی کتاب را برای خود ثبت کنند.

همین...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    1 5
    تو این وضعیت وخیم اقتصادی کی کتاب میخره؟
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      3 2
      اگر کتاب خوان باشی مثل اینه که بگی تو این وضعیت اقتصادی کی غذا میخوره
  • سعید IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    0 0
    من دیروز خرید کردم حالا به این فاجعه ای هم که شما تیتر زدین نبود یکم کند بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس