اولین تصاویر از انفجار مهیب در بغداد

وقوع دو انفجار انتحاری در مرکز بغداد دهها کشته و زخمی برجای گذاشت.

به گزارش مشرق،   عراق امروز شاهد دو حمله تروریستی بود که در جریان آن دهها تن کشته و زخمی شدند.   فرماندهی عملیات بغداد گزارش داد که به دنبال انفجار انتحاری که در میدان الطیران بغداد رخ داد بر اساس آمار اولیه چندین تن کشته و زخمی شدند.

از سوی دیگر منابع خبری اعلام کردند که هم زمان انفجاری نیز در بازار باب الشرقی بغداد و در میان تجمع شهروندان عراقی رخ داده است.

 تا این لحظه بر اساس اعلام وزارت بهداشت عراق، آمار قربانیان حادثه تروریستی صبح امروز در بغداد  ۳۲ کشته و ۱۱۰ مجروح رسیده است.

بر اساس گزارش المیادین، در انفجار انتحاری دوم غیرنظامیان بیشتری جان باختند و میدان الطیران در بغداد که در آن دو انفجار رخ داد غالبا در ساعتی که انفجار رخ داد، مملو از جمعیت است.

بر اساس این گزارش، گروههای تروریستی مناطقی که مردم در آن حضور دارند را برای هدف حمله تروریستی خود انتخاب می کنند. دو انفجار امروز از نظر نوع و شیوه انفجار با انفجارهای گذشته گروههای ترویستی تفاوتی ندارد.

هنوز هیچ گروهی مسوولیت این دو انفجار امروز را که به جان باختن و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ نفر انجامیده را بر عهده نگرفته است.

برقراری تدابیر شدید امنیتی در مرکز بغداد

در پی انفجارهای ترویستی امروز، سخنگوی نیروهای مسلح عراق از برقراری تدابیر شدید امنیتی در مرکز بغداد و در منطقه الخضراء  خبر دادند.

در پی دو انفجار انتحاری که به کشته و مجروح شدن بیش از ۱۰۰ نفر انجامید، فرماندهان بلندپایه امروز در مقر عملیات مشترک نشستی برگزار کردند تا به بررسی وضعیت امنیتی بپردازند.

جزئیات جدید از انفجارهای امروز بغداد

سرلشکر «یحیی رسول» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح گفت: انفجار میدان الطیران در مرکز بغداد، توسط دو عامل انتحاری صورت گرفته است.

سخنگوی ارتش عراق تاکید کرد، دو عامل تروریستی بعد از تعقیب از سوی نیروهای امنیتی در منطقه الباب الشرق در بغداد خود را منفجر کردند.

منابع خبری از استقرار گسترده نیروهای امنیتی در منطقه الخضراء و مسدود کردن راه‌های منتهی به آن خبر دادند.

افزایش تعداد کشته‌های انفجارهای بغداد

تعداد کشته‌های دو انفجار انتحاری در مرکز بغداد تاکنون به ۳۲ کشته و ۱۱۰ زخمی افزایش یافت و به علت شدت انفجار احتمال افزایش قربانیان این حمله تروریستی وجود دارد.

«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق در رأس هیئتی متشکل از فرماندهان دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی این کشور با برگزاری جلسه‌ای فوق العاده در مقر فرماندهی عملیات بغداد به بررسی حادثه تروریستی صبح امروز در این استان پرداخت.


جلسه اضطراری مقامات امنیتی عراق به ریاست الکاظمی
 

الکاظمی دستور تغییرات در دستگاه‌های امنیتی را صادر کرد

نخست وزیر عراق بر لزوم بازخواست مسئولان امنیتی حادثه تروریستی امروز در بغداد تاکید کرد.

در پی حمله تروریستی امروز در بغداد «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق دستور تغییرات در دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی مسئول حفظ امنیت میدان الطیران را صادر کرد.

ریاست پارلمان عراق از کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان خواست تا مسئولان امنیتی را فراخوانده و درباره ابهامات مربوط به انفجارهای انتحاری امروز میدان الطیران تحقیقاتی را انجام دهد.

برخی از خبرها حاکی از فراخوانده شدن اسماعیل نعمه غیلان، از مسئولان امنیتی بغداد، به وزارت کشور به منظور انجام تحقیقاتی درباره علت انفجارهای میدان الطیران در مرکز بغداد است.

همچنین برخی خبرها  از برکناری یک افسر اطلاعاتی در الرصافه و معاون فرمانده عملیات بغداد در امور منطقه رصافه و نیز تعدادی از مسئولان امنیتی بغداد درپی حملات تروریستی امروز حکایت دارد.

واکنش مقامات، شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی عراق

بیانیه دفتر آیت الله سیستانی در محکومیت انفجار تروریستی امروز بغداد

بسم الله الرحمن الرحیم
(انا لله وإنّا إلیه راجعون)

بار دیگر، تروریست های بی رحم با دو انفجار در میدان طیران بغداد عزیز، غیرنظامیان بی گناه را هدف قرار دادند که در صحنه ای وحشتناک که تمامی وجدان های بیدار را آزار می دهد منجر به شهادت ده ها نفر و و زخمی شدن چندین برابر این تعداد شد.
ضمن ابراز تسلیت عمیقانه و صمیمانه به خانواده های معظم شهدای بزرگوار، از خداوند متعال التماس دعا داریم که مجروحان را به سرعت بهبود بخشد و از نهادهای امنیتی ذیصلاح می خواهیم تا برای حفظ امنیت تلاش های خود را تشدید کرده و نقشه های دشمنانی که در انتظار آسیب به این مردم مظلوم رنج دیده هستند را، خنثی کنند. ولا حول ولا قوة الا بالله العلی العظیم.

برهم صالح: انفجارهای بغداد ثبات عراق را هدف قرار گرفته است

برهم صالح رئیس جمهوری عراق در واکنش به حوادث تروریستی امروز بغداد در صفحه توئیتر خود نوشت که انفجارهای تروریستی بغداد آن هم در زمان کنونی نشان می‌دهد که تروریست‌ها حقوق ملی بزرگ ملت عراق و خواسته‌های آنان برای آینده‌ای مملو از امنیت را هدف گرفته‌اند.

وی همچنین گفت که ما با اینگونه اقدامات که به منظور بر هم زدن ثبات کشور برنامه‌ریزی می‌شود، قاطعانه مقابله می‌کنیم.

صالح در پایان ضمن همدردی با خانواده‌های قربانیان برای جان باختگان طلب مغفرت و برای مجروحان این حادثه آرزوی شفای عاجل کرد.

هشدار حکیم نسبت به بازگشت ناامنی به عراق

«سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی و ائتلاف عراقیون انفجارهای تروریستی امروز بغداد را به شدت محکوم کرد.

حکیم در پیامی با بیان اینکه شهادت و زخمی شدن شماری از شهروندان بی‌گناه در نتیجه دو انفجار تروریستی در منطقه الباب الشرقی بغداد موجب تالم خاطر و اندوه فراوان شد، ضمن محکومیت شدید این دو انفجار تروریستی و ناجوانمردانه، از نهادهای امنیتی خواست تا فوراً دلایل وقوع این اقدام تروریستی را شناسایی کنند.

رهبر ائتلاف عراقیون در پایان ضمن هشدار به بازگشت صحنه امنیتی به ناکامی‌های سال‌های گذشته، از خداوند متعال برای شهدای این حادثه تروریستی مغفرت و رحمت واسعه الهی و برای مجروحان شفای عاجل مسألت کرد.

فالح الفیاض: اجازه نخواهیم داد که عراق به جولانگاه تروریست‌ها تبدیل شود

فالح الفیاض رئیس هیات حشدشعبی در واکنش به حمله تروریستی امروز در میدان الطیران بغداد با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این حمله اعلام کرد: تلاش‌های ناامیدانه تروریست‌ها نمی‌تواند خدشه‌ای در عزم و اراده ما ایجاد کند.

وی حمله تروریستی امروز را یادآور سال‌های گذشته و اقدام تروریست‌ها برای ریختن خون فرزندان این مرز و بوم دانست و گفت:  تلاش تروریست‌ها نخواهد توانست خدشه‌ای در توانمندی نیروهای امنیتی و حشد شعبی که پایان کار داعش را رقم زدند ایجاد کند.

وی تاکید کرد که نیروهای ما در مجموعه‌های مختلف در کمین نشسته‌اند و هرگز اجازه نخواهند داد که شهرهای ما به جولانگاه تروریست‌ها تبدیل شود.

فیاض گفت: ما به قدرت و توانمندی نیروهای امنیتی و حشد شعبی و دستگاههای امنیتی در حمایت از غیرنظامیان اطمینان کامل داریم.

واکنش ائتلاف دولت قانون

ائتلاف دولت قانون عراق با صدور بیانیه‌ای انفجارهای تروریستی ظهر امروز در بغداد را محکوم کرد. در بیانیه ائتلاف دولت قانون آمده است: ما خواستار افزایش تدابیر امنیتی و پیگرد گروههای تروریستی هستیم.

در ادامه این بیانیه تاکید شده است: آنچه امروز رخ داد لزوم بازنگری در طرح‌های امنیتی و متلاشی کردن باقی مانده گروههای تروریستی را به ما گوشزد می‌کند.

ائتلاف دولت قانون همچنین بر لزوم وحدت صفوق گروههای سیاسی عراقی در مواجه با چالش‌های پیش رو  تاکید کرد.

رئیس پارلمان عراق:طراحان حملات تروریستی به دنبال بی ثباتی در عراقند

«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق با اشاره به انفجارهای تروریستی در بغداد تاکید کرد که آنچه در بغداد رخ داده نشان از حالت خطرناک و تلاش‌های  ترویسم برای بی ثباتی در این کشور دارد.

«حسن الکعبی» معاون رئیس پارلمان عراق نیز گفت: درباره بی‌توجهی و اهمال در اجرای تدابیر امنیتی پیگیرانه هشدار داده بودیم.

وی خواستار فراخوانی فوری فرماندهان امنیتی برای بررسی و کشف و پیامدهای این نقص امنیتی بزرگ شد.

فواد حسین: داعش همچنان در برخی از مناطق عراق فعال است

«فواد حسین» وزیر خارجه عراق در گفت‌وگو با الجزیره قطرگ گفت: داعش همچنان با قدرت در تعدادی از مناطق عراق فعال است و تهدید داخلی همچنان به قوت خود باقی است.

وی در عین حال افزود: تداوم تنش منطقه‌ای بر اوضاع امنیتی داخلی عراق تاثیر می گذارد.

واکنش شیخ قیس خزعلی به انفجارهای عراق

شیخ «قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب اهل الحق»، غفلت امنیتی و مشغله سیاسی دولت را دو عامل اصلی انفجارهای تروریستی در عراق دانست.

وی از دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی این کشور خواست تا تمامی تلاش خود را برای کشف جزئیات انفجارهای عراق به کار گیرند.

رد پای آل سعود و آل نهیان در انفجارهای تروریستی بغداد

«سعید سعیدی» عضو دفتر سیاسی عصائب اهل الحق عراق گفت: رد پای آل سعود و آل نهیان در دو انفجار بغداد پیداست.

وی خواستار استیضاح وزیر کشور عراق برای آگاهی از دلایل اهمال و سهل انگاری امنیتی در این کشور شد.

وی از عملکرد دولت برای برقراری امنیت در عراق انتقاد کرد و  حشد شعبی و گروههای مقاومت را مانعی در صد راه منافع آمریکا و متحدینش در عراق دانست.

مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کُردستان ضمن ابراز نگرانی عمیق از حملات تروریستی امروز، آمادگی اقلیم را برای کمک به خانواده های قربانیان انفجارهای بغداد اعلام کرد.

واکنش جریان صدر به حملات تروریستی بغداد

«حاکم الزاملی» یکی از رهبران جریان صدر گفت: آنچیزی که امروز رخ داد با وجود حضور نیروهای امنیتی در محل حادثه، نقص امنیتی بزرگی بود.

وی خواستار تغییرات گسترده در سطح فرماندهان امنیتی در عراق شد و گفت: دستگاههای امنیتی باید عملکرد خود را در مبارزه با تروریسم متمرکز کنند.

وی همچنین خواستار بازنگری در طرح‌های امنیتی با هدف جلوگیری از تکرار چنین حملاتی شد.

هشدار حزب الدعوه درباره فتنه انگیزی بیگانگان در عراق

حزب الدعوه عراق جنایت تروریستی در منطقه باب الشرقی در بغداد که منجر به جان باختن و زخمی شدن مردم بی گناه شده است را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: این اقدام جنایت آمیز نشان می دهد که گروههای تروریستی از جمله تکفیری های داعش و هسته‌های آن از مدتی پیش در اطراف بغداد و برخی از استان ها این کشور فعال شده‌اند.

حزب الدعوه در بیانیه خود افزود: انفجارهای جدید در بغداد، نشانه ای خطرناک است که دولت باید تدابیری جدی و فعال برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی اتخاذ کند و تحقیق فوری درباره دلایل این نقص امنیتی آشکار بعمل آورد.

در این بیانیه نسبت به تلاش‌های دشمنان برای سوق دادن کشور به سمت فتنه، درگیری‌ها و تسویه حساب‌ها و اجرای دستور کار خارجی هشدار داده شده است.

واکنش ائتلاف فتح به انفجارهای خونین بغداد

ائتلاف فتح با انتشار بیانیه‌ای ضعف دستگاه‌های امنیتی را عامل اصلی انفجارهای اخیر در عراق دانست.

در بیانیه ائتلاف فتح آمده است: آنچه امروز در میدان الطیران بغداد رخ داد و به شهید و مجروح شدن دهها تن انجامید، نتیجه ضعف دستگاههای امنیتی و استمرار در تضعیف آن از طریق هدف قرار دادن و تعرض به آن از طرق مختلف است و این امر همچنین نقص اطلاعاتی را نشان می دهد.

این بیانیه افزود: بعد از انفجارهای جرف الصخر و نقص‌های امنیتی که در صلاح الدین و دیالی و غیره رخ داد دولت و دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی باید با بالا بردن سطح آماده باش و آمادگی کامل و با اجرای عملیات پیشدستانه با هرگونه نقص امنیتی پیش از وقوع آن مقابله کند.

در این بیانیه بر حمایت از جبهه داخلی و پشتیبانی از دستگاههای امنیتی برای مقابله با طرف‌های خارجی که از تروریسم حمایت می‌کنند، تاکید شده است.

***واکنش‌های بین‌المللی در محکومیت حمله تروریستی امروز بغداد

سفارت ایران انفجارهای تروریستی بغداد را محکوم کرد

سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد با انتشار بیانیه‌ای دو انفجار تروریستی امروز پنجشنبه پایتخت عراق را که منجر به شهادت و زخمی شدن تعدادی از شهروندان بی‌گناه عراقی شد، محکوم کرد.

براساس این بیانیه، سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد با خانواده‌های قربانیان این جنایت تروریستی ابراز همدردی کرده و برای مجروحان شفای عاجل آرزو کرده است.

این بیانیه همچنین با اعلام حمایت از اقدامات دولت و دستگاه‌های امنیتی عراق، افزوده است که جمهوری اسلامی ایران همانند همیشه بر حمایت و پشتیبانی از دولت و ملت عراق تاکید می‌کند و آماده هرگونه کمک احتمالی است.

سفارت ایران ابراز امیدواری کرده است که دستگاه‌های امنیتی عراق هر چه سریع عوامل اصلی دخیل در این انفجار را بازداشت و به جزای عادل برساند.

حزب الله لبنان انفجارهای تروریستی در عراق را به شدت محکوم کرد

حزب الله لبنان با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت انفجارهای امروز بغداد، وقوع این انفجارها همزمان با افزایش درخواست‌ها برای خروج نظامیان اشغالگر آمریکایی از عراق را مشکوک توصیف کرد.

حزب الله لبنان وقوع دو انفجار تروریستی که به کشته و زخمی شدن دهها تن در بغداد انجامید را به شدت محکوم کرد.

حزب الله در بیانیه خود بازگشت انفجارها در عراق به ویژه با افزایش درخواستها ‌مبنی بر خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی را کاملا قابل مشکوک و قابل تردید خواند.

حزب الله در ادامه بیانیه خود تاکید کرد: مطالبه مردم و دولت عراق در زمینه خروج نظامیان اشغالگر از خاک این کشور از سوی آمریکا با تحریم‌های بیشتر پاسخ داده شد تا بار دیگر راه برای تحرک گروههای تروریستی در عراق باز شود.

حزب الله لبنان، پاسخ این جنایت وحشیانه را تاکید بر لزوم خروج نظامیان اشغالگر آمریکایی از از خاک عراق و ادامه تلاش های محکم و جدی در زمینه پیگرد گروههای تروریستی دانست.

الازهر مصر انفجار تروریستی عراق را محکوم کرد

الازهر مصر انفجارهای تروریست در مرکز بغداد که به جان باختن و زخمی شدن افراد بی‌گناه عراقی انجامید را به شدت محکوم کرد.

الازهر در بیانیه خود این اقدام تروریستی را در تضاد با تعالیم ادیان آسمانی و مبانی انسانی دانست وهمه گروهها و جریان های سیاسی عراق را به همبستگی برای دفع خطر تروریسم و نیز اولویت قرار دادن مصالح و منافع عالی عراق فرا خواند.

*****

- دولت قطر حمله تروریستی به مرکز بغداد که به کشته و زخمی شدن بیش از یکصد نفر انجامید را به شدت محکوم کرد. وزارت خارجه قطر با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که موضع دولت قطر در رد خشونت و تروریسم بدون در نظر گرفتن انگیزه‌ها و دلایل آن، ثابت و غیرقابل تغییر است.

- وزارت خارجه ترکیه حمله تروریستی در بازاری در بغداد که به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن انجامید را محکوم کرد.

-اولریک شانون سفیر کانادا در بغداد با انتشار توئیتی انفجارهای تروریستی بغداد را محکوم و با خانواده‌های قربانیان ابراز همبستگی کرد.

-اتحادیه اروپا نیز حمله تروریستی علیه عراق و مردم این کشور را به شدت محکوم کرد.

-دبیرکل اتحادیه عرب حمله تروریستی در بغداد را در راستای ضربه زدن به قدرت دولت و حاکمیت این کشور دانست و آن را محکوم کرد.
-وزارت خارجه مصر هم با صدور بیانیه‌ای دوحمله تروریستی در مرکز بغداد که به جان باختن و زخمی شد دهها تن از مردم این کشور انجامید را محکوم کرد. وزارت خارجه مصر تاکید کرد که قاهره در کنار عراق در تلاش‌های این کشور با هدف حفظ امنیت و ثبات و مبارزه با تمامی اشکال تروریسم و تندروی قرار دارد.

-وزارت خارجه و همکاری بین المللی امارات نیز با صدور بیانیه‌ای انفجارهای تروریستی در بغداد را به شدت محکوم کرد.

-نماینده سازمان ملل در عراق نیز تاکید کرد: حملات بغداد را به شدت محکوم می‌کنیم. این حملات مسیر عراق به سمت ثبات و شکوفایی را هرگز تضعیف نخواهد کرد.

-ائتلاف بین المللی ضد داعش نیز تاکید کرد که کارگروه مشترک این نهاد پشتیبانی خود را از دولت عراق همچنان ادامه می‌دهد.

- وزارت خارجه عربستان سعودی هم با انتشار ‌بیانیه‌ای دو حمله تروریستی که به کشته و زخمی شدن دهها تن در بغداد انجامیده است را محکوم کرد. وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه خود همچنین با دولت عراق ابراز همبستگی کرد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
    3 3
    قرار بود وقتی ترامپ رفت انتقام فخری زاده گرفته شه چی شه از اسراییل خوب اینم رفتن ترامپ
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
      1 0
      باشه ژنرال
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
      2 1
      تو اول یاد بگیر باید بگی شهید فخری زاده،بعد بیا نظر بده و دهنو باز کن
  • سید حبیب IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
    5 1
    تا آمریکا ملعون توی عراق هست مردم عراق روی خوش نخواهند دید
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    6 3
    آمریکا در کشور عراق جولان میده و ایران بوسیله گروههای سیاسی عراق کنار گذاشته شده و حتی به ایران خیانت شده . کاش مردم عراق متوجه میشدن باید با چه کسی دوستی کنن
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    4 3
    مردم عراق و خواص آنها خواهشا کمی بصیرت داشته باشید تا زمانی که این انگل سرطان زا را از کشورتان بیرون نکنید هر روز باید دنبال اینها بدوید و حال روز خیابان های شهرهایشان بهتر از این نمی شود
  • فدایی رهبر IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    1 2
    این کار خود آمریکا است که به وسیله گروهای سیاسی ایران را کنار زد تا هر کار که میخواهد در کشور عراق انجام دهد و سرمایه این مردم مظلوم عراق را غارت کند
  • امیر ارسلان نامدار US ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    0 2
    نظر من این است که این کشور و انکشور را رها کنید و وضعیت داخل را بهبود بخشید وگرنه حملات انتحاری در ایران هم آغاز خواهد شد.... آره بهشت که فقط مال ما نیست،
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    2 3
    سلام.بایدن اومد! و حامی مخفی داعش و گروهای تروریستی از راه رسید..! اگر عراق فکر نکند.به زودی،بدتر از داعش را به وجود و جان مردم عراق خواهند انداخت.
  • FR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    0 1
    بازم یه دموکرات رفت کاخ سفید و خاور میانع پررررر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس