معاونت حقوقی خبرنگاران

وعده اخیر معاونت حقوقی ریاست جمهوری مبنی بر گذشت دولت از شکایات طرح شده علیه خبرنگاران نه تنها محقق نشد بلکه شکایات علیه خبرنگاران ادامه دارد.

به گزارش مشرق، ماه گذشته بود که سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری مورخ 18/9/1399 در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اظهارات معاون حقوقی رئیس جمهور مبنی بر گذشت از شکایات علیه خبرنگاران و رسانه ها، اعلام کرد: تا صبح امروز هیچ نامه‌ای مبنی بر اعلام گذشت ریاست جمهوری از شکایت علیه خبرنگاران و رسانه ها، به قوه قضائیه واصل نشده است. ظاهراً دوستان نیت داشته یا دارند که این کار را انجام دهند و ما هم امیدواریم نیت خیر آنها  جامه عمل به خود بپوشاند.

در واکنش به این اظهارات، روابط عمومی معاونت حقوقی ریاست جمهوری با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن اصرار بر اینکه اعلام گذشت ریاست جمهوری از شکایات علیه خبرنگاران به شعبه‌های مربوطه ارسال شده است که سخنگوی قوه قضاییه از آن بی‌خبر است نوشت: معاونت حقوقی رئیس جمهور ۲۶ آبان و ۱۰ آذر با تنظیم و تقدیم لوایحی به دادسرای فرهنگ و رسانه، گذشت رئیس جمهور از شکایت علیه خبرنگاران و رسانه ها را اعلام کرده است.

در بخش دیگری در این اطلاعیه آماده است: براساس قانون مجازات اسلامی مواد ۱۰۰ الی ۱۰۴ اعلام گذشت باید واجد شرایطی از جمله صریح، قاطع و منجز بودن باشد و طبق قانون آیین دادرسی کیفری، اعلام گذشت باید به شعبه رسیدگی کننده یا مرجع انجام تحقیقات ارائه شود. اعلام گذشت شاکی در هر پرونده‌ای به ارائه نامه به مقامات اداری یا قضایی غیر مرتبط با پرونده نیازمند نیست.

بنابراین اعلام عدم دریافت نامه توسط سخنگوی قوه قضائیه که موجب القای این شبهه می‌شود که شاکی برای اعلام گذشت به مکاتبه با مدیران قضایی نیازمند است یا موجب شبهه عدم گذشت رئیس جمهور نسبت به شکایات مذکور می شود منطبق با واقع و قانون نیست.

اما در پاسخ به این توضیحات، مرکز رسانه قوه قضاییه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ۲۰۰ مورد شکایت دولت از افراد حقیقی و حقوقی در دولت فعلی وجود دارد که طبق استعلام صورت گرفته، نامه‌هایی مبنی بر اعلام گذشت از شکایات مطروحه علیه خبرنگاران به قوه‌قضائیه، دادسرای تهران و دادسرای فرهنگ و رسانه که متولی رسیدگی به این موضوع است تا صبح امروز واصل نشده است.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: شاید معاونت حقوقی دولت چنین قصد و نیت خیری داشته؛ اما نامه‌های آن به منظور مختومه شدن پرونده‌ها به دستگاه قضا ارسال نشده است. اظهارات سخنگوی محترم قوه قضاییه در نشست خبری پس از استعلام از دادستانی تهران و دادسرای فرهنگ و رسانه در این زمینه بوده است. بهتر است معاونت محترم حقوقی ریاست جمهوری به جای جوابیه عجولانه، به دنبال سرنوشت نامه‌های اعلام گذشت رییس جمهور از خبرنگاران باشند و با ارسال آن به قوه قضاییه همانطور که اعلام کردند موجبات امید و آرامش اصحاب رسانه را فراهم سازند.

این توضیحات مرکز رسانه قوه قضاییه با سکوت معاونت حقوقی ریاست جمهوری مواجه شد. سکوتی که تا به امروز ادامه دارد و ظاهرا به این معناست که گذشت ریاست جمهوری از شکایات علیه خبرنگاران که به گفته معاونت حقوقی ریاست جمهوری با هدف "گسترش فرهنگ مدارا و روحیه نقادی سازنده" واقعیت ندارد.

در واقع، وعده خوش‌ آب و رنگ معاونت حقوقی ریاست جمهوری مبنی بر گذشت ریاست جمهوری از شکایات علیه خبرنگاران نه تنها تا به امروز تحقق نیافته بلکه شکایات جدید دولت از خبرنگاران، حاکی از آن است که دولت برای عمل به وعده خود در آینده هم برنامه‌ای ندارد. شکایت سازمان حفاظت محیط زیست از یک خبرنگار جدیدترین مورد شکایت دولت از اصحاب رسانه است که طی ساعات گذشته در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سعید CA ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    0 0
    خبرنگاران حوزه محیط زیست برای مصالح ملی تلاش میکنند. شکایت از آنها هر چند از اختیارات اتباع ایرانی است اما کاری شایسته دولتمنردان نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس