روسیه اولویت همکاری ها با ایران را در صادرات محصولات صنعتی اعلام کرد

«اولگ ریزانتسف» معاون وزیر صنایع و تجارت روسیه اعلام کرد که کشورش اولویت در توسعه همکاری های اقتصادی با ایران را در صادرات محصولات صنعتی می داند.

به گزارش مشرق، ریزانتسف روز سه شنبه در همایش ویدئوکنفرانسی صنعتی-تجاری ایران و روسیه با حضور وی و "حمید زادبوم" معاون وزیر صنعت و تجارت ایران و روسیه و "کاظم جلالی" سفیر ایران در روسیه گفت: ما اعتقاد داریم که هدف واجد اولویت در روابط اقتصادی با ایران باید صادرات محصولات صنعتی باشد.

معاون وزیر صنایع و تجارت روسیه خاطرنشان کرد: محصولات صنعتی در زمان حاضر حجم ناچیزی را از ساختار روابط اقتصادی ایران و روسیه دارد.  

مقام روس با بیان اینکه موافقت نامه محدوده تجارت آزاد که در زمان حاضر بین ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا وجود دارد، فرصت مناسبی برای افزایش حجم مبادلات بازرگانی دو کشور فراهم کرده است.    

وی افزود: در همایش امروز توجه خود را به موضوع تعرفه های گمرکی تمرکز کردیم.  

قرارداد تشکیل اولیه اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ماه مه سال ۲۰۱۴ میلادی میان کشورهای روسیه، بلاروس و قزاقستان منعقد و جایگزین اتحادیه گمرکی اوراسیا شد و سپس کشورهای ارمنستان و قرقیزستان نیز به عضویت آن در آمدند. اتحادیه اوراسیا کار خود را به طور رسمی از اول ژانویه ۲۰۱۵ میلادی آغاز کرد. کشورهای عضو این اتحادیه هم اکنون ۲۰ میلیون کیلومتر مربع مساحت و بیش از ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت دارند که ۵.۲ درصد جمعیت جهان است.   

ایران در سال ۱۳۹۵ به کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا پیشنهاد ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان ایران و این اتحادیه را مطرح کرد؛ پیشنهادی که از جانب اعضای آن نیز مورد استقبال قرار گرفت. و طی دو سال مذاکرات متعدد و ارزیابی کمی و کیفی اقلام و میزان تعرفه ترجیحی آنها، بالاخره این موافقتنامه در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ در شهر آستانه قزاقستان به امضا رسید.

معاون وزیر صنایع و تجارت روسیه در ادامه سخنانش با اشاره به دورنمای خوب همکاری های ایران و روسیه در عرصه کشتی سازی خاطرنشان کرد: در این عرصه باتوجه به طرح های مدرن سازی راهگذر بین المللی شمال -جنوب در منطقه لوتوس در آستراخان در ساحل دریای خزر ترمینال پیشرفته احداث کرده ایم.  

ریزانتسف گفت: ما اعتقاد داریم که برای تامین خدمات لجستیک (در دریای خزر) نیاز به ساخت کشتی های جدید وجود دارد. تمامی این مسائل می تواند افق های قابل توجهی را در زمینه ساخت کشتی های ماهیگیری، باری و رو رو و احداث تاسیسات و زیرساخت های بندری بگشاید.

وی افزود: اعتقاد داریم در زمینه هواپیماسازی، روسیه ظرفیت و توانایی مشارکت در برنامه توسعه ناوگان حمل و نقل هوایی ایران را دارد و شرکت های هواپیماسازی روسیه آمادگی دارند طیف گسترده ای از ادوات هوایی پیشنهاد کنند. در این زمینه توافق شد ساز و کار مشترکی را تدوین و مشخص کنیم.  

وی ادامه داد: همچنین امیدواریم که در چارچوب همکاری های دو کشور در تولید خودرو مشارکت سودمندی داشته باشیم. من به مسوولین کارگروه های امروز پیشنهاد می کنم برای اینکه نتیجه گفت و گوها ثبت شود اطلاعاتی در مورد رونمایی طرح ها را در اختیار شرکت کنندگان در همایش قرار دهند.  

در ادامه همایش امروز مسئولان کارگروه های هواپیماسازی، کشتی سازی،   خودروسازی و تجارت مواد غذایی گزارشی از گفت و گوهای در این عرصه ها میان طرف های ایرانی و روسی را ارائه کردند.  

مسوول کارگروه کشتی سازی گفت: گفت و گوهای امروز در عرصه کشتی سازی ثمربخش بود و همکاری ایران و روسیه در این عرصه مهم در حال شکل گیری است و نشست مجازی امروز به توسعه همکاریها کمک می کند.  

 وی افزود: با توجه به این واقعیت که شرکای ایرانی ظرفیت هایی در عرصه کشتی سازی دارند بطور مفصل در این مورد گفت و گو کردیم.

مسوول کارگروه هواپیماسازی هم نتیجه مذاکرات در این کارگروه بین طرف های ایرانی و روسی را بسیار ثمربخش توصیف کرد و گفت: بطور مشخص درخصوص همکاری ایران و روسیه در عرصه هواپیماسازی گفت و گو کردیم. کارخانجات صنایع هوایی روسیه ظرفیت ها و فرصت های خود را برای صادرات خودرو به ایران و بهینه سازی و تعمیر هواپیماهای موجود در ایران تشریح کردند.

مقام روس ادامه داد: همکاران ایرانی علاقه مندی خود را برای تحویل هواپیماهای روسی چه هواپیماهایی که در زمان حاضر تولید انبوه می شود و چه هواپیماهایی که در آینده تولید خواهد شد اعلام کردند.  

وی در همین حال تصریح کرد که باید به صورت بسته ای و پکیج به موضوع همکاری ایران و روسیه در عرصه هواپیماسازی نگاه کرد. باید امکان لیزینگ یا آموزش کادر هوایی یا مراکز تعمیر و نگهداری یا تولید قطعات هواپیما و مونتاژ هواپیما در ایران را بررسی کرد. در زمینه بالگرد سازی، علاقه مندی طرف ایرانی را مشاهده کردیم و این امکان که در ایران بالگردهای روسی بویژه بالگرد کا-۲۶ مونتاژ شود.

 هاجر گل محمدی سرپرست مدیریت امور بین الملل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز در همایش امروز گزارشی از مذاکرات در کارگروه خودروسازی ارائه کرد و از جمله به مبادله اطلاعات برای همکاری بین شرکت رخش خودرو و شرکت کامیون سازی کاماز روسیه اشاره کرد.

وی افزود: در کارگروه خودرو سازی همچنین درخصوص تامین قطعات خودرو و همکاری در این عرصه گفت و گوهایی صورت گرفت.  

گل محمدی در بخش دیگری از سخنان خود به توافق میان طرف ایرانی و شرکت بالگردسازی راشاهلی کوپتری در سال ۲۰۱۷ اشاره و خاطرنشان کرد که برای اجرای این توافقنامه اقدامی صورت نگرفته است و طرف ایرانی این مساله را مطرح کرد.

وی ادامه داد: طرف روسی گفت که امکان خرید موتور بالگرد از فرانسه وجود ندارد و شرکت بالگردسازی روسیه درصدد خرید موتور بالگرد از شرکت های داخلی روسیه است.

مسوول کارگروه تجارت مواد غذایی نیز بر علاقه مندی ایران برای توسعه همکاریها با روسیه در این حوزه تاکید کرد.  

وی با اشاره به صادرات عمده برخی محصولات ایرانی به کشورهای مختلف از جمله ۲ میلیون تن خرما در سال گفت: امیدواریم که ظرفیت های بزرگ ایران در عرصه مواد غذایی ازجمله در حوزه محصولات کشاورزی و خرما و خشکبار بکار گرفته شود و صادرات در این بخش افزایش بیابد.   

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس