image-20210119160852-2.jpeg

پس از حمله هواداران «دونالد ترامپ» به ساختمان کنگره، رئیس جمهوری آمریکا جنبشی آمریکایی به نام «آنتیفا» را به این اقدام متهم کرد، جنبشی که هم پیمان «قسد» در شمال سوریه محسوب می شود.

سرویس جهان مشرق - پس از حمله هواداران «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا به ساختمان کنگره این کشور در واشنگتن که به تحریک وی صورت گرفت، در عقب نشینی آشکار از مواضع قبل، ترامپ جنبش «آنتیفا» را به دست داشتن در تعرض هوادارانش به کنگره متهم کرد.

پایگاه خبری «اکسوس» خاطر نشان کرد، ترامپ در گفتگوی تلفتی با «کی وون مکارتی»، رهبر فراکسیون جمهوری خواه در مجلس نمایندگان آمریکا به این موضوع اشاره کرده بود.

اما برخلاف ترامپ، مکارتی معتقد است، این حمله به دست عناصر جنبش افراط گرای MAGA انجام شده که از هواداران ترامپ و شعارش «آمریکا را دوباره ابر قدرت کنید» است.

این اولین بار نیست که ترامپ جنبش «آنتیفا» را به دست داشتن در فعالیت های خرابکارانه و ایجاد هرج و مرج و قرار داشتن در پس جنبش های اعتراضی در آمریکا متهم می کند.

پیش تر رئیس جمهور آمریکا، این جنبش را به دست داشتن در اعتراض های مردمی پس از کشته شدن «جرج فلوید» شهروند سیاه پوست آمریکایی به دست پلیس این کشور نیز متهم و خاطر نشان کرده بود، درصدد قرار دادن این جنبش در فهرست تروریسم آمریکاست.

** جنبش آنتیفا و حضور در سوریه

از جنبش آنتیفا به عنوان جنبشی چپگرا و ضد فاشیستی و نژاد پرستی یاد شده و یکی از نکات مهم درباره جنبش، این است که در کنار نیروهای مبارز کُرد سوری موسوم به نیروهای «قسد» در سوریه درحال جنگیدن با نظام سوریه و ارتش و نیروهای نظامی ترکیه در شمال سوریه است، موضوعی که رسانه های ترکیه نسبت به آن اعتراض کرده و مکررا نسبت به سناریو انتقال جنگ های داخلی به داخل شهرهای آمریکا هشدار داده بودند.

این درحالی است که مقامات ارشد ترکیه، از جمله «مولود چاووش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه نیز به مناسبت های مختلف از حضور اعضای این جنبش در شمال سوریه انتقاد و عملیات های تخریبی آنها علیه ترکیه را محکوم کرده بودند.

چاووش اوغلو با اشاره به اینکه این جنبش در نقاط مختلف دنیا از جمله آمریکا دست به اعمال خشونت آمیز می زند و از سوی جنبش معارض «گولن» حمایت می شود، تأکید کرده بود: مشترکات فکری و دیدگاهی «آنتیفا» و «قسد» باعث نزدیکی این دو تشکل به یکدیگر شده است.

در این راستا، «جک بوسوبیک»، تحلیلگر آمریکایی و افسر سابق سازمان اطلاعات آمریکا درباره جنبش «آنتیفا» چنین می گوید: «آنتیفا یک جنبش رادیکال چپگراست که هدف آن، تأسیس کیان و موجودیتی ویژه، هرج و مرج طلب و کمونیستی با همکاری با قسد در شمال سوریه است».

بوسوبیک با توضیح اینکه آنتیفا، یک جنبش ضد سرمایه داری، ضد نئو لیبرالیستی و ضد راست افراطی است، تأکید می کند: «بسیاری از اعضای جنبش آنتیفا که راهی سوریه شده و در صفوف قسد علیه نظام سوریه می جنگند، پیش تر در ارتش آمریکا خدمت کرده بودند و با اجازه ارتش آمریکا به سوریه سفر کرده اند».

آنتیفا اولین بار در دهه سی قرن بیست در آلمان نازی اعلام موجودیت کرد و مهمترین خط مشی آن خشونت سازمان یافته و برنامه ریزی شده است. تعداد اعضای این جنبش دقیقا مشخص نیست، ولی روزنامه «ینی شفق» چاپ ترکیه در گزارشی تعداد اعضای آنتیفا که در سال ۲۰۱۵ در کنار نیروهای قسد در عملیات های نظامی علیه ارتش و نیروهای مسلح سوریه مشارکت داشتند، را بیش از ۲ هزار نفر تخمین زده بود.

گزارش ینی شفق تأکید می کند: «نیروهای قسد در سال ۲۰۱۳ بعد از اینکه برای اولین بار به صورت غیر قانونی از آمریکا و اروپا وارد شمال سوریه شده بودند، بر آموزش اعضای جنبش آنتیفا نظارت و اشراف داشتند و در مقابل از حمایت های سیاسی جنبش از طریق گروه ها و تشکل های چپگرا در پارلمان های اروپایی بهره مند می شدند. افزون بر آن، آنتیفا نقش بسیار مهمی در شبکه مالی گروه قسد در اروپا داشت.

جنبش آنتفیا فعالیت خود را در آمریکا از دهه نود آغاز کرد و گفته شده، در جنبش «وال استریت را اشغال کنید» حضور و مشارکت داشت.

با اعلام پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، این جنبش در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ و طی مراسم ادای سوگند ریاست جمهوری ترامپ اعتراض های گسترده ای را در مناطق مختلف آمریکا سازماندهی و تدارک دیده بود.

اعضای جنبش آنتیفا از لباس و نقاب سیاه استفاده می کنند و در اعتراض های به صورت گروهی و جمعی حضور می یابند. کانون فعالیت های این جنبش سواحل غربی آمریکاست و اعضای آن وابسته به جریان های مختلفی از جمله سوسیالیستی و کمونیستی هستند.

فعالیت جنبش آنتفیا برای جذب اعضا تا چند سال گذشته تنها به دانشگاه ها محدود می شد، اما در سال های اخیر و به لطف فضای مجازی و رسانه های اینترنتی جنبش موفق به جذب عضو از طیف ها و گروه های مختلف شده و فعالیت های خود را به شکل چشمگیری افزایش داده است.

 بوسوبیک ضمن اشاره به اهمیت فعالیت های آنتیفا در آمریکا و به ویژه سوریه بر رصد این فعالیت ها و خطری تأکید می کند که برای امنیت ملی آمریکا تشکیل می دهد.

این تحلیلگر آمریکایی از بی توجهی دستگاه های اطلاعاتی و سرویس های امنیتی آمریکا نسبت به اعضای بازگشته از سوریه انتقاد کرده و نسبت به آموزش های نظامی که این افراد در سوریه دیده و تجربه های نظامی و جنگی که بدست آورده اند، هشدار می دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 15
  • مصطفی IR ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    3 6
    مممنون با تشکر از مطالب وبسایتتون
    • IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
      2 7
      موفق باشید .
  • IR ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    36 30
    اردوغان دقیقاشده کپی صدام راحت مسلمان میکشه توسوریه وعراق ولیبی واذربایجان رامجبوربه خونریزی میکنه.. الانم ک رابطه ی مخفی نوکریش به اسراییل علنی کرده.. فقط چندماه علنی نبودنوکریش به اربابش. اونهمه نفت دزدی سوریه دادبه اسراییل بعدادای قدس وفلسطین دوستی درمیاره خنده داره این نفاق ودورویی
  • مهرناز IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    15 11
    سران امریکائی صیهونیستی " از ترس تفکرات چپ سوسیالیستی وکمونیستی " اعضائ انرا به سوریه فرستادید " تعلیم نظامی دادید " تا با نظام سوریه بجنگند " اکنون دوباره به امریکا برگشته اند " فقط با این تفاوت که تعلیم نظامی دیده اند" اشی که برای سوریه پختید " اکنون خودتان نوش جان کنید.
  • خسرو IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    3 5
    آقای احمدی نژاد تذکر داد به دنیا که این گاوهایی که درست میکنید گریبانگیر خودتان میشود خوشحالم که دارد اتفاق میگفت
  • تورک IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    7 0
    مشرق جان ، تصویر این تروریست‌های فاشیست و ضد بشر را چه با ذوق و شوق گذاشتی، اینا یه مشت وحشی اند. اینا هیچ وقت آدم نمیشن
    • ایرانی IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
      19 6
      پان ترکیسم،ملغمه‌ای از بی‌سوادی و بی‌شعوری است
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    4 8
    هیچ تروریست و ادمکشی به اندازه تفکر بانترک اردوغانی برای بشریت خطرناک نیست
  • IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
    1 2
    چپ‌گرایی عامل بدبختی ملتهاست.
  • ناشناس IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
    4 2
    یه عده فقط منتظرن یه خبری راجع به ترکیه یا اردوغان نوشته بشه فوری بریزن توی بخش نظرات فحش و نفرین بذارن بدون اینکه اصلا خبرو بخونن!
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
    2 0
    آمریکاییها از تروریست ها حمایت می کنند.
  • Abha IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
    1 1
    لعنت براردوغان دربو داغون وهابی پرست و ضحاک خونخوار حاکم برترکیه یقینا روزی این ماربه دوش خبیث که خون جوانان ترک رادرجنگ ها میخورد وهمچنین مردم مردم مظلوم کردی رامیکشد توسط مردم ترکیه به سزای اعمالش میرسد گروههک های تروریستی چه ترک چه کرد چه عرب و....محکوم است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس