حاج قاسم نوشته بود: « اگر خاک پای عمار شوم، افتخار می‌کنم»/ آغاز پویش کتابخوانی « شمسه»

مراسم رونمایی از کتاب « جاده یوتیوب» اثر محمد علی جعفری، نویسنده یزدی و آغاز پویش کتابخوانی «شمسه» با محوریت این کتاب برگزار شد.

به گزارش مشرق، مراسم رونمایی از کتاب « جاده یوتیوب» اثر محمد علی جعفری،  نویسنده یزدی با حضور نویسندگان و علاقمندان به حوزه کتاب در جوار شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلامی‌واحد یزد برگزار شد.

حاج قاسم در جوابم نوشته بود، « اگر خاک پای عمار شوم، افتخار می‌کنم»
محمد علی جعفری، نویسنده کتاب « جاده یوتیوب» نیز در این مراسم با اشاره به چرایی نوشتن این کتاب گفت: زمانی که کتاب « عمار حل» را در سال ۹۵ شروع کردم، تنها هدفم نوشتن این کتاب بود و تصورم تنها ۶۰، ۷۰ صفحه در خصوص زندگینامه شهید بود اما وقتی وارد این عرصه شدم شاهد قطره‌ای از دریا بودم و کم کم فهمیدم که شهید محمدخانی در سوریه به عنوان عمار حلب شناخته می‌شده و حتی حاج قاسم نیز برای سلامتی او صدقه می‌داد.

وی گفت: حاج قاسم برای شهید محمد خانی جملات بسیار نابی را به کار برده بودند که همین امر باعث شد تا من بیشتر به مصاحبه و کنکاش در خصوص شهید وارد شوم.

وی گفت: برای جمع آوری منابع و حضور در سوریه برای تکمیل کتابم از طریق خانواده شهیدمحمدخانی به حاج قاسم سلیمانی پیامی ‌دادم اما متاسفانه پاراف ایشان پس از شهادتش به دست ما رسید که نوشته بود « اگر خاک پای عمار شوم، افتخار می‌کنم».

جعفری گفت: در سال ۹۶ برای نوشتن این کتاب به سوریه رفتم تا از نزدیک در مکان‌هایی که شهید محمدخانی حضور پیدا کرده بود مشاهده و گزارشی تهیه کنم که در ابتدا تصورم کلیشه ای بود اما از همان ابتدای سفر نظرم متفاوت شد و حاشیه های سفر نیز برایم جذاب شد.

این نویسنده یزدی بیان کرد: از ابتدای سفرم شروع به حاشیه نویسی و روزنوشت کردم و سعی کردم در قالب سفرنامه‌ای این سفر را روایت کنم و از مصاحبه‌های مربوط به شهید محمدخانی فراتر بروم.

وی گفت: من معتقدم اگر از فضای سوریه و حضور رزمندگان ننویسیم، بیگانگان هرطور که بخواهند برای ما می‌نویسند و اگر ما روایت واقعی را بیان کنیم به مراتب از انحرافات جلوگیری می‌کنیم.


آغاز دومین پویش کتابخوانی شمسه با کتاب « جاده یوتیوب»
حامد وجدانی، مسئول موسسه فرهنگی « مدرسه عشق» یزد نیز در این مراسم گفت: این موسسه از سال‌های قبل در کنار فعالیت های فرهنگی خود به مباحث کتاب و کتابخوانی توجه ویژه ای دارد ومسابقات کتابخوانی، دوره‌های مطالعاتی، کلاس‌های آموزشی و نویسندگی را برگزار می‌کند.

وی افزود: از ابتدای کرونا با توجه به تعطیلی بسیاری از فعالیت های حضوری، سعی کرده ایم در قالب فضای مجازی فعالیت های خود را دنبال کنیم و با برگزاری مسابقه های کتابخوانی در این مسیر حرکت کرده ایم.

مسئول موسسه فرهنگی « مدرسه عشق» یزد بیان کرد: یکی از جدیدترین اقدامات ما برگزاری پویش کتابخوانی با عنوان « شمسه» است که با کتاب خانم لک شروع شد و دوره دوم آن نیز امروز به صورت رسمی‌با رونمایی از کتاب « جاده یوتیوب» آغاز می‌شود.

وجدانی ادامه داد: این پویش از امروز تا ۲۵ اسفندماه برنامه ریزی شده است که جوایز ۲ میلیون تومانی و ۱۰ جایزه ۵۰۰ هزار تومانی برای ان در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: هدف ما ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است و امیدواری بتوانیم این امر را تحقق بخشیم.


مردم ما با کتاب قهر نیستند
حجت الاسلام مظفر سالاری، نویسنده کتاب « رویای نیمه شب» نیز در این مراسم با اشاره به توجه ویژه مقام معظم رهبری در خصوص کتاب و اهتمام ایشان برای مطالعه گفت: ایشان با وجود مشغله‌های فراوانی که دارند، مطالعه را به صورت ویژه پیگیری می‌کنند تا جایی که در دیدار با ایشان در خصوص دو کتاب « قایق راندن به اقیانوس» و « رویای نیمه شب» من نیز نظر دادند.

وی افزود: توصیه های ایشان در خصوص کتاب و کتابخوانی در کتابی جمع آوری شده است که این کتاب هیچ نکته‌ای را فروگذار نکرده است و توجه ویژه‌ای به امر کتابخوانی کرده است.

این نویسنده یزدی بیان کرد: من معتقدم که مردم با کتاب قهر نیستند زیرا اگر کتاب جذاب و بر اساس نیاز مردم باشد و همچنین چرخه تهیه و عرضه کتاب نیز به خوبی طی شود مردم استقبال خوبی از آن می‌کنند.

وی با اشاره به فعالیت های جعفری، نویسنده کتاب « جاده یوتیوب » گفت: امثال ما به دلیل ترس از معیشت درگیر کارهای اجرایی شده ایم اما آقای جعفری با از خود گذشتگی تنها نویسندگی را برگزیده‌اند که امیدواریم موفق باشند.


غفلت در نوشتن روایات، عامل تحریف و تحلیل های خلاف واقع است
احسان عابدی، فعال کتاب و کتابخوانی استان یزد نیز در این مراسم گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون شاهد هجمه‌های وسیعی علیه انقلاب و کشورمان بوده‌ایم و در کنار جنگ های نظامی ‌و اقتصادی به جنگی فراتر از آن به نام جنگ روایت‌ها نیز درگیر شده ایم.

وی گفت: اگر ما وقایع را روایت نکنیم حتما برای ما روایت خواهند کرد زیرا در این سال‌ها شاهد تحریف‌ها و روایت‌های خلاف واقع بوده‌ایم.

این فعال حوزه کتابخوانی بیان کرد: الان اگرچه چند دهه از دفاع مقدس گذشته‌ایم اما به دلیل این که برخی از وقایع ثبت نشده است همچنان روایت‌های دیگران برای ما بازگو شده و تحریف می‌کنند.

عابدی ادامه داد: بسیاری از روایت‌ها مانند جنگ سوریه برای ما ثبت نشده است که همین‌ها ممکن است برای ما حاشیه درست کند و از غفلت‌های ما سو استفاده شود.

وی گفت: امثال کتاب یوتیوب دقیق، مستند و غیر رسمی‌های جنگ سوریه را بیان می‌کنند که ما نیاز به کتاب های امثال آن داریم تا از تحریف‌ها جلوگیری کنیم.

در ادامه این مراسم نیز یکی از مدافعان حرم اهل بیت (ع) در خصوص شهید محمدخانی و مدافعان حرم خاطراتی را بیان کرد و در پایان نیز از پویش کتابخوانی « شمسه» و همچنین کتاب « جاده یوتیوب» رونمایی شد.

منبع: شبستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    4 0
    سردار دلارها
  • رج IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    3 0
    احسنت به این بصیرت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس