کد خبر 1169884
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۹
وعده های ضد و نقیض درمورد جاماندگان سهام عدالت

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به ۱۸پرسش و پاسخ در مورد سهام عدالت پاسخ داده است که در ادامه می خوانید:

به گزارش مشرق، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به ۱۸پرسش و پاسخ در مورد سهام عدالت پاسخ داده است که در ادامه می خوانید:

- برخی سهامداران اعلام کرده‌اند که نمی‌توانند وارد سامانه شوند.دلیلش چیست؟

طبق قانون، سهام عدالت تنها میان هموطنان مقیم کشور توزیع شده است. بنابراین سامانه سهام عدالت به نشانی WWW.SAMANESE.IR تنها از طریق شبکه اینترنت داخلی کشور قابل دسترسی است و این اقدام با هدف افزایش امنیت این سامانه انجام شده است. در حال حاضر کلیه مشمولین نهایی سهام عدالت مقیم داخل کشور می‌توانند بدون هیچ محدودیتی وارد سامانه شوند. امکان ورود به سامانه برای افرادی که مقیم خارج از ایران هستند به دلایل افزایش امنیت سامانه میسر نیست. ضمنا آن دسته از افرادی که از طریق موبایل شخصی به سامانه وارد می‌شوند می‌بایستی از قطع بودن اتصال گوشی همراه خود به فیلترشکن اطمینان حاصل نمایند.

- در کدام روش سهامدار امکان فروش سهام خود را دارد؟

در هر دو روش امکان فروش و واگذاری سهام توسط مشمولین در بازار معاملاتی بورس و فرابورس میسر است.

- تکلیف سهام شرکت‌های غیربورسی در روش مستقیم چه می‌شود؟

آن دسته از افرادی که روش مستقیم را انتخاب نموده‌اند سهام شرکت‌های بورسی تخصیص یافته روی کد بورسی خودشان منتقل می‌گردد. این افراد از بابت سهام شرکت‌های غیربورسی، سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی هم خواهند بود.

- چه تضمینی وجود دارد که در روش غیرمستقیم شرکت‌های استانی دارایی سهامدار را حفظ و افزایش دهند؟

این موضوع به نحوه عملکرد و میزان موفقیت یا عدم موفقیت مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت دارایی‌های تخصیص یافته بستگی دارد

- آیا در روش غیرمستقیم سهامدار امکان فروش یکجای سهام خود را دارد؟به چه صورت؟

افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب نموده‌اند سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی خواهند بود. مقررگردیده است شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بازار سرمایه‌پذیرش گردند و سهام این شرکت‌ها مورد خرید و فروش واقع گردد پس این افراد می‌توانند نسبت به فروش سهام خود در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی اقدام کنند.

- تکلیف سود سالیانه سهام در هر یک از روش‌ها چه می‌شود؟

افرادی که روش مستقیم را انتخاب نموده‌اند سود عایدی از سهام ۳۶ شرکت بورسی تخصیص یافته وسود سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از بابت ۱۳ شرکت غیربورسی را مستقیما دریافت خواهند نمود. افرادی که روش غیرمستقیم را دریافت نموده‌اند صرفا سود سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را دریافت خواهند نمود.با توجه به‌ترتیبات صورت گرفته مقرر است با هماهنگی‌های صورت گرفته سود کلیه شرکت‌های بورسی و فرابورسی توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی تسویه وجوه و اوراق بهادار جمع‌آوری و از طریق سامانه سجام در حساب‌های بانکی سهامداران تخصیص و پرداخت شود.

- با توجه به اینکه مصوبه شورای عالی بورس زمان بندی فروش سهام را مشخص می‌کند تأثیر زیادی برتصمیم سهامداران در انتخاب روش‌ها دارد چرا تاکنون شورای عالی بورس در مورد نحوه فروش سهام تعیین تکلیف نکرده است؟

بعد از ابلاغ فرمان رهبری در مورد آزادسازی سهام عدالت، موضوع تعیین سازوکار اجرای فرمان معظم‌له ازجمله برنامه زمان بندی آزادسازی و در دستور کار سازمان و شورای عالی بورس قرار گرفته است و علی‌رغم تشکیل جلسات شورای عالی، موضوع در دست بررسی کارشناسی جهت تصمیم‌گیری قطعی است که به محض اتخاذ تصمیم مراتب به اطلاع مشمولین خواهد رسید.

-  آیا برای همه سهامداران کد بورسی صادر می‌شود؟ چه زمانی؟

بله؛ بنابر دستور وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی مقرر گردیده است برای کلیه مشمولین سهام عدالت کد بورسی تخصیص داده شود و حداکثر ظرف مدت دو ماه گزارش اقدامات صورت گرفته در این ارتباط به اطلاع مشمولین خواهد رسید.

- سهامداران برای گرفتن کد بورسی چه باید بکنند؟

در حال حاضر، نیازی برای اخذ کد بورسی برای کلیه مشمولین سهام عدالت وجود ندارد.

- آنهایی که کد بورسی دارند چه کنند؟

در حال حاضر اقدام خاصی برای این دسته از افراد لازم نیست. بعد از اتمام مهلت اعلام شده برای انتخاب روش آزاد سازی، در صورت نیاز به اقدام خاص، مراتب به نحو مقتضی به اطلاع مشمولین خواهد رسید.

- آیا نیاز به مراجعه حضوری برای کد بورسی هست؟

در حال حاضر نیازی به مراجعه احدی از مشمولین جهت دریافت کد بورسی نیست. بنا بر دستور وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی مقرر گردیده است برای کلیه مشمولین سهام عدالت کد بورسی صادر و مراتب به نحو ممکن به اطلاع مشمولین خواهد رسید.

-  تکلیف سهام افراد متوفی چه می‌شود؟

بنا بر تصویب شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی، مقرر گردیده است وراث کلیه متوفیان مشمول سهام عدالت جهت تسهیم و انتقال سهام و سود عایدی به وراث با ارائه گواهی حصر وراثت به دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک مراجعه کنند که این امر از مردادماه ۱۳۹۷ در اقصی نقاط کشور آغاز شده است لیکن در حال حاضر از ابتدای هفته جاری به دلیل اجرای فرآیند آزادسازی سهام عدالت این موضوع متوقف گردیده است و در روزهای آتی مجدداًً از سرگرفته خواهد شد.

-  سود سهام عدالت در سال ۹۹ چقدر است؟

میزان سود سالیانه عایدی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت مطابق تصویب مجامع عمومی سالیانه شرکت‌ها تعیین و تخصیص می‌یابد و میزان دقیق این سود قابل پیش‌بینی نیست.البته با توجه به اینکه سهام شرکت‌های معتبر بورسی در سبد سهام عدالت موجود  است سود عایدی به‌صورت سالیانه بیشتر از سنوات قبل بوده است.

- پیش‌بینی شما از استقبال سهامداران از هر یک از روش‌های آزادسازی سهام عدالت به چه میزان است؟

رفتار و نوع انتخاب جمعیتی بالغ بر ۴۹ میلیون نفر در موضوع آزادسازی سهام عدالت برای هیچ‌کس قابل پیش‌بینی و حدس نیست و در حال حاضر در این ارتباط نمی‌توان اظهارنظر کرد

- چه تعداد تاکنون روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند؟

در حال حاضر امکان گزارش و طرح موضوع به دلیل احتمال تأثیر روی انتخاب مردم برای این سازمان وجودندارد.

- تأثیر آزادسازی سهام عدالت بر معاملات بورس را چگونه می‌بینید؟

آزادسازی سهام عدالت با لحاظ مراتبی از جمله زمان و نحوه آزادسازی تأثیر مثبتی بر بازار بورس و فرابورس خواهد داشت و عمق بازار سرمایه را زیاد خواهد کرد.

-  آیا سرپرست خانوار می‌تواند برای اعضا روش مستقیم را انتخاب کند؟

هر یک از مشمولین می‌بایستی شخصا به‌صورت مجزا برای انتخاب روش مدنظر به سامانه اینترنتی سهام عدالت به نشانی SAMANESE.IR مراجعه نموده و شماره موبایل متعلق به شخص مشمول را ثبت نماید. در صورت فقدان شماره موبایل برای اعضاء خانوار، سرپرست خانوار می‌تواند برای تک‌تک اعضا به‌صورت مجزا وارد سامانه شده و روش مدنظر را انتخاب کند بدین معنی که صرفا انتخاب روش توسط سرپرست خانوار برای خود شامل سایر اعضای خانواده نیست.

-  آیا امکان نقل و انتقال سهام عدالت به‌صورت وکالتی قانونی است؟

برابر اطلاعیه‌های مکرر نقل و انتقال سهام عدالت حتی به‌صورت وکالتی نزد دفاتر اسناد رسمی ‌غیرقانونی است و این موضوع به اطلاع دفاتر اسناد رسمی ‌رسیده است. سهام عدالت تخصیصی صرفا در سامانه معاملاتی بازار سرمایه درماه‌های آتی قابلیت خرید و فروش خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • اکبر IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    4 2
    من.متعجب.ماندم.که.چراقوه.قضاییه.به.ماجرای.بورس.وسهام.واردنمیشودکه.نگذاردأنهایی.که.چشم.به.پول.مردم.دوخته.اندباپول.مردم.فرارکنندوقبل.ازرفتن.بگیردشان.تمام.این.بازیهافقط.خوردن.مال.مردم.میباشدوسلام
  • IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    5 0
    فروش سهام مستقیم ازطریق بانک ها خصوصا صادرات چه شد؟
  • IR ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    7 1
    این همه اراجیف چيه!؟وقتی مردم 6ماه پیش سهام عدالت رو به فروش گذاشتن و خبری از پول نیست ديگه اين سوالات چه معنی داره!؟ ديگه خبر سهام عدالت رو ندارید که روی اعصاب مردم راه ميريد!!! .
  • مرادی IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    2 2
    سلام من تمام محله های سهام عدالت رو انجام دادم ولی هنوز هیچ سودی رو باسه ام نریختن کجا باید برم چیکار باید بکنم برای پی گیری
  • هم وطن ایرانی IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    2 1
    من برگ سهام یک میلیونی دارم اما درسامانه سهام عدالت کمتر می باشد؟ لطفا علت را باعدالت پاسخ دهید
    • فرزانه نارویی IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      2 0
      سهام عدالت خرداد ماه ب فروش گذاشتم ولی در این مدت ۲۴۰هزار ب حسابم اومده حالا تکلیف من چیه در برگه طلایی ک دارم مبلغ یک ملیونی هستش اینحور چهارصدوهشتاد هستش
  • رضا بالاپور IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    1 1
    اقا من یک ساله سهامم تو کاریابی سعدی گذاشتم برای فروش کلا جمعا ۷۰۰تومن به حسابم واریز شده چرا هیچ کسم پاسخگو نیس که حداقل ۶۰درصدو ۵ملیون کامل باهم ریخته بشه راضیم اما یکساله خبری نیس
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    0 0
    مادرم فوت شده سهام عدالت فقط به بکنفر از اعضای خانواده دادیم باید چیکار کنه تا بتونه بگیره ووارد بشه؟؟؟؟؟؟
  • Mansour IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    2 2
    بابا این حرف ها چیه میزنید بخدا،بگوید پول ما چه شد بخدا که ۳۰درصد یا ۶۰درصد فروختیم.بخدا خسته شدیم اینهمه دروغ دروع
  • IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    2 1
    من شماره بنام واردکرده ام ولی شش روزاست پیامی دریافت نکرده ام درسامانه سجام چجوری خبر شوم تائید شده
  • SE ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    0 0
    فقط.بدزدید.بسه.دیگه
  • زهرا قشقاییان IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    0 0
    من برای سهام عدالت ثبت نام کرده‌اند ولی سهامی به نام من در نیامده
  • سامان IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    0 0
    سلام بنده هشت ماه پیش درخواست فروش سهام عدالت روش مستقیم دادم اما هنوز پولشو واریز نکردن توروخدا پیگیری کنید سه تا کارگزاری سپه مفید و سعدی
  • قاسم IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
    0 1
    ما که ۴۰ سالمونه ثبت نام نکردیم چی میشه
  • مصطفی شاهملکی IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    1 0
    من ۹ماه است که سهام عدالت خودم را فروختم ولی هنوز پولش را ندادن باید چکار کنیم ۸۲۳۵

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس