به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات پژواک خرد معاصر به نقل از ریچارد هاس درباره عملکرد ترامپ نوشت: از بین تمام اقداماتی که انجام داد 3 شکست او مهم‌تر از همه است؛ اولی آسیبی بود که او به دموکراسی امریکا وارد کرد. اتفاقات 6 ژانویه 2021 روزی که گروهی از اوباش طرفدار ترامپ ساختمان کنگره را محاصره و اشغال کردند، اوج تلاش‌های ترامپ برای ارایه چهره‌ای شیطانی از رسانه‌ها، نقض هنجارهای مرسوم،  دروغ‌پراکنی،  زیر سوال بردن  صلاحیت دادگاه و رد نتایج انتخاباتی بود که در تمامی آزمون‌های جدی مشروعیت، قبول شده است.  اقدام ترامپ  در تحریک طرفداران و تشویق آنها به انجام فعالیت‌های غیرقانونی و خشونت، آخرین میخ در تابوت رییس‌جمهور بود. البته در اینجا کل تقصیر متوجه ترامپ نیست چراکه هیچ‌کس آن همه نماینده جمهوری‌خواه مجلس و سنا را مجبور نکرده بود در زیر سوال بردن مشروعیت پیروزی جو بایدن در انتخابات با ترامپ همراه شوند.

مساله دوم، بحران کروناست. شیوع ویروس و پخش آن در جهان تقصیر چین بود اما این واکنش ضعیف و ناکافی ترامپ به بحران بوده که باعث مرگ 400 هزار امریکایی شده است.  مدیریت ناکارآمد امریکا باعث نابودی میلیون‌ها شغل و کسب و کار(برخی برای همیشه)، عقب افتادن میلیون‌ها دانشجو و دانش‌آموز از درس و از بین رفتن احترام امریکا در میان مردم و حکومت‌های جهان نیز شده است.اقدامات فراوانی وجود داشت که دولت ترامپ می‌توانست و باید برای مقابله با کرونا انجام می‌داد.

سومین شکست بزرگ ترامپ که به عنوان میراث از او باقی می‌ماند، تضعیف جایگاه امریکا در جهان بود. البته بخشی از این شکست به موارد اول و دوم نیز مرتبط است: حمله او به دموکراسی و ناتوانی او در مدیریت اثربخش کرونا. اما سیاست خارجی ترامپ به خودی خود نیز یک  شکست تمام‌عیار بود.کره‌شمالی با وجود  دیپلماسی شخصی ترامپ با کیم جونگ اون در این 4 سال ذخایر هسته‌ای خود را افزایش داد و موشک‌های بهتر و بیشتری را تولید کرد. ایران توانست پس از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای، مدت زمان لازم برای دستیابی به سلاح اتمی را کاهش داد. حکومت ونزوئلا استوارتر از قبل است و روسیه، سوریه و ایران توانسته‌اند پس از خروج نیروهای امریکا و توقف حمایت واشنگتن از شرکایش، نفوذ خود را در سراسر خاورمیانه گسترش دهند.

بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    9 0
    در امریکا همیشه رقابت بین دو حزب تنگاتنگ و نزدیک است /ترامپ هم با اختلاف زیاد بازنده نشد /در کل وجدان هاست که می فهد چه کسی خوب است و چه کسی بد
    • IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      22 3
      یانکی؟ وجدان؟ شوخی میکنی؟؟!! خخخخخخخخخخخخخخخ
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
      1 0
      اکثریت جهان ازدست او بستوه امده بودن این مختص به ایران نبود همچنانکه ما ازدست روحانی خسته ایم
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    9 4
    وقتی یک احمق فاسد به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب میشه جز این انتظاری نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس