کد خبر 1169668
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶

حج یک فریضه دینی است که همه مسلمانان به آن دعوت شده‌اند و بر کسانی که از نظر مالی شرایط لازم را داشته باشند، واجب است. هر ساله می‌بینیم که کاروان‌هایی از ایران به سمت سرزمین حجاز به حرکت در می‌آیند و قرار گرفتن در میان این جمعیت، آرزوی بسیاری از مسلمانان است. حج به دو دسته عمره و تمتع (واجب) تقسیم می‌شود که حج عمره چند سالی است به دلیل اتفاقات فرودگاه جده، لغو شده‌ است و تنها کاروان‌های حج تمتع هستند که به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

بنابراین هنوز هم با وجود ویروس کرونا و افزایش قابل توجه قیمت فیش حج، داوطلبین خرید فیش حج کم نیستند. بسیاری افراد، به مدت بیش از 15 سال صبر کرده‌اند و برای نایب‌الزیاره شدن، در صف انتظار باقی مانده‌اند. بسیاری نیز به دلیل کهولت سن، دیگر توان انجام این فریضه دینی را ندارند و یا اینکه متوفی شده‌اند. بنابراین اداره حج و زیارت اجازه نقل و انتقال مالکیت فیش‌ها را صادر نموده و فرصت حضور در کاروان‌ها را برای افراد واجد شرایط ایجاد کرده است.

انتقال مالکیت فیش حج چطور ممکن است؟

مالکیت فیش حج را تنها یک بار می‌توان انتقال داد و تنها در صورتی می‌توان فیش اولویت‌دار را برای دومین بار فروخت، که یکی از اعضای خانواده مانند والدین یا خواهر، برادر، همسر و یا فرزند انتقال‌دهنده و انتقال گیرنده در آنجا حضور پیدا کنند. که البته باید نسبت فرد با استناد به مدارک شناسایی وی، قابل اثبات باشد. قوانین برای انتقال فیش خریداری شده بسیار سخت است و اداره حج و زیارت به سختی و در موارد محدود مجوز انتقال را صادر می‌کند. بنابراین به مشخصات درج شده در فیش توجه داشته باشد. ممکن است فردی به عنوان تاریخ عزیمت سال بعد، فیش را با قیمت روز به شما فروخته باشد. اما بعد از خرید متوجه می‌شوید تاریخ واقعی برای 4 سال بعد است. بنابراین شما هزینه‌ای بیشتر از ارزش واقعی فیش را پرداخته‌اید و نیز اجازه فروش آن را ندارید.

انتقال مالکیت فیش دارای مراحلی است که در دفاتر رسمی حج و زیارت، سازمان حج و زیارت و دفتر اسناد رسمی، با حضور مالک و خریدار فیش حج، قابل انجام است و برای انتقال مالکیت، به مجوز سازمان حج و زیارت نیاز است. پرداخت قیمت توافقی فیش بین دارنده و خریدار آن، به معنای انتقال امتیاز است. اما خرید فیش، به معنی پرداخت هزینه‌های کاروان نیست که به صورت جداگانه به سازمان حج و زیارت انجام می‌شود. بنابراین، این دو هزینه از یکدیگر کاملا جدا هستند.

قیمت فیش حج با توجه به قیمت دلار، سال و ماه عزیمت، هزینه کاروان اعلام شده از طرف سازمان حج و زیارت و اتفاقات مهم در ایران و جهان، تغییر می‌کند. به این ترتیب هر چقدر قیمت دلار (تورم) بالاتر، سال و ماه عزیمت در فاصله زمانی کمتر و هزینه کاروان اعلام شده کمتر باشد، قیمت فیش ودیعه گذاری حج بیشتر خواهد بود. هرچند رخدادی مانند جهانی شدن ویروس کرونا باعث جلوگیری از افزایش قیمت بی رویه فیش‌حج تمتع شده است. ولی با اطلاع از قیمت روز، می توانید با آرامش خاطر اقدام به خرید فیش حج کنید. افرادی که قیمتی پایین‌تر از قیمت روز را به شما پیشنهاد می‌دهند، جای تأمل و شک دارند. توجه داشته باشید کلاه‌برداران با قیمت‌هایی وسوسه‌انگیز، به سراغ شما می‌آیند و فیش‌های فاقد ارزش و امتیاز واقعی را به شما می‌فروشند.

آیا خرید فیش حج به معنای اعزام قطعی است؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم مشخص شدن تاریخ اعزام به تاریخ ثبت‌نام وابسته است. برخی افراد اقدام به فروش فیش‌هایی می‌کنند که نامشان برای اعزام همان سال درآمده است؛ بنابراین خرید این فیش‌ها به‌منزله اعزام قطعی است؛ اما اگر فیشی با تاریخ دیرتر از تاریخ‌های اعلام‌شده خریداری کنید، باید تا زمان اعلام سازمان حج و زیارت برای اعزام منتظر بمانید. توجه کنید که خرید فیش حج همه‌چیز نیست. چراکه هزینه‌های کاروان جدا از هزینه‌های خرید و فروش فیش حج تعیین می‌شود.

در سال 99 سازمان حج و زیارت هزینه‌های کاروان را 24 تا 28 میلیون تومان تعیین کرد. این هزینه‌ها بسته به قیمت ارز و شرایط کشور در هر سال متفاوت است؛ بنابراین به‌جز هزینه‌ای که برای خرید فیش در نظر می‌گیرید باید هزینه‌هایی که برای ثبت‌نام در کاروان بپردازید نیز در نظر داشته باشید. توجه کنید که خرید فیش تنها به معنای خرید امتیاز شخص صاحب فیش است. البته برای آن‌که مطمئن باشید که با این فیش حتما اعزام می‌شوید باید آن را به نام بزنید؛ بنابراین معامله را در دفاتر مورد تایید سازمان حج و زیارت انجام دهید تا مشکلات بعدی برایتان به وجود نیاید؟

قوانین را فراموش نکنید

از مهم‌ترین قوانینی که ممکن است طی خرید و فروش فیش حج فراموش کنید، محل و استان انتقال فیش است. بر اساس قوانین ایجاد شده، فیش حج هر استان تنها در همان استان انتقال می‌خورد. برای مثال اگر ساکن شهر اصفهان هستید، نمی‌توانید فیش استان یزد را خریداری کنید. شما تنها می‌توانید فیش شهر اصفهان را در همان شهر خودتان خریداری کنید. قوانین برای فروش نیز همین روند را دارند.

مدارک لازم برای اقدام و پیگیری فیش حج، شامل اصل کارت ملی و شناسنامه دارنده و خریدار فیش حج است. برای پیگیری و دریافت مجوز انتقال مالکیت قبض ودیعه گذاری، حضور هردو با در دست داشتن اصل مدارک و اصل فیش حج الزامی است. در تمامی مراحل به حضور طرفین نیاز است. در آخر باید صلح نامه‌ای بین آن‌ها و در حضور مامور دفتر ثبت اسناد رسمی تنظیم شود و سپس به دفتر زیارتی تسلیم شود. صدور مجوز انتقال بر عهده اداره حج و زیارت و ابطال فیش قدیمی از وظایف بانک ملی است.

از دیگر قوانین موجود، حق انتقال فیش از جانب وارث است. این مورد فقط در زمانی ممکن است که مالک فیش، متوفی شده باشد و در این صورت فیش حج به وارث تعلق پیدا می‌کند. وارث حق انتقال مالکیت و فروش فیش حج را با در دست داشتن مدارک گواهی فوت مالک و انحصار وراثت و تادیه مالیات بر ارث پیدا می‌کند. ضمنا توجه داشته باشید که هر گونه توافق و حتی تنظیم وکالت نامه در جهت انتقال قبض‌ها خارج از رویه‌ای که از طرف سازمان حج و زیارت اعلام شده است، هیچ تضمینی بر پذیرش و تائید انتقال مالکیت فیش را به دنبال ندارد و به این معنا که قابل پیگیری از طریق سازمان نیست و مشکلاتی برای متقاضی ایجاد خواهد کرد.

156512633

روش‌های کلاه‌برداران

با اعلام اطلاعیه‌ای مبنی بر اجازه فروش فیش حج، سودجویان روش جدیدی برای پر کردن جیب خود یافتند. کلاه‌برداران با استفاده از دفاتر حج و زیارت جعلی و بدون مجوز، و یا معرفی دفترخانه به دروغ به عنوان دفتر خود شخص کار خود را شروع کردند و با تبلیغات گسترده، سوژه‌های مورد نظر خود را جذب کردند. این افراد یا با وعده ثبت‌نام فیش حج، از مردم پول می‌گرفتند و غیب می‌شدند و یا فیش‌ها را با قیمت پایین می‌خریدند و با قیمت بالاتری میفروختند. هنوز هم این کلاه‌برداران به کار خود مشغول هستند. البته شناسایی آن‌ها دیگر کار سختی نیست. صحبت از پول که می‌شود، به راحتی می‌توان آن‌ها را شناخت. خصوصا آن که اصرار آن‌ها بر این است که در مراحل دریافت مجوز انتقال، نیازی به همراهی و نظارت شما نیست.

توجه داشته باشید که تاکید ما همواره بر این نکته بوده است که در تمامی مراحل، حضور شما و اصل مدارکتان از الزامات است. همواره از قیمت‌های روز اطلاع کسب کنید. این می‌تواند یک عادت خوب در میان ایرانیان باشد که از اولین مغازه خرید خود را انجام نمی‌دهند. بنابراین تنها با یک نفر ارتباط نگیرید و از قیمت‌های بازار اطلاعات کافی کسب کنید. اگر قیمت پیشنهاد شده تفاوت چشمگیری با قیمت‌های بازار داشت، حتما به جعلی بودن آن شک کنید.

جمع‌بندی

این روزها آگهی‌های خرید و فروش را به صورت آنلاین می‌توان پیدا کرد. بنابراین شما هم می‌توانید برای دور ماندن از کلاه‌برداران، اطمینان از صحت روند نقل و انتقال و سهولت یافتن فیش حج با شرایط و قیمت مورد نظرتان، از سایت‌های ثبت رایگان آگهی فیش حج بهره ببرید. در این صورت می‌توانید با چند کلیک و چند وبگردی ساده، فیش مورد نظرتان را پیدا کنید و با دارنده آن به توافق برسید. این می‌تواند آسان‌ترین راه برای یافتن فیش مورد نظر در شهر و استان خودتان باشد. در این مطلب، سعی ما در بالا بردن سطح دانش شما بوده است و امید است با اطلاع از موارد گفته شده، روند خرید و فروش فیش مورد نظرتان با سهولت و امنیت لازم پیش برود.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس