نمایشگاه مجازی کتاب تهران؛ سازگاری با شرایط سخت

۱۷۳۲ ناشر داخلی برای نمایشگاه مجازی کتاب ثبت‌نام کرده‌اند و در این نمایشگاه ۱۰۰ هزار عنوان کتاب عرضه خواهد شد.

به گزارش مشرق، دومین نشست خبری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران امروز دوشنبه در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، در دومین نشست خبری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رمضانعلی سبحانی‌فر، مدیرعامل شرکت ملی پست ایران، ایوب دهقانکار، رئیس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، حجت‌الله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران و هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران حضور داشتند. 

در ابتدای این نشست، ایوب دهقانکار، رئیس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران اظهار داشت: فردا سه‌شنبه ۳۰ دی‌ماه نمایشگاه با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۷۳۲ ناشر داخلی برای نمایشگاه ثبت نام کرده‌اند، افزود: در این نمایشگاه ۱۰۰ هزار عنوان کتاب عرضه خواهد شد. در بخش خارجی ۱۸۰ ناشر با ۲۰ هزار عنوان کتاب خارجی به لاتین و عربی حضور دارند. در بخش بین‌الملل ۱۴۲ نهاد فرهنگی ناشر و آژانس ادبی حضور دارند و ۱۴۵۰ عنوان رونمایی می‌شود.

دهقانکار با بیان اینکه ۱۱۳۵ ناشر عضو سامانه پست هستند، افزود: در بخش بن دانشجویی ۸۱ هزار و ۴۲۸ دانشجو ‌ثبت‌نام کرده‌اند و ۸ هزار طلبه و ۸ هزار هیأت علمی در بخش بن روند ثبت‌نام را انجام داده‌اند.

حسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست درباره اینکه آیا نمایشگاه فیزیکی در اردیبهشت ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد، گفت: با توجه به اینکه اواخر سال ۹۹، نمایشگاه مجازی را برگزار می‌کنیم و از سوی دیگر اردیبهشت‌ماه همزمان با ماه رمضان است، امکان دارد با تأخیر نمایشگاهی برگزار شود که قطعاً در اردیبهشت‌ماه نخواهد بود بنابراین سال بعد چه نمایشگاه فیزیکی و چه مجازی پس از اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد تا به ناشران فرصت دهیم کتاب‌های تازه‌ای را ارائه دهند. 

وی افزود: ما منتظر می‌مانیم، ببینیم شرایط چگونه است، اگر امکان‌پذیر باشد، نمایشگاه را در بهار برگزار می‌کنیم اما اگر امکان نباشد به‌ واسطه شرایط با تأخیر برگزار خواهیم کرد.

 بابک افروز، مدیر کل بازاریابی و توسعه کسب و کار شرکت پست جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: برای جمع‌آوری کتاب در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، تا به امروز چهار دفتر پستی، همچون دفتر پست شهید یوسفیان و ۱۲ واحد سیار در محل‌هایی که تراکم بیشتری از انتشاراتی‌ها حضور دارند در نقاط مختلف شهر تهران تعبیه شده است.

وی افزود: محل قرارگیری واحدهای سیار مشخص شده است و در پی هماهنگی‌های لازم با راهنمایی و رانندگی هستیم که اجازه توقف خودروها در نقاط مشخص شده را بدهند تا با مشکلی مواجه نشویم.

مدیرکل بازاریابی و توسعه کسب و کار شرکت ملی پست ایران همچنین بیان کرد: همانند نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که ناشران به غرفه‌های پست مراجعه می‌کردند تا کتاب‌ها را تحویل دهند، حال در ایام برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران نیز باید کتاب‌هایی که از سوی مردم خریداری شده را بسته بندی کرده و به مأموران پست در این واحدهای سیار تحویل دهند.

وی در ادامه عنوان کرد: مدیران پست و ناشران سایر استان‌ها نیز در حال برگزاری جلسات مختلف و طراحی برنامه‌ها برای هماهنگی‌های لازم هستند تا به فراخور نوع استان و شرایط آن تصمیمات لازم گرفته شود.

بابک افروز در پایان گفت: در اکثر استان‌ها جمع‌آوری کتاب‌ از محل انتشاراتی‌ها انجام می‌پذیرد. در برخی استان‌ها که تراکم ناشران بیشتر است  واحد سیاری را در محلی قرار می‌دهیم تا جمع‌آوری کتاب‌ها صورت گیرد. البته تصمیم نهایی در این خصوص با مدیر هر استان است. هر استان موظف است کتاب‌ها را جمع‌ کند، بنابراین پست استان می‌تواند واحد سیار قرار دهند، مأمور پست برای دریافت برود یا ناشران خود کتاب‌ها را تحویل ‌دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس