تجام

یک نشریه آمریکایی گزارش داد جو بایدن ویلیام جی. برنز دیپلمات بازنشسته را به‌عنوان رئیس بعدی سیا و جانشین جینا هاسپل نامزد خواهد کرد.

سرویس جهان مشرق - نشریه نیوزویک با اشاره به این خبر نوشت: گزارش مطبوعاتی منتشرشده توسط تیم انتقال قدرت بایدن اعلام کرد برنز «درک بالایی از تهدیدهای پیشروی ما و تعهد خستگی‌ناپذیری برای محافظت از مردم آمریکا دارد» و در صورت تأیید شدن «اولین دیپلماتی خواهد بود که به‌عنوان رئیس سیا مشغول به کار خواهد شد.»

از دیپلمات تا مدیر اندیشکده

برنز ۳۳ سال در دستگاه وزارت خارجه آمریکا خدمت کرده و حالا مدیر اندشکده کارنگی برای صلح بین‌المللی است. وی در سال ۲۰۱۴ به‌عنوان معاون وزیر امور خارجه مشغول به کار بود. همچنین در فاصله بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ سفیر آمریکا در روسیه بود و از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ به‌عنوان سفیر آمریکا در اردن ایفای نقش می‌کرد.

جو بایدن در توصیف برنز گفته است:

«او یک دیپلمات نمونه با دهه‌ها تجربه در عرصه بین‌المللی است که مردم و کشور ما را امن و آرام نگه می‌دارد. او در این باور قلبی با من شریک است که دستگاه اطلاعاتی باید غیرسیاسی باشد و فعالان حرفه‌ای متعهد در این عرصه که به ملت ما خدمت می‌کنند شایسته سپاس و احترام هستند. سفیر برنز دانش، خرد و نگاه به آینده را با خود می‌آورد، همان چیزهایی که به آنها نیاز داریم تا تهدیدها را در نطفه خفه کنیم. با داشتن او به‌عنوان رئیس سیا، مردم آمریکا راحت می‌خوابند.»

برجام شاخص‌ترین دستاورد ویلیام برنز

نیوزویک تصریح کرد: نقش برنز در مذاکرات منتهی به برنامه جامع اقدام مشترک، که در سال ۲۰۱۵ توسط پرزیدنت اوباما امضا شد و در سال ۲۰۱۸ توسط پرزیدنت ترامپ لغو شد، یکی از شاخص‌ترین دستاوردهای وی به حساب می‌آید.

برنز همراه با جیک سالیوان (انتخاب بایدن برای مشاور امنیت ملی) یک کانال دیپلماتیک مخفی با ایران داشتند که یک توافق میان‌دوره‌ای را بین تهران و گروه پنج بعلاوه یک (چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و آمریکا بعلاوه آلمان) رقم زد. این رویداد در ادامه منتج به برجام شد که طی آن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در عوض وضع محدودیت‌هایی برای برنامه انرژی هسته‌ای این کشور لغو شد.

انتقاد تند برنز و سالیوان از خروج ترامپ از برجام

در ادامه این گزارش آمده است: برنز و سالیوان سال گذشته مقاله‌ای نوشتند و از خروج ترامپ از برجام و سیاست فشار حداکثری‌اش که قصد داشت اقتصاد ایران را متلاشی و آن را در عرصه بین‌المللی منزوی کند تا با مذاکرات مجدد قرارداد سختگیرانه‌تری به امضا برسد، انتقاد کردند.

برنز و سالیوان راهبرد ترامپ را «خطرناک» و «محکوم به شکست» توصیف کردند و «تشدید خصمانه تحریم‌ها، لفاظی‌های طوفانی مقامات ارشد و عدم مشارکت مستقیم دولتش با تهران» را محکوم کردند.

مؤلفان آن مقاله عنوان کردند اقدامات ترامپ نشان‌دهنده یک «هدف اساساً متفاوت است: تسلیم و سرنگونی حکومت ایران.»

برنز و سالیوان هشدار دادند که فشار حداکثری «یک ریسک عامدانه یا غیرعامدانه از تقابل شدید با ایران» را در پی دارد و هشدار دادند که تیم قلدرمآب ترامپ «می‌توانند این بحران را از پله‌های تشدید بالا ببرند.»

آن دو نوشتند: «زمان آن است که دیپلماسی بار دیگر جدی گرفته شود.» و اشاره کردند که هردو طرف باید به سمت گفتگو و مذاکره رفته و تهدیدها و ژست‌های تحریک‌آمیز را کنار بگذارند. قراردادها با ایرانی‌ها پاداش بدرفتاری نیستند و ما تردید نداریم که آنها در تمام حوزه‌های نگرانی ما فعالانه وارد میدان خواهند شد. اما دیپلماسی بهترین راه برای محک زدن اراده‌ها و تعریف قلمروی احتمالات، ترمیم آسیب وارده بر مشارکت‌های بین‌المللی به خاطر یکجانبه‌گرایی ما و سرمایه‌گذاری بر اقدامات قهری مؤثر برای جلب نظر سیاسیون در تهران است.

این نشریه آمریکایی در انتهای  گزارش خود آورده است: بایدن همین حالا اعلام کرده احیای برجام یک هدف عمده سیاست خارجی‌اش است، و بدین ترتیب موجبات خشم و نارضایتی تیم در حال ترک کاخ سفید ترامپ و متحدان آمریکا در منطقه از جمله اسرائیل و عربستان سعودی را فراهم آورده است.

تیم تازه‌وارد وی استدلال کرده که بازگشت به این توافق اولین قدم به سمت مذاکرات بیشتر درباره برنامه موشک بالستیک ایران و استفاده این کشور از نیروهای نیابتی منطقه‌ای خواهد بود.

ایران پس از خروج ترامپ از برجام در سال ۲۰۱۸، رفته‌رفته از تعهداتش در چارچوب این توافق دست کشیده است و به دنبال ترور دانشمند هسته‌ای محسن فخری زاده در ماه نوامبر، مجلس ایران رأی به افزایش تولید اورانیوم غنی‌شده و جلوگیری از بازرسی‌های بین‌المللی از سایت‌های هسته‌ای کشور داد.

با این وجود، رهبران ایران می‌گویند که آمادگی دارند به مفاد برجام بازگردند، به شرطی که تمام امضاکنندگان آن هم این کار را بکنند. دیگر امضاکنندگان توافق (چین، روسیه، بریتانیا، فرانسه و آلمان) همگی اعلام کرده‌اند که از احیای توافق حمایت می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    12 35
    بوی صلح به مشام میرسد اگر کار به این منوال پیش برود و دولت و بانک مرکزی بگذارند دلار به زیر 5000 تومان بر میگردد
    • پری مجرد 43ساله IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      27 4
      خاک عالم بر سرت
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      16 0
      بوی گند دروغهای عوام فریبانه قبل از تحمیل برجام خسارت محض به مشام می رسد
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      16 2
      امریکاییها دارن «خر داغ می کنند، کبابی در کار نیست»
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      7 0
      دلاربایدهزارتومان بشود که دولتی نخواهو بنزین ازاد را از۱۵۰۰تومان بازهم بیشترکنه
    • صلح خواه IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      9 0
      در باغ سبز بهمون نشون دادن باز!
    • SE ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      14 1
      زانوهایتان زخم نشده اینقدر در برابر دشمن زانو میزنید
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      8 2
      بوی صلح به مشام میرسد اگر کار به این منوال پیش برود و دولت و بانک مرکزی بگذارند دلار به زیر 5000 تومان بر میگردد/// معلوم میشه که هیچ راهی برای افزایش هوش بعضیاوجود نداره و بازم گول خواهند خورد.
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      0 0
      اشتباه میکنید این اقا در 30سال گذشته جاسوس سیا بوده و حالا به ریاست سیا رسیده است. دیپلمات ظاهر سازی بوده در واقع او عنصر سیا بوده است
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    27 1
    هر گونه مذاکره موشکی اشتباه مطلق است. خدا کند دولت فعلی این اشتباه را به هزاران اشتباه قبلی اضافه نکند
  • GB ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    19 3
    جام زهر ...
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      14 1
      اینبار در حلق لیبرال های غربگدا خواهیم ریخت
    • IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      5 1
      ان شاء الله بزودی اونم با سطل و قیف میریزیم تو حلق دشمنای نظام !!!!
    • کیومرث‌احمدی‌کیونانی FR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      1 0
      مذاکره‌دررابطه‌‌موشکی‌ایران‌خط‌قرمز‌هر‌ایرانیه‌اصلا‌‌امریکا‌از‌مشکهای‌نقطه‌زن‌ایران‌مثل‌سگ‌می‌ترسه
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    19 3
    بایدن و دوستاش این آرزو رو به گور میبرن
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    10 1
    جمهوری اسلامی برای یه مدت با خیال راحت به امور جاریش می پردازه
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      9 0
      مثل برجام که قرار بود مشکل آب خوردن ملت رو هم رفع کنه از نون خوردن هم انداختشون
  • مهرناز IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    12 1
    زبان دیپلماسی زمانی خوب ومفید است " فریب " نیرنگ وکلاه گشادگذاردن " برسر طرف مقابل در تفکرات " قرارنگرفته باشد.
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    22 1
    دموکراتها مرموزند. اونزمان که اوباما پیام تبریک عید نوروز به ملت میداد ، یه عده نادان ساده انگار باور کرده بودن آمریکا دوست ماست و میگفتن که تقصیر ماست با شاخ آمریکا در افتادیم و میگیم مرگ بر آمریکا!و نتیجه اش هم شد برجام. خدا این یکی رو بخیر کنه. فقط تورو خدا گول نخورید مردم. گول مذاکره مجدد رو نخورید. ما جنگ طلب یا امل نیستیم. ما نگاه به سرنوشت لیبی میکنیم که این حرفا رو میگیم
    • ایران زمین GB ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      2 0
      کاملأ با نظر شما موافقم همانطور که رهبر ایران فرمودند، اول تمام تحریم های ظالمانه را بردارند تا ما هم به شرایط قبل بازگردیم که با توان بالا میگویم که اینکار را نمیکنند و یا اگر هم اینکار را کردند شرایط دیگری را پیش رو میگذارند مانند توان موشکی ما که صد البته یک ایرانی وطن پرست قبول نخواهد کرد و دوباره قصه از اول شروع می‌شود تحریم تحریم تحریم همانطور که رهبر ایران گفتند باید تحریم ها را خنثی کرد واقعأ غیر از این چارهٔ دیگری نیست
  • امید IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    11 0
    واقعا بین یانکی ها چه جمهوری خواه و چه دموکراتش هیچ فرقی نیست، فقط روش فرق میکنه. این دموکرات ها هم حرف های ترامپ را به شکل دیگری تکرار می کنند. تنها راه مذاکره با غربی ها این است که هر چه بیشتر نیرومند تر از گذشته شویم و برد موشک هامون را بیشتر کنیم.
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    8 0
    خدا نگذره از کسی که جلوی علم رزمی و دفاعی حاصل جوانان باهوش سپاه ایران رو بگیره ! در هر لباسی که هست. مذاکره سر توان موشکی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ از علوم مسلم و توصیه شده در تاریخ علم و استراتژی رزم هست. ادم باید چقدر خائن باشه که این مسئله مهم رو متوقف کنه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! امریکا حاضر کمج و کوله باشه و حقیر که چنین انتظاری از ملتهای متمدن و قدیمی تری چون ما داره؟؟؟؟؟ اصلا تحت هیچ شرایطی مذاکره جایز نیست.
    • علامه ايرانى FR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      0 0
      احسن به شما ! ما خودمان در غربيم ، ساق پاى ايران زمين ميشه سقف همت و تمدن كل كشورهاى غربى ! خدا را شكر كه امريكا از برجام بيرون رفت ! امريكا براي اينكه مورد قهر ايران قرار نگيرد بايد تمام تحريمهاي وضع شده از دوره كارتر را بردادد عذر خواهي رسمي براي تمام جنايتهايش پرداخت كند از مادي و معنوي رسما در قانون اساسي خود درج كند كه ايران مهد بشريت و انسانيت است ! تمام نيروهايش را از تمام مشورهاي اسلامي خارج سازد وگر نه ايران نه تنها نبايد مذاكره اي با انان كند بله كشوري بنام امريكا را نيز نبايد به رسميت بشناسد و بجاي امريكا سرخ پوسستان تا قرمزستان را بجاي ان برسميت بشناسد و حتي سفارت امريكا را به سرخ پوستان صد امريكايي تحويل دهد ! مرگ بر امريكا
  • مصطفی IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    7 0
    یکی می خواست با این برجام آب آشامیدنی رو درست کنه و هوارو . اما چی شد؟ کو اب ؟ کو نون؟ این وضعیتی که توشیم نتیجه انتخاب اونایی که دور هم جمع میشن و فکر می کنن عقل کل این مملکتن. یکی نیست بشون بگه نامردا شما ها انتخاب کردید چوبشو باید هشتاد میلیون بخورن؟
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    7 0
    من اگه کسی جلوی مقاله نوشتنم رو شخصا بگیره میفهمم خیلی رذله. هر کسی جلوی علوم متفاوت و من جمله علوم پزشکی رو بگیره داد میزنم خائنه! هر کس جلوی تولیدات هوا فضا اعم از بخش دفاعی: موشک و تسلیحات مربوطه رو، بگیره اعلام میکنم خود شیطانه !
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    6 0
    آمریکا برای فروپاشی ایران داره لَه لَه می زنه . یه عده حمار هم دو دو تا چهارتا افتادن دنبال امثال فائزه جون هاشمی !!!! شماها اصلا فهم دارین؟ غیرت دارین ؟ چند بار از یه سوراخ گزیده میشید؟
    • IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      2 0
      یه عده حمار هم دو دو تا چهارتا افتادن دنبال .../// عزیزجان چرا فحش میدی؟ درسته که حجاریان و تاجزاده و عباس عبدی و علوی تبار و فائزه و ... یه مشت وطن فروش ضد دین هستن ولی حمار نیستن. اتفاقا" اونا کاملا حساب شده و آگاهانه رذالت میکنن. واسه همینه که مردم انقلابی و مذهبی از اینا متنفرن.
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    4 0
    خیالتون راحت ایران در مورد موشک مذاکره نمیکنه. زهی خیال باطل. جای نگرانی نیست. امریکا اول باید برگرده و جبران کنه.
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    8 0
    هیچ کشوری حق ندارد به کشوری دیگری بگوید. من تسلیحات اتمی دارم اما تو موشک و تانگ نداشته باش. مذاکره زمانی درست است. که دوطرف تسلیحات خود را یکسان نمایند. هر گونه عقب نشینی از قدرت نظامی ایران را نیز تبدیل به لیبی وعراق می کند. امریکا را مشتی صهیونیست ضد بشر اداره می کند.
  • محمد IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    5 0
    نتیجه مذاکره با آمریکا سرنوشتی بهتر از سرنوشت کشور لیبی نخواهد داشت
    • IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      1 5
      الانم در راه ونزوئلا شدن داریم قدم ورمیداریم
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      4 0
      تویی که میگی داریم ونزولا میشیم ترو خدا بسه دیگه حالمونو بیشتر بهم نزنید اه اه اه یعنی یا واقعا کوری یا خودتو زدی به کوری که چرا این مشکلات اقتصادی پدید اومده اتمی که خودشو زده به خواب نمیشه بیدار کرد مثلا الان خیلی حالیته که حرفا محسن هاشمیو برا ما قرقره می‌کنی
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    5 1
    مذاکره بی مذاکره ما وارد مذاکره ای که ما را محدود کند نمی شویم مزدوران و وطن فروشان بدانند مذاکره ای دیگر در کار نیست
    • علی US ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      0 6
      چقدر حقوق می گیری
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      0 0
      احسنت
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    11 0
    امریکا غیر قابل اعتماد است دولت بایدن از ترامپ حیله گر تر است امریکای بایدن و ترامپ فرقی ندارد
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    4 1
    برنز غلط کرده که گفته ترامپ اشتباه کرده اینها پازلهایی هستند که پشت سر هم می‌خواهند بچینند اول نقشه تصمیم شورای امنیت کشیدند بعد نقشه برجام بعد نقشه خروج برجام وحالا نقشه ورود و بعد نقشه‌ وارد کردن مسئله موشکی خدا کند دولت ما از خواب بیدار شود و حداقل توصیه های رهبر را گوش کند
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    6 0
    اصلا نه آمریکا ونه به غربی‌ها نباید اعتماد کرد انها امتحان خودشون خیلی زود پس دادند وثابت کردند که به هیچ وجه قابل اعتماد. نیستند البته هر کشوری به اونها اعتماد کرد وسرنوشت کشورش به آنها سپرد ویرانه شد مثل لیبی وعراق وافغانستان و....... چون اینا شیر حلال خورده نیستن
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    4 0
    شتر در خواب بیند پنبه دانه گذشت آن زمانی که آنسان گذشت آنوقتی که برجام تصویب شد و برای آن هزینه کردید مجلس ما و دولت ما را افرادی تشکیل میدادند که شما آنها را بهتر از ما میشناختید و 20 دقیقه ای کشور را به خرابی کشاندند اما این بار کور خواندید دولت در حال رفتن است و مجلس هم مجلس لنقلابی است شما دیگر نمی توانید
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    5 0
    واقعا همینطوره بایدن وترامپ فرقی ندارند اونها می خواهند با مذاکره در مورد موشکها مارا تسلیم خودشان کنند دلشون برای مردم و نسوخته واز اولش هم هیچ اعتمادی به آمریکا نبود الان دیگه به تجربه با مذاکرات قبلی در برجام ثابت شد چند بار باید تجربه کنیم واقعا دیگه کافیه
  • هوشنگ IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    5 0
    مذاکره بی مذاکره ..غربی ها یک راه فرسایشی با ما انتخاب کرده‌اند. ما قدرت مند هستیم، نترسید سال‌ها تجربه در میدان جنگ داریم
  • SE ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    8 0
    یک عده نادان هنوز نفهمیده اند که اگر ملت ایرانی نوکزی و حلقه بگوشی در برابر امریکا و صهیونیسم را تحمل میکرد ک اصلا انقلاب نمیکرد و در آنصورت ملت ایران به ندای استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی امام خمینی لبیک نمیگفت. لذا یک مشت نوکر بیگانه صفت جمع شدن بنام اصلاحات و قصد باز گرداندن مردم را به زیر یوق استعمار امریکا و انکل ستان و صهیونیسم را دارند که الته ملت فهیم ایران با لگد به دهنان کثیفشان میکوبد
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    1 0
    این ظریف یکی نیست بهش بگه اگر میخواهی درتاریخ ایران باقی بمانی،باید نترسی وباید تروربشی،که با آرزویت برسی!؟
  • artin IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    5 0
    غلط می کند کسی که بخواهد بر سر موشک مذاکره بکند.
  • DE ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    1 0
    مذاکره بر سر موشک بی مذاکره.
  • حسین IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    1 0
    گوله این حرفها را نخورید اینا همشون به خاطر انتخابات که نزدیکه همش فیلمه.
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    1 0
    این آدمها و اسم های جدید هم میایند و می روند و استخوان هایشان خوراک مور و ملخ می شود و جمهوری اسلامی ایران با افتخار در مقابل فشارها ایستاده است.
  • ممقانی IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    0 0
    دیدید که سفارت خانه شان لانه جاسوسی بود وگرنه چرا باید یک دیپلمات بزرگ به ریاست بزرگترین سازمان جاسوسی گمارده شود مگر آمریکا به اصطلاح جهان سومی هست که یک فرد غیر متخصص را به بزرگترین نهاد امنیتی و جاسوسی بگذارد
  • NL ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    1 0
    مرک بر امریکا، مرگ بر رژیم صیهونیستی، زنده باد ایران جاوید و ایرانیه همیشه سربلند
  • CA ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    0 0
    دولت بایدن حتی از سایه خودش هم‌میترسه. به پلیس فدرال دستور دادند که سوابق نیروهای گارد ملی رو بررسی کنند آیا کسی ضد دمکرات بین شون هست تا به بایدن حمله نشه! اینها می‌خوان تا انتخابات بعدی چطوری زندگی کنند!
  • بهزاد IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    0 0
    برنامه موشکی ایران به هیچ وجه قابل مذاکره نیست.موشک برای دفاع از مملکتمونه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس