واکسن ایرانی کرونا موثر و کارا است

رییس انجمن‌ بیوتکنولوژی ایران با اشاره به دستاوردهای محققان ایرانی در حوزه واکسن گفت: واکسن های ایرانی کرونا موثر و کارا هستند.

به گزارش مشرق، دکتر سیروس زینلی افزود: یک واکسن ایرانی وارد مرحله تست بالینی شده و تعداد دیگری هم در آستانه ورود به این مرحله هستند.

وی تاکید کرد: نباید فریب حرف های تبلیغات معاندان و تشکیک های برخی ناآگاهان داخلی در مورد ساخت واکسن داخلی را خورد. این واکسن ها کاملا موثر و کارا هستند.

زینلی ادامه داد: واکسن ساخته شده داخلی از ویروس کشته شده شبیه واکسن های تولید کشور چین است و کارایی آنها در مرحله حیوانی مورد تائید قرار گرفته و تست انسانی آن در حال انجام است.

رییس انجمن‌ بیوتکنولوژی ایران گفت:  تعدادی دیگر از واکسن های داخلی در حال طی کردن روند ساخت خود هستند و بعضی از آنها با تائیدیه سازمان غذا و دارو و کمیته اخلاق در پزشکی به زودی وارد مرحله انسانی می شوند.

زینلی افزود: البته باید توجه داشت که درآمد حاصل از واکسن ها چند ۱۰ میلیارد دلار است و کشور های غربی تلاش می کنند به گونه ای تبلیغ کنند تا نشان دهند که فقط واکسن تولیدی شرکت های غربی موثر هستند و دیگر واکسن ها فایده ای نخواهند داشت.  

وی در باره کارایی و اثربخشی واکسن ها در مقابل برخی از جهش های ویروس گفت: معمولا واکسن به گونه ای طراحی می شوند که در مقابل برخی از تغییرات اثربخشی خود را از دست ندهند. تعدادی از شرکت های دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی در حال ساخت واکسن کرونا هستند و برخی از آنها دستاوردهای خوبی کسب کرده اند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    0 0
    حقیقتا خودتون باور میکندی دروغای خودتونو که مردم باور کنن؟
  • محمدبهرامى بلوچ IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    39 15
    علم پزشكى ايران باوجودتحريم هاى ظالمانه امريكا وتبليغ هاى راديوهاى ضدايرانى وبرخى نادان هاى دوست نما ى داخل درجهان پيشرفت كرده وحرف دارد اين را مديون رهنمودهاى حكيمانه مقام معظم رهبرى هستيم
  • الی IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    0 0
    وقتی تیتر زدین واکسن فایزر ۵۵ نفر کشته داده تو امریکا ...واکسن ایرانی ۵۵ ملیون کشته رو شاخشه ..شک دارین نکنه!!!
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    11 13
    حالا جو گیر نشید بزارید اول تست بشه بعد حرف از کارایش بزنید. هنوز روی ده نفر تست نشده کارایش به اثبات رسید اونم صد درصد. احسنت به علم و تکنولوژی شما.
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    0 0
    هر دارو و واکسنی یه سری ضعف ها و عوارض داره، قطعا ما جزء معدود کشورهای پیشرفته دنیا در زمینه ساخت واکسن و داروهای خاص و نوترکیب هستیم، تعداد کشورهایی که میتونن واکسن بسازن انگشت شمار هست، ولی بهتر ه بذاریم کار به صورت علمی پیش بره و از واکسن ایرانی آب حیات بخش نسازیم. مردم باید بپذیرن واکسن ایرانی هم ممکنه ضعف هایی داشته باشه ولی استفاده از واکسنی مثلا با ۹۰ درصد اثربخشی بهتراز استفاده نکردن هست. و صد البته عوارض واکسن های با ویروس کشته شده یا با پروتئین ویروس از واکسن فایزر که با تکنولوژی جدید ولی پر ریسک تولید شده و هنوز تست گسترده نشده کمتر خواهد بود .
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    0 0
    خب بزنید مبارکتون باشه
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    0 0
    اگرواکسن هم درست کنند بی وفایده است چون مسولین کشوردورغگواند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس